Højere pensionstillæg skal erstatte ældrec~
Fra : Jensen

Dato : 04-02-05 23:00

Højere pensionstillæg skal erstatte ældrechecken.
Ældrechecken skal afløses af en forhøjelse af pensionstillægget for både
førtidspensionister og folkepensionister. Det mener Socialdemokraterne,
der
med forslaget vil sikre, at de dårligst stillede får en reel forbedring af
deres vilkår.

Forslaget er en del af skatteudspillet i "Made in Denmark", og betyder, at
folke- og førtidspensionister, der i dag modtager helt eller delvist
pensionstillæg, vil få 5.000 kr. mere om året - svarende til ca. 3.100 kr.
efter skat.

Forhøjelsen af pensionstillægget skal erstatte den ældrecheck, som
VK-regeringen og Dansk Folkeparti har indført. Ældrechecken bliver
desværre
kun givet til en mindre og tilfældig gruppe ældre. For eksempel får man
ikke
den fulde ældrecheck, hvis man har arbejdet hele livet og har en beskeden
ATP-indkomst. Og førtidspensionister får ikke ældrechecken, selvom de kan
have mindst lige så dårlig økonomi som de dårligst stillede
folkepensionister.

- Ved at forhøje pensionstillægget sikrer vi, at de pensionister, der har
mindst, får flere penge mellem hænderne, siger Socialdemokraternes
politiske
ordfører, Frank Jensen.

Støt socialdemokraterne www.socialdemokraterne.dk

--
Hej fra oz5vib. Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-02-05 00:31

"Jensen" == Jensen <b-h-j@oncable.dk> writes:

> - Ved at forhøje pensionstillægget sikrer vi, at de pensionister,
> der har mindst, får flere penge mellem hænderne, siger
> Socialdemokraternes politiske ordfører, Frank Jensen.

Og ved at indkomstregulere tillæget, skaber vi samtidig endnu en skat
på den /laveste indtægt/.

> Støt socialdemokraterne www.socialdemokraterne.dk

Er de bedre end de andre? vores såkaldte velfærdssamfund ender jo
altid med at dem der igenting har får mindre. Dem der har noget får en
smule, men bliver reguleret forfra og bagfra. Dem der har mest kan
være ligeglade fordi vi i forvejen har råd til at optimere vores
skattebetaling, og under ingen omstændigheder får glæde af et
indkomstreguleret tillæg. Så det socialdemokrabatiske forslag er endnu
en eufemisme for "Dem der har alt skal gives alt".

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-05 07:50

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> wrote:

> Og ved at indkomstregulere tillæget, skaber vi samtidig endnu en skat
> på den /laveste indtægt/.

Tillægget er i forvejen indkomstreguleret. Folk med store private
pensionsopsparinger får /ikke/ tillægget.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-02-05 09:28

"Per" == Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> writes:

> Tillægget er i forvejen indkomstreguleret. Folk med store private
> pensionsopsparinger får /ikke/ tillægget.

Præcis min pointe. Ældrechecken er en skat i forklædning.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-05 10:58

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> wrote:

> Præcis min pointe. Ældrechecken er en skat i forklædning.

Et tillæg kan naturligvis ikke være en skat i forklædning. At den kun
gives til lavindkomstgrupper gør den ikke til en skat.

Eller skal det nu også være en skat, at Mærsk McKinney Møller ikke kan
få kontanthjælp på bistandskontoret?
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-02-05 11:13

> Et tillæg kan naturligvis ikke være en skat i forklædning. At den
> kun gives til lavindkomstgrupper gør den ikke til en skat.

Tillæget er naturligvis ikke en skat, men *indkomstreguleringen*
er. Og det er en skat der ligger i den lave ende af indkomsten. Folk
der i forvejen har en indkomst der ligger ude over maksimalbeløbet
bliver ikke påvirket i samme gra.

> Eller skal det nu også være en skat, at Mærsk McKinney Møller ikke
> kan få kontanthjælp på bistandskontoret?

Ja. For ham betyder det nok ikke så meget, men tænk på det dybt
asociale i at supplerende indkomst for folk på bistandshjælp reelt
bliver beskattet med mere end 100%.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-05 07:28

Jensen <b-h-j@oncable.dk> wrote:

> [...]
> og folkepensionister. Det mener Socialdemokraterne, der med forslaget vil
> sikre, at de dårligst stillede får en reel forbedring af deres vilkår.

Det får de vel også med ældrechecken. Børtset fra at førtidspensionister
{endnu} ikke får den.

Men jeg kan da godt se at ud fra rationelle, bureaukratiske overvejelser
er det bedre at give ældrechecken som et tillæg til folkepensionen end
som en særlig ældrecheck. Formålet med sidstnævnte er vel i bund og
grund også at minde modtagerne om /hvem/ {Pia Kjærsgaard} de kan takke
for checken. Det er i øvrigt fremgået af pressen, at DFerne senere vil
lade også de dårligst stillede førtidspensionister få »ældrecheck«.

> [...]
> folke- og førtidspensionister, der i dag modtager helt eller delvist
> pensionstillæg, vil få 5.000 kr. mere om året - svarende til ca. 3.100 kr.

Og hvad er det så ældrechecken ligger på? Det samme?

> Forhøjelsen af pensionstillægget skal erstatte den ældrecheck, som
> VK-regeringen og Dansk Folkeparti har indført. Ældrechecken bliver
> desværre kun givet til en mindre og tilfældig gruppe ældre.

Mindre, ja. Tilfældig, næppe.

> For eksempel får man ikke den fulde ældrecheck, hvis man har arbejdet hele
> livet og har en beskeden ATP-indkomst.

Det er rigtigt at der sker modregning i ældrechecken af ATP; på den måde
ligestilles eksempelvis handicappede førtidspensionister, der har fået
folkepension siden de fyldte 18, med normalbefolkningen.

> Og førtidspensionister får ikke ældrechecken, selvom de kan have mindst
> lige så dårlig økonomi som de dårligst stillede folkepensionister.

Førtidspensionen ligger i dag på 14.173 kroner om måneden, svarende til
170.076 om året. Det svarer vist til de maksimale dagpenge på 3270
kroner om ugen.

http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/all/7EFEEDF6C1D5FA33412569D
F004086DD?OpenDocument

Folkepensionen udgør månedligt:

Grundbeløb 4741
Tillæg 4773 {max}
--------------------
I alt 9514
Suppl. ydelse 517 {max}
--------------------
I alt 10031
====================

http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/all/BA3ABFBAA29D086941256A4
000315FDF?OpenDocument

Derudover kommer der så atp og ældrecheck, samt arbejdsmarkedspensioner.
Ældrechecken synes først at fremmest beregnet på at få de
folkepensionister der ikke har haft nogen tilknytning til
arbejdsmarkedet, eller kun en løs tilknytning, op på et mere normalt
nivaeu.

> - Ved at forhøje pensionstillægget sikrer vi, at de pensionister, der har
> mindst, får flere penge mellem hænderne, siger Socialdemokraternes
> politiske ordfører, Frank Jensen.

Ved at foreslå at forhøje pensionstillægget, håber vi at få nogle flere
stemmer.

Personligt fandt jeg det rimeligt, om folkepension gav det samme som
førtidspension og dagpengemax, men dog sådan at pensionen udelukkende
blev givet som tillæg, efter fratrækning af arbejdsmarkedspension ud
over en vis størrelse. Det skal dog medgives, at pensionister ud over
pensionen får en række yderligere ydelser, som boligsikring {også for
andelsboligejere, hvor halvdelen dog er lån}, stort set gratis adgang
til den kollektive transport, eller mulighed for indefrysning af
ejendomsskat i ejendommen.
--
Per Erik Rønne