Bertel Haarder: DK som FOREGANGSLAND på FL~
Fra : IzlaamIzNoGood@hotma~

Dato : 02-02-05 10:45

FORT EUropa med det separate indvendige danske borgtårn hvor vindebroen ER
halet op mens vi er ved at etablere ydermuren (=Fort EUropa) er ved at blive
en realitet.

Der ER en i de øvrige lande en stigende forståelse (jævnfør Haarder) for at
DK er et foregangsland på dette område hvis politik man skal til kopiere og
overføre til de øvrige lande

Fra læserbrevsindlægget:

UPÅAGTET af offentligheden er den danske indsats for flygtninge i nærområder
på vej til at blive europæisk politik.

Det fremgik af weekendens uformelle ministermøde i Luxembourg.

Det luxembourgske formandskab havde bedt mig præsentere den danske vision og
den hidtidige indsats.

Altså at man kan hjælpe 150 i Afrika for det, det koster at hjælpe én i
Europa!

Absurditeten i den hidtidige indsats fremgår af, at højst hver tiende
flygtning i Afrika har mulighed for at betale en menneskesmugler og bringe
sig til Europa. Ud af denne tiendedel, der kommer til Europa, er det kun
hver tiende, der får asyl.

Det vil sige, at det kun er én ud af hundrede afrikanske flygtninge, der har
chance for at få asyl i Europa.

Og for de penge, det koster at give vedkommende asyl, kunne vi i stedet have
hjulpet de 100 andre - eller endog 150 - i nærområdet i Afrika.

For mig har det været en utroligt positiv oplevelse at se den sunde fornuft
holde sit indtog i asyldiskussionen i Europa. Nu kan der tales frit om det
absurde ressourceforbrug, der i dag spenderes til næsten ingen glæde for
alverdens flygtninge.

Sund asylpolitik

Af Bertel Haarder, integrations- og udviklingsminister (V)

Den danske indsats for flygtninge er ved at blive europæisk politik,
fortæller Bertel Haarder efter et møde i Luxembourg.

[...]

Jeg mødte i den lange debat kun én indvending: Jeg havde anført, at man kan
hjælpe 100 flygtninge i Afrika for det beløb, det koster at hjælpe én i
Europa. Det blev korrigeret af ministeren fra ét af de store lande, der
fastslog, at det rigtige tal er 150.

[...]

Læs det igen!

Tallet falder
Dertil kommer, at der heldigvis er mere fred i verden.
Flygtningehøjkommissæren sagde på mødet i Luxembourg, at det samlede antal
flygtninge i verden er faldet med 10 millioner det seneste årti til noget
over 6 millioner.
Han lagde ikke skjul på, at det store antal tilbagesendelser til Afghanistan
har begrænset flygtningestrømmen og ødelagt menneskesmuglernes forretninger.
Han støttede i øvrigt nærområdestrategien, som hans organisation da også
aktivt deltager i.

Alene i Afrika er der mellem en og to millioner flygtninge, som kan komme
hjem, og som gerne vil hjem. Problemet er, at Flygtningehøjkommissariatet
ikke har repatriering som kerneopgave. Derfor har jeg omdelt et forslag til
en repatrieringsfond under Verdensbanken, hvor offentlige og private
organisationer kan søge penge til repatrieringsprojekter.

Jeg har endvidere - efter inspiration fra flygtningehøjkommissæren -
foreslået og omdelt et forslag om massiv støtte til en totalregistrering af
alle flygtninge for derved at lette administrationen, forebygge svindel,
lette familiesammenføringer osv.

Fremtidsperspektivet er, at vi ved bl.a. dansk hjælp kan sætte flere
afrikanske lande i stand til at behandle asylansøgninger på betryggende vis,
således at de rigtige flygtninge ikke behøver tage den kostbare og farefulde
færd over Middelhavet.

Kummerlig tilværelse
Det forudsætter naturligvis, at vi hjælper de pågældende lande og tager imod
nogle af de rigtige flygtninge. Det vil være en smal sag, hvis vi slipper
for de 90 pct. af asylansøgerne, der ikke kan få asyl, og som koster næsten
lige så meget som dem, der får asyl. De er næsten umulige at sende hjem og
frister en kummerlig tilværelse som afviste asylsøgere i Europa.
[...]

Alene de danske asyludgifter kunne finansiere halvdelen af
Flygtningehøjkommissariatets udgifter.

link til artikel: http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2862394

Fra : IzlaamIzNoGood@hotma~

Dato : 02-02-05 15:06

Fra : Mogens

Dato : 02-02-05 16:51

> <IzlaamIzNoGood@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Godt gået Bertel Haarder , fortsæt , de er ved at få øjnene op for at det er
den bedste måde , at gøre det på .

Fra : Geir Hongro

Dato : 03-02-05 00:31

At det er billigere å egentlig ikke hjelpe i det hele tatt 150 stykker der
de er enn å hjelpe 1 flyktning tilstrekkelig mye, det kan nok tenkes...

Fra : IzlaamIzNoGood@hotma~

Dato : 03-02-05 09:18

"Geir Hongro" <geirhong@nospam.online.no> skrev i en meddelelse
> At det er billigere å egentlig ikke hjelpe i det hele tatt 150 stykker der
> de er enn å hjelpe 1 flyktning tilstrekkelig mye, det kan nok tenkes...

Nå det er da rart at høre at du i det mindste kan indse det.

DERFOR er DET det drejer sig om NU derfor det følgende:

[...]

Bertel Haarder fortsætter derfor med det følgende:

[...]

Som det fremgår af det ovenstående er der to forrmål med nutiden
flytningepolitik i DK/fremtidens i EU:

1: at få REPATRIERING af de alt for mange flygtninge vi allerede HAR i DK
samt EUsat på dagsordene samt organiseret effektivt.

2: og derigennem også at afskrække andre fllygtninge fra i det hele taget at
komme til DK/EU fordi de finder ud at de IKKE kan få ayl.

Fra : Geir Hongro

Dato : 03-02-05 20:01

<IzlaamIzNoGood@hotmail.com> skrev i melding

> "Geir Hongro" <geirhong@nospam.online.no> skrev i en meddelelse
>
> Nå det er da rart at høre at du i det mindste kan indse det.

Det er uinteressant. Ingen får tilstrekkelig hjelp i nærområdene, derfor er
hjelp i nærområdene et uinteressant alternativ. Alle verdens flyktninger bør
befinne seg i vestlige land.

Geir Hongrø

Fra : IzlaamIzNoGood@hotma~

Dato : 03-02-05 20:14

> [...]
er
> hjelp i nærområdene et uinteressant alternativ. Alle verdens flyktninger

Og hvorfor tror du at ingen får tilstrekkelig hjæp i nærområderne din
dummerniks?

Svaret er det følgende:

[...]

PENGENE som IKKE kommer fra hverken nogen vi plukker fra træerne i haven
eller fra en kiste som er bundløs eller med andre ord der er en kun en
begrænset sum pengen til rådighed til at hjælpe flygningene.

Så hver eneste gang du insistere på at beholde EN flygtning i Norge eller
resten af EUropa ja så er der dermed de penge MINDRE som i stedet kunne have
hjulpet ETHUNDREHALVTREDS (150) flygtninge i deres nærområde i stedet.

SÅ meget for dit pis om at være solidarisk med alverdens flygninge Geir.

Men du synes jo som du siger at : "Det er uinteressant."

Jeg synes på den anden side at det derimod er meget interessant så
usolidarisk du er mod de flygtninge der befinder sig i nærområderne...

Så du kan stoppe din solidaritet op et sted hvor solen ikke skinner...

Jeg er i øvrigt også sikker på at de flygninge der befinder sig i
nærområderne vil være at samme overbevisning hvis de fik forklaret
sammenhængen.

Fra : Geir Hongro

Dato : 03-02-05 21:17

> [...]
> er
> bør
>
> Og hvorfor tror du at ingen får tilstrekkelig hjæp i nærområderne din

Det er to årsaker til:

1. Det brukes ikke nok penger pr. flyktning i nærområdene til å gi hbver
enkelt av dem en menneskeverdig levestandard
2. Når man flykter fra krig eller diktatur er man langt tryggere hvis man
befinner seg noen hundre mil unna nærmeste diktatur eller krigsområde enn
hvis man faktisk befinner seg i et diktatur eller et land i krig.

> PENGENE som IKKE kommer fra hverken nogen vi plukker fra træerne i haven
> eller fra en kiste som er bundløs eller med andre ord der er en kun en
> begrænset sum pengen til rådighed til at hjælpe flygningene.

Det er tullprat. Man kan når som helst bestemme saftige og sviende skatte-
og avgiftsøkninger for alle borgere i vestlige land for å finansiere hjelp
til alle verdens flyktninger. Det er faktisk bare for vestlige politikere å
vedta i morgen den dag.

Geir Hongrø

Fra : Brumle Måseegg

Dato : 04-02-05 00:11

<IzlaamIzNoGood@hotmail.com> skrev i melding

> Og hvorfor tror du at ingen får tilstrekkelig hjæp i nærområderne din
> dummerniks?

"Hjelpen" i nærområdene består i innesperring bak piggtråd under
umenneskelige boforhold og med i beste fall nødtørftig mat på ubestemt tid.
Dette er ikke menneskeverdig behandling.

> PENGENE som IKKE kommer fra hverken nogen vi plukker fra træerne i haven
> eller fra en kiste som er bundløs eller med andre ord der er en kun en
> begrænset sum pengen til rådighed til at hjælpe flygningene.

Det er riktig. Derfor må vi satse på å få flyktningene over i produktivt
arbeide så raskt som mulig. Den hjelp de får må være etter prinsippet "hjelp
til selvhjelp", og det må selvfølgelig stilles krav til at de gjør den
nødvendige egeninnsats for å tilpasse seg livet i sitt nye hjemland. Det må
forlanges at de lærer seg språket og ellers tilegner seg de viktigste
kunnskap om vår kultur og våre samfunnsforhold.

Fra : Jim

Dato : 03-02-05 20:46

> [...]
> derfor er hjelp i nærområdene et uinteressant alternativ. Alle verdens
> flyktninger bør befinne seg i vestlige land.

Og du burde befinde dig 2 km. under den grønlandske indlandsis, så vi
kunne undgå at læse dit VS-bawl.

Fra : IzlaamIzNoGood@hotma~

Dato : 04-02-05 09:55

> [...]
at
> DK er et foregangsland på dette område hvis politik man skal til kopiere

Fra Kristeligt Dagblad
Den absurde europæiske flygtningesituation

FLYGTNIN: GePOLITIK Efter et frugtbart EU-møde er der begrundet håb om, at
den sunde fornuft nu holder sit indtog i asyldiskussionen i Europa

Af Bertel Haarder

Der er nu langt om længe udsigt til, at EU sætter søgelys på den absurde
europæiske flygtningesituation. Ikke på den måde, at vi lukker Europa og
krænker konventionerne. Men på den måde, at vi gør det lettere for de
rigtige flygtninge at få asyl (og måske komme til Europa) uden at skulle
betale en formue til en menneskesmugler og vove livet i en utæt båd over
Middelhavet. Samtidig kan vi hjælpe flere i nærområderne - og hjælpe dem
hjem, når mulighed gives.
Dermed kan vi også slippe for nogle af de uendeligt kostbare grundløse
asylansøgninger - kostbare for modtagerlandene og kostbare for de stakkels
asylansøgere, der måske har pantsat hele familien for den falske billet til
Europa og vovet livet på den farefulde færd. Kun menneskesmuglerne har glæde
af den trafik. Alle andre taber på den - især asyl-ansøgerne og deres
familier.

Kun én ud af hundrede afrikanske flygtninge får nogensinde asyl i Europa. De
90 procent strander i nærområdet. Ud af de resterende 10 procent er det kun
hver 10., der får asyl. Hele asylapparatet er altså kun til gavn for én ud
af hundrede! Alene det danske asylapparat koster, hvad der svarer til
halvdelen af hele FN's flygtningebistand (UNHCR)!

Når man samtidig betænker, at man kan hjælpe én i Europa for det, som det
koster at hjælpe 100 i Afrika, så er absurditeten åbenbar. Vi bruger i
Europa lige så meget på én procent af flygtningene, som det ville koste at
hjælpe dem alle i nærområdet!

Nu er der heldigvis udsigt til en ende på galskaben. Det luxembourgske
formandskab bad mig i weekenden indlede og præsentere den danske vision og
den hidtidige danske indsats. Jeg mødte i den lange debat kun én indvending:
Et af de store lande oplyste, at man i virkeligheden kan hjælpe 150 i Afrika
for det, det koster at hjælpe én i Europa!

Fremtidsperspektivet er, at vi ved bl.a. dansk hjælp kan sætte flere
afrikanske lande i stand til at behandle asylansøgninger på betryggende vis,
således at de rigtige flygtninge ikke behøver tage turen over Middelhavet.
Det forudsætter naturligvis, at vi hjælper de pågældende lande og tager imod
nogle af de rigtige flygtninge. Det vil være en smal sag, hvis vi slipper
for de 90 procent af asylansøgerne, der ikke kan få asyl, og som koster
langt, langt mere end dem, der får asyl. De er næsten umulige at sende hjem
og frister en kummerlig tilværelse som afviste asylsøgere i Europa.

Vi skal tage bestik af det forhold, at der heldigvis er mere fred i verden,
og at langt flere flygtninge i dag har mulighed for at vende tilbage.
Flygtningehøjkommissæren sagde på mødet i Luxembourg, at det samlede antal
flygtninge i verden er faldet med 10 millioner det seneste årti, så der
resterer godt seks millioner. Han lagde ikke skjul på, at det store antal
tilbagesendelser til Afghanistan har begrænset flygtningestrømmen og ødelagt
menneskesmuglernes forretninger. Han støttede i øvrigt nærområdestrategien,
som hans organisation, UNHCR, da også aktivt deltager i.

Alene i Afrika er der mellem en og to millioner flygtninge, som kan komme
hjem, og som gerne vil hjem. Problemet er, at UNHCR ikke har repatriering
[...]

Man må håbe, at den sunde fornuft nu holder sit indtog i asyldiskussionen i
Europa. Der må tales åbent om det absurde ressourceforbrug, der i dag
spenderes til næsten ingen glæde for alverdens flygtninge. Vi kan gøre det
langt bedre for alverdens flygtninge.

Bertel Haarder (V) er

integrations- og udviklingsminister

link til artikel: http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/artikel:aid=242168

Fra : NazzeNøff

Dato : 08-02-05 11:22

Reelle flyktninger er en ting, økonomiske flyktninger noe helt annet.
Jeg tør våge den påstand at den store majoritet av "flyktningene"
som tar seg hit til landet for egen maskin hører til den siste
katerogien. Å gi denne typen "hjelp" må være den minst
kostnadseffektive og moralske formen for hjelp som tenkes kan. For de
samme midlene man bruker på å forsørge en person i høykostlandet
Norge, kan man hjelpe langt flere til en menneskeverdig tilværelse i
nærområdet.

Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan forsvare det etiske aspektet ved
å bruke store ressurser på en enkelt person med spisse albuer når
man med de samme ressursene kan hjelpe mange flere mye verre stilte i
nærområdet. Det er uhyggelig naivt å tro at de som på egen hånd
kommer til Norge er de som har mest behov for hjelp. De minst
resurssterke, som virkelig trenger hjelp greier ofte ikke engang å ta
seg frem til nærmeste flyktningsleir, men dør i det stille. Hvor
lurt, rettferdig, humant og etisk er det å fortsette dagens system,
sett i et større perspektiv?

Ikke misforstå meg dit hen at jeg er imot en hver form for innvandring
og asylrett. Jeg er for en styrt, målrettet arbeidsinnvandring. Når
det gjelder asylrett er jeg for en styrt målrettet asylpolitikk, der
ressursene i all hovedsak konsentreres om kvoteflyktningene.
Forskjellen på kvoteflyktninger og asylsøkere er at kvoteflyktningene
allerede har fått status som flyktninger og ofte har tilbrakt flere
år i kummerlige flyktningsleire i det uvisse om hvor de evt havner til
slutt. Ved å sette vesentlig strengere kriterier for
oppholdstillatelse, samt iverksette en effektiv filtrering av
asylsøkerne vil man bli kvitt de fleste av lykkejegere og dermed
frigjøre ressurser. Dette vil slippe de som virkelig har behov for
asyl frem i køen.

***NazzeNøff***

Fra : Geir Hongro

Dato : 08-02-05 21:23

"NazzeNøff" <NazzeNoff@antirasist.com> skrev i melding

>Jeg tør våge den påstand at den store majoritet av "flyktningene"
>som tar seg hit til landet for egen maskin hører til den siste
>katerogien.

De av dem som kommer fra land i krig, eller diktaturer, har alltid en god
grunn til å flykte uansett. De som kommer fra demokratier i Øst-Europa bør
derimot sendes rett hjem igjen.

Geir Hongrø