Venstre vil fordoble huslejen
Fra : Jensen

Dato : 05-02-05 12:46

Et stort flertal i Venstres folketingsgruppe vil droppe
huslejereguleringen,
det viser en ny undersøgelse foretaget af TV2. Skrotningen af
huslejereguleringen betyder i praksis, at huslejen fastsættes på
markedsvilkår, og derfor kan den stige uhæmmet. De økonomiske vismænd
forudser, at huslejen vil stige med op til 96 pct. i visse dele af landet.

Flertallet i Venstre - heriblandt flere fremtrædende venstrefolk - sætter
dermed et stort spørgsmålstegn ved statsminister Anders Fogh Rasmussens
(V)
løfter under sidste valgkamp. Her sagde han, at en VK-regering under ingen
omstændigheder vil pille ved reglerne for fastsættelse af husleje.

- Jeg synes, det er befriende ærligt, at man i rundspørgen har svaret ja,
Det er det, Venstre står for. Det står i Venstres principprogram, men det
er
det, som Venstre nu prøver at undertrykke, fordi det ser ubehageligt ud.
Det
er det virkelig også, siger Socialdemokraternes gruppeformand, Pia
Gjellerup.

Venstres politiske ordfører, Jens Rohde, Folketingets formand, Christian
Mejdahl, socialminister Eva Kjer Hansen, skatteminister Kristian Jensen,
undervisningsminister Ulla Tørnæs og forsvarsminister Søren Gade er nogle
af
de markante venstrefolk, som alle har sagt ja til at sætte huslejen fri.
Nej til venstre ja til http://www.socialdemokraterne.dk

--
Hej fra oz5vib. Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : René Løweneck

Dato : 05-02-05 13:29

Godt jeg ikke bor til leje hos dem, så ))

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Jensen

Dato : 05-02-05 13:32

Fra : Jensen

Dato : 05-02-05 13:34

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
> Godt jeg ikke bor til leje hos dem, så ))

det gør jeg eller ikke men det er alle leje boliger de er ude efter så hvis
du nu ikke ejer din bolig er du nok på den hvis de gennemføre det.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-02-05 13:49

I dk.politik, skrev Jensen:

> "René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
>

> det gør jeg eller ikke men det er alle leje boliger de er ude efter så hvis
> du nu ikke ejer din bolig er du nok på den hvis de gennemføre det.

Dvs. der er 2 typer bolig hvor dette gør sig gældende:

* De almene boligforeninger
De vil næppe hæve huslejen, men lad os antage de gør det. Der vil så
være flere penge til at bygge nye almene boliger. Der er jo ingen stor
grisk pengehaj til at løbe med pengene her.

* De private lejeboliger
En privat lejebolig er et investeringsobjekt. Det at få disse priser til
at følge markedet, vil jo netop føre til et større udbud af boliger.

En af de større årsager til at priserne på bolig i københavn er
eksploderet er jo i høj grad at huslejen har været holdt fast på alle
andre boligtyper end ejer-boliger. Der har med andre ord kun været
ejerboligmarkedet til at opsuge den stigende efterspørgsel på boliger.

Lad os tage et eksempel:
Enlig pensionist bor i 120 m2 almen lejebolig i København til 5000,-/md.
Hvad vil Socialdemokratiet gør for at en sådan person vil finde det
fordelagtigt at flytte og vige den enorme plads til børnefamilierne der
har brug for den?

Her vil en markeds-lignende prisfastsættelse løse problemet af sig selv.
Det vil blive attraktivt for personen at flytte. Det er jo ikke uden
grund at netop de svage ikke har mulighed for at komme ind i de almene
lejeboliger, netop på grund af at de er så enormt attraktive og dermed
giver 15+ årige ventelister.

Dette skal forståes på de rigtige måde, det er ingenlunde en accept af
at man bare bør have fri prisfastsættelse på dette område, men det er
vitterligt for unuanceret, hvis man ikke kan se de problemer der er
i øjeblikket er på boligmarkedet i København.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Sten Schou

Dato : 05-02-05 18:18

"Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> det gør jeg eller ikke men det er alle leje boliger de er ude efter så
hvis
> du nu ikke ejer din bolig er du nok på den hvis de gennemføre det.

Hvis de gennemfører den?....kan du finde ud af hvad du mener? du skriver i
tråden, at de VIL gennemføre den.

Hilsen Sten

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-02-05 15:26

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> skrev:

> [...]
> så være flere penge til at bygge nye almene boliger. Der er jo
> ingen stor grisk pengehaj til at løbe med pengene her.

I det almene boligbyggeri er huslejen omkostningsbestemt. Dog betales
der af på lån der ikke eksisterer. Penge der ender i landsbyggefonden,
hvis penge er beregnet på modernisering af den almene boligmasse. V,K
og DF har dog ved lov stjålet penge fra denne fond for at finansiere
skattestoppet. Dette har kostet den gennemsnitlige lejer i en almen
bolig 10.000,- årligt. Altså en ekstraskat for de almene lejere på
10.000,-/årligt!! Dette er ikke noget V,K og DF snakker højt om.

> [...]
>
> En af de større årsager til at priserne på bolig i københavn er
> eksploderet er jo i høj grad at huslejen har været holdt fast på

Øh nej. Årsagen til de ekstremt høje priser i København skyldes
hovedsaligt mangel på boliger.

> Her vil en markeds-lignende prisfastsættelse løse problemet af sig
> selv.

Ja men give et hav af andre problemer. Derunder et enormt
hjemløseproblem.

> [...]
> ind i de almene lejeboliger, netop på grund af at de er så enormt
> attraktive og dermed giver 15+ årige ventelister.

De lange ventelister skyldes for lille et udbud af almene
boliger kombineret med boligmangel i visse dele af Danmark.

> [...]
> område, men det er vitterligt for unuanceret, hvis man ikke kan se
> de problemer der er i øjeblikket er på boligmarkedet i København.

Du har endnu ikke nævnt hovedproblemet. Manglen på boliger. Man har
helt hovedløst sammenlagt en masse 1- og 2-værelseslejligheder udfra en
misforstået ide om, at disse er utidssvarende. Dette har fjernet
rigtigt mange boliger fra det Københavsnke boligmarked.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-02-05 15:59

I dk.politik, skrev Morten Bjergstrøm:

> Øh nej. Årsagen til de ekstremt høje priser i København skyldes
> hovedsaligt mangel på boliger.

Det er også en af årsagerne. En tredie er at det er "in" at bo i
København.

> Ja men give et hav af andre problemer. Derunder et enormt
> hjemløseproblem.

Det ville være meget afhængig af måden hvorpå det blev ført ud i livet.
Man kunne nemt forestille sig at der kom fri prisfastsættelse på
lejlighederne ved udlejning og der blev kontraktmæssig forhandlet
husleje i stedet. Derved ville du stadig have sikkerheden for hvad din
bolig kom til at koste, sålænge din husleje kontrakt løb. Det er hvad
der i øjeblikket er gældende for en del af ejerboligmarkedet, hvor du på
dag 1 kan få håndslag på din husleje de næste 30 år.

> De lange ventelister skyldes for lille et udbud af almene
> boliger kombineret med boligmangel i visse dele af Danmark.

Men da der vitterligt ikke er plads til mange flere boliger i København,
så må problemet løses ved at få prisen på bolig i området op, således at
det er økonomisk attraktivt at bosætte sig udenfor og benytte
eksempelvis offentlig transport eller biler. I sidste ende vil
udflytning af arbejdspladserne blive attraktivt da det vil være nemmere
at få arbejdskraft. Alt sammen noget som automatisk vil ske hvis
markedet kan få lov til at regulere sig selv i stedet for at lovgive sig
ud af problemerne.

> [...]
> misforstået ide om, at disse er utidssvarende. Dette har fjernet
> rigtigt mange boliger fra det Københavsnke boligmarked.

Tjo, men hvis de nu vitterligt er utidsvarende, er det så ikke meget
fornuftigt? Af gode tiltag der er kommet:

* Bedre muligheder for at indrette lejligheder på loftsrum.
* Bedre offentlig transport i indreby/amager -> Metro.

Skulle man følge din ide med bare at få nogle boliger klasket op, så er
det jo bare at smide en 15+ etagers beton lejlighedsbyggeri op af
metroen på de nye byggegrunde på Amager. Men denne slags boligbyggeri
har nogle skidte tendenser som man har set mange andre steder.

Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-05 16:12

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
> misforstået ide om, at disse er utidssvarende. Dette har fjernet
> rigtigt mange boliger fra det Københavsnke boligmarked.

Ja, og vi trænger til at få tvunget boligbyggeri igennem, hvor der er
plads.

Her vil jeg specielt nævne Kildedal station mellem Måløv og Veksø, på
S-banen mellem Frederikssund og København H. Byg komplekser af
ejerlejligheder omkring stationen, med én lejlighed i hver opgang
reserveret til boligsociale formål. Og parcelhuse omkring. Der kan her
sagtens skaffes boliger til 10.000 mennesker.

Andre eksempler må være mulige. Prisen på ejerboliger sænkes mest
hensigtsmæssigt ved at øge udbuddet, ved at bygge nogle flere af dem. Og
de boligsociale problemer ved at sørge for, at der i den enkelte opgang
også er en lejlighed til boligsociale formål.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-02-05 16:18

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> skrev:

> Det er også en af årsagerne. En tredie er at det er "in" at bo i
> København.

Ja.

> [...]
> prisfastsættelse på lejlighederne ved udlejning og der blev
> kontraktmæssig forhandlet husleje i stedet.

Der er sådan set allerede fri prisfastsættelse på det private
udlejningsmarked når vi snakker nye boliger dvs. ejendomme der er taget
i brug som bolig efter 31. december 1991.

> Men da der vitterligt ikke er plads til mange flere boliger i
> København,

Der er masser af plads til nye boliger i København. Problemet er bare,
at nybyggeri er alt for dyrt og væsentligt dyrere end i alle andre
lande pga. dyre materialer og håndværkere.

så må problemet løses ved at få prisen på bolig i
> området op, således at det er økonomisk attraktivt at bosætte sig
> udenfor og benytte eksempelvis offentlig transport eller biler.

Det vil ikke være hensigtsmæssigt i København. Den offentlige transport
er blevet forringet i så stor grad, at den er tæt på at være ubrugelig
og ydermere er prisen blevet forhøjet meget væsentligt. Sidst men ikke
mindst er der ikke kapacitet til flere passagerer i
spidsbelastningsperioderne.

> [...]
> automatisk vil ske hvis markedet kan få lov til at regulere sig
> selv i stedet for at lovgive sig ud af problemerne.

Det er utopi at tro på det i mine øjne.

> Tjo, men hvis de nu vitterligt er utidsvarende, er det så ikke
> meget fornuftigt? Af gode tiltag der er kommet:

Lejlighederne er ikke utidssvarende. Eksempelvis er der mange unge i
København. De har ikke brug en større lejlighed. De små lejligheder er
også velegnede til enlige pensionister osv.

> * Bedre muligheder for at indrette lejligheder på loftsrum.
> * Bedre offentlig transport i indreby/amager -> Metro.

Ja metroen bør udvides meget væsentligt men det er der næppe den store
politiske vilje til og man har allerede dummet sig ved at lade mere end
halvdelen af den eksisterende metrostrækning være overjordisk.

> [...]
> op af metroen på de nye byggegrunde på Amager. Men denne slags
> boligbyggeri har nogle skidte tendenser som man har set mange

Ghetto-dannelse kan man undgå, hvis man politisk har modet til det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-02-05 16:50

> Der er sådan set allerede fri prisfastsættelse på det private
> udlejningsmarked når vi snakker nye boliger dvs. ejendomme der er taget
> i brug som bolig efter 31. december 1991.

Ok, det underminerer så endnu mere argumenterne for den oprindelige
posters indlæg.

> Der er masser af plads til nye boliger i København. Problemet er bare,
> at nybyggeri er alt for dyrt og væsentligt dyrere end i alle andre
> lande pga. dyre materialer og håndværkere.

Man kan da sagtens bygge i københavns randområder. Jeg tror næppe
priserne på materialer eller håndværere er markant anderledes der. Så
dette kan næppe være eneste argument.

> [...]
> og ydermere er prisen blevet forhøjet meget væsentligt. Sidst men ikke
> mindst er der ikke kapacitet til flere passagerer i

I det område jeg bor i er den offentlige transport blevet væsentligt
forbedret de sidste par år. Når metroen kommer til at køre til
lufthavnen er det endnu et skub i den rigtige retning. (Hvert 3. minut
er altså noget der rykker).

> [...]

> København. De har ikke brug en større lejlighed. De små lejligheder er
> også velegnede til enlige pensionister osv.

Men ikke desto mindre, så låser markedet som der ser ud i øjeblikket,
enlige pensionister fast i store lejligheder som de ikke har råd til at
komme ud af.

De mindste af lejlighederne har klart været utidsvarende, der er SVJV
loft over hvor store lejligheder må blive ved sammenlægninger, så det er
jo heller ikke fordi de bliver enormt store ved sammenlægninger.
Ejerlejligheder bliver endividere aldrig lagt sammen, da det aldrig
bliver økonomisk rentabelt, så det må være andelsboligmarkedet du
snakker om her.

> Ja metroen bør udvides meget væsentligt men det er der næppe den store
> politiske vilje til og man har allerede dummet sig ved at lade mere end
> halvdelen af den eksisterende metrostrækning være overjordisk.

Hvorfor mener du det er et problem at noget af metroen er overjordisk?
Jeg ser det da som en enorm fordel, da det bringer
etableringsomkostningerne ned.

That's the spirit

Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-05 18:59

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Ejerlejligheder bliver endividere aldrig lagt sammen, da det aldrig
> bliver økonomisk rentabelt, så det må være andelsboligmarkedet du
> snakker om her.

Den tror jeg ikke på. Hvilke andelsboligejere ville i øvrigt opgive
deres bolig?

Næh, det er udlejningslejligheder der lægges sammen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-02-05 00:29

I dk.politik, skrev Per Rønne:

> Den tror jeg ikke på. Hvilke andelsboligejere ville i øvrigt opgive
> deres bolig?

Der er mange andelsboliger der har en sammenlægningsparagraf der sikrer
sammenlægning ved viderersalg af en andel.

> Næh, det er udlejningslejligheder der lægges sammen.

Har du set dette i praksis?

Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 07:01

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Der er mange andelsboliger der har en sammenlægningsparagraf der sikrer
> sammenlægning ved viderersalg af en andel.

Det har vi så ikke.

> Har du set dette i praksis?

Var der ikke noget med Ritt Bjerregaards lejlighed?
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 05-02-05 19:44

> Ja.

> Der er sådan set allerede fri prisfastsættelse på det private
> udlejningsmarked når vi snakker nye boliger dvs. ejendomme der er taget
> i brug som bolig efter 31. december 1991.

Javist, men det har ikke fremmet det private udlejningsbyggeri, fordi
byggeaktiviteten ikke har været konkurrencedygtig i forhold til tilsvarende
investeringer. Og de bestående private udlejningsejendomme er altså stadig
underlagt huslejeregulering.

JvA

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-02-05 17:42

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> skrev:

> Man kan da sagtens bygge i københavns randområder. Jeg tror næppe
> priserne på materialer eller håndværere er markant anderledes der..
> Så dette kan næppe være eneste argument.

Jeg tænkte på priserne på byggeri i Danmark i forhold til i andre
lande.

> [...]
> køre til lufthavnen er det endnu et skub i den rigtige retning.
> (Hvert 3. minut er altså noget der rykker).

De steder hvor metroen kører er det fint. Men der hvor metroen ikke
kører er det blevet forringet i større eller mindre grad.

> Men ikke desto mindre, så låser markedet som der ser ud i
> øjeblikket, enlige pensionister fast i store lejligheder som de
> ikke har råd til at komme ud af.

Jeg er enig i, at det er et ganske stort problem. Men jeg mener man bør
finde en anden løsning end fuldstændig fri prisdannelse på hele
boligmarkedet. Problemet løser så iøvrigt også sig selv med tiden..

> De mindste af lejlighederne har klart været utidsvarende,

Ja men ikke størrelsesmæssigt men simpelthen fordi de trængte til nye
køkkener, bad, toilet mv.

> SVJV loft over hvor store lejligheder må blive ved
> sammenlægninger, så det er jo heller ikke fordi de bliver enormt
> store ved sammenlægninger.

Nej men lejlighederne bliver alt andet lige dyrere jo større de er og i
en by som København er der brug for mange mindre boliger pga. mange
studerende og unge i det hele taget.

> Ejerlejligheder bliver endividere
> aldrig lagt sammen, da det aldrig bliver økonomisk rentabelt, så
> det må være andelsboligmarkedet du snakker om her.

Samt lejeboliger.

> Hvorfor mener du det er et problem at noget af metroen er
> overjordisk? Jeg ser det da som en enorm fordel, da det bringer
> etableringsomkostningerne ned.

Fidusen med en metro er, at man fjerner trafikken fra jordoverfladen.
Det vil eksempelvis blive halvbesværligt at komme på tværs af Amager i
fremtiden. Allerede idag er det nærmest umuligt med offentlig
transport.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 18:04

> [...]

> Det vil eksempelvis blive halvbesværligt at komme på tværs af Amager i
> fremtiden. Allerede idag er det nærmest umuligt med offentlig

Så stor er Amager altså heller ikke; det må generelt være hurtigst at
tage cyklen. Og er man henvist til offentlig transport, er der jo så
også metroen - man kan skifte på Christianshavn Torv.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-02-05 17:44

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev:

> Javist, men det har ikke fremmet det private udlejningsbyggeri,
> fordi byggeaktiviteten ikke har været konkurrencedygtig i forhold
> til tilsvarende investeringer.

Det handler bla. om at det er alt for dyrt at bygge i Danmark.
Men det du skriver ovenfor viser jo meget godt, at løsningen ikke er
fri prisdannelse, da det alligevel ikke giver mere byggeri.

> Og de bestående private
> udlejningsejendomme er altså stadig underlagt huslejeregulering.

Ja hvis de er finansieret som angivet i Lejeloven.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-02-05 18:38

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) skrev:

> Så stor er Amager altså heller ikke; det må generelt være hurtigst
> at tage cyklen.

Ikke alle har den mulighed og det er ikke altid lige praktisk.

> Og er man henvist til offentlig transport, er der
> jo så også metroen - man kan skifte på Christianshavn Torv.

Metroen er ret ubrugelig for de fleste pga. de uhyre få stationer med
al for stor afstand mellem stationerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 19:21

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Ikke alle har den mulighed og det er ikke altid lige praktisk.

Praktisk er den for det meste, men jeg kan da godt se at den ikke er
anvendelig for unge forældre med barnevogn, eller pensionister med
rollator.

> Metroen er ret ubrugelig for de fleste pga. de uhyre få stationer med
> al for stor afstand mellem stationerne.

Ja, her i Husum venter folk nu hellere 10 minutter på en 350S, end at
tage den første 5H, når de skal ind til byen. 5eren stopper ved /alt/
for mange stoppesteder. Ved mange stationer mister en jernbane ganske
simpelt sin værdi.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-02-05 19:58

> Praktisk er den for det meste, men jeg kan da godt se at den ikke
> er anvendelig for unge forældre med barnevogn, eller pensionister
> med rollator.

Ja bla.

> [...]
> at tage den første 5H, når de skal ind til byen. 5eren stopper ved
> /alt/ for mange stoppesteder. Ved mange stationer mister en

Ja begge dele er et problem. Mht. en metro er det dog af afgørende
betydning, at der ikke er for langt mellem stationerne, da brugerne
ikke gider gå særligt langt for at komme til en station og istedet
finder et alternativ.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-02-05 13:29

I dk.politik, skrev Jensen:
> Et stort flertal i Venstres folketingsgruppe vil droppe
> huslejereguleringen,

Hvilke typer bolig dækker huslejereguleringen? Jeg bor i ejerbolig og
det er i al fald ikke Venstre der i øjeblikket ønsker at gøre min
husleje dyrere, det er Socialdemokratiet.

Jesper

Fra : Jensen

Dato : 05-02-05 13:37

Fra : Jesper Krogh

Dato : 05-02-05 13:51

I dk.politik, skrev Jensen:

> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

Jeg håber ikke ovenstående var "argumentet" men nærmere et tegn på at
"Jensen" har lidt tekniske problemer med "nyhedsgruppe-klienten".

Jesper

Fra : Jim

Dato : 05-02-05 15:23

> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse

Dokumentation?

Fra : Joakim von And

Dato : 05-02-05 13:43

> Et stort flertal i Venstres folketingsgruppe vil droppe
> huslejereguleringen,
> det viser en ny undersøgelse foretaget af TV2.

Du siger bare til, når jeg kan lade champagneproppen springe.

JvA

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-02-05 15:26

> Du siger bare til, når jeg kan lade champagneproppen springe.

Glæd dig til at skulle til at betale for de tusindvis af hjemløse vi
ville få.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Joakim von And

Dato : 05-02-05 19:43

> Glæd dig til at skulle til at betale for de tusindvis af hjemløse vi
> ville få.

Siger hvem, LLO?

JvA

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-02-05 17:45

> Siger hvem, LLO?

Næh det gør jeg.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Futte

Dato : 05-02-05 17:00

> [...]
> løfter under sidste valgkamp. Her sagde han, at en VK-regering under ingen
> omstændigheder vil pille ved reglerne for fastsættelse af husleje.

Kan du dokumentere dette? eller er det bare den sædvanlige gang løse
påstande og
skræmmekampagne, som vi så ofte før har set fra socialkammeraterne.

Futte.