Høns i Malavi
Fra : jodem

Dato : 03-02-05 12:21

Så gjorde Haarder det igen.

For det første indrømmede han efter at have afvist det i flere år, at det
var regeringens omlægning af ulandsbistand, som havde bragt malawikvinder,
der på dansk opfordring havde investeret i hønsehold, i bundløs gæld.

Det er da altid noget, men så kom der en rigtig Haarder, et rigtig
selvmedlidende æselspark:

"Det ville have klædt Folkekirkens Nødhjælp bedre, hvis de havde brugt
pengene til at betale kvindernes gæld i stedet for at bruge dem på en
kampagne om sagen, der stillede regeringen i dårligt lys" ynkede han.

Nu indbragte kampagnen så meget i private bidrag, at den ikke alene
finansierede sig selv, men også gav 400.000 til kvinderne i Malawi, så der
var ikke noget at komme efter, men først da han hårdt presset af
journelisten her midt i valgkampen forstod det, stillede han i udsigt at
betale resten af den gæld, regeringen havde påført kvinderne.

mvh
jodem

Fra : Rune

Dato : 03-02-05 12:37

Link?

Det er lidt uklart hvad du mener. Havde Danmark tvunget kvinderne til at
tage låne eller havde de selv taget det? Jeg har ikke set Folkekirkens
Nødhjælp kampagne, men kunne de ikke have gennemført en indsamling til
kvinder i Malawi uden samtidigt at kritisere regeringen? Jeg syntes selv det
er noget suspekt når en offentligt støttet organisation driver hjemlig
partipolitik - og så midt i en valgkamp.

Fra : jodem

Dato : 03-02-05 12:55

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
> Link?
>
> Det er lidt uklart hvad du mener. Havde Danmark tvunget kvinderne til at
> tage låne eller havde de selv taget det?

De havde indledt projektet under vejledning af Folkekirkens Nødhjælp, som
arbejdede under forudsætning af en fortsat ulandshjælp til Malawi.
Projektet mislykkedes, og kvinderne gik fallit. Hvorfor regeringen vedgår et
medansvar ved jeg ikke, men det gør den rent faktisk.

Jeg har ikke set Folkekirkens
> Nødhjælps kampagne, men kunne de ikke have gennemført en indsamling til
> kvinder i Malawi uden samtidigt at kritisere regeringen?

Jeg har hellerikke set den, men hvis kvindernes misère faktisk kan
tilskrives regeringen, (hvad Haarder vedgår) hvorfor skulle det så skjules?

Jeg syntes selv det
> er noget suspekt når en offentligt støttet organisation driver hjemlig
> partipolitik - og så midt i en valgkamp.

Kampagnen er flere år gammel. Det er kun Haarders reaktion, der er ny og
derfor kan tilskrives valget.

mvh
Jodem

Fra : hanzen

Dato : 03-02-05 12:52

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> journelisten her midt i valgkampen forstod det, stillede han i udsigt at
> betale resten af den gæld, regeringen havde påført kvinderne.

Danmark trak sig ud af Malawi p.gr.a. korruption og fordi ambassadøren blev
smidt ud.
Men du ville selvfølgelig blive ved med at smide penge i sådan et hul. No
matter what.
--
hilzen
hanzen

Det er da fuldstændig ligegyldigt, hvordan det går i Danmark fremover, det
er ikke vores problem!
- Leif Bork Hansen, præst. TV interview. 2000

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-02-05 13:26

"hanzen" <hanzen@removemailme.dk> writes:
> [...]
>smidt ud.
>Men du ville selvfølgelig blive ved med at smide penge i sådan et hul. No

Hvor ser du egentlig det henne?
Det handler om at nogle mennesker er kommet i klemme - dem plejer man da
at hjælpe. Hvilket intet har at gøre med at smide penge ind i en korrupt
stat - vel?

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : hanzen

Dato : 03-02-05 13:42

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor ser du egentlig det henne?

TV2 txt-tv side 123

> Det handler om at nogle mennesker er kommet i klemme - dem plejer man da
> at hjælpe. Hvilket intet har at gøre med at smide penge ind i en korrupt
> stat - vel?

Det kan det da godt ha'

Fra : jodem

Dato : 03-02-05 14:02

> [...]
> Det handler om at nogle mennesker er kommet i klemme - dem plejer man da
> at hjælpe. Hvilket intet har at gøre med at smide penge ind i en korrupt

Det er jeg enig med dig i,
men indlægget handler faktisk mere om den borgerlige myte om Haarder der går
på noget med anstændighed. I denne sag afslører hen sig igen som martyr og
hykler, der kun vedgår sit ansvar fordi der er valg og ikke uden at sparke
ud efter sin modpart, Folkekirkens Nødhjælp ved at udtale sig om, hvad der
ville klæde eller ikke klæde vedkommende. Det er fandme ham, der opfører sig
uklædeligt!

Han og Brian Mikkelsen er det politiske livs to mest småfornærmede martyrer
og "forfulgte uskyldigheder".

mvh
Jodem

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-02-05 19:44

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> [...]

> at sparke ud efter sin modpart, Folkekirkens Nødhjælp ved at udtale sig
> om, hvad der ville klæde eller ikke klæde vedkommende. Det er fandme ham,

Det er da utrolig flot og uhørt, hvis danske vælgere lader deres stemme
afhænge af nogle høns i Malawi.

Det er jo iøvrigt noget af det eneste der overhovedet virker - mikrolån til
kvinder, mange andre tiltag forsvinder jo i mændenes evige korruption i
ulandene. Som man også kunne se i udsendelsen om hvordan det var gået i
Bangladesh med vores kæmpeindsats der: Det mændene stod for: "kun væltet
lokum tilbage", men kvinderne var stadig i gang med deres mikrolånevæsen.

Fra : jodem

Dato : 03-02-05 20:13

> "jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> Det er da utrolig flot og uhørt, hvis danske vælgere lader deres stemme
> afhænge af nogle høns i Malawi.

Det skulle man tro, at Haarder troede. Nu skal man være forsigtig med, hvad
Haarder tror. Jeg tror snarere, at han er så selvretfærdig, at han i den
sidste ende tror, han er nødt til at redegøre for hver eneste høne i Malawi.
(Det må skyldes opdragelsen. Han har været vant til at få ros, og måske har
han også haft ansvar for hønseholdet. Det er den slags
skolelærertvangsneuroser, som let kan forveksles med anstændighed)
Personligt foretrækker jeg dem i karry eller chop suey og bryder mig ikke
meget om dem au vin eller som cous cous. Begge steder har man en dårlig
vane med at bruge sådan nogle store gamle seje nogen. I Malawi åd de
avlshønsene pga. tørken, og de tilhørte i virkeligheden banken.

> [...]
> lokum tilbage", men kvinderne var stadig i gang med deres mikrolånevæsen.

Vive la femme !!

Jeg så ikke udsendelsen.

Outsourcing er sikkert også godt, men her står andre områder i asien
tydeligvis længere fremme i køen end Bangladesh. (Men er der i øvrigt ikke
noget med bomuldstekstiler fra Bangladesh?)

mvh
Jodem

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-02-05 23:19

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vive la femme !!

Enig!

> [...]
> tydeligvis længere fremme i køen end Bangladesh. (Men er der i øvrigt ikke
> noget med bomuldstekstiler fra Bangladesh?)

Det Danida havde forsøgt var noget med syning af tøj og med produktion af
ting vævede af siv/bambus, fabrikation af krukker i forskellig form og
størrelse - her lå det hele som et væltet lokum, og et andet produktionssted
havde en ping fra regeringen bare sat en lås for, og ham der stod for
området i hovedstaden kunne ikke udtale sig om hvorfor, - med mikrofon på.
Men nogle individuelle kvinder havde fortsat det de havde lært, - men for de
penge vi havde brugt, kunne vi dog have forsørget dem alle i 200 år, uden at
de behøvede knokle dagen lang.

Men mikrolånene havde været en stor succes, og fortsatte stadigvæk fra
person til person.