Borgerløn? (...lommepenge til de voksne ;c~
Fra : Koeffe

Dato : 01-02-05 00:03

Borgerløn - fordele / ulemper - hvad siger I?

Fordele:
* Alle er stillet lige, uanset ....jaeh...alt.
* Man ved hvad man har. Man skal ikke ud i alt muligt indviklet med at finde
ud af hvor mange penge man kan få fra ditten og datten.
* Staten får også en mere forudsigelig udgift, eller?

Ulemper:
* Hos folk der tjener mange penge, er det på en måde et overlødigt tilskud.
Men på den anden side har man vel lige så meget ret til de penge. Man skal
jo ikke straffes fordi man selv gør en indsats og tjener sine egne penge.

Hvor meget ville en sådan borgerløn egentlig kunne blive på? Det hedder sig
at det er et eksistensminimum, men hvad er det?

--
Koeffe
....som nok er midterorienteret. Min filosofi er, at den gylne mellemvej er

Fra : Herluf Andersen

Dato : 01-02-05 09:28

"Koeffe" <graphic.muse@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sig
> at det er et eksistensminimum, men hvad er det?

Minoritetspartiet går ud fra 120.000 - 40 pct skat

> Koeffe
> ...som nok er midterorienteret. Min filosofi er, at den gylne mellemvej
> er
> roden til alt godt. :)

Borgerløn giver alle deres totale frihed til at tjene alt hvad de vil der
udover. Med den teknologiske udvikling er borgerløn det bedste
fundament for arbejdsmarkedet og hele samfundet. At Minoritetspartiet
står til kun 0,2 pct i meningsmålingerne viser kun at meget få evner eller
gider at sætte sig ind i alle problemerne omkring arbejdsmarkedet og reel
samfundsøkonomi. Jeg ved ikke om du har læst de indlæg der har været
her i gruppen. Det første begynder 24-01 hvor jeg selv starter en debat
under navnet hvorfor ikke stemme på minoritetspartiet. Det næste
begyndes af Peder West på baggrund af Nels I Meyers indlæg i
Radioen, og i et indlæg 28-01 startet af Tommy Rolf Nielsen under emnet
fortsat borgerlig regering giver mere arbejdsløshed har jeg også et par
indlæg om Borgerløn og reel samundsøkonomi hvor jesper har deltaget,
men noget tyder på han ikke ønsker seriøs debat.

Men min holdning til borgerløn er. at jeg mener den kræver total
afskaffelse af indkomstskat der skal erstattes af produktionsskat og som
kræver ret omfattende samfundsreformer
Men gå ind på Minoritetspartiets Hjemmeside og læs deres program
www.minoritetspartiet.dk

Venlig hilsen
Herluf Andersen

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-02-05 12:45

"Herluf Andersen" <herluf@jellingnet.dk> wrote in message

> [...]

> kræver ret omfattende samfundsreformer
> Men gå ind på Minoritetspartiets Hjemmeside og læs deres program

Og vi kan så få et system som ikke passer med noget andet i verden, dvs det
bliver utrolig svært at få virksomheder til at blive i Danmark. Vi kunne
ende med at få status som fx Nordkorea?

Fra : Herluf Andersen

Dato : 01-02-05 16:36

> [...]
> det bliver utrolig svært at få virksomheder til at blive i Danmark. Vi
> kunne ende med at få status som fx Nordkorea?

Skal vi da virkelig være så bange for nytænkning. Er de politiske
systemer
rundt i verden sa gode, så det slet ikke skulle være aktuelt at tage en
debat
om dem. Politisk nytænkning vil aldrig kunne komme andre steder fra en
fra en debatgruppe som USENET Dk Politik. Som jeg uden at jeg dog ved
det - anser for at være dækkende for den danske befolkning. For vore
universiteter og dem de uddanner, vil aldrig komme med nye tanker for de
har deres gode levebrød, ved deres arbejde indenfor systemet, og det samme
gælder vore folkevalgte politikere.

Jeg vil derfor fremføre nogen synspunkter som jeg er sikker på aldrig
tidligere
har været fremført. Jeg vil nu lige tage fat på Østeuropa. Da de gik løs

muren den 9 november 1989, blev der talt om hvordan velstanden villle
øges i disse lande, for nu var de jo frie og kommet ud af det
kommunistiske
system. Men de har ikke reelt fået nogen øget velstand, muligvis lidt
større
økonomisk forskel, og sikkert betydelig mere økonomisk kriminalitet, og
millioner af mennesker går ledige samtidig med et voldsomt behov for alt
til
en forbedret levefod, hvorfor går de ikke igang. Det hedder sig der
mangles
penge. Men penge regnet som et byttemiddel koster da ikke noget udover
papiret og arbejde med fremstilling. Og skaber da heller ikke inflation
ved
udstedelse indenfor værdien af landets vareproduktion. Men forringer et
hvet lands velstand ved ikke at udstede penge til nødvendige opgaver
og til omsætning af de producerede varer.Men hele verdens økonomiske
system er baseret på, at vi alle ved optagelse af lån skal gøres økonomisk
afhængige af hinanden. Men dem. der verden over sidder på det økonomiske
pengemonopol giver ikke frivlligt afkald på det. Vores økonomiske system
verden
over er sådan indrettet så, lande der mangler alt til en anstændig
levefod ingen
steder kommer, for de skal låne penge, og deres kreditværdighed er for
dårlig.
Og i de lande f.eks.. Danmark hvor vi ikke mangler noget, skal vi
producere
uden et behov, for ingenting kan eksistere og gå rundt uden uafbrudt
økonomisk
vækst.Jeg menet altså, at borgerløn kræver reformer i form af, at natur
og
samfundsskabte værdier kommer i samfundseje, og at pengesystemet ikke ved
spekulation styrer sig selv men styres af en samfundsbank, der stopper
økonomisk spekulation. Det mener jeg er betingelsen for, at al
indkomstskat
bliver afløst af produktionsskat. først da tror jeg en borgerløn virker
rigtig
og lønniveauet i virksomhederne vil kunne komme under markedsøkonomi.

Herluf Andersen

Fra : Michael

Dato : 01-02-05 23:35

Herluf Andersen wrote:
> [...]
> til
> en forbedret levefod, hvorfor går de ikke igang.

Og her snakker du virkelig som du har forstand til. Prøv at tage til
Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Slovenien og se, om der ikke er
kommet velstand der?

Nu har jeg rejst jævnligt i Tjekkiet igennem de sidste 12 år og her er
velstanden øget kraftigt. Selvfølgelig mest i de største byer - det ser
man også i Vesteuropa, men generelt er man LANGT fra kommunismens
levestandard.

Og de øvrige østeuropæiske lande er også godt på vej. Så det er altså
ren løgn og latin, du lukker ud.

/michael

Fra : Herluf Andersen

Dato : 02-02-05 19:38

"Michael" <michael-25@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> levestandard.
>
> Og de øvrige østeuropæiske lande er også godt på vej. Så det er altså

Det var dog en fantastisk tone i en politisk debat, absolut ikke min stil
Jeg har aldrig været i disse lande så jeg kender ikke væksten i deres
levestandard ved selvsyn. Jeg hører ikke til dem der har rejst så meget
i udlandene, nu er jeg 74 år og har kun en gang været syd for grænsen
og kun i Flensborg og så har jeg oplevet at være i Venezuela i 3 uger.

Jeg kender kun til økonomien i de nævnte lande ved studier i det jeg
forventer skulle være seriøs oplysende nemlig Tiårsoversigten Danmarks
Statistik. der er en vældig god tabel over BNP i $ pr indbygger regnet i
faste priser købekraftsparitet og 29 lande. Danmark er sat = 100 og
der er kun tale om tre lande der ligger over Danmark og det er
naturligvis USA det ene. men dette lands BNP består hovedsagelig af
våbenproduktion og krigsførelse i andre lande og det kan befolkningen
ikke få megen gavn af. og så er der Luxemborg der ikke foretager sig
andet end at administretre for EU og passe på sorte penge fra lande
rundt om i verden, og så er der Norge med den meget store olieeksport.
ellers når ikke et andet alnd 100
Og de østeuropæiske lande som du omtaler er indtil sidste to år nøjagtig
ligeså langt fra indeks 100 som i 1992 muligvis kan det tænkes Slovenien
tjekkiet er kommet lidt nærmere 100 end i 1992 polen viser ikke nogen
fremgang, og hvis sådanne oplysninger slet ikke passer så bør det da
påvises ovefor dem, der udarbejder disse statistiske oplysninger.
Et andet spørgsmål jeg gerne vil stille dig er, der skulle nu være over
fem millioner ledige i Tyskland. og samtidig ses der jævnligt billeder
i TV. der tydeligt viser, at Østtyskland fortsat er langt bagud for
Vesttyskland med boligkomfort og infrastruktur, Hvorfor går de ikke
igang, med al den arbejdskraft der er til rådighed, for mig at se skaber
disse ledige hænder værdier, der naturligvis skal kunne udmøntes i penge
når værdierne er frambragt. Og vi ser det da forresten også her i landet
at vore veje kan trænge til renovering, og der ikke mangler arbejdskraft,
men der skulle være pengemangel.

Men noget kuinne tyde på at hverken dig elller Knud larsen og Jesper
ønsker politisk debat,. det er mere behageligt sådan med lidt politiske
Brudstykkker der ikke siger noget som helst.

Venlig hilsen

Herluf Andersen

Fra : Koeffe

Dato : 01-02-05 12:04

"Herluf Andersen" <herluf@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kræver ret omfattende samfundsreformer
> Men gå ind på Minoritetspartiets Hjemmeside og læs deres program

Jeg troede egentlig at de samtidig ville lave en lineær beskatning, så man
betalte lige meget skat for den første og sidste krone tjent. Sådan lød det
lidt på Rune Engelbrecht i et program jeg så igår. Øv.

Men jeg har fundet noget jeg synes er et minus. Det er den del af
financieringen af borgerlønnen:

"Rentefradraget af privat gæld afskaffes gradvist over en årrække, hvilket
inkluderer rentefradraget for boliglån."
http://www.minoritetspartiet.dk/politik/politik.php?topic=blreform

Så er der vel ingen der vil låne penge mere. Hvordan skal det gå?

--
Koeffe

Fra : Herluf Andersen

Dato : 02-02-05 14:19

> [...]
> http://www.minoritetspartiet.dk/politik/politik.php?topic=blreform
>
> Så er der vel ingen der vil låne penge mere. Hvordan skal det gå?

Nu er min holdning til skat og finansieringen af borgerlønnen ikke
helt lig med minoritetspartiet. Jeg har siden 1954 været medlem af
Retsforbundet som stiller op på minoritetspartiets liste. grundet begge
partier på mange områder har samme politiske holdninger. Men jeg
heller ikke helt samme synspunkt på skat og finansiering som
Retsforbundet angående
Jeg ønsker hele indkomstskatten afskaffet, og er det ikke en for høj
indkomstskat der hele tiden er til debat i gruppen, men jeg er sikkert
den eneste der vil foreslå både indkomstskat og moms og langt de
fleste andre afgifter afskaffet og uden at røre ved vore velfærdsgoder.
Du vil helt sikkert sammen med langt de fleste andre og sikkert alle
i debatgruppen mene, at samfundet så vil blive bragt til afgrundens
rand af gæld.

En opfattelse der kommer af at alle har samme syn på offentlige budgetter
som på deres eget, hvilket ikke passer. Når både du og jeg hæver penge
på vores konto, så er den formindsket med det beløb, til der igen
kommer penge ind. Når det offentlige jeg bør sikkert sige samfundet
udsteder penge til vore velfærdsgoder,forsvinder de ikke ud af
samfundet de cirkulerer kun, er vi enige her?

Et næste spørgsmål er så: Er der ikke balance i samfundsøkonomien
hvis der produceres de varer vi selv forbruger og dem til eksport
til betaling af import?

Det kræver så, at penge til forbrug kun kommer fra arbejde med
vareproduktion og tjenester og de ved lovgivning bevilgede velfærdsgoder
heunder borgerløn. Det er kun muligt ved at stoppe al privat fortjeneste
og forbrug fra værdistigning i jord. jeg ønsker derfor direkte
samfundsovertagelse af jord og alle former for naturressourcer mod
erstatning til de nuværende ejere den ved de offentlige vurderinger
fastsatte grundværdi. Der med et pengesystem hvor økonomisk
spekulation også er stoppet ikke koster samfundet noget da pengene
går ud i omsætningen.

for brugsretten betales så en lejeafgift til samfundet, svarende til dens
brugsværdi. ikke samfundets behov til betaling af vore fælles udgifter
herunder borgerløn. Al jordspekulation er hermed stoppet, og hvordan
skulle det kunne skade samfundsøkonomien, vores konkurrenceevne,
eller forringe vores velfærdssamfund?

Men denne reform er ikke nok. Der skal også være en samfundsbank
der rentefrit sikrer samfundets likviditet. Og her er jo så noget der
tyder
på skulle bekymre dig, for du skriver. At med rentefradragets ophævelse
vil folk sikkert ikke låne penge, men jeg synes dog det var bedst om
hverken erhvervslivet eller lønmodtagere havde renteudgifter, hvad ville
der ske ved det?

på internettet har jeg fundet oplysninger fra internationale økonomer der
påviste at 99 pct af al valuta verden over havde ikke relation til handel
med varer og tjenester mellem landene men var ren spekulation. er
denne pengespekulation nødvendig for samfundsøkonomien i noget land?

Jeg mener ene og alene at penge ikke skal være andet end et byttemiddel
der sikrer varernes omsætning og den frie arbejdsdeling, hvilke faktorer
mener du der der gør det nødvending med økonomisk spekulation i penge?

Ved gennemførelse af disse to reformer fri valutakurs hvilket reelt vil
sige en sænkning af pengenes købekraft svarende til værdien af ydelser
udover, hvad der er kommet ind ved jordleje på basis af landets
produktion.
kunne Samfundsbanken uden nogen som helst samfundsøkonomiske
problemer udstede de penge, der er behov for til borgerløn og andre
udgifter. Man kan sige vore offentlige udgifter herunder borgerløn vil
reelt
blive betalt over jordleje og valutakurs hvilket også kan kaldes en
produktionsskat. : Men selvom jeg teoretisk mener det vil være muligt
at betale alle udgifter med disse reformer er det ikke givet det ville
være
fornuftigt. Jeg tror der vil være megen fornuft i, at alle vejudgifter
blev
betalt over varetransport, for det vil animere til, mindst mulig transport
at
varerne, og ligeledes vil jeg også gerne beholde giftskatterne.

Men disse reformers gennemførelse og afskaffelse af indkomstskatterne
vil medføre, at alle udover borgerlønnen skattefrit vil kunne tjene alt
hvad
de ønsker jeg synes sådanne reformer, var værd at få til debat, det kan
da udmærket tænkes, der skal ske ændringer. jeg vil ikke sige jeg har
fundet de vises sten. Men enhver der mener det hele er ubrugelig bør
argumentere seriøst mod det.

Venlig hilsen

Herluf Andersen

skal