Alle er skyldige i WW1+2 rædslerne
Fra : Bo Warming

Dato : 03-02-05 03:35

Det er banalt at vi styres af arv og miljø, og en kæde af årsag-virkning
sammenhænge skaber vore handlinger - og den går langt tilbage i tid.

SKYLD ER OFTE KUN INDIVIDUEL UDFRA EN OVERFLADISK BETRAGTNING: "But I am not
guilty" said K "It is a misunderstanding" " And if it comes to that, how can
any man be called guilty" Franz Kafka : Processen

Allerede Paulus hævdede, at selv de, der er født efter korsfæstelsen er
skyldige i den, hvis de er så gruppepres-styrede, at de ville have råbt
"Korsfæst ham" således som Jerusalem-borgerne enigt råbte, da Pilatus tilbød
dem folkeafstemningsdemokrati=lynchjustits

Selvretfærdige farisærere kan bedyre at "BW ville have nydt at beslutte som
Eichmann, men jeg ville aldrig have adlydt ordrerne, selvom alternativet var
at blive sendt til østfronten".

At jeg påtager mig det kors at få §266b-straffe for at redde Danmark, peger
mod at jeg ikke ville have stemt Hitler, stemt korsfæstelse, stemt
følg-gruppepres, stemt pro-flertalsdiktatur - men pointen er ikke, om du/jeg
er en anelse mindre ond end den Immanuel Kantske pligt-etiker Adolph
Eichmann
Pointen er, at vi er indvævet i korpsånd, tidsånd, stime-intelligens,
sværm-intelligens, arv, miljø - og vor oplevelse af fri vilje bør ikke
bedrage os til at tro, at menneskeheden kan opdeles i gode og onde -
- og vi&vore er ikke-strafværdige - men hvis vore fjender bliver
ausrotten fra jordens overflade, så opnås paradis.

CITATER OM KORPSÅND

"Et godt samfund er et forbund mellem de døde, de levende og de
endnu ufødte" EdmundBurke

"Man only has value and significance insofar as he is a STONE IN A GREAT
BUILDING. For this purpose he must be solid; a stone and above all not a
stage player. Nietzsche

"Netværkets selvbevaringsregel. Enhver i netværket benytter enhver mulighed
for at yde tjenester over for andre i netværket. Dem det går udover, er
altid dem der ikke er med i netværket. Klaus Kjøller

Når et menneske hoster i en koncertsal, kommer alle til at hoste, og
man føler den fysiske irritation i struben. Flok-mimicry er en virkelig
kraft; at sætte sig imod den, vil sige at komme ud af trit med sine sociale
omgivelser det skaber neurotisk spænding og skyldfølelseArthur Koestler

Og sandelig er det en fornem tale, der siger: "Hvad livet lover os,
det vil vi - holde overfor livet!"

Ringe mennesker kan du kende på, at de søger at holde deres
efterfølger nede. Walther Rathenau1867.1922

Rødderne under jorden kræver ingen belønning for at gøre grenene
frugtbare. Tagore, Rabindranath, Indisk Nobelpristager i
litteratur 1861-1941

skete i det og det rum kl det og det tidspunkt. Offentlig ansatte er
vore tjenre - som bispen sagde igår om danskernes ny slave-par Frede og Mary
"Et kongeligt brudepar tilhører nemlig ikke kun hinanden, men os alle"(Erik
Norman Svendsen, 14maj04kl1630 i Vor Frue Kirke)

Solidaritet - det er bare egoisme, der er gjort selskabelig. Søren
Kierkegaard

Sort arbejde sikrer retfærdighed. Grundigt netværksarbejde er din
bedste garant for en retfærdig behandling. Klaus Kjøller

Den, der tror at kunne finde så meget i sit indre, at han kan undvære alle
mennesker, tager meget fejl; men den, som tror, at menneskene ikke kan
undvære ham, tager endnu mere fejl. La Rochefoucauld

Den, der elsker sin næste, har hverken mere ret eller mere uret end den, der
elsker sig selv. Spørgsmålet er blot, om det første er muligt.
Franz Kafka1883-1924

Mine politiske karrieredrømme er inderligt ligegyldige. Det er
Fremskridtspartiets idegrundlag, der er det afgørende. Jeg er kun en lille
koral på vejen til at opbygge koralrevet. Glistrup

Danmark er jo ikke de to Millioner Danske, som lever nu, men de mange Gange
så mange Millioner Danske, der i den historiske Tid har levet på Landets
Grund, og de Tænkende, Virkende, Frembringende i den nuværende Slægt er kun
forsåvidt Danmark, som de betyder de Levendes Sammenslutning med de Døde og
de Ufødte, Nutiden med Fortid og Fremtid. Georg Brandes

Utilitarisme betagner det standpunkt, at handlinger er rigtige i
den udstrækning, de er med til at fremme lykken; og at de er forkerte i den
udstrækning, de er med til at fremme det modsatte af lykke. J.S.
Mill

Verdenshistorien er ikke lykkens område. De lykkelige perioder er
tomme blade i historiens bog; thi de er perioder med samstemmighed og
manglende modsætning. Hegel

At gøre en hel person ud af sig og i alt, hvad man gør, have dettes
højeste vel for øje - det fører videre end medlidende bevægelser og
handlinger til gavn for andre. Nietzsche

"Der findes overfladiske og dybtgående egoister. De sidste kalder man
altruister" Egon Friedell

De gode tanker, de levedygtige og frugtbare tanker, bliver
aldrig udtænkt af en enkelt; de er altid resultatet af en hel tidsalders
kollektive bevidsthed. Egon Friedell

Lad mig kun flagre som blad i høst/ Når du mit land, min stamme må leve.
Jesper Aakjær

Fra : Bo Warming

Dato : 03-02-05 11:04

> Al for kategorisk overskrift- den holder simpelthen ikke. Hvad med de der
> var imod både første og anden verdenskrig?

Hvis min slægt myrder naboen og jeg først gør indvendinger da det spidser
til, men jeg har hånet og bagvasket naboen længe, så har jeg en _vis_
medskyld.
Vær ikke pedant - smålighed om at nogen står lidt før i ansvarskøen er da
indlysende, men at du har 98% skyld og en anden har 99% skyld giver ikke ret
til din dømmesyge
Den der ikke ligger under for gruppepres og bekvemmelighed kan måske sige
sig særlig meget fri for medskyld i holocaust eller Jesu korsfæstelse, hvor
Paulus foregriber Hannah Arendt ved at sige at alle er skyldige. Det er ikke
arvesynd på 5 generationer det er korpsånd som er svær at flygte fra, for
du er jo ikke selvhjulpen men nyder af at hygge til ved retsvæsenets
beskyttelse og evt overføringsindkomster der kommer af vor udnyttelse af
ulands osv osv

DETTE ER STÆRKT ARGUMENT FOR KUN AT STRAFFE NÅR NØDVÆRGEASPEKT ELLER ANDEN
fremtidsrettet forebyggelse - og Eichmann var ikke en trussel mod nogen da
han var bankmand i argentine
Vi har set at ingen krigsforbrydre d´æmper deres tortur af angst for
Nyrnbergstraf