Sort arbejde skal frem i lyset
Fra : Jensen

Dato : 04-02-05 15:12

Sort arbejde skal frem i lyset.
Socialdemokraternes nye orden-pakke skal dæmme op for illegalt arbejde og
kreativ omgåelse af danske overenskomster.

De nye stramninger er nødvendige, fordi vilkårene for visse dele af det
danske arbejdsmarked er under konstant pres. Det skyldes især de mange nye
arbejdstagere i Østeuropa og den stigende verdenshandel.

- De regler, som vi har nu, er bedre end ingenting, men vi forudser, at
visse dele af det danske arbejdsmarked vil blive udsat for et stadigt større
pres fra omverden. Derfor er der behov for en mere slagkraftig indsats,
siger Socialdemokraternes arbejdsmarkedsordfører, Jan Petersen.

Der skal blandt andet oprettes regionale indsatscentre, hvor medarbejdere
fra de relevante myndigheder arbejder sammen om en forstærket indsats mod
overtrædelse af eksempelvis de danske skatteregler og
arbejdsmarkedslovgivningen.

Desuden skal udenlandske medarbejdere, der er udstationeret i Danmark, kunne
fremlægge et såkaldt ansættelsesbevis fra dag ét. På den måde bliver det
sværere for blandt andet udstationeret østeuropæisk arbejdskraft at omgå de
danske krav om arbejdstilladelser. Hvis ansættelsesbeviset ikke er i orden,
falder der bøder.

Socialdemokraternes Lov og orden pakke på arbejdsmarkedsområdet indeholder
syv konkrete elementer:

Der etableres regionale indsatscentre til bekæmpelse af illegalt og sort
arbejde, samt organiseret kriminalitet. Etablering af en arbejdsmarkedsenhed
under udlændingestyrelsen. Indsats mod svindel i forbindelse med ansættelse
og omgåelse af krav om arbejdstilladelse. Skærpede regler for etablering af
selvstændig virksomhed. Forstærket indsats mod svindel med offentlige
ydelser. Manglende overholdelse af danske overenskomster. Sikkerhed for at
danske regler overholdes.
www.socialdemokraterne.dk

--
Hej fra oz5vib. Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside.

Fra : Maz Spork

Dato : 04-02-05 21:42

> [...]
> ydelser. Manglende overholdelse af danske overenskomster. Sikkerhed for at

Hvorfor ikke straffe køberen af sort arbejde - lige så hårdt
som anden social bedrageri?

-- maz

Fra : Knud Larsen

Dato : 04-02-05 22:41

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Hvorfor ikke straffe køberen af sort arbejde - lige så hårdt
> som anden social bedrageri?

Der har jo hele tiden være minimale sanktioner for begge parter. Vi kan ikke
lide at straffe i DK, som man også kan se i forbindelse med olieforurening,
hvor vi naturligvis er langt mildere end andre europæiske lande.

Fra : Alucard

Dato : 04-02-05 23:32

On Fri, 4 Feb 2005 22:40:55 +0100, "Knud Larsen"
<larsen_knud@hotmail.com> wrote:

>Der har jo hele tiden være minimale sanktioner for begge parter. Vi kan ikke
>lide at straffe i DK, som man også kan se i forbindelse med olieforurening,
>hvor vi naturligvis er langt mildere end andre europæiske lande.

Svjv er det da IKKE ulovligt at få UDFØRT sort arbejde.....

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-02-05 10:57

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> wrote in message

> Svjv er det da IKKE ulovligt at få UDFØRT sort arbejde.....

Jo, hvis du som erhvervsdrivende bruger sort arbejdskraft. Men der har være
minimale sanktioner, nu er man vist ved at stramme en lille bitte smule op.

Fra : Alucard

Dato : 05-02-05 14:59

On Sat, 5 Feb 2005 10:57:25 +0100, "Knud Larsen"

>Jo, hvis du som erhvervsdrivende bruger sort arbejdskraft. Men der har være
>minimale sanktioner, nu er man vist ved at stramme en lille bitte smule op.

Nu er "Sort arbejde" og "Sort arbejdskraft" jo ikke det samme....

Hvis jeg får en til at slå min græsplæne "sort" kan jeg ikke på nogen
måde straffes.....