Den 29. januar 2005: Efterløn og folkepens~
Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 29-01-05 17:55

Så kom den længe ventede udmelding om at efterlønnen vil forsvinde fra De
Konservative i dagens udgave af Fyens Stiftstidende. Det vil gælde for
personer som ikke er fyldt 45 år endnu. Ellers er man stort set ikke vant
til at høre noget fra De Konservative da de så at sige er under tøflen af
Venstre.

I den forbindelse er vi også vidner til hvordan de to ovennævnte partier
sammen med Dansk Folkeparti "bestikker" de ældre med ældrechecken. Dette vel
for at lukke munden på dem så de ikke brokker sig over forringelser på
ældreområdet. I min hjemkommune er det blevet sådan at de ældre skal betale
40 kr. om dagen for at få bragt mad ud, medens de ansatte på rådhuset kan
købe mad til 20 kr.! Nyborg Kommune er med en Venstre-borgmester blevet en
minimalstat i kommuneformat, men mere herom til efteråret når der er gang i
den kommunale valgkamp.

Det er utroligt hvordan de borgerlige taler med to tunger, hvor de lover
vælgerne at der ikke sker forringelser på det sociale område i valgkampen,
men når taburetterne er besat gør de lige det modsatte. Vi skal opretholde
det høje sociale sikkerhedsnet efter den økonomiske mest fordelagtigste
model. Ved at få 50.000 personer mere i arbejde er der flere penge at gøre
godt med for de socialt dårligst stillede, hvor det også er muligt at give
vores ældre medborger en anstændig behandling. Det er den tak de skal have
for at være med til at bygge det samfund op som vi alle nyder godt af.

Som led i afviklingen af velfærdssamfundet vil Venstre også afskaffe
stemmeretten for visse befolkningsgrupper, som det var før 1933. Dette skal
man være på vagt overfor, selvom det kræver en ændring af Grundloven. Det
Venstre og dets ungdomsorganisation er ude på er at sikre magten for enhver
pris ligesom den daværende konseilspræsident J. B. S. Estrup gjorde i
slutningen af 1800-tallet ved at regere på provisoriske love. Dette kommer
også til udtryk i strukturreformen.

På sigt kan både efterlønnen og folkepensionen derfor blive afskaffet da det
er de borgerliges dagsorden, men den vil de helst ikke tale om medens der er
valgkamp. De kunne jo risikere at tabe valget. Vi andre vil til gengæld
gerne diskutere emnet, for det er vigtigt at det bliver diskuteret.

Derfor: Stem på en af Socialdemokraternes Folketingskandidat når du skal
sætte dit kryds den 8. februar!

Tommy Rolf Nielsen

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-05 18:25

Tommy Rolf Nielsen <trnng@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> I den forbindelse er vi også vidner til hvordan de to ovennævnte partier
> sammen med Dansk Folkeparti "bestikker" de ældre med ældrechecken.

Jeg ville sige, at det lyder som om at det vil være en god idé ikke at
stemme på hverken K eller R, som er de to partier der går ind for en
afvikling af velfærdsstaten. Da man også kan have sin tvivl om dele af
Venstre, så er der kun et parti tilbage, hvis man både vil opretholde
den nuværende udlændingepolitik og forhindre en afvikling af
velfærdssamfundet.

Socialdemokratiet finder det jo afskyeligt, at 25-årige flygtninge skal
nøjes med det samme som 24-årige danskere i kontanthjælp, et beløb der i
øvrigt i forvejen er højere end SUen. En afskaffelse af starthjælpen vil
naturligvis igen få antallet af asylansøgere til at stige.

I øvrigt mangler jeg et link. Det er jo trods alt ikke os alle der
holder en provinsavis som Fyens Stiftstidende, og det vil ikke være
første gang, at udtalelser i aviserne referes lidt "Stoltenbergsk", jvf
Svend Auken.

> Som led i afviklingen af velfærdssamfundet vil Venstre også afskaffe
> stemmeretten for visse befolkningsgrupper, som det var før 1933.

Det er jo en direkte løgn. I øvrigt var stemmeretten for modtagere af
socialhjælp afskattet under 2. verdenskrig.

> Dette skal man være på vagt overfor, selvom det kræver en ændring af
> Grundloven.

Og man kan se at du ikke kender den nuværende grundlov, der netop åbner
den mulighed.

Men når man direkte lyver på usenet, skal man altså heller ikke regne
med at blive taget alvorligt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Futte

Dato : 29-01-05 18:22

> [...]
> for at være med til at bygge det samfund op som vi alle nyder godt af.
> Derfor: Stem på en af Socialdemokraternes Folketingskandidat når du skal

En kendt socialkammerat sagde en gang under en valgkamp <<Der bliver ikke
ændret ved efterlønnen så længe jeg er statsminister>> Hvad skete der to
uger
senere?
Så snak ikke om at sige èt og gøre noget andet.

Futte.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-05 18:28

Futte <sigurdsigurdsson@hotmail.com> wrote:

> [...]
> uger
> senere?
> Så snak ikke om at sige èt og gøre noget andet.

Det var i øvrigt Mogens Lykketoft der stod for forringelserne.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 29-01-05 23:58

> [...]

> gerne diskutere emnet, for det er vigtigt at det bliver diskuteret.
>
> Derfor: Stem på en af Socialdemokraternes Folketingskandidat når du skal

Kære Tommy;

Hvem var det der i 1997 lovede der ikke ville blive pillet ved
efterlønnen, rejste land og rige rundt med en fotostat af et
efterlønsbevis, som alle efterlønsberetttigede skulle have som garanti
for at der ikke ville blive pillet ved efterlønnen, men som efter valget
gik ud og forringede efterlønen?

Stem på Socialdemokratiet og stik hovedet op i røven, så lugter
sossernes løgngas ikke så fælt og så behøver du ikke se når sosserne
bryder deres valgløfter!

Fra : Sten Schou

Dato : 30-01-05 02:09

> [...]
>
> Stem på Socialdemokratiet og stik hovedet op i røven, så lugter
> sossernes løgngas ikke så fælt og så behøver du ikke se når sosserne

Tommy svarer ikke, han er kun blevet bedt om at skrive.

Hilsen Sten

Fra : Kim2000

Dato : 30-01-05 03:23

> [...]
> betale 40 kr. om dagen for at få bragt mad ud, medens de ansatte på
> rådhuset kan købe mad til 20 kr.! Nyborg Kommune er med en

Naturligvis er der det faktum at tage højde for, at byrådspolitikeren vel
selv afhenter sit måltid mad i kantinen, men det er dog fortsat en meget høj
prisforskel. Helt enig. Og så er det formentlig ikke engang sådan at
kvaliteten er god, så ville det være et af de få steder i landet.

> Som led i afviklingen af velfærdssamfundet vil Venstre også afskaffe
> stemmeretten for visse befolkningsgrupper, som det var før 1933. Dette
> skal

Der var een ung venstrekvinde der forslog det, og det blev skudt ned
øjeblikkeligt som "et af de dummeste forslag" han (Jens Rohde) havde hørt.

> man være på vagt overfor, selvom det kræver en ændring af Grundloven. Det

Det gør det nu ikke

> På sigt kan både efterlønnen og folkepensionen derfor blive afskaffet da
> det

Problemet er at ALLE har _ret_ til efterløn. Ordningen blev i sin tid lavet
for de nedslidte, fx arbejdere fra fiskeindustrien, i dag bruger
veluddannede ordningen i stor stil. Folk der på ingen måde er nedslidte.
Derfor burde man komme tilbage til den oprindelige ide, nedslidte folk har
ret til efterløn, andre kan søge om det (fx pga arbejdsløs).

Men hensyn til folkepensionen kunne man spørge om det er rimeligt at alle
skal have den, man kunne måske godt overveje om den rigeste 1% af
befolkningen også bør have folkepensionen, her tænker jeg på stenrige folk
som Hr. Møller, Michael Laudrup, Jannie Kjær osv. Og mens man er i gang
kunne man også spørge om det er rimeligt at alle der har været minister i
blot eet år skal have ministerpension.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-05 06:03

Kim2000 <kim2000@tele2ads1.dk> wrote:

> Der var een ung venstrekvinde der forslog det, og det blev skudt ned
> øjeblikkeligt som "et af de dummeste forslag" han (Jens Rohde) havde hørt.

Iflg fredagens Weekendavis er hun blevet frataget alle postre i VU, og
hendes politiske karrière ligger i ruiner.

Det samme skete for en 15 år siden med en KUer, der foreslog det samme,
og som partiet havde opstillet til folketinget. Den konservative
gruppeformand kaldte forslaget »ækelt og modbydeligt«, og han er i dag
uden for politik.

> Problemet er at ALLE har _ret_ til efterløn. Ordningen blev i sin tid lavet
> for de nedslidte, fx arbejdere fra fiskeindustrien,

Det er direkte historieforfalskning. Ordningen blev i sin tid, i
1970erne, indført for at få de gamle ud af arbejdsmarkedet, så man på
den måde kunne få nedbragt ungdomsarbejdsløsheden.

> i dag bruger veluddannede ordningen i stor stil.

Nej, akademikere bruger den kun sjældent, og som regel fordi de når de
fylder 60 i forvejen er arbejdsløse, og ikke rigtigt har noget valg.

> [...]
> befolkningen også bør have folkepensionen, her tænker jeg på stenrige folk
> som Hr. Møller, Michael Laudrup, Jannie Kjær osv.

En sådan ordning kunne godt ende med at blive dyr for statskassen - i
ekstra admininistration. Men jeg så dog intet galt ved om
folkepensionens grundbeløb ændredes til et tillæg. Der er faktisk
rigtigt mange 45-50 årige der regner med det, os som indretter deres
temmelig store pensionsopsparing efter det, så de har mindst det samme
til rådighed som pensionister som de har i dag.

> Og mens man er i gang kunne man også spørge om det er rimeligt at alle der
> har været minister i blot eet år skal have ministerpension.

Nu udarter det sig jo til det rene populisme. Et af argumenterne for
ordningen er at ministerlønnen ligger langt under topdirektørlønningerne
i erhvervslivet, og at man også skal kunne tiltrække dem. I det samlede
billede betyder det nul og niks.

I øvrigt ligger ministerpensionen på kontanthjælps-nivaeu, hvis man kun
har været minister i et år. Som Jann Sjursen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Herluf Andersen

Dato : 31-01-05 13:14

> [...]
>
> I øvrigt ligger ministerpensionen på kontanthjælps-nivaeu, hvis man kun
> har været minister i et år. Som Jann Sjursen.

Herluf Andersen

Vor nuværende statsminister fører sig i tale og skrift frem som en
virkelig
Socialdemokrat. Og foreløbig har hans bagland tilladt denne midtsøgende
socialdemokratiske politik, da venstrefolk udmærket ved, at et valg ikke
vindes
ved at tale og forfægte den såkaldte liberalisme. Men efter valget kræver
hans
bagland andre boller på suppen. Det kan meget vel tænkes, at det spirende
oprør blandt den unge genration i Venstre mod Anders Foghs meget stærke
midtsøgende socialdemokratiske politik vil brede sig. Vi har set det med
den
unge kvinde fra VU. der ville fratage stemmeretten for alle
folkepensionister og
andre modtagere af sociale ydelser, og hun er helt sikkert ikke en enlig
svale.
Og en af de helt unge kandidater erklærede her under valgkampen, at uanset
om han blev valgt eller ikke valgt, ville han arbejde på en sænkning af
udgifterne
til velfærdsgoder.Og mange unge venstrefolk har udtalt ønske om at
afskaffe
både efterløn og folkepension.

Men trods store skatter som der tales meget om og velfærdsgoder som
der påstås skulle medføre, at folk ikke vil yde en ekstra indsats, så
viser
al international statistik, at kun lande som Luxembourg hvor
befolkningen
ikke udfører stort andet arbejde end EU administration og passe på mere
eller mindre sorte penge et arbejde uden reel værdi, og derfor har
landets
BNP pr indbygger ingen reel værdi. Og hvad angår USA kommer det store BNP
pr indbygger ved at føre krig og våbenproduktion, som borgerne ikke kan
bruge til noget som helst. Og så er der Norge med den meget store
olieeksport. Danmark er efter nævnte lande, det land i hele verden med
det højeste BNP pr indbygger, hvilket såmænd også gælder efter
skattebetaling.
Det betyder ganske vist ikke, at der ikke findes højtlønnede og med meget
store formuer, der ikke ville kunne have økonomisk fordel af at flytte
til et
land med lavere skat. Men reelt ville de 95 pct af befolkningen være
bedst
tjent med, at de to store borgerlige partier ved valget faldt for
spærregrænsen
og blev afløst af Minoritetspartiet.

Herluf Andersen