Dansk budget-underskud vokser
Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-05 13:16

Hvis man skal tro Politiken - SKAL MAN? - så er vort lands budgetunderskud
steget fra ½ til 1 % af BNP i de sidste to år

Samtidig er gælden faldet fra 48 til 40 % så kurverne må være lodret
lyvende!

Det er trist at sådanne artikler ikke har henvisning til en grundigere
artikel på avisens hjemmeside, hvor defineres om der tales om underskud i
forhold til udlandet eller gæld internt til indenlandske obligationskøbere
fra stat

Papir-avisen kan ikke rumme alt.
WWW.POL.DK bør derfor rumme links til tabeller så også Japan og USA kan
sammenlignes med

At vi p.t. ser dygtigere ud end Tyskland er sføli avisens hovedbudskab, men
det er rart at vide det større perspektiv, incl en længere tidshorisont - og
statistik om 2006 (!) er værre end pral - det er falsk pral.
På en hjemmeside er der plads til at skrive, hvad er fremskrivning, og hvad
er bevist.

Generelt bærer analyse-tillæggets budskaber præg af "proof by association",
som når fx der roses skovture til demente, der bedrer deres trivsel - og så
udledes at grønne blade gør glad.
Måske en tur til plejehjemmets kælder og tvang til at vaskene gulvene, der
ville have den dobbelte gavnlige virkning, hvis de gamle derved følte, at
der i endnu højere grad var positiv interesse for, at de "tror de er noget".

Helt uforståeligt er, at der til vor tendens til gældsafvikning (hvor mindst
een af kurverne er klart usand måske pga. sjuskefejl) knyttes kurver om at
"ældres andel af befolkningen vokser mindre end i Tyskland"
De pensionerede er en klods om benet på alle EU-landes BNP - men ikke så
meget som de arbejdsløse og andre på overførselsindkomst..

Fra : Mikkel Foldmann

Dato : 06-02-05 22:39

Bo Warming skrev i meddelelsen ...

(-)
>Hvis man skal tro Politiken - SKAL MAN? - så er vort lands budgetunderskud
>steget fra ½ til 1 % af BNP i de sidste to år

Citer ordet please. Sidste jeg så om dette i Politiken var 2/2, om det store og stigende overskud på
statsbudgettet.

(-)
>Samtidig er gælden faldet fra 48 til 40 % så kurverne må være lodret lyvende!

Gælden er faldende, og det passer med det budgetOVERSKUD vi har haft i en god del år nu.

(-)
> [...]
>forhold til udlandet eller gæld internt til indenlandske obligationskøbere

Vi har overskud på begge balancer.

(-)
>At vi p.t. ser dygtigere ud end Tyskland er sføli avisens hovedbudskab, men
>det er rart at vide det større perspektiv, incl en længere tidshorisont - og
>statistik om 2006 (!) er værre end pral - det er falsk pral.

Jeg linkede til statistik om statsbudget for OECD lande. Tjek det.

(-)

Hvorfor ikke?

--

Mikkel

"All science is either physics or stamp collecting"
---Ernest Rutherford.