IT-ingeniør skandalen
Fra : Lyrik

Dato : 04-02-05 13:38

Virksomheder som har brug for IT-ingeniører kan jo spænde fra dem der skal
måle fedtlaget på grise til chipudvikling i mobiltelefoner.

Der er ingen ingeniør som kan alle disse specialiteter. det ved alle!
Så proceduren skulle være at antage en IT ingeniør og give ham kursus i det
specifikke projekt.

det koster jo penge at have ham på kursusbænken,
sååååå!..................................

I Sverige som er teknologisk foran DK siger staten:"Sig os hvad i skal
bruge, så uddanner vi dem, uden udgifter for jer"!
Men en færdiguddannet IT ingeniør koster jo penge,
såååååå!...................................

Virksomhederne har en "bedre" løsning!
De finder en IT-ingeniør i Indien og uddanner ham i Indien med egne penge!
Så kan han være 6 måneder i Danmark til 5000 kroner om måneden!
Så en måned tilbage i Indien og retur i 6 måneder til 5000 kroner om
måneden!

Det er det globalisering handler om og det er det den altid har handlet
om:"Associal, landsskadelig mafiavirksomhed"!

Hilsen
Jens

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 04-02-05 14:57

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er det globalisering handler om og det er det den altid har handlet
> om:"Associal, landsskadelig mafiavirksomhed"!

Jeg skrev i en anden tråd om outsourcing:
---

Man kan hævde at det dybest set er en intens kritik af velfærdssamfundet i
den dybeste forstand, når man outsourcer.

For hvad sker der:

1) Hvis f.eks. rengøring eller slige manuelle outsources i Danmark, så
outsourcer outsourceren endnu en gang og til sidst betales der hverken skat
eller moms. Men grundformålet er overholdt og det firma, som starter med at
outsource vil ikke vide, hvad der sker 2-3 led længere nede i kæden, så de
har ikke gjort noget ulovligt.

2) Hvis man outsourcer til udlandet, så kan det være fordi at vores
miljøkrav er blevet for voldsomme. Vi kender alle problemstillingerne med
udenlandsk kød, som fremstilles under forhold, som rent statistik giver
flere sygdomstilfælde hos forbrugerne end dansk fremstillet kød. Vi køber
det som forbruger alligevel og derfor flytter danske slagteriarbejdspladser
til udlandet, fordi at man der har lavere standarder for hygiejne. Men det
er os, som forbrugere, der sammen med aktionærerne har bestemt udviklingen.

3) Mange højtteknologiske opgaver flyttes også og det kunne i første omgang
se mærkeligt ud, men vi som har mail-konto ved hvor anderledes at
majoriteten af de højtuddannede i andre lande uddannes. 500 $ og man har en
doktor-titel. Derved kan vores uddannelsessystem ikke matche den hurtighed,
hvormed at unge i andre lande passerer igennem deres uddannelsessystem.
Herhjemme bliver folk nemt 35 før at de er færdige - primært på grund af
sabbatår og slingrekurs. Men selvom vi måtte stramme op, så kan vi aldrig
komme helt derned, hvor udlandet befinder sig. Det er et faktum.

4) Med hensyn til outsourcing af højtteknologiske opgaver, så er der også
her, som beskrevet før en kritik af velfærdsamfundet at spore. Hvis vi helt
ser bort fra behandlingen af medarbejderne (Her er en historie om danskere i
sverige http://plop.chopstickninjas.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=342 ), så er
der stadig den faktor tilbage, at medarbejderne i f.eks. Indien stort set er
nød til at vade over den ene døde tigger efter den anden på deres vej på
arbejde. De bidrager ikke til det samfund, de lever i, i samme grad, som en
dansk medarbejder.

---

Så det er ikke en skandale. Der er istedet tale om at virksomhedsejerne her
i landet er led og ked af velfærdssamfundet og derfor vælger arbejdspladser
i lande til at udføre arbejdet, hvor medarbejderens bidrag til
lokalsamfundet er mindre.

Hvor rig er overklassen i Indien ikke i forhold til de fattige dernede?
Burde det ikke være rimeligt at forlange at de også etablerer et
indkomstskattesystem som vores som modydelse for at placere arbejde og
bistand dernede?

Carsten Overgaard

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-05 17:11

> Det er det globalisering handler om og det er det den altid har handlet
> om:"Associal, landsskadelig mafiavirksomhed"!

Man slår jo fra alle sider på, at vi i vesten skal leve af innovation, men
det er som om man ikke er klar over at dem der allerede producerer vores
varer på licens selv er stærkt på vej til at overgå os i den kreative fase.

Jeg mener at have set at et land som Indien spytter 500.000 nye ingeniører
ud om året - Nogle af dem må da få nogen gode ideer. Dette er bare Indien,
så er der jo også Kina, for ikke at nævne mange andre fremstormende lande.

Hva fanden skal vi så leve af, når vi heller ikke mere kan leve af at finde
på?

Hvad løsningen på problemet er skal jeg ikke kunne sige, men jeg synes det
er en skræmmende tanke.

Fra : Lyrik

Dato : 04-02-05 23:59

Per Overarm wrote:

> [...]
> finde på?
>
> Hvad løsningen på problemet er skal jeg ikke kunne sige, men jeg
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Selv USA er indstillet på at regulere udflytning og fiduser!
Det skal vi også være. Ellers er vi på røven.
Nationalstater har altid haft toldmure og importbegrænsninger samt andre
foranstaltninger som har beskyttet dem imod underbetalt slavearbejde.

Bare tænk på EU som beskytter sin egen sukkerproduktion.
Hvis der ingen grænser er for spekulationen så vil alle arbejdere i hele
verden have samme løn-og det bliver ikke 100 kroner i timen!
Samtidig vil spekulanterne eje hele verden som en golfbane i
overstørrelse!
Det kan godt være at det er i spekulanternes interesse, men det er ikke i
befolkningernes-.

Nationalstaterne skal bevares fordi mennesker befinder sig på forskellige
trin af levestandard som passer til deres kulturelle levevis!

De er økosystemer ligesom alt andet og man vil spolere deres økologi ved at
opløse deres beskyttede miljø!
Globalisering uden kontrol er miljøødelæggende!
Det er miljøsynderen som skal betale for genopretning af miljøet!
Altså de globaliserende virksomheder skal betale for deres ødelæggelse af
befolkningernes miljø og levestandard!

Vi kan ikke forske os ud af problemet IMHO, som du selv påpeger. Slet ikke
med de nedskæringer Venstre har begået på forskningssiden!
Der skal helt andre milliarder på bordet til forskning og opfølgning af
statsmidler i produktionen, hvis vi skulle have bare en lille chance!
Vores stat udmærker sig ved aldrig at kunne tjene penge!
At sætte til på både gynger og karusel!
Hvad fik du ud af olien "Marinus"?
Hvad fik du ud af Grønlands undergrund "Marinus"?
Hvad fik du ud af dit mønsteratomværk i Roskilde "Marinus"?
Hvad fik du i det hele taget ud af den atomkraft som Bohr fandt til dig
"Marinus"?
Hvad tror du du får ud af globaliseringen "Marinus"??

Hilsen
Jens