Nogle eksempler på spin
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-01-05 14:41

http://www.spinnesiden.dk/talfusk.php
Lidt om ledighedstallene - der jo er ganske interessante i denne tid

http://www.spinnesiden.dk/lykketoftsspinspin.php
Lykketoftstrategien præsenteret som ren spin

og endelig en grundig og velkommenteret gennemgang af Haarder-citaterne i
de radikales valgvideo:
http://www.spinnesiden.dk/Haardercitater.php

Der spinnes og spinnes

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Joakim von And

Dato : 28-01-05 12:04

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.spinnesiden.dk/talfusk.php
> Lidt om ledighedstallene - der jo er ganske interessante i denne tid

Det viser jo bare, hvor svært det kan være at diskutere absolute
talstørrelser.

Hvorvidt det er 17.000, 14.000 eller 10.000 som er kommet i beskæftigelse
det seneste år kan altid diskuteres. Hvad der derimod er indiskutabelt er at
VK-regeringen har iværksat beskæftigelsesfremmende tiltag, senest i form af
forårspakken, som har vendt den negative beskæftigelsesudvikling.

Prøv at se hvad det økonomiske råd skrev den 7.6.2004 i den forbindelse,
(uddrag);

"Vores kritik af regeringens skatte- og finanspolitik skyldes to forhold.
For det første mener vi ikke, at det var nødvendigt at fremrykke de allerede
vedtagne skattelettelser, eftersom opsvinget i dansk økonomi allerede er
startet. Med fremrykningen risikerer man at sætte så meget fart på
opsvinget, at det kan blive nødvendigt at træde på bremsen igen. I den
forbindelse skal man huske på, at regeringen med sit skattestop har afskåret
sig fra at kunne stramme finanspolitikken via skatterne. Dermed er man nødt
til at føre en mere forsigtig finanspolitik. Det er også værd at bemærke, at
regeringens egne økonomer i den seneste Økonomiske Redegørelse fra
Finansministeriet forudser, at ledigheden allerede ved udgangen af 2005 vil
komme ned under det såkaldte strukturelle niveau, dvs. det ledighedsniveau,
hvor inflationen begynder at accelerere".

http://www.dors.dk/artikler/dors196.htm

Med andre ord det økonomiske råd mener at VK-regeringen i 04 fører en alt
for ekspansiv finanspolitik (til gavn for beskæftigelsen) og maner i stedet
til tilbageholdenhed!

Det er en lidt anden fremstilling end den man oplever i medierne i disse
valgtider.

JvA

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-01-05 12:24

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> writes:
>Det viser jo bare, hvor svært det kan være at diskutere absolute
>talstørrelser.

Enig - netop derfor skal man da også være særdeles opmærksom på spin i den
forbindelse.

>Hvorvidt det er 17.000, 14.000 eller 10.000 som er kommet i beskæftigelse
>det seneste år kan altid diskuteres.

Tjooo, det er under alle omstændigheder væsentligt at få at vide, hvad der
tælles med og hvad der ikke medregnes. Og det er faktisk interessant når
man skal vurdere om et givent initiativ reelt virker efter hensigten.

At det så er morsomt at se økonomoer der advarede mod overophedning i
forhold til det der reelt kom ud af det, er en anden sag.

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Joakim von And

Dato : 28-01-05 12:48

> [...]
> tælles med og hvad der ikke medregnes. Og det er faktisk interessant når
> man skal vurdere om et givent initiativ reelt virker efter hensigten.

Det kan man selvfølgelig sige.

> At det så er morsomt at se økonomoer der advarede mod overophedning i
> forhold til det der reelt kom ud af det, er en anden sag.

Nu er svaret fra 06 måned 2004. Der vil nødvendigvis være en tidsmæssig
forskydning fra iværksættelse til virkningen træder i kraft, hvorfor svaret
stadig er forholdsvist aktuelt.

JvA

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 28-01-05 13:09

> [...]
>Nu er svaret fra 06 måned 2004. Der vil nødvendigvis være en tidsmæssig
>forskydning fra iværksættelse til virkningen træder i kraft, hvorfor

Arhh, den udlægning synes jeg nu ikke rigtig holder - erhvervsledere
melder ganske vist om optimisme, men ingen af dem jeg har talt med nærmer
sig det - skal vi sige rørstrømske.

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311