Den 31. januar 2005: Den kollektive trafik~
Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 31-01-05 23:34

For et år siden var jeg med bybussen i Odense, hvor der steg en mandlig
kunde ind i bussen. Han havde 12 kroner klar, da det havde han været vant
til at betale. Chaufføren kunne oplyse at det var steget til 14 kroner.
Manden skulle til at starte en diskussion med chaufføren, da jeg så sagde:
"Det er regeringens skyld at bustaksterne er steget!" Manden var tilfreds
med det jeg sagde for han satte sig hen på en siddeplads og chaufføren var
lettet over at jeg havde befriet ham for en diskussion.

Havde det så noget på sig det jeg havde sagt i bussen! Ja det havde det
sandelig. For siden den nuværende regering kom til er det tilskud til den
kollektive trafik fjernet, som den daværende SR-regering fik gennemført
sammen med SF og Enhedslisten i 1997. Problemet var for de forskellige
trafikselskaber, at de lokale politikere brugte pengene til andet end den
kollektive trafik. Her holdt de borgerlige politikere sig heller ikke
tilbage, da vi har en statsminister som i 1992 måtte trække sig som
skatteminister i sagen om kreativ bogføring.

At DSB stadig kan have passagerfremgang skyldes kun at de kan forstå at
markedsføre sig og at de har hyppige afgange på hovedstrækningerne. Dette
til trods for at jernbanenettet trænger til en ordentlig gang fornyelse, da
vedligeholdelse har været skåret ned til et minimum. Togmateriellet trænger
også til blive vedligeholdt ordentligt, da det også har været forsømt. At
pendlerne på Sjælland brokker sig over de røde tog skyldes jo, at da de røde
tog jo snart skal væk så skal de ikke vedligeholdes.

I øvrigt er det paradoksalt at DSB lige har hensat 5 el-drevne lokomotiver
med henblik på salg, når samtidigt der er problemer med det nye såkaldte
IC4-tog, som er dieseldrevet. Her skal vi huske på at Folketinget i 1979
vedtog at alle hovedjernbanestrækninger skulle elektricificeres, men
foreløbig kun mellem Helsingør og Padborg, samt Øresundsforbindelsen. Her
skal man efter min mening tænke på miljøet og få elektricificeret de
hovedjernbanestrækninger som mangler. I Århus kan man se 300 meter
køremaster med tråd, der ikke har forbindelse til de øvrige køretråde.

Desuden skal billetpriserne sættes ned med 50 procent både for busser og
tog. Det vil også gavne privatbilismen, da der i myldretiden er lange køer
specielt i hovedstadsområdet, hvor fodgængere, cykler og andre tohjulede
køretøjer faktisk kan komme hurtigere frem. Den kollektive trafik skal ikke
kun være en forretning, men at den også har en social opgave. Disse to ting
kan godt harmonere sammen når man vælger den økonomiske mest fordelagtige
model, som ikke sker på bekostning af personalets arbejdsmiljø. Her tænker
jeg først og fremmest på buschaufførerne og dem har der ikke altid været
tænk på i alle de udbudsrunder der har været siden 1994.

Derfor: Stem på en af Socialdemokraternes Folketingskandidat når du skal
sætte dit kryds den 8. februar!

Tommy Rolf Nielsen

Fra : Michael

Dato : 01-02-05 00:54

Tommy Rolf Nielsen wrote:
> [...]
> tilbage, da vi har en statsminister som i 1992 måtte trække sig som
> skatteminister i sagen om kreativ bogføring.

Hvis "de lokale politikere brugte pengene til andet end den kollektive
trafik", hvordan kan det så være regeringens skyld, at buspiserne i
Odense stiger?

Er der ikke snarere tale om, at Anker Boye har haft nogle dyre vaner og
været lidt kreativ, og når så hullet lukkes, må han hæve buspriserne for
stadig at få pengene ind? Så på den måde er det jo egentlig en ganske
kreativ måde at bruge oirdet kollektiv på.Man betaler kollektivt, så
pengene kan forvaltes af en socialdemokratisk borgmester til alt muligt
andet end trafik.

/michael

Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-05 06:20

Michael <michael-25@ofir.dk> wrote:

> Hvis "de lokale politikere brugte pengene til andet end den kollektive
> trafik", hvordan kan det så være regeringens skyld, at buspiserne i
> Odense stiger?

I øvrigt er Odense vel så lille en by, at det er pjat for alle andre end
gangbesværede pensionister og forældre med barnevogn, ikke at tage
cyklen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Knaap

Dato : 01-02-05 09:43

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> I øvrigt er Odense vel så lille en by, at det er pjat for alle andre end
> gangbesværede pensionister og forældre med barnevogn, ikke at tage
> cyklen.

Og iøvrigt sjovt som der bliver hylet som små grise over en prisen på en bus
billet, og vil selv, og have andre til at stemmem på et parti der vil sænke
billetprisen (og så naturligvis indføre 2 minutters drift på alle busser
hele døgnet).

Når man så påpeger det faktum at, de jo så dermed vil have at andre til at
stemme som dem, så de kan få deres billige bus billetter ved at dem der ikke
benytter bussen så betaler for billetten, er det lige pludselig ikke for
deres blå øjnes skyld. Næh, det er såmænd for alle de andre stakler, som der
er åhhh så bekymret for.

I egoismens navn er vi solidariske.

Og!!! i københavnere skal sq' ikke brokke jer over at bussen.metroen og
s-toget tager 17 kr for en billet. I har et kollektivt trafiksystem mange
sukker efter. Tag i og bo i Sønderjylland i nogle måneder og skulle eks.
tage bussen fra Tinglev til Aabenraa. Så vil i, når i kommer tilbage til
københavn, kaste jer ned på jeres grædende knæ og kysse den første og bedste
HT bus i ser, og glemme alt om de 17 kr.

Allan Knaap

Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-05 10:13

Allan Knaap <nauclerus@msn.com> wrote:

> [...]
> københavn, kaste jer ned på jeres grædende knæ og kysse den første og bedste
> HT bus i ser, og glemme alt om de 17 kr.

Det er kun bilister med bilen på værksted, og så lige provinsianere på
besøg, der betaler 17 kroner for en billet. Indfødte københavnere der
bruger busserne regelmæssigt har klippekort: 110 for ti blå klip, nok
til at færdes overalt inden for Københavns og Frederiksberg kommuner.
340 for et gråt klippekort med ti klip til alle zoner, så 34 kroner er
altså prisen for at tage med toget fra Kastrup til Hundested.

Folk der bruger det offentlige dagligt har månedskort,
efterlønsmodtagere kan få et kort til 105 kroner om måneden for to zoner
til ubegrænset brug, 355 til hele HT-området, og pensionister et netkort
{hele HT-området} til 440 /i kvartalet/.

http://trafikinfo.hur.dk/3df109f5-57f8-4b00-8424-3aa8e0c0b927.W5Doc?mid=
85CD5F5B-5094-4112-82BC-B6B4650CD91F

Personligt bruger jeg som regel min mountainbike.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-02-05 12:18

> Personligt bruger jeg som regel min mountainbike.
> --
Mountainbike? Til de enorme københavnske bjerge?

Per V.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-05 13:18

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Mountainbike? Til de enorme københavnske bjerge?

En mountainbike bliver normalt ikke punkteret, og forcerer kantsten uden
problemer. Hvorfor skulle man dog ikke kunne køre på en mountainbike i
København? Den absolut eneste ulempe jeg kan se, er at man er nødt til
at låse den fast til noget fast, med en /tyk/ kæde, for at undgå at den
bliver stjålet;-(.

Jeg fik min stjålet på Husum station juleaften, da jeg holdt jul hos en
af mine brødre i Hørsholm. Og fik så købt en ny på politiets
cykelauktion efter nytår. 400 kroner.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 01-02-05 15:40

> [...]

> København? Den absolut eneste ulempe jeg kan se, er at man er nødt til
> at låse den fast til noget fast, med en /tyk/ kæde, for at undgå at den

Det hedder altså ikke stjålet, det hedder uheldig bortkomst associeret
med etnisk kolorit.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 01-02-05 10:42

Per Rønne skrev i meddelelsen
> [...]

>I øvrigt er Odense vel så lille en by, at det er pjat for alle andre end
>gangbesværede pensionister og forældre med barnevogn, ikke at tage

Da Odense er en forholdsvis flad by - og har store grønne arealer helt
ind til centrum fylder den arealmæssigt relativt meget i forhold til
indbyggertallet. (lavere befolkningstæthed).

Odense har iøvrigt også et særdeles veludbygget net af cykelstier, så
byen har klart gået efter at være god at cykle i; man bør dog huske at
lasteevnen på en cykel er begrænset.

Hvis man er lidt heldig kan man også komme med med rutebil til en
lavere pris inde i byen.

Og så er Odense Trafikselskab en kommunal virksomhed, som ikke
just er kendt for at være ultra effektiv.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Omnolog HMH

Dato : 02-02-05 07:51

> I øvrigt er Odense vel så lille en by, at det er pjat for alle andre end
> gangbesværede pensionister og forældre med barnevogn, ikke at tage
> cyklen.

Odense ER en fremragende by at cykle i.

Ikke desto mindre er den altså arealmæssigt større end sit indbyggertal
kunne forlede til at tro.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-05 13:22

Omnolog HMH <hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote:

> Odense ER en fremragende by at cykle i.
>
> Ikke desto mindre er den altså arealmæssigt større end sit indbyggertal
> kunne forlede til at tro.

Også større end København + Frederiksberg kommuner? Jeg cykler i
øjeblikket dagligt 2*45 minutter, fra Husum til Hellerup.
--
Per Erik Rønne

Fra : Omnolog HMH

Dato : 02-02-05 18:45

> Jeg cykler i
> øjeblikket dagligt 2*45 minutter, fra Husum til Hellerup.
> --
> Per Erik Rønne

* My Hero * .. *blink blink*....

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 02-02-05 15:55

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> Mountainbike? Til de enorme københavnske bjerge?

De er også gode til kantsten