Hvem skal jeg stemme på?
Fra : Melanie

Dato : 05-02-05 10:05

Hej Ng
(Andet forsøg.)

Jeg har ikke haft tid til at følge godt med i medierne angående valget. Når
jeg har set noget med Fogh og Lykketoft i duel har det været så meget
"muderkast" at jeg ikke blev klogere på hvem jeg skal vælge. For 4 år siden
valgte jeg ikke at stemme, da jeg heller ikke der havde fulgt godt med og
det syntes jeg selv er lidt for dårligt. Jeg har prøvet testen på tv2 for at
finde ud af hvem jeg er mest enige med og derved kunne vælge mellem. Det
blev jeg heller ikke klog på da der nok var omkring 40 personer fordelt over
alle partierne.
Hvordan finder jeg nemt ud af hvem jeg er mest enig med, og derved stemme på
den person eller parti?
Har det noget at sige, så bor jeg på Bornholm.

Mvh Melanie

Fra : Sirannon

Dato : 05-02-05 11:00

Du kunne prøve at gå ind på de forskellige partiers hjemmesider og skimme
deres programmer for at se hvilket der er mest sympatisk.

Fra : Allan Knaap

Dato : 05-02-05 13:11

"Sirannon" <runenospam_aagaard@hotmail.com> wrote in message
> Du kunne prøve at gå ind på de forskellige partiers hjemmesider og skimme
> deres programmer for at se hvilket der er mest sympatisk.

Den løsningsmodel kan jeg også kun bifalde. Husk blot ikke at falde for
"dagens tilbud".

Overvej istedet hvilket samfund du vil bo i om 10 år fra nu. Det er værd at
tage med da en fornuftig politik nu om dage ikke kan gennemføres på 4 år,
hvorfor jeg også advarer dig imod de medie smarte pop tilbud som visse
partier er kommet med, såsom gratis bredbånd og dankort uden gebyrer..

Hvor stor en frihed vil du afgive, for at slippe for at tage ansvaret for
dit eget liv. Og hvor beredt er du på at tage de konsekvenser dine egne
handlinger medfører.

Når du er kommet til et svar der, har du fundet det parti der ligger nærmest
dig.

Det at du kommer fra Bornholm ved jeg ikke om har nogen betydning. Hvis du
har tænkt dig at bo der de næste mange år, kan en personlig stemme på en
bornholmer måske være det rette.

Allan Knaap

Fra : jodem

Dato : 05-02-05 11:04

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ng
> (Andet forsøg.)

..

Prøv www.dr.dk/kandidat

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 05-02-05 11:31

"Melanie" skrev
> Hej Ng
> (Andet forsøg.)
[snip]
> Hvordan finder jeg nemt ud af hvem jeg er mest enig med, og derved stemme

> den person eller parti?
> Har det noget at sige, så bor jeg på Bornholm.
[snip]

Ok, fik du ikke noget ud af dit første indlæg?

Svaret er at det ikke er nemt at finde den man er mest enig med. Har man
fulgt med i politik igennem et stykke tid er det selvfølgeligt nemmere. Men
hvis man aldrig har fulgt med og _tænkt_ over det, ja så er der ikke nogen
nem vej. Det skal gøres noget arbejde. Det nemmeste ville være (som andre
har forslået) at besøge partiernes hjemmesider. Som et eksempel kan man på
www.socialdemokraterne.dk se de tre kandidater der er på Bornholm. To af dem
har endda en hjemmeside: http://www.jeppe-kofod.dk/ og
http://www.a-dorrit.dk/. (Jeg lægger ikke skjul på, hvilken regering jeg
synes du skal støtte.)

Du skriver at du gerne vil finde den du er "mest enig med". En anden
tilgangsvinkel var jo at du besluttede dig for nogle mærkesagen som du synes
er vigtige (det kræver selvfølgelig lidt tænke arbejde). Brug disse
mærkesager til at finde den du skal stemme på. Du finder selvfølgelig nok
ikke den du er mest enig med, men så har du fokuceret på nogle bestemte
sager, og det synes jeg er helt fint.

Eksempel: His det er er vigtigt for for dig at vi skal give mere i
ulandsbistand, ja så skal du nok ikke stemme på Venstre, Konservative eller
DF. Hvis du samtidig synes at beskæftigelsen er vigtig, ja så er det jo
bl.a. en mærkesag hos Socialdemokraterne (selvfølgelig også hos andre
partier, men jeg er lidt farvet i mit indlæg).

Det er selvfølgelig ikke nemt, men det kunne gøre det nemmere. Jeg har lidt
samme problem med at finde den/de jeg er mest enig med. Fremgangsmåden med
at se på mærkesager, har ledt mig til Enhedslisten eller SF (de eneste
partier som ikke stemte for dankortaftalen). Jeg har desuden fået en
"garanti" fra min lokale Socialdemokrat.kandidat at han vil arbejde for et
gratuis dankort.

Brug dog lidt tid på det, og lad være med ikke at stemme. Finder du ikke ud
af hvad du skal stemmem ja så stem blankt, og vis lidt respekt for
demokratiet!

Mvh. Hans.

Fra : kvaerulant

Dato : 05-02-05 13:23

Hans J. Jensen wrote:

> [...]
>
>Svaret er at det ikke er nemt at finde den man er mest enig med. Har man
>fulgt med i politik igennem et stykke tid er det selvfølgeligt nemmere.

Dette er noget af en påstand. Jeg har fuldt med længe og har intet parti
at støtte.

Det vigtige er at have en partner, men intet parti har en parrings politik.

Det som giver landet sin økonomiske styrke, er de små børns aktive ord
forråd,
da det har betydning for hvad de kan tænke som voksen. Da ordforrådet
tiltager med alderen,
så det gælder om at have en god start.

Men intet parti har en tale politik.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-02-05 12:36

Melanie skrev den 05-02-2005 10:04:

> Hvordan finder jeg nemt ud af hvem jeg er mest enig med, og derved stemme på
> den person eller parti?
> Har det noget at sige, så bor jeg på Bornholm.

Politiken og DR har på deres hjemmeside lavet et spørgeskema, hvor
resultatet så bliver en liste over politikere som man er mest enig med
hhv. mindst enig med.
Det kan give et godt fingerpeg om hvad der er i overensstemmelse med
dine egne holdninger.

En anden metode er, at du finder ud af hvem du slet ikke bryder dig om.
EKSEMPEL (trukket lidt hårdt op):
Hvis du ikke bryder dig om Pia K og Dansk fjolseparti, så har du med
sikkerhed udelukket dem. Men derudover bør du så også tænke på
konsekvenserne at kigge på Pia's venner i Venstre og Konservative. Vil
en stemme på Venstre hhv. Konsevativ ikke samtidig forstærke den
blokpolitik (udtryk for, at den ene side af folketinget tromler hen over
den anden. Under det eller andet påskud) som har huseret siden 2001?
Eller vend den om: Hvis du ikke kan li' Pernille R-T og resten af de
røde hunde fra enhedslisten og deres erhvervspolitik, så har du i hvert
fald også udelukket Enhedslisten. samtidig bør du så også tænke på det
politiske spil, hvor enhedslisten vil få indflydelse. Nemlig, at
Socialdemokratiet nok helst vender mod enhedslisten end mod Dansk
Folkeparti.

Personlig har jeg heller ikke besluttet mig endnu, men jeg har i hvert
fald udelukket de såkaldte borgerlige partier (DF inkluderet, selvom man
i DF vil bilde sig selv ind, at man er et midterparti). Da den
borgerlighed som huserer for tiden IKKE er min kop te.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Neil Southwood

Dato : 06-02-05 00:11

Neil Southwood

Fra : Kim2000

Dato : 06-02-05 00:17

> Hvordan finder jeg nemt ud af hvem jeg er mest enig med, og derved stemme
> på
> den person eller parti?

Du kan også prøve at udtænke 2-3 mærkesager, altså ting der er alt afgørende
for netop din stemme, så skal vi her i gruppen nok komme med vores mere
eller mindre farvede indlæg og bud på partier, så har du da noget at spejle
din mening op mod.

> Har det noget at sige, så bor jeg på Bornholm.

Kun at du kun kan stemme på dem der er opstillet i din kreds, dvs du kan fx
ikke stemme på Claus Hjort, hvis det nu er din yndlingspolitiker....

mvh
Kim

Fra : Melanie

Dato : 06-02-05 09:17

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kun at du kun kan stemme på dem der er opstillet i din kreds, dvs du kan
> fx ikke stemme på Claus Hjort, hvis det nu er din yndlingspolitiker....

Tak for en masse gode svar. Vil lige tænke over nogle mærkesager, så vender
jeg tilbage.
Jeg har lige et andet spørgsmål med på vejen. Da jeg bor på Bornholm og har
tænkt mig at blive her i mange år endnu, kan jeg forstå jeg bør stemme på en
Bornholmer, korrekt? Den Bornholmer jeg så stemmer på, hvordan for denne
politiker så indflydelse? Skal denne person så i folketinget eller bare i
lokalrådet eller hvad det nu hedder?

Mvh Melanie

Fra : Peter Westh

Dato : 06-02-05 09:49

> [...]
> politiker så indflydelse? Skal denne person så i folketinget eller bare i

Du behøver ikke stemme personligt, du kan også vælge blot at stemme på
partiet.

Danmark er delt op i valgkredse, som hver leverer et bestemt antal mandater
til folketinget. Bornholms kreds har to mandater. I kredsen er de diverse
kandidater fra hvert parti, der stiller op. De kandidater, der får flest
stemmer - enten personligt, eller fordi der er mange stemmer på deres parti
i kredsen, får så mandaterne.

Hvis den kandidat, du stemmer på, ikke bliver valgt, går din stemme ikke til
spilde (det vil være tilfældet for mange Bornholmere). I stedet bliver de
"overskydende" stemmer regnet sammen for hle landet, og de bliver så fordelt
mellem partierne alt efter, hvilket parti der har fået flest stemmer på
landsplan.

Læs mere her:
http://www.folketinget.dk/BAGGRUND/00000033/00232599.htm

Der er ikke noget der hedder lokalråd i Danmark, det må være
kommunalbetyrelsen eller amtsrådet du tænker på. Det har ikke noget med
folketingsvalget at gøre.

MVH

Peter

Fra : Melanie

Dato : 06-02-05 12:03

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er ikke noget der hedder lokalråd i Danmark, det må være
> kommunalbetyrelsen eller amtsrådet du tænker på. Det har ikke noget med

Hej Peter

Tak for dit rigtig gode svar. Det er ved at gå op for mig hvor uvidende jeg
er omkring politik. Ikke så godt. Syntes det er meget uoverskueligt at
skulle vælge om 3 dage...

Mvh Melanie