Tolkien
Fra : G.B.

Dato : 28-01-05 03:51

Kære venner.

Som bekendt er jeg ikke litteraturekspert, og personligt ville jeg aldrig
citere Tolkien i et politisk ærinde. Men efter at have læst den artikel,
Peter henviser til, vil jeg kort kommentere en bestemt passus, som lyder:
"Power can't be defeated by merely changing who holds it; indeed, it
should be eliminated, so that men could have no such means to dominate
their fellows. After all, Frodo's goal in The Lord of the Rings is to
destroy the Ring: not to hide it or "redeem" Sauron, or even to give the
Ring to somebody who is perhaps "good and wise." Since the Ring is evil
in itself, it will always turn any action undertaken with it into evil,
whether or not its owner intended to do good..."
Desværre kan vi ikke følge Frodos eksempel og smide ringen i Mount
Dooms flammesvælg - eller slås med stakkels Gollum, som greb den og faldt
derned. Magtudøvelse og dermed magtmisbrug hører uhjælpeligt med til at
være menneske. Dette lader Tolkien også en af elverdamerne sige i bogen
og filmen. Hele Thomas Hobbes' filosofi bygger på denne erkendelse. Vi
kan bekæmpe total magtudøvelse, men kun ved selv at bruge magt i
fornødent omfang.
Vi er simpelthen skruet forkert sammen i forhold til den verden, vi
selv skaber. Bl.a. passer vores genetiske disponering ikke til
omgivelserne. Derfor må vi beskæftige os med politik, som er en beskidt
sag. Kun naive kristne lægger sig med alle fire ben i vejret i
konfrontation med de samvittighedsløse bæster. De kloge kristne ved godt,
at noget er gået skævt, og at fredelige folk må forsvare sig mod
ritualmordere. De kalder det arvesynd. Jeg er fløjtende ligeglad med,
hvad det skal hedde. Man kan også blot sige "samsara". Det standser
aldrig.

Un cordial saludo -

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer