Arabisk som valgfag i gymnasiet
Fra : NoTrabajo

Dato : 07-02-05 17:02

Det er fint med arabisk som valgfag i gymnasiet, men vi skal ikke til at
undervise på arabisk i folkeskolen.
--
NoTrabajo

Fra : Kim2000

Dato : 07-02-05 17:17

> Det er fint med arabisk som valgfag i gymnasiet, men vi skal ikke til at
> undervise på arabisk i folkeskolen.

Det man i Århus har debatteret er, om det kan være en fordel at undervise på
arabisk i dansk, altså på samme måde som vi lærer engelsk på dansk. Det er
ikke noget man har grebet ud af luften, men noget man har meget positive
erfaringer med fra USA på de "spanske" skoler.

Personligt har jeg så den _holdning_ at jeg mener vi taler dansk i Danmark,
så upåagtet af diverse undersøgelser vil jeg fortsat være imod forslaget.

mvh
Kim

Fra : hanzen

Dato : 07-02-05 17:32

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Personligt har jeg så den _holdning_ at jeg mener vi taler dansk i
> Danmark, så upåagtet af diverse undersøgelser vil jeg fortsat være imod

Det er old news.
Det nye er at Bertel Haarder vil have Arabisk som valgfag på gymnasiet.
--
hilzen
hanzen

Det er da fuldstændig ligegyldigt, hvordan det går i Danmark fremover, det
er ikke vores problem!
- Leif Bork Hansen, præst. TV interview. 2000

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 18:24

hanzen <hanzen@removemailme.dk> wrote:

> "Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> Det nye er at Bertel Haarder vil have Arabisk som valgfag på gymnasiet.

Som i givet fald vil blive lige så populært blandt arabiske
indvandrerbørn som tysk er i Sønderjylland. Holdene vil i øvrigt
sandsynligvis også blive Dänenreinen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 18:24

Kim2000 <kim2000@tele2ads1.dk> wrote:

> Det man i Århus har debatteret er, om det kan være en fordel at undervise på
> arabisk i dansk, altså på samme måde som vi lærer engelsk på dansk.

1. For børn der som halvstore kommer til landet, kan man naturligvis
ikke starte med at undervise dem på dansk. Der er tale om børn født og
opvokset her i landet.

2. Der er ikke tale om at de »blot« skulle lære dansk som fremmedsprog.
Næh, de skulle undervises på arabisk i /alle/ fag. Efter min opfattelse
opskriften på segregation, noget der jo også understøttes af
ghettoiseringen.

Hvad skal man så gøre? Ekstra danskundervisning. Lektiehjælp. Og en
politik der for alvor nedbryder ghettoerne: maksimum en indvandrer eller
bistandsklient per opgang. Den bedste måde at gøre det på, er i
fremtiden at bygge lejlighedsbyggeriet som ejerlejligheder, med en
lejlighed per opgang reserveret til boligsociale formål, og eksempelvis
ejet af de sociale boligselskaber.

De eksisterende sociale komplekser må på tilsvarende måde skifte
karakter, selv om det vil tage lang tid. Men i ghettoerne må det være et
selvstændigt kriterium for at sige nej til udlejning, at den potentielle
indvandrer er indvandrer. Og så må det være muligt at omdanne socialt
boligbyggeri til ejerboliger, dog følgende ovenstående opskrift.

Det kan ikke være meningen af folk med ganske almindelige indtægter skal
bo i socialt boligbyggeri.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carsten Agger

Dato : 07-02-05 18:47

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kan ikke være meningen af folk med ganske almindelige indtægter skal
> bo i socialt boligbyggeri.

Hvorfor ikke? Det, du kalder "socialt boligbyggeri", hedder i virkeligheden
ALMENnyttigt boligbyggeri og kaldes sådan, fordi det er opført og ejes
af de ALMENNYTTIGE boligforeninger. Pointen med dem er ikke, at de skal
løse "sociale problemer" (og altså være "socialt boligbyggeri"), pointen med
dem
er, at man skal kunne bo i dem til en overskuelig husleje - hvilket er en
stor fordel,
hvis man f.eks. ikke lige er akademiker og tjener spidsen af en jetjager
hver
måned ...

Så hele *meningen* med det, som du kalder det "sociale boligbyggeri" er, at
folk
med ganske almindelige indtægter skal bo i det.

Da Gellerup ved Århus i 80erne begyndte at blive til en ghetto, var grunden
paradoksalt
nok den, at folk med almindelige indtægter ikke ville bo der, fordi
lejlighederne
var for dyre - nemlig næsten lige så dyre som at sidde i et hus, hvilket
betød, at
det kun var folk på bistand (der - dengang, det er siden ændret - fik
huslejen betalt
direkte af kommunen), der havde råd til at bo der.

Det er ikke umiddelbart muligt at følge den vej, du efterlyser, og omdanne
det hele til
ejerlejligheder, eftersom lejlighederne ejes af boligforeningerne og ikke
bare sådan
kan eksproprieres og sælges. Det er heller ikke umiddelbart muligt at
forhindre boligforeningerne i at opføre nye udlejningsboliger, eftersom det
ville
gribe ret meget ind i mulighederne for at investere osv. med privat kapital;
og det ville da også være godt tosset. De almennyttige boliger har - hvor
lidet
inspirerende vore betonforstæder så kan forekomme, rent arkitektonisk -
faktisk været med til at sikre store dele af Danmark mod bolignød og har
udgjort et prisbilligt og godt alternativ til ejerboliger og det private
udlejningsmarked.

Da man i England begyndte at sælge ud af det, der kan sammenlignes med vore
almennyttige boliger, nemlig de kommunale "concil houses", førte det til en
kvart
million flere hjemløse. Det er svært at se andet, end at der er grund til at
holde fast
i systemet med almennyttige boliger.

Og så må jeg jo, når nu det ér i dag, minde om, at en stemme på
Minoritetspartiet
er en stemme på bevarelse af de almennyttige boliger *og* en stemme på en
borgerlønsreform, der meget gerne skulle sikre alle retten til et værdigt
liv
ude fattigdom og hjemløshed

venlig hilsen
Carsten Agger

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 20:26

Carsten Agger <agger@NOSPAM.REMOVE_c.dk> wrote:

> [...]

> Så hele *meningen* med det, som du kalder det "sociale boligbyggeri" er,
> at folk med ganske almindelige indtægter skal bo i det.

Folk med ganske almindelige indtægter har sagtens råd til at bo i
ejerbolig. Murerarbejdsmænd og folkeskolelærere bor skam i villa her i
Husum i Københavns Kommune.

> [...]
> at sidde i et hus, hvilket betød, at det kun var folk på bistand (der -
> dengang, det er siden ændret - fik huslejen betalt direkte af kommunen),

Det skal nok passe. Som københavner kender jeg dog kun Gellerup af
omtale - og som det boligområde der har fået æren af at få den første
100% Dänenrein folkeskole.

> [...]
> faktisk været med til at sikre store dele af Danmark mod bolignød og har
> udgjort et prisbilligt og godt alternativ til ejerboliger og det private

De sociale boligselskaber har nu mig bekendt fået deres formue fra det
offentlige, og kan dermed eksproprieres uden erstatning, jvf Højesterets
godkendelse af statens ekspropriation af Københavns Havn, idet staten
gjorde gældende, at havnen i middelalderen var opført for statsmidler
{dokumenterne var bare siden gået tabt}.

> [...]
> til en kvart million flere hjemløse. Det er svært at se andet, end at der
> er grund til at holde fast i systemet med almennyttige boliger.

Jeg siger ikke at vi ikke skal have almennyttige boliger til
boligsociale tilfælde. Jeg vil bare have dem spredt, helst som en
lejlighed per opgang i ejerlejlighedsbyggeriet.

Og reelt en halv stemme på Fogh og Pia.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carsten Agger

Dato : 07-02-05 20:51

> [...]
> gjorde gældende, at havnen i middelalderen var opført for statsmidler
> {dokumenterne var bare siden gået tabt}.

Dette er ikke korrekt: De almennyttige boligforeninger har i første omgang
penge fra
medlemmer og har financieret deres byggeri v.hj.a. kreditforeningslån.

Det er, som sagt, heller ikke korrekt, at formålet med det almene byggeri er
at være "socialt" byggeri eller at løse boligsociale problemer. Formålet
med det almennyttige boligbyggeri er at stille boliger af god kvalitet til
nogenlunde rimelige priser til rådighed.

> Jeg siger ikke at vi ikke skal have almennyttige boliger til
> boligsociale tilfælde. Jeg vil bare have dem spredt, helst som en
> lejlighed per opgang i ejerlejlighedsbyggeriet.

Det man kan sige, er, at du ønsker en ensretning af boligmønstrene: At
alle, der har et arbejde med en alm. indtægt, skal bo i en ejerbolig?

Dette er efter min mening ikke en fornuftig idé - tværtimod vil et rigeligt
udbud af almene boliger også kunne afværge prisernes himmelflugt
på det private marked og i øvrigt gøre det muligt for mellemindkomstgrupper
overhovedet at bo i nærheden af de dyrere områder (som ellers risikerer
at stå uden skolelærere, politifolk, sygeplejersker osv.)

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 20:56

> [...]

> penge fra
> medlemmer og har financieret deres byggeri v.hj.a. kreditforeningslån.

De har hele tiden fået offentlige tilskud, for at holde priserne nede.

> [...]
>
> Det man kan sige, er, at du ønsker en ensretning af boligmønstrene: At
> alle, der har et arbejde med en alm. indtægt, skal bo i en ejerbolig?

Næh, men at der ikke er nogen grund til at der skal stilles statsstøttet
byggeri til deres rådighed. Ingen kan naturligvis have noget imod, hvis
de vælger at bo i privat udlejningsbyggeri.

> [...]
> overhovedet at bo i nærheden af de dyrere områder (som ellers risikerer
> at stå uden skolelærere, politifolk, sygeplejersker osv.)

Også mellemindkomster, ja selv ufaglærte, bor faktisk i villa. Det har
de gjort i årtier, selv i København.

Den eneste måde at holde priserne nede på er at gøre udbuddet større. Og
der er massevis af potentielle byggegrunde til rådighed, også i
Købenahvn. Tænk bare på Kildedal station ved grænsen mellem Ballerup,
Ledøje-Smørum og Stenløse kommuner. Stort set kun marker omkring
S-stationen; her kunne sagtens bo 10-20.000 mennesker. Kommunerne burde
tvinges til at byggemodne sådanne områder, så boligmangelen kunne
afhjælpes, og priserne trykkes.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 07-02-05 21:10

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> S-stationen; her kunne sagtens bo 10-20.000 mennesker. Kommunerne burde
> tvinges til at byggemodne sådanne områder, så boligmangelen kunne

Jeg vil vove den påstand at der ikke er boligmangel i København: Derimod
er der formange uproduktive udlændinge fra den tredie verden som skal
hjælpes til at blive genforenet med deres elskede hjemland.
Kan du forestille dig hvis store boligområder i Storkøbenhavn som
Mjølnerparken og Tåstrupgård blive frigjort til danskerne?

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 21:34

> [...]
> Kan du forestille dig hvis store boligområder i Storkøbenhavn som
> Mjølnerparken og Tåstrupgård blive frigjort til danskerne?

Jesper, det er altså ikke en seriøs måde at forholde sig til problemerne
på. Du må ganske simpelt indse, at selv om man sender kriminelle
indvandrerdrenge hjem til det oprindelige hjemland, så vil det ikke
ændre på det faktum at vi har fået en stor islamisk befolkningsgruppe.
Vi er bare nødt til at få det bedst mulige ud af situationen.

Og det betyder at de skal integreres {ikke segregeres, som nogle
»indvandrervenner« ønsker}, og at de skal i arbejde. Sådan er
virkeligheden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 07-02-05 22:22

> [...]

> Og det betyder at de skal integreres {ikke segregeres, som nogle
> »indvandrervenner« ønsker}, og at de skal i arbejde. Sådan er

Så længe de ikke er danske statsborgere, så kan de sendes hjem igen.
Problemet er at der ikke er nogen der har gjort forsøget med at sende
dem hjem igen. Der kan være praktiske problemer forbundet med det, især
hvis de fremmede ikke samarbejder, men det er der råd for: Libyen er
sulten for at komme ind i varmen igen og vil gerne lægge nærområdelejr
til (mod at vi betaler naturligvis!). Så sender vi de fremmede der ikke
umiddelbart kan sendes helt hjem derhen. Oftest er det et spørgsmål om
manglende vilje hos de fremmede, thi de har ingen problemer med at tage
på ferie i hjemlandet. Men et par månender i en nærområdelejr i Libyens
ørken med et telt, et tæppe og en skålfuld ris om dagen, så hjælper det
gevaldigt på motivationen.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 23:34

> Så længe de ikke er danske statsborgere, så kan de sendes hjem igen.
> Problemet er at der ikke er nogen der har gjort forsøget med at sende
> dem hjem igen.

Jesper, prøv lige at holde dig i virkelighedens verden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 07-02-05 23:53

> Jesper, prøv lige at holde dig i virkelighedens verden.

"Vi kommer derfor næppe uden om at skulle sige fra. Det vil ikke blive
behageligt. Men hvis de værdier, de europæiske samfund er bygget på,
skal overleve som grundlag for europæernes liv, er der i dag ingen vej
uden om en repatriering af indvandrere, der ikke kan eller vil
respektere den europæiske samfundsorden.

Konventionerne forhindrer det ikke."

Citat: Ole Hasselbalch

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-05 06:14

> [...]
> uden om en repatriering af indvandrere, der ikke kan eller vil
> respektere den europæiske samfundsorden.

Fuldstændigt urealistisk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 08-02-05 06:34

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Fuldstændigt urealistisk.

Det citat er ellers hentet fra den kronik du postede i gruppen.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-05 07:14

> Det citat er ellers hentet fra den kronik du postede i gruppen.

Det ændrer altså ikke på, at det er fuldstændigt urealistisk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 08-02-05 15:42

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Det ændrer altså ikke på, at det er fuldstændigt urealistisk.

Aha, hvad er der urealistisk i det? De eneste fremmede fra den tredie
verden der kan gøre krav på at blive, er dem der er
konventionsflygtninge og *ikke* pt. kan vende hjem.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 07-02-05 22:21

> [...]
>
> Og det betyder at de skal integreres {ikke segregeres, som nogle
> »indvandrervenner« ønsker}, og at de skal i arbejde. Sådan er

Problemet er vel også at de netop *er* "Integrerede":

De forstår til fulde at der ikke er nogen speciel grund til at arbejde - for
sjasen betaler jo alt hvad man behøver; man behøver ikke lære Dansk - for
sjasen stiller med en tolk; hvis man skal bruge lidt extra kan man lave lidt
sort - som Danskerne; hvis man tamper Koner er det jo "een's Kultur"; og
hvis man på een eller anden måde kommer til at lave noget kriminelt og
bliver upopulær; ja så er det sgu samfundet's og Pia K's skyld det hele.

M.A.O:

Man kan ikke gøre noget ved hverken tilstrømning eller ghettoer før man
tager aldeles hårdt & anderledes fat på "Velfærdstatens" måde at indsamle og
fordele "goderne" på! Det kommer til at ramme de vel 250000-400000 Danskere,
der lever ganske på samme måde, lige i røven.

Og at dømme efter hyleriet fra de ca. 15 Danskere, der render ind i 24-års
reglen om året, ville der ikke kunne være andet end klynkeri på bøde DR1,
DR2 & TV2 hele året -et kvarter gange 200,000 - hvis man lavede sådan en
reform

Danskere har det ret godt med Valg og meget, meget dårligt med Konsekvenser!

Fra : Michael

Dato : 07-02-05 23:22

Frithiof Andreas Jensen wrote:

> [...]
> sjasen stiller med en tolk; hvis man skal bruge lidt extra kan man lave lidt

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at spørge dig, Frithiof, hvorfor du
ikke bare er på "Sjasen"(jeg går ud fra, at du ikke er det)? Du får det
jo til at lyde så attraktivt, så det må vel være det optimale at stræbe
efter.

/michael

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 08-02-05 21:37

"Michael" <michael-25@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare er på "Sjasen"(jeg går ud fra, at du ikke er det)? Du får det jo til
> at lyde så attraktivt, så det må vel være det optimale at stræbe efter.

Fordi jeg gerne vil have mulighed for at emigrere!

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 23:34

Frithiof Andreas Jensen
<frithiof.jensen@diespammerdie.jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Problemet er vel også at de netop *er* "Integrerede":
>
> De forstår til fulde at der ikke er nogen speciel grund til at arbejde

Her hylder du så altså en højreliberal agenda, som ikke er min.
--
Per Erik Rønne

Fra : hanzen

Dato : 07-02-05 19:09

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> 1. For børn der som halvstore kommer til landet, kan man naturligvis
> ikke starte med at undervise dem på dansk.

Hvorfor kan man ikke det?
Hvis de *vil* lære så kan de også.

Jeg kender et eksempel på en pige på 8-9 år der kom til DK fra Rusland. Hun
begyndte i en modtageklasse i februar. Her var børn fra mange forskellige
lande og al undervisning foregik på dansk.
I oktober kom hun over i en normal klasse - dog på et trin lavere end hendes
alder "berettigede" hende til. Her fandt man hurtigt ud af at hun godt kunne
klare sig i en klasse med jævnaldrende, så efter jul skiftede hun til en
klasse højere.
I dansk lå hun i den bedste trediedel.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 20:26

> [...]

> Hvorfor kan man ikke det?
> Hvis de *vil* lære så kan de også.

> Jeg kender et eksempel på en pige på 8-9 år der kom til DK fra Rusland.

Børn på 8-9 år er ikke omfattet af mit begreb om »halvstore« børn.
Halvstore børn er i 13-års alderen, store børn ved at nærme sig de 18.
9-årige er »små børn«, og jeg har altså så sent som for to år undervist
sådanne børn, indtil jeg kom tilbage til gymnasieskolen.
--
Per Erik Rønne

Fra : N/A

Dato : 08-02-05 00:04

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-05 00:04

Trans <kongaead@my-deja.com> wrote:

> Nå, mit indtryk var nu, at der skulle undervises på arabisk og ikke i
> dansk men i andre skolefag. Det fremgik af avisartiklen, at dansk
> skulle betragtes som elevernes andet sprog, hvad det så end betyder.
> Der stod ikke noget klart om. at eleverne skulle undervises i dansk.

Se i øvrigt:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2870106

Offentliggjort 7. februar 2005 03:00

Kronik: Vejen til integration går over dansk

Af Lone Nørgaard, lektor, cand.mag. og voksenunderviser, Frederiksberg,
og Kirsten Damgaard, kulturpsykolog og sproglærer, København

At skulle tilpasse sig en fremmed kultur er hårdt og sejt livslangt
arbejde. Men efter vores opfattelse er det ikke den rigtige løsning, at
børnene skal blive ved med at betale prisen for forældrenes manglende
mentale udvandring. Derfor er vejen frem ikke arabisk i folkeskolen. Det
vil være langt mere konstruktivt at søge at forbedre forældres
integration i samfundet. 20 års erfaringer har vist, at dette krav
kræver både stok og gulerod, skriver dagens kronikører.

Kronikken "Genvejen til integration går over arabisk i folkeskolen"
(1/2) har tre forskere fra Aarhus Universitet som afsendere. Vi har læst
deres konklusioner med interesse, fordi vi deler bekymringen for, at så
mange indvandrere og efterkommere forlader skolen som funktionelle
analfabeter. Dog skal ekspertisen tales midt imod, når den - som i dette
tilfælde - fremfører anbefalinger ud fra et grundlag, der ikke
umiddelbart lader sig sammenligne med dansk indvandringsproblematik.

Århus-forskernes belæg hentes i internationale undersøgelser
(europæiske, amerikanske, canadiske) og mere specifikt i en stor
amerikansk undersøgelse udført af W. P. Thomas og V. Collier (2002), der
har fulgt 210.054 flersprogede elever i USA fra 1997-2001.

Kogt ind til benet viser den, at de tosprogede børn, der også modtager
undervisning i og på deres modersmål, klarer sig bedre end dem uden
modersmålsundervisning.

Den amerikanske forskning omhandler primært spansktalende børn, altså
børn hvis forældre medbringer en kristen kultur, der ikke ligger fjernt
fra den, som de oplever i modtagerlandet. Til oplysning indgik der ikke
tilstrækkelig arabisktalende børn i datamaterialet, til at der kunne
konkluderes noget om deres indlæring.

På dette grundlag ønsker kronikørerne, at der indføres
forsøgsundervisning på de arabisktalende elevers modersmål i dansk
folkeskole. Vi vil ikke benægte at støtte på modersmål kan være
hensigtsmæssig under visse forhold. Men hvorfor lige arabisk?

Hvorfor ikke indføre forsøg i vietnamesisk, kinesisk, serbokroatisk,
urdu eller polsk? Svaret ligger efter 20 års massiv indvandring lige
for. Hvor meget man end kæmper for at anskue vores udfordringer med
nydanskere som udelukkende et socialt problem, så trænger spørgsmålet om
konsekvenserne af kultur og kulturforskelle sig på. Af den simple grund
at de indvandrergrupper og efterkommere, der igen og igen sætter det
danske samfund flest grå hår i hovedet, ikke er asiatere, ikke er
nordboere eller andre europæere, ikke er amerikanere eller canadiere
eller australiere, men palæstinensere, somaliere, marokkanere, tyrkere
og pakistanere. Altså fællesnævneren arabisk/ muslimsk kultur.

Med andre ord må kulturforskelle på banen som forklaring på, hvorfor det
går så galt for mennesker med denne baggrund.

Lad os illustrere hvordan kulturforskellene sætter sig igennem med to
eksempler fra undervisningssituationer:

a) Mange arabiske kvindelige elever er tilbageholdende i kønsblandede
klasser både generelt og ved helt specifikke kulturelt tabuiserede
emner. Deres passivitet bevirker, at læreren får sværere ved at vurdere
deres forståelse og deres engagement,

b) En stor arabisk dreng, der blander sig i en lærers tilrettevisning af
sin lillebror, burde efter danske normer ikke gribe ind. Men efter
arabisk tradition bør han som den ældre være ansvarlig for sin lillebror
og derfor være mellemmand til læreren. Hvis den pågældende lærer er
kvinde, kan det være, at han afviser at samtale med hende og evt.
benægter fakta på grund af sin traditionelle kulturbetingede indstilling
til kvindekønnet.

Indlæringen af sprog og begreber er uadskillelig fra den virkelighed og
samfundskultur, som sproget og begreberne indfanger. At tale om begreber
som fx kommune og plejehjem giver ikke megen mening på arabisk og på
mange andre indvandrersprog.

Og hvad med termer som demokrati, ligestilling og personlig frihed, der
er kerneværdier i udviklingen af identitet, dannelse og medborgerskab?

Er det ord, som børn og unge forbinder med noget konkret fra deres
forældres oprindelsesland? Eller er det blot usynlige systemer, der så
skal læres på arabisk i Danmark, men som dog i udstrakt grad kan opleves
i dansk sammenhæng?

Den østrigske filosof Ludvig Wittgenstein (1889-1951) nåede frem til, at
det at forstå er at have kendskab til sammenhænge og underliggende
mønstre mellem tilsyneladende uafhængige fænomener. Man kan sammenligne
brugen af sprog med et skakspil, der følger bestemte regler, så de
enkelte træk med brikkerne ikke bliver vilkårlige. Men for at blive
kompetent mundtlig og skriftlig sprogbruger kræves praksiskendskab til
reglerne igennem træning, som igen forudsætter et fælles perspektiv og
en fælles kulturel sammenhæng. For at tegn, ord og sætninger kan
tilskrives en entydig betydning, skal de bruges med en vis
regelmæssighed, også for at afklare i hvilke sammenhænge givne sproglige
ytringer har mening.

Det er selve anvendelsen, der giver sætninger deres mening. Med andre
ord så spiller det "at leve sproget " en afgørende rolle for
beherskelsen.

Hertil kommer, at et udviklet skriftsprog støtter den analyserende
tænkning. Det er bl.a. derfor man laver skriftlige opgaver i skolen.

Skønt mange europæiske sprog tilhører samme sprogstamme, er det
vanskeligt direkte at overføre begreber og sætningsindhold fra det ene
sprog til det andet.

Arabisk skrives ikke bare fra højre mod venstre og med et helt andet
alfabet. Arabisk har også en helt anden kommunikationsstil indbygget.
Det er mere almindeligt at anvende billedsprog, overtalelse og analogier
end det, vi forstår som rationel argumentation.

Stil er således en del af pakken, som følger med, når man vælger et
undervisningssprog.

Kaster vi blikket godt 30 år tilbage, modtog Danmark en gruppe
traumatiserede polsk-jødiske flygtninge med rang som andenklasses
borgere i deres hjemland.

Børn i skolealderen fra denne kategori modtog aldrig undervisning i
eller på deres modersmål - kun på dansk. De har imidlertid klaret sig
mindst ligeså godt uddannelses- og arbejdsmæssigt som danskere.

Hvorfor er det anderledes med de muslimske indvandrere?

Sandsynligvis fordi PLO sørgede for at få sendt tusindvis af utilpassede
palæstinensere til Danmark, så den kommende palæstinensiske stat var fri
for at blive modarbejdet. Ligeledes er de fleste marokkanere og tyrkiske
kurdere, der er tilflyttet Danmark, mere eller mindre analfabetiske
traditionalister fra umoderne landsbymiljøer.

Vi vil hævde, at man skal finde en stor del af svaret på de muslimske
børn og unges skolevanskeligheder i deres forældres mentalitet og
manglende personlige integration. Forældrene ønsker ikke at blive
integreret i vestlige værdier, og den fjendtlige indstilling giver de
videre som social arv til deres børn.

Vi sætter spørgsmålstegn ved det udbytte, som børn i Danmark på sigt kan
få ved at blive undervist på andre sprog end dansk. Selvfølgelig kan vi
sagtens udtænke en helt ideel situation: Hvert eneste tosproget barn med
problemer tildeles en lærer, der taler såvel flydende dansk som et af de
70-92 indvandrersprog, der florerer i en større kommune. Hertil en
klassekvotient på 10-12.

Men indvandring koster i forvejen ca. 30 milliarder om året. De udgifter
skulle så forøges med en lang række etniske lærere, der må indforskrives
fra fjerne egne af verden. For det kan jo ikke kun være arabisk, der
kommer på sprogprogrammet.

Vi har ikke som de tre kronikører mulighed for at bedrive sprogforskning
på fuld tid. Men vi trækker på vores erfaringer fra undervisning i
henholdsvis fremmedsprog, dansk som andetsprog, samfundsfag, visitation
og testning af elever og på vores viden om erkendelse og
begrebstilegnelse. Det er også på denne baggrund, at vi stiller en række
spørgsmål i forhold til PISA-undersøgelsen og øvrig dansk forskning:

I hvilke etniske grupper klarer efterkommere sig godt både i dansk og
rent fagligt?

Hvorledes yder analfabetiske forældre til dygtige børn i forhold til at
være dansk medborger?

Hvad karakteriserer opdragelsen i hjemmet hos de efterkommere, der
klarer sig dårligt?

Hvad karakteriserer hjemmet, hvor almindeligt begavede efterkommere
klarer sig dårligt?

Hvad karakteriserer de lærere både personligt og formelt, som underviser
de almindeligt begavede indvandrere og efterkommere, der klarer sig
bedst?

Er det muligt at sige noget signifikant om fordelingen af begavelse hos
efterkommerne set i forhold til etniske kategorier?

De fleste af disse spørgsmål har hidtil ikke været rejst, fordi de ikke
er politisk korrekte. Imidlertid bliver de stadig mere relevante i takt
med, at det danske uddannelsessystem indhøster præcise erfaringer med de
enkelte indvandrergruppers præstationer og arbejdsindsats. Vi
efterspørger derfor forskning på området, eftersom der er brug for
omfattende og pålidelig dokumentation.

Den ubehagelige sandhed er, at det i meget høj grad er tabere, der har
forladt Tyrkiet, Libanon, Marokko og Pakistan og tilvandret Danmark.
Således medregner Amternes og Kommuners Forskningsinstitut (AFK Nyt nr.1
februar 2004) evner og motivation som vigtige integrationsfaktorer i
uddannelse og beskæftigelse.

Derfor lyder vores bud på en vej frem ikke på arabisk i folkeskolen. Det
vil være langt mere konstruktivt at søge at bedre forældrenes personlige
integration. 20 års erfaringer har vist, at dette krav kræver både stok
og gulerod. At skulle tilpasse sig en fremmed kultur er hårdt og sejt
livslangt arbejde. Men efter vores opfattelse er det ikke den rigtige
løsning, at børnene skal blive ved med at betale prisen for forældrenes
manglende mentale udvandring.
===

Læg mærke til: der er rigtigt meget der tyder på, at der er andre
forhold på spil end lige nøjagigt fremmesproghed.
--
Per Erik Rønne

Fra : Alucard

Dato : 07-02-05 19:41

On Mon, 7 Feb 2005 17:02:18 +0100, "NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com>
wrote:

>Det er fint med arabisk som valgfag i gymnasiet, men vi skal ikke til at
>undervise på arabisk i folkeskolen.

Også helt fint med mig... Hvad med kinesisk...??? (Der er trods alt en
hel del mennesker her på jorden der kun taler kinesisk)

Fra : Gukker

Dato : 07-02-05 20:34

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Også helt fint med mig... Hvad med kinesisk...??? (Der er trods alt en
> hel del mennesker her på jorden der kun taler kinesisk)

Der undervises både i kinesisk, arabisk, tagalog, russisk m.v. i
"folkeskolen" -nemlig under den såkaldte modersmålsundervisning.

Så vidt jeg har forstået ordningen, handler det ikke om at man skal lære
børnene arabisk som fremmedsprog, men at man qua arabisk skal kunne
forklare børnene, hvad der undervises i på dansk. Det skulle fremme
integrationen at børnene også får en forklaring på deres eget modersmål om
hvad der sker i undervisningen, samtidig med at de lærer dansk.
Den omtalte amerikanske undersøgelse omfatter tusinder af børn, der
tilsyneladende får et godt udbytte af den måde det foregår på.

Kinesisk kunne også være en mulighed på en skole med overvejende kinesiske
elever, men det er ikke så mange skoler der har et væld af kinesiske
indvandrere gående på samme skole - de fleste er arabere, tyrkere og
pakistanere, svjv.

Gukker

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 20:46

Gukker <detkuduliatvide@mennej.invalid> wrote:

> [...]
> elever, men det er ikke så mange skoler der har et væld af kinesiske
> indvandrere gående på samme skole - de fleste er arabere, tyrkere og

Og forbløffende nok integreres og assimileres kineserne lynhurtigt ind i
det danske samfund. Efter en generation kan de blive gift med en dansk
dreng eller pige, og få deres børn døbt i folkekirken.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-05 20:57

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]

Undersøgelser skal sjældent finde sandhed, men skal propagandere for en
løgn.

> Og forbløffende nok integreres og assimileres kineserne lynhurtigt ind i
> det danske samfund. Efter en generation kan de blive gift med en dansk
> dreng eller pige, og få deres børn døbt i folkekirken.

Al omsorg for arabisk er omsorg for et dødt sprog - og skaber had mod
danskerne, for arabisk koran har intet andet sigte.

Muslimer der passer deres fars butik lærer dansk uden problemer, helt som
kineserbørn.

Fra : Jesper

Dato : 07-02-05 21:10

> [...]

> det danske samfund. Efter en generation kan de blive gift med en dansk
> dreng eller pige, og få deres børn døbt i folkekirken.

Og det samme gælder vietnamesere og til en vis grad tamiler. De
ikke-muhmamedanske indvandrere er ikke noget problem i Danmark (hvis vi
ser bort fra sigøjnerne!)

Fra : Alucard

Dato : 07-02-05 21:31

On Mon, 7 Feb 2005 20:33:54 +0100, "Gukker"

>Der undervises både i kinesisk, arabisk, tagalog, russisk m.v. i
>"folkeskolen" -nemlig under den såkaldte modersmålsundervisning.

Sjovt nok er mine børn aldrig blevet tilbudt undervisning i
tagalog Det er ellers deres andet modersmål...

(Gad vide hvor mange her ved hvad tagalog er) ))))

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 21:52

Alucard <alucard44@hotmail.com> wrote:

> Sjovt nok er mine børn aldrig blevet tilbudt undervisning i
> tagalog Det er ellers deres andet modersmål...
>
> (Gad vide hvor mange her ved hvad tagalog er) ))))

Philippinsk.
--
Per Erik Rønne