Tillykke Bush!
Fra : Bent Jensen

Dato : 31-01-05 21:09

Allan Riise skrev ...

> Ja, håber at de der har ført en krig på falsk grundlag, kommer til at
> stå til ansvar for de tusinder der mistede, og stadig har stor risiko for
> at miste livet.

> Der er blevet sagt at Saddam menes at have 300.000 tusinde liv på
> samvittigheden,

Valgsuccesen i Irak har vist rystet dig grundigt. Det er ikke blevet
sagt, at Sadda, Hussein har 300.000 tusinde liv på samvittigheden, men
det er blæevet sagt, at han er skyldig i at have ladet ca. 300.000
iraker henrette af overvejende politiske årsager. Der har således
foreligget et ægte og i de flestes øjne meget fyldestgørende grundlag
for at vælte Saddam Hussein med magt, da han ikke ville gå frivilligt,
og stille ham til ansvar.

> *skulle* det være sandt, man ved det ikke, så svarer det vel
> til ca. 1200 pr. år, han var ved magten.

Du må have lært at regne i en større københavnsk kommuneskole. Lad os
se lidt på tallene:

Et par historiske tidspunkter.
16. juli 1979: Saddam overtager posten som irakisk præsident.
20. marts 2003: U.S.A. og U.K. invaderer Irak.

Saddam Hussein regerede altså i Irak i ca. 24 år.
Man har i Irak fundet massegrave fra Saddam-tiden indeholdende
resterne af skønsmæssigt 300.000 myrdede personer.

Vi gør så følgende lille regnestykke for at finde ud af, hvor mange
Iraker Saddam Hussein gennemsnitligt myrdede om året:

300.000 personer / 24 år = 12.500 personer/år

Det er ca. 10 gange mere end dit skøn.

Læg mærke til, at der her alene er tale om henrettede personer. Der er
ikke tale om tab i krig.

> Tallene fra Iran krigen står han vel ikke personligt for,

Var det ikke Saddam Hussein, der angreb både Iran og Kuwait? Men o.k.,
der er her ganske overvejende tale om tab i krig og ikke ved
kriminelle handlinger (måske bortset fra nogle tilfælde af brug af
kemisk krigsførelse, som iranerne ønsker ham straffet for).

> Nu vil jeg så være realistisk, og tage et tal der ligger imellem USA's
> estimater, og "worst case scenario" for hvad krigen har kostet, det bliver
> ca. 50.000 døde.

> Det er godt 17.000 fordelt over 3 år, og det ser ikke ud til at ebbe ud,
> desværre!

Det kommer da slet ikke på hæjde med, hvad Saddam Hussein plejede at
præstere bare af henrettelser over tre år: 37.500 personer. Hertil
kommer så krigsofrene.

Bent

Fra : Allan Riise

Dato : 31-01-05 21:18

Bent Jensen wrote:
> [...]
> Iraker Saddam Hussein gennemsnitligt myrdede om året:
>
> 300.000 personer / 24 år = 12.500 personer/år

Der manglede et 0 i mit skriv, trykfejl.

> [...]
>
> Det kommer da slet ikke på hæjde med, hvad Saddam Hussein plejede at
> præstere bare af henrettelser over tre år: 37.500 personer. Hertil

Der skulle stå 50.000 fordelt over tre år, er lig med ca. 17.000 pr. år.
Og det andet regnskab viste at Saddam, måske fik henrettet 12.500 pr. år.

Jeg personligt tror, at Irakerne er ligeglade med hvem der dræber og
torturerer dem, de er bare imod at det sker.

Allan Riise