Fup eller fakta? Quiz med Dansk Folkeparti
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-02-05 15:24

Dansk Folkeparti har som et led i sin valgkampagne lavet en lille
underholdende quiz, hvor man (åbenbart) skal gætte, om de pågældende citater
er korrekte eller ej. "Åbenbart" - fordi flere at citaterne ikke er
korrekte. Man kan så undre sig over, hvad de laver i et valgmateriale, men
det kan vi jo passende spørge de nærværende folkepartister om.

Quizzen kan findes her - men pas på: Det korrekte svar står lige nedenunder.

Det interessante er, hvad partiet egentlig får ud af at citere folk
ukorrekte... skal det mon tolkes sådan, at hvis folk ikke er slemme, så
lyver vi dem bare slemme, så vi på den måde kan bilde os selv ind, at vi har
god grund til at hade dem alligevel?

Fra : Allan Knaap

Dato : 05-02-05 16:34

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ukorrekte... skal det mon tolkes sådan, at hvis folk ikke er slemme, så
> lyver vi dem bare slemme, så vi på den måde kan bilde os selv ind, at vi

Det er altid vigtigt at man fremlægger dokumentation når man citerer.

Pånær en kildeangivelse til en over 15 år gammel artikel i Week-end avisen
og en 20 år gammel EB artikel udfører Politiken præcist det samme som de
klandrer DF for.

Så det ender med et spørgsmål om hvem man tror.

I et tilfælde tager Politiken sig sågar den frihed at erklære en mand for
skyldig i citat fusk blot fordi har er beskyldt for det. I et andet skriver
de at dette citat kun er at finde på højre radikale hjemmesider. Det gør da
ikke citatet hverken mere eller mindre sandt.

Hvis Politiken virkeligt havde til hensigt at fremlægge de korrekte faktam,
ville et link eller 2 til steder hvor man ved selvsyn kunne kontstarer
hvorvidt et citat var falsk eller sandt på sin plads. Lige nu sidder man
blot tilbage med en idé af et én lyver.

Allan Knaap

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-02-05 16:38

"Allan Knaap" <nauclerus@msn.com> wrote in message
> Det er altid vigtigt at man fremlægger dokumentation når man citerer.

Nej, det er vigtigt, at man KAN fremlægge dokumentationen. Hvis man skulle
fremlægge dokumentation hver gang man bragte et citat, ville aviserne være
dobbelt så tykke.

Ingen har således forlagt af DF, at de i deres annonce fremlagde læssevis af
dokumentation. Det, der er problemet er derimod, at de ikke har kunnet
fremlægge dokumentation BAGEFTER!!

> Pånær en kildeangivelse til en over 15 år gammel artikel i Week-end avisen
> og en 20 år gammel EB artikel udfører Politiken præcist det samme som de
> klandrer DF for.

Du kan jo spørge Politiken og deres kilder. Jeg er sikker på, at du vil få
et bedre svar end det, DF har kunnet give.

> I et tilfælde tager Politiken sig sågar den frihed at erklære en mand for
> skyldig i citat fusk blot fordi har er beskyldt for det.

Det er da ellers helt evident, at han har citatfusket!

> I et andet skriver
> de at dette citat kun er at finde på højre radikale hjemmesider. Det gør
da
> ikke citatet hverken mere eller mindre sandt.

Nej, men derfor er det stadig korrekt, så hvad er problemet?

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-02-05 18:13

> [...]
> af
> dokumentation. Det, der er problemet er derimod, at de ikke har kunnet

Det er fuldstændig tåbeligt af DF, at lægge sådanne citater ud, uden at vide
ret meget om dem, men de hævder jo at ville dokumentere *efter* valget - den
er god

> Du kan jo spørge Politiken og deres kilder. Jeg er sikker på, at du vil få
> et bedre svar end det, DF har kunnet give.

> Det er da ellers helt evident, at han har citatfusket!

Ham her?:

Sultanhussein Tabandeh, 1980:

»Hvis en muslim dræber en ikke-muslim, må han ikke ikke idømmes dødsstraf,
for hans udviklingsstade er højere end den dræbtes...«.

Fakta: Citatet er ikke direkte gengivet, men taget og oversat fra den
omdiskuterede tysker Gerhard Konzelmanns bøger. Konzelmann er i sit hjemland
blevet beskyldt for systematisk historieforvanskning og citatfusk.

Hvorfor er det evident? Det er da et faktum at efter sharia-loven, må en
muslim ikke idømmes dødsstraf for at dræbe en ikke-muslim. Og det står da
også højt og tydeligt i fx den iranske straffelov.

> da ikke citatet hverken mere eller mindre sandt.
>
> Nej, men derfor er det stadig korrekt, så hvad er problemet?

Hvad er korrekt? citatet?

Her er hvad Politiken skriver:

DF kopierer fra rabiat forening
I valgannonce har DF lånt citater fra Den Danske Forening. Andre citater
står optrykt hos norsk gruppe med forbindelser til nynazister.

Jeg checkede den gruppe, de siger har forbindelse med nynazister, og kan
ikke få det til at rime med at denne side har flere pro-israelske
henvisninger, og en af deres del-sider hedder ligefrem:

http://fomi.ytring.dk/Norge/Nazislam.htm

Lyder det særlig nynazitisk, eller har Politiken ikke checket deres kilder?

Èn ting kan man konkludere, dem der i DF har hentet disse citater, ved ikke
meget om islam.
Jeg kunne bringe tonsvis af nutidige citater fra fremtrædende muslimer om
islams krav på at dominere, og ligeledes masser af dugfriske citater om
jøder og kristnes underlødighed. Man har fx lige lavet et check på
amerikanske moskeer og kulturcentre og finder naturligvis alle de sædvanlige
tekster om at kristne og jøder er nogen man skal holde sig fra. For få år
(2-3) siden kom man til at checke det kæmpestore muslimske kulturcenter i
Berlin og opdagede ,at det myldrede med disse nedgørende tekster om
demokrati og vantro, det var meget tæt på at blive lukket, men fik en frist
til at rense ud i teksterne. Man behøver altså ikke gå tilbage til
1100-tallet eller til 1950, for at finde disse synspunkter, som jo er
mainstream i de fleste muslimske samfund.
Se hvad en hædersmand som formanden for Rådet for Storbrittaniens
multi-kulturelle Fremtid Parekh Bikhu siger om emnet:

"Omend muslimer ikke har store problemer med at leve i et demokrati, så har
de faktisk visse vanskeligheder ved at leve i et demokrati, der er
multikulturelt. Langt mere end tilhængerne af nogen anden religion er
muslimer overbeviste om islams absolutte forrang. Koranen anses for at være
Guds bogstavelige, direkte og ufortolkede ord, Guds endelige og definitive
åbenbaring, som overgår alle andre religioner, inklusive jødedommen og
kristendommen, der i bedste fald betragtes som tidlige versioner af islam.
Hinduisme afvises som afgudsdyrkelse og slet ikke nogen religion.

Denne fornemmelse af islams forrang og overhøjhed reflekteres i mange af
dens trosbekendelser og i dens praksis. Den konstante påkaldelse af dens
gloriøse fortid og det desperate ønske om at genoplive den er et eksempel.
Muslimer forventes at have en pligt til aktivt at omvende tilhængere af
andre religioner, men de er ikke selv fri til at opgive deres egen religion
til fordel for en anden. Mange muslimer er ivrige efter, at andre skal lære
om deres religion og værdsætte dens indsigt, men selv har de ringe interesse
for andre religioner. Muslimske mænd må gifte sig med ikke-muslimske
kvinder, men de tillader ikke andre at gifte sig med »deres« kvinder og
forventer, at de, som gifter sig ind i islam, konverterer til islam."

Lidt lang men fra en absolut tilhænger af multi-kulti, har den vel en vis
oplysningsværdi? - Gå nu ikke fuldstændig i sort fordi der er en som er lidt
realistisk mht muslimere, jeg ved godt, det er et absolut "no-no" i den
"kreative klasse", som CRL vel regner sig selv til.

Eller et citat fra Winston Churchill:

Moslems may show splendid qualities. Thousands become the brave and loyal
soldiers of the Queen: all know how to die. But the influence of the
religion paralyzes the social development of those who follow it. No
stronger retrograde force exists in the world. Far from being moribund,
Mohammedanism is a militant and proselytizing faith. It has already spread
throughout Central Africa, raising fearless warriors at every step; and were
it not that Christianity is sheltered in the strong arms of science-the
science against which it had vainly struggled-the civilization of modern
Europe might fall, as fell the civilization of ancient Rome."

It surely might, - men det er ikke noget DF burde rode med i en valgkamp,
lige som De Radikale heller ikke burde bringe citater ude af sammenhæng.
Disse parteigenosse er som uartige børn, og det bliver værre og værre. Snak
om populisme iøvrigt, her har ingen af partierne noget at lade de andre
høre, ingen af dem tør jo tale om de væsentlige emner, og bruger
hovedsagelig tiden til at afværge spørgsmål, i stedet for at besvare
spørgsmål.

Fra : G.B.

Dato : 05-02-05 18:31

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er fuldstændig tåbeligt af DF, at lægge sådanne citater ud, uden
> at vide ret meget om dem, men de hævder jo at ville dokumentere
> *efter* valget - den er god

Jeg har kendt mange af de citater i årevis. Du kan også finde dem i Rolf
Slot-Henriksens bøger.

Når man ser, hvad folk har kunnet få sig selv til at sige gennem årene, må
man jo græmmes. At sammenligne Dannebrog med nazi-flag, som von Trier gør,
er jo rablende vanvid.

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Malene P

Dato : 05-02-05 18:34

> [...]
vide
> ret meget om dem, men de hævder jo at ville dokumentere *efter* valget -

Det er i det hele taget fuldstændigt idiotisk af DF at komme med de 27
punkter til stramninger af udlændingeloven, hvoraf de fleste er komplet
tåbelige og kun egnet til at drille de fremmede og brødføde DF-haderne. Med
al respekt for Pia K, som jeg nok for første gang vil prøve at stemme på.

Malene P

Fra : Gukker

Dato : 05-02-05 18:49

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Med
> al respekt for Pia K, som jeg nok for første gang vil prøve at stemme på.

Det kommer virkelig som en overraskelse!
Gukker

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 05-02-05 19:32

". Med
> al respekt for Pia K, som jeg nok for første gang vil prøve at stemme på.

Har du da været klogere før?

Michael
www.konservative.dk

Fra : John Hansen

Dato : 06-02-05 10:28

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du da været klogere før?
>
> Michael
> www.konservative.dk

Nej, tværtimod. Før stemte hun konservativt.

--
jj

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-02-05 19:26

On Sat, 05 Feb 2005 18:12:41 +0100, Knud Larsen wrote:

> [...]
> muslim ikke idømmes dødsstraf for at dræbe en ikke-muslim. Og det står da
> også højt og tydeligt i fx den iranske straffelov.

Står der noget om at det er pga et højere udviklingstadie?
--
MVH
osv...

Fra : Gukker

Dato : 05-02-05 19:39

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Det lyder da vældig interessant - har du et link til dette? og gerne på
dansk eller engelsk. Hvis du mener at det står højt og tydeligt i den
iranske straffelov, så må du vel kunne henvise til det?

Gukker

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-02-05 21:03

"Gukker" <detkuduliatvide@mennej.invalid> wrote in message

> [...]
> dansk eller engelsk. Hvis du mener at det står højt og tydeligt i den
> iranske straffelov, så må du vel kunne henvise til det?

Jeg skal prøve at finde den frem igen, det er vel 2 - 3 år siden, jeg sidst
så den oversat på Human Rights Watch siden.

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-02-05 21:18

> [...]
> dansk eller engelsk. Hvis du mener at det står højt og tydeligt i den
> iranske straffelov, så må du vel kunne henvise til det?

Her er en oversigt over emnet - og lidt om voldtægt - fra Human Rights
Watch:

In addition to this basic ambiguity about protected minorities, a number of
articles of the penal code are directly discriminatory in their treatment of
all non-Muslims. For example, Article 207 of the penal code states that if a
non-Muslim kills a Muslim then the killer is liable to legal retribution,
qisas, and subject to the death penalty. The principle of qisas requires
that the nature and severity of the punishment should be equivalent to that
of the offense. Therefore, the qisas punishment for murder is death.
However, in some cases the penalty may be replaced by the payment of blood
money (diyah) to the family of the victim.

If a non-Muslim kills another non-Muslim, qisas applies. However, if a
Muslim kills a non-Muslim, the law does not require qisas, and does not
specify a punishment. Article 2 of the penal code makes clear that the
existence of a specified punishment denotes the existence of an offense.
Therefore, in the absence of a specified punishment in this instance, the
judge may even rule that no offense has taken place in the willful killing
of a non-Muslim by a Muslim. Therefore, the penal law applies less value to
the life of a non-Muslim as compared to a Muslim and may even permit the
murder with impunity of non-Muslims by Muslims.

Altså blodpenge, hvis en ikke-muslim dræber en anden ikke-muslim (en 13. del
af prisen for en muslim), - men hvis en muslim dræber en ikke-muslim, så
forlanges der ikke blodpenge, og ingen straf er nævnt i loven. Så en dommer
kan bestemme, at der ikke foreligger en forbrydelse, når en ikke-muslim
dræbes af en muslim.

Other lesser offenses also provide for differential sentences between
Muslims and non-Muslims. For example, Article 88 of the penal code states
that if a Muslim man commits adultery with a Muslim woman, the penalty is
100 lashes for the man. However, if a non-Muslim man commits adultery with a
Muslim woman, his penalty is death. No penalty is specified for the Muslim
man who commits adultery with a non-Muslim, woman. Similarly with
homosexuality, under Article 121 of the penal code, non-penetrative sex
between two Muslim men is punished by 100 lashes. However, if one of the
partners is non-Muslim, the penalty for him is death. The crime of malicious
accusation is punished, according to Article 147 of the penal code, by
eighty lashes if the victim is a Muslim. However, if the victim is
non-Muslim, the maximum penalty is set at seventy-four lashes. In this
article, non-Muslims are equated in their treatment with minors and those
lacking their full mental capacities. Article 494 of the Penal Code provides
penalties for violating the corpse of a Muslim; no penalties are stipulated
for violating the corpse of a non-Muslim.

The penal code, which is derived from traditional Islamic legal principles,
is nevertheless applied fully to non-Muslims whose own traditions of penal
law may be quite different.

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-02-05 21:01

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote in message

> Står der noget om at det er pga et højere udviklingstadie?

Det er selvfølgelig underforstået, tror du, det er fordi de synes vantro er
på samme stadie som troende?

Og gør det nogen som helst forskel, om præcis det ord er brugt?

I mange mellemøstlige prædikerner nævnes det med jævne mellemrum at mange
vantro - især jøder - efter Allahs mening er efterkommere efter aber, svin
og æsler. Her kunne DF have bragt et citat fra mindre end tre måneder siden,
eller de kunne have bragt citater fra muslimske skolebøger om ikke-muslimers
nederdrægtigheder.

Her er noget om blodpenge i Iran, fra for godt et år siden. Blodpenge er det
der kan betales, hvis de efterladte går med til det, i stedet for straf til
den skyldige i mord.

"Jeg skrev i oktober sidste år om at man måske i Iran nu får samme blodpenge
for muslimer og for ikke-muslimer, - dog kun folk fra de tre godkendte
minoritetsreligioner: jøder, kristne og zoroastianere. Det er så blevet
afslået to gange af Vogternes Råd, men nu ser det ud til at en lov muligvis
kommer ud inden månedens udgang (dec 2003). Dog kan der alligevel ikke blive
tale om, at
kvinder skal koste det samme som mænd, siger de fromme ledere.
Som det er nu koster det en 13. del, at dræbe en ikke-muslimsk mand fra den
godkendte
minoritet, dvs i år er det 18750 US dollars for en muslimsk mand og 1442 $
for en
kristen mand, og 721 dollars for en kristen kvinde.

Det er især Baha'i-folk, der ikke er med i de accepterede grupper: de så
"højt respekterede" 'bogens folk', som man så ofte hører har det virkelig
godt i de muslimske lande, - og alt er jo relativt som man siger."

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-02-05 21:56

On Sat, 05 Feb 2005 21:00:46 +0100, Knud Larsen wrote:

> Det er selvfølgelig underforstået, tror du, det er fordi de synes vantro er
> på samme stadie som troende?

Nu kender jeg ikke tankegangen bag, men det virker da lidt underligt at
man kan opnå et højere udviklingsstadie ved at konvertere, men det er
måske bare mig der tænker for darwinistisk.

> Og gør det nogen som helst forskel, om præcis det ord er brugt?

Hvis man gerne vil have noget fremstår som et citat, så synes jeg det
har en betydning. Ellers kunne man jo bare skrive at det var ens egen
opfattelse at tingene.

> [...]
> tre måneder siden, eller de kunne have bragt citater fra muslimske
> skolebøger om ikke-muslimers nederdrægtigheder.

Jeg er slet ikke i tvivl om at det er muligt at finde masser af skrive,
uden at skulle opfinde/omskrive citater. Derfor virker det da også
underligt at bruge en tekst, man burde kunne indse ville blive mål for
(berettiget) kritik.

> [...]
> blodpenge for muslimer og for ikke-muslimer, - dog kun folk fra de tre
> godkendte minoritetsreligioner: jøder, kristne og zoroastianere.

Sidstnævnte har jeg godt nok ikke hørt om før. Hvad er det for nogen?

--
MVH
osv...

Fra : G.B.

Dato : 05-02-05 22:20

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i meddelelsen

> Sidstnævnte har jeg godt nok ikke hørt om før. Hvad er det for nogen?

Du svarer nu meget godt til din fake-email-identitet - du lukker kun
ildelugtende gasser ud.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-02-05 22:34

On Sat, 05 Feb 2005 21:19:39 +0000, G.B. wrote:

> Du svarer nu meget godt til din fake-email-identitet - du lukker kun
> ildelugtende gasser ud.

F(n)is.
Det må forresten være en ægte multimedie newsklient, du bruger.
--
MVH
osv...

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-02-05 22:46

> [...]
> man kan opnå et højere udviklingsstadie ved at konvertere, men det er
> måske bare mig der tænker for darwinistisk.

Darwin er ikke accepteret i ortodoks islam, - selv veluddannede taler om
Adam som om de kendte manden.

> [...]
> uden at skulle opfinde/omskrive citater. Derfor virker det da også
> underligt at bruge en tekst, man burde kunne indse ville blive mål for

Det ER underligt.

> Sidstnævnte har jeg godt nok ikke hørt om før. Hvad er det for nogen?

Det er tilhængere af den oprindelige religion i Persien nu Iran, - Zoroaster
levede ca 700 år fvt, og der er stadig nogle få tilbage, som dyrker hans
religion, han kaldes også Zarathustra, og dem der dyrkede han religion
kaldtes ofte for ild-tilbedere fordi de bruget noget med bål osv i
templerne.

Meget kort sagt.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-02-05 01:05

On Sat, 05 Feb 2005 22:45:58 +0100, Knud Larsen wrote:

> Darwin er ikke accepteret i ortodoks islam, - selv veluddannede taler om
> Adam som om de kendte manden.

Det var nu også min egen tankegang jeg mente. For at kunne
forstå hvad der evtentuelt menes med udviklingsstadie, så skal man nok
se bort fra Darwin og tænke religiøst i stedet for. Det har jeg ikke så
nemt ved.

> [...]
> religion, han kaldes også Zarathustra, og dem der dyrkede han religion
> kaldtes ofte for ild-tilbedere fordi de bruget noget med bål osv i

Tak for forklaringen. Zarathustra havde jeg hørt om før, men jeg mente
det var i forbindelse med en krimi. Jeg husker nok forkert.

--
MVH
osv...

Fra : John Hansen

Dato : 06-02-05 20:25

> [...]
> ukorrekte... skal det mon tolkes sådan, at hvis folk ikke er slemme, så
> lyver vi dem bare slemme, så vi på den måde kan bilde os selv ind, at vi

Ja og her
http://www.dr.dk/nyheder/Folketingsvalg/article.jhtml?articleID=232663 kan
man så læse dokumentationen for at citaterne er rigtige.
Man kan så spørge sig selv hvad interesse nogle har i at lyve om den slags.
Men kan man ikke komme med argumenter kan man jo altid lyve om sin
modstander; en praksis der især er kendt fra CD og de Radikale.

--
jj