Færøerne og Grønland
Fra : Michael

Dato : 01-02-05 05:01

Er der nogen, der ved om der er meningsmålinger for Færøerne og Grønland
tilgængelige på nettet?

Det er trods alt 4 mandater, vi snakker om.

/michael

Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-05 06:20

Michael <michael-25@ofir.dk> wrote:

> Er der nogen, der ved om der er meningsmålinger for Færøerne og Grønland
> tilgængelige på nettet?
>
> Det er trods alt 4 mandater, vi snakker om.

Jeg har aldrig hørt om nogen. Det drejer sig om 2 gange 2 mandater, som
vælges i to valgkredse hver, hvor der så skal vælges to. Men to store
partier giver det et mandat til hver, på hhv Færøerne og Grønland.

Færøerne har to store borgerlige partier {et der ønsker forholdet til
Danmark opretholdt, og et der ønsker selvstændighed} og et stort
Socialdemokrati. Det giver mindst et borgerligt mandat, nogle gange to.
Når de borgerlige kun får et mandat, så får Socialdemokratiet det andet.

Grønland har traditionelt to store partier: Atassut {Venstre} og Siumut
{Socialdemokratiet}, og de har så fået et mandat hvert. Ved sidste valg
kom den hidtidige folketingsmand fra Atassut imidlertid på 2. pladsen på
partilisten, og opstillede derfor uafhængigt. Med Atassuts stemmer
splittede {og reducerede, da det jo ikke virkede særligt seriøst}, gik
Inuit Ataqassiit hen og fik det andet mandat; IA kan godt beskrives som
en slags grønlandsk SF.

Så folketingsvalget i Nordatlanten vil i et vist omfang give Fogh 1-3
ekstra mandater, og Lykketoft ligeledes 1-3 mandater. Men det ser jo
ikke ud til at ville få den store betydning, de danske opinionstal taget
i betragtning. De har stabilt givet VKO mellem 92 og 100 {yderpunkterne}
i mandattal. Socialdemokraties styrtdyk i meningsmålingerne, til nu et
niveau under valget i 1903, afspejler sig ikke i en yderligere
tilslutning til regeringen. Vælgerne går i stedet til de andre
oppositionspartier, til R, SF og Enhedslisten.

Der synes at være en lidt større sandsynlighed for at de kristelige
ryger ud, end at de fortsætter, men lad os vente til valgaftenen. Regn
ikke seriøst med muligheden for at Minoritetspartiet eller CD kommer
ind, en stemme på dem er en halv stemme på Fogh {de vil begge pege på
Lykketoft, hvis de kommer ind}.
--
Per Erik Rønne