Regeringen har svigtet udkantsområderne
Fra : Jensen

Dato : 05-02-05 23:19

Siden VK overtog regeringsmagten i 2001, er stadigt flere arbejdspladser
forsvundet fra udkantsområderne i Danmark. Det fremgår af en netop
offentliggjort undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

Ikke alene er det blevet sværere at få arbejde blandt andet i Nordjylland,
hvor der de seneste tre år er forsvundet 700 statslige arbejdspladser,
VK-regeringen har tilmed bidraget direkte til den triste udvikling. Både V
og K indgik nemlig en aftale i 2001 om at udflytte statslige arbejdspladser
til udkantsområderne for derved at sikre job de steder, hvor der er mest
brug for dem. Men tallene fra AE viser, at der faktisk er forsvundet
statslige arbejdspladser fra regionerne til hovedstadsområdet, mens
statsministeren har heddet Anders Fogh Rasmussen (V). En udvikling som den
borgerlige regering har haft direkte indflydelse på.

- Denne gang kan de borgerlige ikke gemme sig bag udefrakommende faktorer
som konjekturudsving, når de skal bortforklare arbejdsløsheden. V og K har
de sidste tre år haft direkte mulighed for at påvirke job-udviklingen i
udkantsområderne og dermed leve op til den aftale, de selv har været med til
at indgå. Men i stedet har regeringen valgt at nedlægge statslige
arbejdsplader, siger Socialdemokraternes politiske ordfører, Frank Jensen.

Den ambitiøse socialdemokratiske jobplan "Made in Denmark" skal sikre flere
arbejdspladser over hele landet. Socialdemokraterne vil skabe bedre
muligheder for vækst og beskæftigelse i yderområderne, og indsatsen skal
bygges på en præcis kortlægning af de regionale styrker og svagheder.
Stem på liste A http://www.socialdemokraterne.dk/

--
Hej fra oz5vib. Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside.

Fra : Thomas Krogh

Dato : 05-02-05 23:20

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message

(...)
> [...]
> muligheder for vækst og beskæftigelse i yderområderne, og indsatsen skal
> bygges på en præcis kortlægning af de regionale styrker og svagheder.

Hvilke statsinstitutioner vil S udflytte?

mvh

Thomas Krogh

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 07:01

Thomas Krogh <thomas_alfa@hotFJERNmail.com> wrote:

> "Jensen" <b-h-j@oncable.dk> wrote in message

> Hvilke statsinstitutioner vil S udflytte?

Københavns Universitet til Hjørring?

Statsministeriet til Gudhjem?

Udenrigsministeriet til Marstal?

Det kongelige Teater til Anholt?

Nationalmuseet til Samsø?

Statens Museum for Kunst til Rømø?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Krogh

Dato : 06-02-05 13:08

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

(...)

> Københavns Universitet til Hjørring?
>
> Statsministeriet til Gudhjem?
>
> Udenrigsministeriet til Marstal?
>
> Det kongelige Teater til Anholt?
>
> Nationalmuseet til Samsø?
>
> Statens Museum for Kunst til Rømø?

Der er oceaner af muligheder, der er både mere nærliggende og mere logiske.
Landbohøjskolen (der vist ikke hedder sådan længere), til f.eks.
Randers-Viborg området, tæt på Statens Jordbrugsforskning i Foulum og ÅU.

Forsvarets operative, uddannelses og materialinstanser - altså alt undtagen
Forsvarsministeriet - kan uden problemer placeres udenfor Storkøbenhavn og
Nordsjælland.

Søfartsstyrelsen kan sagtens ligge i en rigtig havneby.

Og så fremdeles.

Der er altså masser af muligheder, og jeg har intet problem med at København
beholder ministerierne, de centrale kulturinstitutioner etc, men den
centralisering vi har i dag er grotesk

mvh

Thomas Krogh

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 14:01

> [...]

> Landbohøjskolen (der vist ikke hedder sådan længere), til f.eks.
> Randers-Viborg området, tæt på Statens Jordbrugsforskning i Foulum og ÅU.

Det var det Bertel Haarder som undervisningsminister forsøgte i 80erne,
bortset fra at han ville flytte den til Århus. Det resulterede i en
proteststorm fra skolen, og fra Københavns Universitet.

Hverken de studerende eller de ansatte ønskede at flytte til provinsen,
og fra Københavns Universitet kunne man fortælle, at det givtige
samarbejde mellem biologi og Landbohøjskolen ville bryde sammen ved en
flytning.

> Forsvarets operative, uddannelses og materialinstanser - altså alt undtagen
> Forsvarsministeriet - kan uden problemer placeres udenfor Storkøbenhavn og
> Nordsjælland.

Officersuddannelsen væk fra Frederiksberg Slot? Søofficersuddannelsen
væk fra Holmen, gennem århudreder flådens centrum? Det ville i hvert
fald gøre det vanskeligere at få københavnere ind i forsvaret, og man
kan slet ikke være sikre på, at de ansatte overhovedet vil flytte med.

> Søfartsstyrelsen kan sagtens ligge i en rigtig havneby.

Er København ikke en »rigtig« havneby? Det var da en nyhed.

> [...]

> Der er altså masser af muligheder, og jeg har intet problem med at København
> beholder ministerierne, de centrale kulturinstitutioner etc, men den

En trediedel af befolkningen bor altså i HT-området.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Krogh

Dato : 06-02-05 14:09

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

(...)
> [...]
> bortset fra at han ville flytte den til Århus. Det resulterede i en
> proteststorm fra skolen, og fra Københavns Universitet.

Enhver udflytning - faktisk enhver flytning - vil selvfølgelig resulterer i
en proteststorm. Det giver sig selv, men det er i sig selv jo ikke et
argument.

(...)
> [...]
> og fra Københavns Universitet kunne man fortælle, at det givtige
> samarbejde mellem biologi og Landbohøjskolen ville bryde sammen ved en

I vores moderne verden vil en afstand på få timers transport altså betyde et
"sammenbrud"? Så står det værre til med kommunikaionen mellem
statsinstanserne end jeg troede det muligt. Et endnu bedre argumen for en så
hurtig udflytning som overhovedet muligt.

(..)

> Officersuddannelsen væk fra Frederiksberg Slot?

Jeps.

(...)
> Søofficersuddannelsen væk fra Holmen, gennem århudreder flådens centrum?

Flådestationen er nedlagt. Resten kan uproblematisk flytte med.

(...)
>Det ville i hvert fald gøre det vanskeligere at få københavnere ind i
forsvaret, og man
> kan slet ikke være sikre på, at de ansatte overhovedet vil flytte med.

Sergentskolen har været placeret i Frederikshavn i lang tid, uden at det af
den grund har været umuligt at tiltrække aspiranter.

(...)

> Er København ikke en »rigtig« havneby? Det var da en nyhed.

Det var en joke. Jeg ironiserer over den køberhavnercentralistiske
indstilling mange har.

(...)

København

> En trediedel af befolkningen bor altså i HT-området.

Og der er intet problem i at de beholder en tredjedel af de statslige
arbejdspladser.

mvh

Thomas Krogh

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 14:28

> [...]

> Enhver udflytning - faktisk enhver flytning - vil selvfølgelig resulterer i
> en proteststorm. Det giver sig selv, men det er i sig selv jo ikke et

Måske ikke. Men så kunne det være et argument, at medarbejderne ikke
flyttede med.

> [...]
> statsinstanserne end jeg troede det muligt. Et endnu bedre argumen for en så
> hurtig udflytning som overhovedet muligt.

Nej.

> Jeps.

> Flådestationen er nedlagt. Resten kan uproblematisk flytte med.

Ikke fuldstændigt nedlagt.

> [...]

> indstilling mange har.

> Og der er intet problem i at de beholder en tredjedel af de statslige

Det er vist også det, HT-området allerede har.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thomas Krogh

Dato : 07-02-05 01:09

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

(...)

> Måske ikke. Men så kunne det være et argument, at medarbejderne ikke
flyttede med.

Tough. Flytninger sker tit i det private. Staten kan selvsagt ikke
friholdes.

(...)

> Nej.

Hvis det er argumentet, så jo.

(...)

> Ikke fuldstændigt nedlagt.

Jo, den er erstattet af en marinestation. En paraplybenævnelse for
funktioner og enheder, der ikke direkte supporterer flådeenhederne. Resten
kan fint følge med ud. Man kan for min skyld godt beholde Rigets flag og en
række klenodier, men der er ikke rigtigt argumenter for resten.

(...)

Ikke flere end det?

mvh

Thomas Krogh

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-05 06:16

Thomas Krogh <thomas_alfa@hotFJERNmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Tough. Flytninger sker tit i det private. Staten kan selvsagt ikke
> friholdes.

Hvis medarbejderne ikke flytter med, kan funktionerne ikke bibeholdes.
Det er trods alt ikke ufaglært arbejde, de laver.

> Hvis det er argumentet, så jo.

Det betyder faktisk en hel del, om man kan have mere eller mindre
daglig kontakt, eller om der skal bruges en hel dag på et møde. Og så
ligger Lund i øvrigt langt nærmere end Jylland.

> [...]
> kan fint følge med ud. Man kan for min skyld godt beholde Rigets flag og en
> række klenodier, men der er ikke rigtigt argumenter for resten.

Søofficersskolen er faktisk en traditionsrig gammel bygning.

> Ikke flere end det?

Stort set ikke. Antallet af statsjobs i HT-området er vildt overdrevet,
når der tages hensyn til at der bor 1/3 af landets befolkning. Men
naturligvis vil andelen stige, efterhånden som statsjobs privatiseres
eller flyttes over i kommunalt eller amtsligt regi.
--
Per Erik Rønne

Fra : G.B.

Dato : 06-02-05 00:36

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i meddelelsen

> Siden VK overtog regeringsmagten i 2001, er stadigt flere

Hvordan har du det egentlig med Jæsus for tiden, Børge?

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Sten Schou

Dato : 06-02-05 00:51

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

<klip> (en masse socialdemokratisk nonsens)

I SR-regeringen brugte man kun penge på at asfaltere Amager. Der skete INTET
i provinsen,bl.a. udsatte man gang på gang færdiggørelsen af motorvejene i
Nordjylland.

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 07:01

Sten Schou <mohmedabacha@yahoo.ca> wrote:

> [...]
> i provinsen,bl.a. udsatte man gang på gang færdiggørelsen af motorvejene i

Motorveje, der burde have været en amtsopgave. Motorveje med minimal
trafik. Motorveje, der aldrig burde have været bygget.
--
Per Erik Rønne

Fra : Sten Schou

Dato : 06-02-05 12:24

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Motorveje, der burde have været en amtsopgave. Motorveje med minimal
> trafik. Motorveje, der aldrig burde have været bygget.

Nu har du jo selv skrevet,at du yderst sjældent er i Jylland, så jeg kan
konstatere,at det ikke er noget du har oplevet ved selvsyn.

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 13:01

> [...]

> Nu har du jo selv skrevet,at du yderst sjældent er i Jylland, så jeg kan
> konstatere,at det ikke er noget du har oplevet ved selvsyn.

Det nordjyske motorveje? Nej. Men i forbindelse med at jeg var i Tirol i
sommers, oplevede jeg da også de dele af de jyske motorveje der ligger
syd for Fredericia, lige som jeg tidligere har oplevet motorvejene
mellem Fredericia og Randers. Det er ikke /dem/ jeg kritiserer.

Men i det omfang man kan stole på læserbreve, så er motorvejen mellem
Ålborg og Frederikshavn så lidt benyttet, at den bruges som
rulleskøjtebane af den lokale ungdom. Samtidig med at man har problemer
med, at græsset vokser op gennem asfalten.
--
Per Erik Rønne

Fra : Sten Schou

Dato : 06-02-05 21:24

> [...]

> rulleskøjtebane af den lokale ungdom. Samtidig med at man har problemer
> med, at græsset vokser op gennem asfalten.

Nu opstod den såkaldte historie om de billøse motorveje i Nordjylland efter
den første strækning var blevet bygget. Den startede i ingenting nord for
Hjørring, og endte i ingenting syd for Hjørring. Som 1. etape af motorvejen
var den ubrugelig, indtil det resterende var bygget på, men det var ikke
særligt interessant for hverken medier eller folketingspolitikere (Poul
Nielsson), som blot kunne konstatere, at der ingen trafik var. Efter
strækningen er fuld færdig (fra Hirtshals til Aalborg) har ingen politikere
udtalt sig om motorvejene.
Græs gennem asfalten har man ingen steder haft problemer med, det problem
man havde var, at man umiddelbart syd for Sæby over en kort strækning skulle
forsøge sig med en ny type belægning, som trods alle mulige og umulige
beragninger af folk i vejdirektoratet i København ikke viste sig at have den
ønskede holdbarhed,hvorfor det blev erstattet med en belægning af samme
type, som er brugt andre steder.
At bilerne så ikke kører kofanger ved kofanger med en gennemsnitlig
hastighed af 40 km/t som man gør ovre ved metropolen synes jeg derimod ikke
er at foragte.

Hilsen Sten

Fra : Allan Knaap

Dato : 06-02-05 02:25

> [...]
> muligheder for vækst og beskæftigelse i yderområderne, og indsatsen skal
> bygges på en præcis kortlægning af de regionale styrker og svagheder.

Er der virkeligt nogle der stadig tror at staten med stor pose skattekroner
kan etablere arebejdspladser ?
Bevares, vi kan alle blive statsansatte, og så er den pot ude.

Vi kan også vælge en anden løsning. Giv erhvervslivet rum til at trives.
Nedsæt skatten så erhvervslivet har råd til at investere i flere
arbejdspaldser til en løn man får mere ud af. Det vil så automatisk medføre
færre på overførselsindkomst, en besparelse på de offentlige udgifter, som
slutteligt kan finansere skattenedsættelserne.

Allan Knaap

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 07:01

Jensen <b-h-j@oncable.dk> wrote:

> Ikke alene er det blevet sværere at få arbejde blandt andet i Nordjylland,
> hvor der de seneste tre år er forsvundet 700 statslige arbejdspladser

Regeringen har da ellers massivt bidraget til at give netop Nordjylland
positiv særbehandling, gennem flytning af militære arbejdspladser netop
hertil. Men flytningen af militæret i Farum og Værløse er måske endnu
ikke gennemført?

Derudover har man løbende flyttet statslige arbejdsopgaver ud i kommuner
og amter; dermed vil antallet af statslige arbejdspladser naturligvis
være faldende.

Endelig er det ikke rimeligt at ville fordømme københavnere til
arbejdsløshed eller flytning, når man vil flytte arbejdspladser fra
København. Tænk på Rigsarkivet, hvor flytningen i øvrigt også var dybt
usaglig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Sten Schou

Dato : 06-02-05 12:26

> [...]
> arbejdsløshed eller flytning, når man vil flytte arbejdspladser fra
> København. Tænk på Rigsarkivet, hvor flytningen i øvrigt også var dybt

Fordi alle brugerne var i København....ak ja

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 13:01

Sten Schou <mohmedabacha@yahoo.ca> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Fordi alle brugerne var i København....ak ja

Fordi alle ansatte boede i København, og ikke ønskede at flytte. Fordi
de fleste brugere kom fra centraladministrationen, der jo ikke skulle
flytte. Og fordi de brugere, der ikke kom fra Fyn, alle ville få det
vanskeligere ved en flytning til Fyn. Også århusianske og ålborgensiske
historie-professorer har som regel slægtninge der bor i København, og
hvor de lan låne et værelse til overnatning. Ved en placering i Odense
skulle de bo på hotelværelse {betalt af forskningsbevillingerne},
samtidig med at der skulle et lastvognstog dagligt mellem Odense og
København, af hensyn til de dokumenter, som centraladministrationen
skulle bruges.
--
Per Erik Rønne

Fra : Sten Schou

Dato : 06-02-05 21:17

> [...]
> samtidig med at der skulle et lastvognstog dagligt mellem Odense og
> København, af hensyn til de dokumenter, som centraladministrationen

Hvis ikke de ansatte ønsker at flytte med, så er der vel andre der kan
overtage jobbet, det er vel ikke kun de ansatte der bestemmer hvor en
virksomhed skal være placeret.
Derudover kunne brugerne i København jo til gengæld overnatte hos
familiemedlemmerne på Fyn, som en slags "pay-back".....
Alle dokumenter kan endvidere overføres elektronisk.

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 23:24

Sten Schou <mohmedabacha@yahoo.ca> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke de ansatte ønsker at flytte med, så er der vel andre der kan
> overtage jobbet,

Det skal du nu ikke være sikker på. Det drejer sig om højt specialiseret
arbejde.

> det er vel ikke kun de ansatte der bestemmer hvor en
> virksomhed skal være placeret.

Næh, men hvis de ikke flytter med, får ejeren nogle problemer.
Velfortjente problemer, btw.

> Derudover kunne brugerne i København jo til gengæld overnatte hos
> familiemedlemmerne på Fyn, som en slags "pay-back".....

Så mange københavnere har altså ikke familiemedlemmer i Odense. Og det
samme problem gælder for jyderne; få har familiemedlemmer i Odense,
rigtigt mange i København. Især af de akademikere, som har brug for
adgang til arkiverne.

> Alle dokumenter kan endvidere overføres elektronisk.

Ikke i det omfang, det her er nødvendigt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 06-02-05 16:39

Per Rønne skrev i meddelelsen
> [...]

>positiv særbehandling, gennem flytning af militære arbejdspladser netop
>hertil. Men flytningen af militæret i Farum og Værløse er måske endnu

At man flytter HMAK fra Hjørring til Københavnsområdet har du så
pudsigt nok overset.

Og består landet af MANGE områder uden for København og jeg er som
fynbo ligeglad med hvor mange arbejdspladser der er i Nordjylland.

Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am