Stemme personligt eller partisk?
Fra : Koeffe

Dato : 27-01-05 22:58

Nu er det et stykke tid siden jeg havde om det i skolen, så jeg kan ikke
lige huske hvordan det er:

Hvad er forskellen på om man stemmer personligt eller på et parti? (+
fordele/ulemper)

--
Koeffe

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 27-01-05 23:47

"Koeffe" <graphic.muse@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Nu er det et stykke tid siden jeg havde om det i skolen, så jeg kan ikke
> lige huske hvordan det er:
>
> Hvad er forskellen på om man stemmer personligt eller på et parti? (+
> fordele/ulemper)

Der er sideordnet opstilling og liste opstilling.

Det kommer an på hvad partiet har besluttet.

Hvis partiet opstiller sideordnet, er det den kandidat der får flest stemmer
der kommer ind. Derefter nummer 2 etc. Resten af stemmerne går til
partiet.

Efter liste, er det nr.1 på listen der kommer ind og derefter nr 2 etc.

Dvs. at hvis kun der er stemmer nok til at 2 på listen kommer ind, er
det automatisk nr 1 +2. Alle stemmer går derfor på denne måde til
partiet, der så deler ud.

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 28-01-05 01:29

NEiL DANELAW skrev Torsdag den 27. januar 2005 23:47 i beskeden
<1106866042.ccc0dd5bf56c074642b348f1fc8cde2f@teranews> i gruppen
dk.politik:

> [...]
> Dvs. at hvis kun der er stemmer nok til at 2 på listen kommer ind, er
> det automatisk nr 1 +2. Alle stemmer går derfor på denne måde til

Medmindre en kandidat, f.eks. nr. 4 på en liste, får så mange stemmer at
vedkommende i sig selv får så mange personlige stemmer at det er nok til et
mandat, at man siger vedkommende "sprænger" listen...

Henrik Blunck
Vil du vide mere om Linux - http://www.linux-svar.dk
Oversættelse af manualer m.v. - http://www.ikt-strategi.dk

Fra : Koeffe

Dato : 28-01-05 13:51

> [...]
et
> mandat, at man siger vedkommende "sprænger" listen...

Men kan man sige at man "spilder" sin stemme hvis nu man stemmer på én fra
et parti, og den person så ikke biver valgt ind? Eller er en stemme på en
person samtidig en stemme på partiet?

--
Koeffe

Fra : jodem

Dato : 28-01-05 14:00

> [...]
> et parti, og den person så ikke biver valgt ind? Eller er en stemme på en

Ja, den er en stemme på partiet

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 28-01-05 20:36

jodem skrev i meddelelsen <41fa3768$0$271$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Ja, den er en stemme på partiet

Ikke helt - det er en stemme på LISTEN.

Der findes lister som sammensættes af flere partier som samarbejder
og her kan en personlig stemme på en fra det ene parti på listen
sagtens føre til at en person fra det andet parti bliver valgt.

Eksemplevis samarbejder minoritetspartiet og retsforbundet ved
dette valg.

Noget tilsvarende kan også ske ved valgforbund, hvor en liste kan
forære stemmer til en helt anden liste.

Normalt indgår man ikke den slags aftale med grupper man er
voldsomt uenige med; men som vælger bør man være klar over det.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Koeffe

Dato : 29-01-05 01:47

"Carl Alex Friis Nielsen" skrev

> [...]
> dette valg.
>
> Noget tilsvarende kan også ske ved valgforbund, hvor en liste kan

Står der egentlig på valgsedlen om partierne opstiller sideordnet,
listeordnet, i valgforbund osv? Jeg kan ikke huske at have set det? Og på
partiernes (...eller "mit" partis) hjemmeside kan jeg ikke rigtig finde
noget omkring det?

--
Koeffe

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 29-01-05 02:41

Koeffe skrev Lørdag den 29. januar 2005 01:47 i beskeden
<41fadd10$0$45757$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> i gruppen dk.politik:
> [...]
> listeordnet, i valgforbund osv? Jeg kan ikke huske at have set det? Og på
> partiernes (...eller "mit" partis) hjemmeside kan jeg ikke rigtig finde

Mig bekendt er det *kun* SF og Dansk Folkeparti der kører bunden partiliste
i stedet for "sideordnet opstilling"... Men Kaare R Schou har dette svar om
sideordnet og bunden partiliste på siden
http://politik.tv2.dk/article.php/1850201.html

=== citat ===
det kan du se på stemmesedlen. Anvender de partiliste, står der et nummer
foran deres navn.
Anvender de totalt sideordnet opstilling i alle amtets kredse, står de alle
med fed skrift.
Er de kredsvis opstillet, står kredsens kandidat øverst med fed skrift og de
øvrige i alfabetisk rækkefølge.
=== citat slut ===

Ifølge Kaare R Schou's svar du kan finde på
http://politik.tv2.dk/article.php/1850373.html dannes der *ikke*
valgforbund til folketingsvalget.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 29-01-05 22:58

Henrik V Blunck skrev i meddelelsen
<41fae7fc$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Ifølge Kaare R Schou's svar du kan finde på
> http://politik.tv2.dk/article.php/1850373.html dannes der *ikke*
> valgforbund til folketingsvalget.

Der er dog lister med medlemmer fra flere partier.

Minoritetspartiet og Retsforbundet.

Og Enhedslisten er jo også et sammenrend af alle mulige
kommunistiske sekter, som DKP, DKP/ML, SAP, KAP
pluse De Grønne, som man kan undre sig over er en
slags kommunister.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 28-01-05 14:11

> Men kan man sige at man "spilder" sin stemme hvis nu man stemmer på én fra
> et parti, og den person så ikke biver valgt ind? Eller er en stemme på en
> person samtidig en stemme på partiet?

Din stemme vil altid tælle som en stemme for partiet uanset om din kandidat
kommer ind eller ej.
Så den er bestemt ikke spildt.

Jesper
Midterpartierne tilbage i dansk politik !!

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 28-01-05 18:08

Koeffe skrev Fredag den 28. januar 2005 13:50 i beskeden
<41fa3517$0$45718$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> i gruppen dk.politik:

> Men kan man sige at man "spilder" sin stemme hvis nu man stemmer på én fra
> et parti, og den person så ikke biver valgt ind? Eller er en stemme på en
> person samtidig en stemme på partiet?

Det vil aldrig være spild, for det vil altid være en stemme på partiet, men
fordelen ved at stemme personligt - også på en bunden partiliste - er at
man kan præmiere indsatsen hos den kandidat man *vælger* og derved sende et
signal til partiet om den rækkefølge man selv prioriterer deres kandidater.