/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
så er det skolen igen.....
Fra : Erling Hansen


Dato : 01-02-05 09:17

Hvor er det dog latterligt og utroværdigt at høre de konservative køre
frem med flere timer flere penge til skolerne, kontrol med forældre,
m.v....
Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
engagerede medarbejdere! !
Nu sidder man så med den skole man fortjener! Det kniber bare med at
indrømme, at man selv har lagt 'kagen'.
Erling

 
 
Mogens (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 01-02-05 12:41


"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
news:1gras61.ekomqb1unfvyuN%email@domain.com...
> Hvor er det dog latterligt og utroværdigt at høre de konservative køre
> frem med flere timer flere penge til skolerne, kontrol med forældre,
> m.v....
> Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
> nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
> mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
> engagerede medarbejdere! !
> Nu sidder man så med den skole man fortjener! Det kniber bare med at
> indrømme, at man selv har lagt 'kagen'.
> Erling

Nej , regeringen er igang med at rydde op efter den kage som den forrige
regering lagde .



Carsten Overgaard (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Overgaard


Dato : 01-02-05 12:56

" Mogens" <mogens@carpediem.dk> skrev i en meddelelse
news:41ff6ad9$0$48320$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> news:1gras61.ekomqb1unfvyuN%email@domain.com...
> > Hvor er det dog latterligt og utroværdigt at høre de konservative køre
> > frem med flere timer flere penge til skolerne, kontrol med forældre,
> > m.v....
> > Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
> > nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
> > mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
> > engagerede medarbejdere! !
> > Nu sidder man så med den skole man fortjener! Det kniber bare med at
> > indrømme, at man selv har lagt 'kagen'.
> > Erling
>
> Nej , regeringen er igang med at rydde op efter den kage som den
forrige
> regering lagde .

Uanset hvem at der ryder op efter hvem, så er det trættende for os
forældrer, som har børn i folkeskolen. Vi ved godt at de faglige færdigheder
ikke er i højsædet, men efterlyste vi dem, så havde vi sat vores børn i
privatskole.

Vi efterlyser blot gode sociale færdigheder og lad så folkeskolen have dem i
fred.

--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm



Zeki (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 01-02-05 16:37

> Nej , regeringen er igang med at rydde op efter den kage som den
forrige
> regering lagde .

En kage som vel og mærke afgav 1000 kr mere pr elev end den nuværende...

Mvh Zeki



Sten Schou (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Schou


Dato : 01-02-05 17:33


"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:hoNLd.96526$Vf.3830460@news000.worldonline.dk...

> En kage som vel og mærke afgav 1000 kr mere pr elev end den nuværende...

Og som heller ikke gjorde eleverne bedre. Mon ikke hellere man skulle gå
Ritt Bjerregaards skolelov fra 1977 efter i sømmene, det kan der vist kun
komme noget godt ud af.

Hilsen Sten



Zeki (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 01-02-05 17:49

> > En kage som vel og mærke afgav 1000 kr mere pr elev end den nuværende...

> Og som heller ikke gjorde eleverne bedre.

Bedre til hvad?



G.B. (01-02-2005)
Kommentar
Fra : G.B.


Dato : 01-02-05 18:01

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i meddelelsen
news:6sOLd.96545$Vf.3831815@news000.worldonline.dk:

> Bedre til hvad?

Hvad tror du, Einstein?

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer
Med venlig hilsen
GB

Zeki (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 01-02-05 18:38

> > Bedre til hvad?

> Hvad tror du, Einstein?

Hov! Hvordan er du hoppet ud af mit kill-filter?

Jeg tror han mener "bedre til at læse, regne og skrive." Hvad der dog lige
får ham til at påstå dette, for vi nok aldrig svar på. Højest en luftig
holdning.








Sten Schou (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Schou


Dato : 01-02-05 19:27


"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:6sOLd.96545$Vf.3831815@news000.worldonline.dk...

> Bedre til hvad?

Hvad laver man i skolen?

Hilsen Sten



Hobert Idiart (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Hobert Idiart


Dato : 01-02-05 21:29

Sten Schou wrote:
> "Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:6sOLd.96545$Vf.3831815@news000.worldonline.dk...
>
>
>>Bedre til hvad?
>
>
> Hvad laver man i skolen?

Ikke så meget som i de gode gamle dage!

Per Rønne (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 01-02-05 20:16

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote:

> > Nej , regeringen er igang med at rydde op efter den kage som den
> > forrige regering lagde .
>
> En kage som vel og mærke afgav 1000 kr mere pr elev end den nuværende...

Prøv lige at se gårsdagens Deadline på www.dr.dk. Her fortæller ham der
har lavet undersøgelsen, at det faktisk er noget mere kompliceret, og at
der i øvrigt er brugt flere penge per elev i 2004, end der blev i 2004.

Når han ønskede at udskyde offentliggørelsen til efter valget, var det
fordi rapporten er så sammensat, at den ikke egner sig til oneliners.
Men det var rigtigt at der fra 2001 til 2002 skete et fald på 300
kroner, ud af de godt 50.000 kroner en folkeskoleelev i gennemsnit
kostede. Måske er der bare i gennemsnit sket en marginal stigning i
klassekvotienten. Fornuftige kommuner sørger jo for at der er lidt luft
i forhold til den maksimale klassestørrelse på 28.
--
Per Erik Rønne

Sten Schou (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Schou


Dato : 01-02-05 22:53


"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
news:1grbm3j.1o0yc9vwk20xjN%spam@husumtoften.invalid...

> Prøv lige at se gårsdagens Deadline på www.dr.dk. Her fortæller ham der
> har lavet undersøgelsen, at det faktisk er noget mere kompliceret, og at
> der i øvrigt er brugt flere penge per elev i 2004, end der blev i 2004.
>
> Når han ønskede at udskyde offentliggørelsen til efter valget, var det
> fordi rapporten er så sammensat, at den ikke egner sig til oneliners.
> Men det var rigtigt at der fra 2001 til 2002 skete et fald på 300
> kroner, ud af de godt 50.000 kroner en folkeskoleelev i gennemsnit
> kostede. Måske er der bare i gennemsnit sket en marginal stigning i
> klassekvotienten. Fornuftige kommuner sørger jo for at der er lidt luft
> i forhold til den maksimale klassestørrelse på 28.

Og skolerne hører som bekendt til i kommunernes regi, ikke i folketingets.

Hilsen Sten



Rune (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Rune


Dato : 01-02-05 13:00

Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
ændringer der skal til end flere penge.



Maz Spork (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Maz Spork


Dato : 01-02-05 14:00


"Rune" <rune@slambam.dk> wrote in message
news:41ff6f3c$0$48323$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
> midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
> skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
> ændringer der skal til end flere penge.

Problemet er jo, at de politiske vinde, der blæser lige nu, vil inføre
kontrol af folkeskolen på Christiansborg i stedet for - som det eneste
fornuftige - at give skolerne mulighederne og tilliden til at gennemføre
undervisningen og planlægningen.

Det mest latterlige er måden det skete på - som et resultat af netop en
multiple-choice-test til folkeskoleeleverne, der favoriserer elever, der er
vant til tests. Det er himmelråbende stupidt at konkludere flere tests.

-- maz






Kurt Harald Nedergaa~ (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Kurt Harald Nedergaa~


Dato : 01-02-05 14:07


"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
news:41ff6f3c$0$48323$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
> midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
> skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
> ændringer der skal til end flere penge.

Der for burde alle offentlig ansatte gå 15-20% ned i løn...)
KHN



Per Rønne (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 01-02-05 16:26

Kurt Harald Nedergaard <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

> "Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
> news:41ff6f3c$0$48323$14726298@news.sunsite.dk...

> > Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
> > midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
> > skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
> > ændringer der skal til end flere penge.

> Der for burde alle offentlig ansatte gå 15-20% ned i løn...)

Hvorefter du vil være nødt til at sende dine børn i privatskole eller på
privat børneinstitution eller universitet, fordi lærere og pædagoger
siger op.

Hvorefter du ville være nødt til at få politiet udliciteret, fordi
politibetjentene sagde op.

Hvorefter du ville være nødt til at købe dig til hospitalsbehandling på
privathospitaler, fordi læger og sygeplejersker siger op.

Fortsæt selv rækkefølgen. I det omfang der er noget galt med skolen, er
det ikke lærernes skyld. Men folketingets.
--
Per Erik Rønne

Zeki (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 01-02-05 16:42

> Der for burde alle offentlig ansatte gå 15-20% ned i løn...)
> KHN

Følgende er sakset fra dk.folkeskole i en debat om den "rummelige skole",men
kunne lige så godt have været mine egne ord, forhåbentlig er du lidt klogere
bagefter:

"Så vidt jeg kan skønne, er "den rummelige folkeskole" et begreb opfundet af
spareivrige politikere.
Det er ikke for børnenes skyld, at man kalder det for den rummelige
folkeskole, men alene for at man kan spare nogle penge: skolelærerne skal
kunne tage sig af alt: undervisning af evnesvage børn, undervisning af de
"utilpassede" observationsbørn, undervisning af autister, undervisning af
udadrettede agressive, teste børnene i alle ender og kanter, klare flere og
flere børn i hver klasse, foretage undervisningsdifferentiering, evaluere,
skole-hjem-samarbejde, forholde sig til økonomien, som de ikke har
indflydelse på, undervise moderne efter lærebøger der er mere end 20 år
gamle, kunne tænke "kreativt" med vægkort der er mere end 30 år gamle,
,altsammen medens de naturligvis tager udgangspunkt i den enkelte elevs
behov, forældrenes ditto, idet de også sørger for at de små får mad, hvis
deres forældre har glemt at give dem madpakker med om morgenen. Lærerne skal
tage sig af samspilsramte familier, accepterer vrede forældre, der kræver og
kræver og naturligvis alene i en klasse med ansvar for det hele. De skal
finde sig i at blive ringet op af forældre i tide og utide, på alle tider af
døgnet, lægge ører til urimelige forældre, grove forældre og naturligvis
også søde forældre, samtidig med at politikerne presser fra den anden ende
og forlanger endnu mere ud af "verdens dyreste folkeskole", selvom det vist
ikke lige er til at få øje på hvor de mange påståede millioner er kommet de
nedslidte skoler til gode, i form af nødvendig renoveringer, nye bøger, nye
kort, bedre lokaler etc. Og så gælder miljøloven naturligvis ikke for børn i
folkeskolen.
Og når lærerne så klager, så får de at vide, at de er forkælede, har 7 ugers
sommerferie, korte arbejdstider og får en fyrstelig gage.

Godt jeg ikke er lærer. Jeg ville omgående løbe skrigende bort."

Lavere løn?

Mvh Zeki



Erling Hansen (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 01-02-05 17:10

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote:

> > Der for burde alle offentlig ansatte gå 15-20% ned i løn...)
> > KHN
>
> Følgende er sakset fra dk.folkeskole i en debat om den "rummelige skole",men
> kunne lige så godt have været mine egne ord, forhåbentlig er du lidt klogere
> bagefter:
>
> "Så vidt jeg kan skønne, er "den rummelige folkeskole" et begreb opfundet af
> spareivrige politikere.
> Det er ikke for børnenes skyld, at man kalder det for den rummelige
> folkeskole, men alene for at man kan spare nogle penge: skolelærerne skal
> kunne tage sig af alt: undervisning af evnesvage børn, undervisning af de
> "utilpassede" observationsbørn, undervisning af autister, undervisning af
> udadrettede agressive, teste børnene i alle ender og kanter, klare flere og
> flere børn i hver klasse, foretage undervisningsdifferentiering, evaluere,
> skole-hjem-samarbejde, forholde sig til økonomien, som de ikke har
> indflydelse på, undervise moderne efter lærebøger der er mere end 20 år
> gamle, kunne tænke "kreativt" med vægkort der er mere end 30 år gamle,
> ,altsammen medens de naturligvis tager udgangspunkt i den enkelte elevs
> behov, forældrenes ditto, idet de også sørger for at de små får mad, hvis
> deres forældre har glemt at give dem madpakker med om morgenen. Lærerne skal
> tage sig af samspilsramte familier, accepterer vrede forældre, der kræver og
> kræver og naturligvis alene i en klasse med ansvar for det hele. De skal
> finde sig i at blive ringet op af forældre i tide og utide, på alle tider af
> døgnet, lægge ører til urimelige forældre, grove forældre og naturligvis
> også søde forældre, samtidig med at politikerne presser fra den anden ende
> og forlanger endnu mere ud af "verdens dyreste folkeskole", selvom det vist
> ikke lige er til at få øje på hvor de mange påståede millioner er kommet de
> nedslidte skoler til gode, i form af nødvendig renoveringer, nye bøger, nye
> kort, bedre lokaler etc. Og så gælder miljøloven naturligvis ikke for børn i
> folkeskolen.
> Og når lærerne så klager, så får de at vide, at de er forkælede, har 7 ugers
> sommerferie, korte arbejdstider og får en fyrstelig gage.
>
> Godt jeg ikke er lærer. Jeg ville omgående løbe skrigende bort."
>
> Lavere løn?
>
> Mvh Zeki

Det gør flere og flere nyuddannede lærere også. Folkeskolens forarmede,
borgerlige virkelighed har intet at gøre med den pædagogiske viden de
fik på seminariet. Samtidig skal man høre uvidende bonderøve gøre sig
kloge på, hvordan børn lærer, og især hvordan lærerne svigter, og
hvordan løsrevne tests fra fremmede skolevæsener, der fungerer totalt
anderledes end det danske, viser at eleverne ikke kan noget. Gu' ka' de
så, men de franske er selvfølgelig bedre til at remse op, og de engelske
kan holde kæft på de rette tidspunkter. Og desuden kommer de ikke op i
3. klasse før de kan læse!
Mvh¨
Erling

Frithiof Andreas Jen~ (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Frithiof Andreas Jen~


Dato : 02-02-05 11:06


"Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message
news:1grbe39.1q52fjr1byrhf2N%email@domain.com...

> Det gør flere og flere nyuddannede lærere også. Folkeskolens forarmede,
> borgerlige virkelighed har intet at gøre med den pædagogiske viden de
> fik på seminariet. Samtidig skal man høre uvidende bonderøve gøre sig
> kloge på, hvordan børn lærer, og især hvordan lærerne svigter, og
> hvordan løsrevne tests fra fremmede skolevæsener, der fungerer totalt
> anderledes end det danske, viser at eleverne ikke kan noget. Gu' ka' de
> så, men de franske er selvfølgelig bedre til at remse op, og de engelske
> kan holde kæft på de rette tidspunkter. Og desuden kommer de ikke op i
> 3. klasse før de kan læse!

Og det ved du af erfaring eller er det noget du tror?



Erling Hansen (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 02-02-05 19:41

Frithiof Andreas Jensen <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
wrote:

> "Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message
> news:1grbe39.1q52fjr1byrhf2N%email@domain.com...
>
> > Det gør flere og flere nyuddannede lærere også. Folkeskolens forarmede,
> > borgerlige virkelighed har intet at gøre med den pædagogiske viden de
> > fik på seminariet. Samtidig skal man høre uvidende bonderøve gøre sig
> > kloge på, hvordan børn lærer, og især hvordan lærerne svigter, og
> > hvordan løsrevne tests fra fremmede skolevæsener, der fungerer totalt
> > anderledes end det danske, viser at eleverne ikke kan noget. Gu' ka' de
> > så, men de franske er selvfølgelig bedre til at remse op, og de engelske
> > kan holde kæft på de rette tidspunkter. Og desuden kommer de ikke op i
> > 3. klasse før de kan læse!
>
> Og det ved du af erfaring eller er det noget du tror?

Erfaringen - mange års erfaring

Sten Schou (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Sten Schou


Dato : 01-02-05 17:34


"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
news:41ff6f3c$0$48323$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
> midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
> skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
> ændringer der skal til end flere penge.

En typisk socialdemokratisk løsning er altid at smide en pose penge, så går
det godt igen.

Hilsen Sten



Carsten Overgaard (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Overgaard


Dato : 02-02-05 07:47

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
news:41ff6f3c$0$48323$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har selv børn i skole, og vil personligt syntes det udmærket med flere
> midler, men ærligt talt hvis vi er den nation i verden der har den dyreste
> skole per elev, så er det nok snare strukturelle el. holdningsmæssige
> ændringer der skal til end flere penge.

Man bør måske nøjes med en stor skole i de nye kommuner, så kan der spares
på administrationskontoen. Det gør man bla. i vores naboland - Sverige, hvor
skoleenhederne er langt større end i Danmark. Det betyder bare at der nemt
kan blive 20-25 km til nærmeste skole og så går nærdemokratiet i fløjten.
Skolerne bliver jo i dag nærmest brugt i døgndrift af forskellige foreninger
uden for den normale undervisningstid.

--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm



Christian (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 01-02-05 19:40


> Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
> nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
> mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
> engagerede medarbejdere! !

ok alle taler om de dygtige og engagerede lærer...men så vis dog beviset for
det?????!?!!,-istedet for 'bare' at slynge det ud...det er der ingen der har
endnu!!!!!!!!!!!!!, når vi så engang imellem laver en test som dem udenfor
Danmark også laver så er vi super dårlige...

jeg ser pisa testen som et argument, der kan diskuteres mens det med dygtige
lære og andet mund gejl overhoved ikke har været dokumenteret....





knudsen (01-02-2005)
Kommentar
Fra : knudsen


Dato : 01-02-05 22:34


"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
news:1gras61.ekomqb1unfvyuN%email@domain.com...
> Hvor er det dog latterligt og utroværdigt at høre de konservative køre
> frem med flere timer flere penge til skolerne, kontrol med forældre,
> m.v....
> Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
> nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
> mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
> engagerede medarbejdere! !
> Nu sidder man så med den skole man fortjener! Det kniber bare med at
> indrømme, at man selv har lagt 'kagen'.
> Erling


Måske skulle man som forældre gribe til lidt selvransagelse.
Den danske folkeskole er fyldt med egocentriske og ikke -opdragede børn.

De danske forældre er så lidt tid sammen med deres børn, at de ikke vil
bruge tiden på opdragelse og derfor overlade alt fra udvikling af simple
sociale kompetencer til klokken, at binde snørre sko osv. til lærere og
pædagoger.
Gud ved om de lande vi undersøges sammen med har samme manglende
hjemmeopdragelse.
hilsen trunte



Carsten Overgaard (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Overgaard


Dato : 02-02-05 07:44

"knudsen" <knudsen@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
news:41fff5cb$1$45663$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> news:1gras61.ekomqb1unfvyuN%email@domain.com...
> > Hvor er det dog latterligt og utroværdigt at høre de konservative køre
> > frem med flere timer flere penge til skolerne, kontrol med forældre,
> > m.v....
> > Siden Schlüters tid har de borgerlige stået for en konstant
> > nedprioritering af skolen og en konstant nedvurdering og
> > mistænkeliggørelse af dens lærere. Det er ikke ligefrem vejen frem mod
> > engagerede medarbejdere! !
> > Nu sidder man så med den skole man fortjener! Det kniber bare med at
> > indrømme, at man selv har lagt 'kagen'.
> > Erling
>
>
> Måske skulle man som forældre gribe til lidt selvransagelse.
> Den danske folkeskole er fyldt med egocentriske og ikke -opdragede børn.
>
> De danske forældre er så lidt tid sammen med deres børn, at de ikke vil
> bruge tiden på opdragelse og derfor overlade alt fra udvikling af simple
> sociale kompetencer til klokken, at binde snørre sko osv. til lærere og
> pædagoger.
> Gud ved om de lande vi undersøges sammen med har samme manglende
> hjemmeopdragelse.
> hilsen trunte
>
Jeg ser fortiden en serie på DR2, hvor man har en skole, som kører efter dit
mønster. Eleverne skal til eksamen i næste afsnit. Prøv at følge med.


--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm



Per Rønne (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 02-02-05 16:18

Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> wrote:

> Jeg ser fortiden en serie på DR2, hvor man har en skole, som kører efter dit
> mønster. Eleverne skal til eksamen i næste afsnit. Prøv at følge med.

Den sorte Skole. Drengene har højst kunnet straffes med tre minutter
under den kolde bruser, da spanskrøret angiveligt blev forbudt i
engelske skoler i 1990erne. Men ellers skoleuniformer, pædagogik,
indhold og mad à 1950.

Jeg er dog noget chokeret over at eleverne ikke kunne den simpleste
opgave fra det vi ville kalde oprykningsprøven til mellemskolen. 11+,
altså for børn der var 11 år og op. De er seksten år gamle.

Og så se hvad en lille matematikprøve gav af resultat:

a/b + c/d = ?

Her sagde flertallet at det var (a + c)/(b + d). De er vant til at bruge
en lommeregner med fuldt operatorhierarki, og kan altså ikke lægge to
brøker sammen.

1/3 + 1/6 = (1 + 1)/(3 + 6) = 2/9?

Shocking! Men jeg tvivler nu på at danske 1g'ere er bedre. Børnene er i
øvrigt alle eliteelever, der efter gennemført A-levels forventer at
begynde på de bedste eliteuniversiteter.
--
Per Erik Rønne

Hobert Idiart (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Hobert Idiart


Dato : 02-02-05 16:59

Per Rønne wrote:

> Og så se hvad en lille matematikprøve gav af resultat:
>
> a/b + c/d = ?

a/b + c/d = (a*d)+(b*c)/(b*d)

> Her sagde flertallet at det var (a + c)/(b + d). De er vant til at bruge
> en lommeregner med fuldt operatorhierarki, og kan altså ikke lægge to
> brøker sammen.
>
> 1/3 + 1/6 = (1 + 1)/(3 + 6) = 2/9?

(1*6)+(3*1)/(3*6) = 9/18 = 1/2

Hobert Idiart (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Hobert Idiart


Dato : 02-02-05 17:13

Hobert Idiart wrote:
> Per Rønne wrote:
>
>> Og så se hvad en lille matematikprøve gav af resultat:
>>
>> a/b + c/d = ?
>
>
> a/b + c/d = (a*d)+(b*c)/(b*d)

Jeg mente selvfølgelig ((a*d)+(b*c))/(b*d)

>> Her sagde flertallet at det var (a + c)/(b + d). De er vant til at bruge
>> en lommeregner med fuldt operatorhierarki, og kan altså ikke lægge to
>> brøker sammen.
>>
>> 1/3 + 1/6 = (1 + 1)/(3 + 6) = 2/9?
>
>
> (1*6)+(3*1)/(3*6) = 9/18 = 1/2

Og her ((1*6)+(3*1))/(3*6) = 9/18 = 1/2

Flovt.   

Per Rønne (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 02-02-05 17:52

Hobert Idiart <in@your.dreams> wrote:

> Per Rønne wrote:
>
> > Og så se hvad en lille matematikprøve gav af resultat:
> >
> > a/b + c/d = ?
>
> a/b + c/d = (a*d)+(b*c)/(b*d)

Nej. (ad + bc)/(bd). Skrives normalt som:

ad + bc
-------
bd

Multiplikationstegnet er implicit til stede, og man skal undgå
overflødige parenteser, som så gjorde at du glemte en vigtig parentes.
Husk operatorhierarkiet!

> > Her sagde flertallet at det var (a + c)/(b + d). De er vant til at bruge
> > en lommeregner med fuldt operatorhierarki, og kan altså ikke lægge to
> > brøker sammen.
> >
> > 1/3 + 1/6 = (1 + 1)/(3 + 6) = 2/9?
>
> (1*6)+(3*1)/(3*6) = 9/18 = 1/2

Jep, bortset fra lidt parenteshalløj og det kunne 80% af disse 16-årige
eliteelever ike finde ud af - fordi de aldrig havde lært det.

Jeg ser i øvrigt først efter at have skrevet dette, at du selv rettede
det. Men der er lidt ekstra på mit.
--
Per Erik Rønne

Hobert Idiart (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Hobert Idiart


Dato : 02-02-05 22:48

Per Rønne wrote:

> Jeg ser i øvrigt først efter at have skrevet dette, at du selv rettede
> det. Men der er lidt ekstra på mit.

Damn, jeg kan godt mærke, at det ikke er tit (faktisk aldrig,) at jeg
kigger på brøker.
Sidste gang var vist i sommeren 1992.

Per Rønne (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 02-02-05 23:21

Hobert Idiart <in@your.dreams> wrote:

> Per Rønne wrote:
>
> > Jeg ser i øvrigt først efter at have skrevet dette, at du selv rettede
> > det. Men der er lidt ekstra på mit.
>
> Damn, jeg kan godt mærke, at det ikke er tit (faktisk aldrig,) at jeg
> kigger på brøker.
> Sidste gang var vist i sommeren 1992.

Jeg underviser, og for mig er matematik noget helt centralt ...
--
Per Erik Rønne

Hobert Idiart (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Hobert Idiart


Dato : 03-02-05 00:53

Per Rønne wrote:
> Hobert Idiart <in@your.dreams> wrote:
>
>
>>Per Rønne wrote:
>>
>>
>>>Jeg ser i øvrigt først efter at have skrevet dette, at du selv rettede
>>>det. Men der er lidt ekstra på mit.
>>
>>Damn, jeg kan godt mærke, at det ikke er tit (faktisk aldrig,) at jeg
>>kigger på brøker.
>>Sidste gang var vist i sommeren 1992.
>
>
> Jeg underviser, og for mig er matematik noget helt centralt ...

Dengang, for mange år siden, var jeg faktisk rigtig god til matematik.


Carsten Overgaard (08-02-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Overgaard


Dato : 08-02-05 08:12

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
news:1grd5q5.1ywiydk43g21N%spam@husumtoften.invalid...
> Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> wrote:
>
> > Jeg ser fortiden en serie på DR2, hvor man har en skole, som kører efter
dit
> > mønster. Eleverne skal til eksamen i næste afsnit. Prøv at følge med.
>
> Den sorte Skole. Drengene har højst kunnet straffes med tre minutter
> under den kolde bruser, da spanskrøret angiveligt blev forbudt i
> engelske skoler i 1990erne. Men ellers skoleuniformer, pædagogik,
> indhold og mad à 1950.
>
> Jeg er dog noget chokeret over at eleverne ikke kunne den simpleste
> opgave fra det vi ville kalde oprykningsprøven til mellemskolen. 11+,
> altså for børn der var 11 år og op. De er seksten år gamle.
>
> Og så se hvad en lille matematikprøve gav af resultat:
>
> a/b + c/d = ?
>
> Her sagde flertallet at det var (a + c)/(b + d). De er vant til at bruge
> en lommeregner med fuldt operatorhierarki, og kan altså ikke lægge to
> brøker sammen.
>
> 1/3 + 1/6 = (1 + 1)/(3 + 6) = 2/9?
>
> Shocking! Men jeg tvivler nu på at danske 1g'ere er bedre. Børnene er i
> øvrigt alle eliteelever, der efter gennemført A-levels forventer at
> begynde på de bedste eliteuniversiteter.

Når jeg retter på programkoden i vores økonomi-system, så ser man fejlene.

Istedet for variabler som a,b,c osv. hedder variablerne oms, grandoms, cost
osv. men matematikens regler gælder stadig, så de yngre programmører laver
de gængse fejl, og ledelserne mister en gang imellem troen på
"elektronhjernen" og dens tjenere, så de sidder og budgetterer.

Det er derfor ikke kun tør teori, der høvles af i timerne og det gør de
dårlige resultater, som nutidens unge præsterer lidt betænkeligt.

--
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
http://www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste