Det bliver S igen
Fra : Neil Southwood

Dato : 02-02-05 17:00

Jeg har ikke tvivlet rigtigt, men hver gang der er valg skal man åbne op og
gøre sig modtagelig for de andres argumenter og være rede til at skifte. Og
jeg har hørt på dem alle; vejet for og imod.

Først og fremmest må jeg helt og aldeles forkaste den medieopblæste
/præsidentkampagne/, som Venstre og Fogh selvfølgelig har set deres klare
fordel i fordi Fogh helt klart brænder bedre igennem på fjernsynet. Men det
er jo en virkelig kedelig måde at vælge på. Ikke fordi jeg underkender
lederens betydning. Jeg foretrækker bare en ærlig leder som Lykketoft frem
for vendekåben og fuskeren Fogh, der åbenbart er parat til hvad som helst
for at opnå og holde på magten.

Venstre, konservative og øvrige /folkepartier/ interesserer mig selvfølgelig
ikke. De er gennemfalske og helt på vildspor i forhold til det samfund jeg
ønsker på længere sigt. Enten på grund af en ideologisk liberalisme (den har
Fogh nu afsvoret, men partiet står der endnu og glor), eller konservatisme
af den ene eller anden art. Vi har behov for så hurtigt som muligt at få
ændret urimeligheder og uretfærdigheder til at vi kan tillade os at drømme
om hvor godt alting var i gamle dage. Ud med C, O og SF.

Jeg fandt det nye humanistiske initiativ fra Rune Engelbrecht Larsen
interessant. Men det har fra starten været stærkt betænkeligt ved Niels I.
Meyers fremtrædende position. Så vidt jeg forstår Larsen og hans seneste
bog, står han for en rimelig holdning til EU, så hvis det ikke var for Meyer
kunne jeg godt tilslutte mig Minoritetspartiet. Nu er det så heller ingen
mulighed fordi deres valgkamp har været helt elendig og en stemme derfor
spildt.

Ø har rigtig dygtige folk som arbejder godt og energisk. De har også mange
sympatiske synspunkter, men det fortsat dogmatiske marxistiske grundlag
diskvalificerer dem alligevel. Jeg har i hvert fald forladt enhver drøm om
en endelig løsning a la kommunistisk paradis.

R kunne jeg lige så godt stemme på, og jeg synes det er herligt at de har så
stor fremgang. Bagsiden af medaljen er, at de måske skjult er nogen af de
sidste rigtige liberalister. Altså igen en idealistisk fejltænkning som
under andre betingelser igen kunne bringe dem i armene på VK.

S har jeg i mangel af bedre stemt på siden VS gik ned. Det var et stort ryk
sammen med andre udmærkede folk hen over SF, som efter min smag aldrig helt
har aflagt de oprindelige DKP-takter, og stadig rummer autoritære folk af
den kaliber. Socialdemokraterne savner en leder med de helt rigtige
egenskaber, men det gør som sagt ikke så meget. Vigtigst er er målet er
rigtigt, og der tror jeg stadig på at S er det parti der har det bedste
udgangspunkt for at udvikle den rigtige politik:

For fred i verden, for at hjælpe de fattigste i verden på fode, for en
rimelig eksistens for alle mennesker i verden, for frihed for den enkelte,
for arbejde til alle der vil arbejde - og så lidt som muligt, så vi også får
tid til at nyde livet.

--
Neil Southwood
Make my day!

PS Jeg var lige ved at glemme CD, men det er der nok så mange der gør. De
har dog også et par sympatiske synspunkter, men for meget villa, vovse og
Volvo. Og Kristendemokraterne er efter min mening helt ved siden af i dansk
politik.

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 03-02-05 02:41

Neil Southwood skrev Onsdag den 2. februar 2005 16:59 i beskeden
<4200f8fd$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> i gruppen dk.politik:
<...>
> [...]
> for vendekåben og fuskeren Fogh, der åbenbart er parat til hvad som helst

"Åben og ærlig leder som Lykketoft"??

Bliver man mere åben, bare fordi man får smarte rådgivere, der anbefaler man
barberer fip-skægget væk?

Bliver man mere "ærlig" når man blot viderefører den sædvanlige
skræmmekampagne om de borgerlige ulyksaligheder ved at Venstre bevarer
magten?

> [...]
> Meyer kunne jeg godt tilslutte mig Minoritetspartiet. Nu er det så heller
> ingen mulighed fordi deres valgkamp har været helt elendig og en stemme

I et demokrati er ingen stemmer spildt...

De signaler partierne får sender dem enten til glædesfest eller til fornyet
eftertanke. Det er værd, at huske.

> [...]
> målet er rigtigt, og der tror jeg stadig på at S er det parti der har det
> bedste udgangspunkt for at udvikle den rigtige politik:

Den skulle de måske udvikle *før* de sendte "Made in Denmark" på
banen...

> PS
<...>
> Og Kristendemokraterne er efter min mening helt ved siden af i dansk
> politik.

Det må - i et demokrati - igen være op til vælgerne at vurdere. Jeg vil
bestemt ikke lægge skjul på, at min sympati, og stemme, går til
Kristendemokraterne. Ved sidste valg gik den til partiet Venstre. J O Krag
var så fornuftig at han sagde: "Man har et standpunkt, indtil man tager et
nyt." Det *skal* der være plads til i et demokrati...

Godt valg!

Henrik Blunck
Vil du vide mere om Linux - http://www.linux-svar.dk
Oversættelse af manualer m.v. - http://www.ikt-strategi.dk

Fra : Neil Southwood

Dato : 03-02-05 23:56

In news:42018159$0$170$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Henrik V Blunck <h_blunck@gmx.net> typed:
> "Åben og ærlig leder som Lykketoft"??
>
> Bliver man mere åben, bare fordi man får smarte rådgivere, der
> anbefaler man barberer fip-skægget væk?

Desværre må man skuffe Blunck med, at det nok er Lykketofts helt egen idé at
klippe og barbere. Det har dog ikke noget som helst med sagen at gøre, og
det havde været smartere at vente med at ofter fippen til han sad i stolen.

> Bliver man mere "ærlig" når man blot viderefører den sædvanlige
> skræmmekampagne om de borgerlige ulyksaligheder ved at Venstre bevarer
> magten?

Problemet er ikke så meget Venstre, men de ulykker DF medfører og som den
svage Fogh ligger helt under for, kun for at bevare magten.

> I et demokrati er ingen stemmer spildt...

Ideelt, men ikke desto mindre vil min stemme ved et folketingsvalg med den
spærregrænse der nu er være spildt hvis partiet ikke når over grænsen.

> Den skulle de måske udvikle *før* de sendte "Made in Denmark" på
> banen...

Det er naturligvis underforstået: Den rigtige politik efter /min/ mening.

> [...]
> Krag var så fornuftig at han sagde: "Man har et standpunkt, indtil
> man tager et nyt." Det *skal* der være plads til i et demokrati...

V og de kristelige ligger *så* langt fra hinanden at det kun kan undre dybt.
Der kan dog ligge bare et enkelt spørgsmål i en enkeltsag bag. Men det må jo
forklares.

Jeg selv har faktisk et stort problem med S's krampagtige fastholden af
21-årsreglen. Der er ikke ret langt til et skift til R for mit vedkommende
på det grundlag. Det er dog et punkt hvor jeg tror på at de kan komme til
fornuft når de først har smagt håndtasken.

> Godt valg!

I lige måde.

--
Neil Southwood

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 06-02-05 11:57

Neil Southwood skrev Torsdag den 3. februar 2005 23:56 i beskeden
<4202ac09$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> i gruppen dk.politik:
> [...]
> at klippe og barbere. Det har dog ikke noget som helst med sagen at gøre,
> og det havde været smartere at vente med at ofter fippen til han sad i

Når man ansætter stylister og spindoktorer til at klare sin "profil" får man
den gængse vare...

Personligt har jeg den opfattelse at Lykketoft *var* seriøs som
skatteminister under Anker Jørgensen - stillingen som finansminister under
Nyrup var en logisk følgeslutning af Lykketofts mange år i
Socialdemokratiet. [En slags "tak-for-indsatsen-for-partiet" om man vil]

Kongekabaler, formandskampe - kald dem hvad man vil. Man har lagt sig meget
fjernt fra det oprindelige formål med partiet, nemlig: arbejdernes
interesser og solidaritet. Det er blevet et universitets-parti med
cand.polit som mål for mange af kandidaterne.... Deres valg!

> Problemet er ikke så meget Venstre, men de ulykker DF medfører og som den
> svage Fogh ligger helt under for, kun for at bevare magten.

Han kunne jo bare opdrage Marianne Jelved og lave et firkløver igen.
Kristendemokraterne - dengang Kristeligt Folkeparti - leverede et brandgodt
supplement til de Konservatives regering...

Venstre er blevet store, men ikke nødvendigvis på en liberal politik. Mange
mærkesager - herunder selvangivelse på størrelse med et postkort - er for
længst smidt væk... :'-(

> Ideelt, men ikke desto mindre vil min stemme ved et folketingsvalg med den
> spærregrænse der nu er være spildt hvis partiet ikke når over grænsen.

Så må man kæmpe. Kæmpe i læserbreve, brochurer, snak med familie og venner.
Argumenterer du rigtigt for din sag, er der store chancer for at der kommer
flere stemmer - spærregrænsen er jo indført af de etablerede.

Lad mig i øvrigt - i demokratiets ånd - minde om at de samme "etablerede"
partier slet ikke ønsker at diskutere valg i enkeltkredse, selvom det ville
give et meget stærkere demokrati, og give større chancer for store profiler
i små partier.

> V og de kristelige ligger *så* langt fra hinanden at det kun kan undre
> dybt. Der kan dog ligge bare et enkelt spørgsmål i en enkeltsag bag. Men
> det må jo forklares.

Det er nemt at forklare. Egentlig ville min stemme være gået til de
Konservative, men den kandidat der var i området var *ikke* stærk nok, så
derfor gik stemmen til Venstre.
Jeg er blandt dem der husker Kofod-Svendsen og Jann Sjursen som gode (og
borgerligt indstillede) kandidater, og det kan kun være DF der gør at man
fra landskontoret peger i retning af Lykketoft. Grundlæggende er partiet
borgerligt indstillet, og det *kan* true partiets overlevelse at man går
efter centrum-stemmerne... :'-(

Min gamle, og fornuftige, far citerede det gamle og kendte ordsprog:
"Hvis ikke man er socialdemokrat som ung, har man intet hjerte
Hvis ikke man bliver borgerlig, har man ingen hjerne."
Jeg er - som så mange andre - startet som DSU'er som 15-årig. Dengang var
fordommen at fordi jeg var søn af en ejendomsmægler der var konservativ,
kunne jeg da ikke være socialdemokrat. Så det stoppede hurtigt, for jeg var
- ærligt talt - allerede dengang træt af at blive sat i boks blot fordi min
familie *kunne* have andre holdninger end jeg selv.

Men jeg vil da medgive at Jantelovs-tankegangen allerede fra starten har
været med til at forme en meget selvstændig tankegang. Jeg er vant til at
stå på egne ben!

> [...]
> på det grundlag. Det er dog et punkt hvor jeg tror på at de kan komme til
> fornuft når de først har smagt håndtasken.

Fuldkommen enig. 21- og 24-års regler er lappeløsninger. Man bliver myndig
som 18 årig. Det må fastholdes. At jeg så ønsker større respekt for de
demokratiske spilleregler, ligestilling og forståelse for vores kulturelle
arv er så en mellemting mellem Konservativ og almindelig kristen moral.

Jeg erindrer også at man på et tidspunkt ville indskrænke de 18-20 åriges
muligheder for at blive udeboende i forhold til SU. Dette var simpelthen
med til at indskrænke de unges muligheder for at vælge det studie de
ønskede, og var - juridisk set - kamikaze, igen i forhold til at 18 må være
grænsen for myndighed, og behandling som voksen.

Sådan har der været mange sager gennem årene, desværre. :'-(

> I lige måde.

Tak.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-05 14:01

Henrik V Blunck <h_blunck@gmx.net> wrote:

> Venstre er blevet store, men ikke nødvendigvis på en liberal politik. Mange
> mærkesager - herunder selvangivelse på størrelse med et postkort - er for
> længst smidt væk... :'-(

Og hvor mange udfylder overhovedet i dag selvangivelse?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 06-02-05 23:43

Per Rønne skrev Søndag den 6. februar 2005 14:00 i beskeden
<1grkdpe.4x7ub9wcmcgyN%spam@husumtoften.invalid> i gruppen dk.politik:

> Og hvor mange udfylder overhovedet i dag selvangivelse?

Hehe. Godt spørgsmål!

Jeg håber dog, du - også i din egen interesse - kontrollerer de oplysninger
der er fortrykt på den blanket der fremsendes fra Skattevæsenet... Der
kunne være noget elektronikken havde "glemt", selvom det siges at det
aldrig sker.

Fra : Neil Southwood

Dato : 07-02-05 00:33

In news:4205f811$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> [...]
> arbejdernes interesser og solidaritet. Det er blevet et
> universitets-parti med cand.polit som mål for mange af

Det er forkert. Klart nok er der kommet mange MF'er til med en højere
uddannelse, men det er ikke så sært når vi nu har ført en politik så fx en
begavelse som Nyrup kan få den bedste uddannelse. Det gælder da forresten
også den anden Rasmussen, der afløste ham. Men det ændrer hverken på S eller
V.

> Han kunne jo bare opdrage Marianne Jelved og lave et firkløver igen.
> Kristendemokraterne - dengang Kristeligt Folkeparti - leverede et
> brandgodt supplement til de Konservatives regering...

Den fejl gentager de Radikale med garanti ikke. Det var helt specielle
omstændigheder der først bragte dem i de sortes arme, og det er vist blevet
helt klart for dem at de ikke hører til der. Nej, de har sammen med S
ansvaret for opbygningen af det fantastiske samfund vi har, og det gælder om
hurtigst muligt at få standset ødelæggelserne.

> Venstre er blevet store, men ikke nødvendigvis på en liberal politik.
> Mange mærkesager - herunder selvangivelse på størrelse med et
> postkort - er for længst smidt væk... :'-(

Netop. De er faktisk gået helt i opløsning og lever kun på den samme fattige
og uoplyste populisme som deres vamle støtteparti.

> [...]
> Grundlæggende er partiet borgerligt indstillet, og det *kan* true
> partiets overlevelse at man går efter centrum-stemmerne... :'-(

Næh, det er da klart OVC's ukristelige politik. Hvis jeg var kristen - og
nok så borgerlig - måtte jeg da også fravælge de løgnhalse og banditter.

--
Neil Southwood

Fra : Michael

Dato : 07-02-05 08:13

Neil Southwood wrote:

> [...]
> med S ansvaret for opbygningen af det fantastiske samfund vi har, og det
> gælder om hurtigst muligt at få standset ødelæggelserne.

De radikale var ikke med i Firkløverregeringen. Det var V, K, KRF og CD.
Senere dannede V og K regering med R alene, men det var ikke den
såkaldte Firkløverregering.

/michael

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 08-02-05 19:36

Michael skrev Mandag den 7. februar 2005 08:12 i beskeden
<420714f7$0$205$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen dk.politik:
> De radikale var ikke med i Firkløverregeringen. Det var V, K, KRF og CD.
> Senere dannede V og K regering med R alene, men det var ikke den
> såkaldte Firkløverregering.
> /michael

Undskyld, Michael, du har ret. Det var CD der var det fjerde parti og ikke
det radikale venstre.

Beklager min huskefejl. :'-(

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 08-02-05 19:34

Neil Southwood skrev Mandag den 7. februar 2005 00:32 i beskeden
<4206a92b$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> i gruppen dk.politik:
> [...]
> begavelse som Nyrup kan få den bedste uddannelse. Det gælder da forresten
> også den anden Rasmussen, der afløste ham. Men det ændrer hverken på S

Ikke desto mindre var det latterligt at en akademiker som Nyrup fandt det
nødvendigt ved sin 1. maj-tale at smide slipset som tegn på en solidaritet.
Især når resten af hans fremtoning var snobbet...

> [...]
> S ansvaret for opbygningen af det fantastiske samfund vi har, og det
> gælder om hurtigst muligt at få standset ødelæggelserne.

Det vrøvl tror du ikke engang selv på...