Betalingsbalancen?
Fra : Kim2000

Dato : 27-01-05 14:12

Der er sikkert et par der kender en masse til betalingsbalancen(?)

Når man går ind på danmarks statitisk

http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1024

så står der at gælden er steget fra 600 milliarder til over 3000 milliarder,
det kan vel ikke passe, når vi har haft overskud i hvert fald de sidste 10
år - mindst.

Hvilke tal er det man ser på? For at finde de interessante tal, som er
brugbare?

mvh
Kim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-01-05 14:38

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
milliarder,
> det kan vel ikke passe, når vi har haft overskud i hvert fald de sidste 10

Nu kan jeg for det første ikke finde de tal, du taler om, så du må gerne
lige angive tabelkoden.

Men for det andet:

Gælden har ikke direkte noget med betalingsbalancen at gøre.
Betalingsbalancen er ikke et mål for, hvordan det går med at afdrage gælden,
men derimod et mål for differencen mellem indgående og udgående
pengestrømme. Betalingsbalancen har først og fremmest betydning, fordi vi
fører fastkurspolitik ift. euroen. I det øjeblik, vi måtte indføre euro,
ville betalingsbalancen ikke længere være særlig interessant.

Endvidere er den altoverskyggende hovedpart af statens gæld indenlandsk
gæld, som altså ikke påvirkes af betalingsbalancen.

> Hvilke tal er det man ser på? For at finde de interessante tal, som er
> brugbare?

Danmarks udlandsgæld kan du eksempelvis finde i tabel BET01.

Betalingsbalancetallene kan du findes i tabel BET6. Sammenlign eks. Løbende
indtægter og udgifter. Betalingsbalancen er dog mange ting, og det afhænger
jo i det store hele af, hvad man gerne vil vide.

Fra : Croc®

Dato : 27-01-05 14:48

On Thu, 27 Jan 2005 14:12:29 +0100, "Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk>
wrote:

> [...]
>år - mindst.
>
>Hvilke tal er det man ser på? For at finde de interessante tal, som er

Din forvirring er grundet dit ukendskab til økonomi. Den indenlandske
gæld har intet med betalingsbalancen at gøre.

Udlandsgælden var 2003 netto 210 mia.

Regards Croc®

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 27-01-05 15:59

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Din forvirring er grundet dit ukendskab til økonomi. Den indenlandske
> gæld har intet med betalingsbalancen at gøre.
>
> Udlandsgælden var 2003 netto 210 mia.
>
> Regards Croc®

Det har ikke en skid med økonomi at gøre, var det tilfælde var der
balance...)))

mvh Kurt

Fra : Croc®

Dato : 27-01-05 23:07

On Thu, 27 Jan 2005 15:59:14 +0100, "Kurt Harald Nedergaard"
<kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote:

> Det har ikke en skid med økonomi at gøre, var det tilfælde var der
>balance...)))

Nu vil jeg ikke give hverken denne eller forhenværende regering
skylden for gælden, men det bliver vist ikke nemt at styre
statsfinanser, hvis kassen skal lukkes når den er tom.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 27-01-05 23:18

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Nu vil jeg ikke give hverken denne eller forhenværende regering
> skylden for gælden,

Det kan jeg godt forstå, da det er svært at give denne regering skyld for
gælden, men nemt at give den tidligere ditto. Det _kan_ ikke være i din
interesse.

> men det bliver vist ikke nemt at styre
> statsfinanser, hvis kassen skal lukkes når den er tom.

Tjahh... betalingsbalancen har ikke set bedre ud i et halvt årehundrede, vi
betaler af på statsgælden (den udenlandske såvel som den indenlandske), og
har samtidig råd til at _UDFØRE_ et skattestop. _Samtidig_ skal folk ikke
vente i årevis på en hofteoperation... faktisk er der problemer med, at få
folk til at dukke op til den aftalte tid, fordi ventelisterne er for
korte... det er gar så galt, at eksperter advarer mod kortere ventelister,
fordi sygehusene ikke har tid nok til at forberede patienter til
operationerne.

Danmark er det europæiske land, der har klaret sig bedst under den
økonomiske verdens-krise der spontant opstod efter 9/11... og ledihedskurven
har (efter _alle_ eksperter at dømme) vendt sig afgørende.

Det eneste ansvarlige (altså ikke sofapopulistiske) er at stemme
borgerligt... vi viste jo f.eks. også, at vi turde tage et ansvar, da Saddam
skulle fjernes.

Tim

Fra : Croc®

Dato : 28-01-05 12:37

On Thu, 27 Jan 2005 23:18:03 +0100, "Tim" <thpetersen@hotmail.com>
wrote:

>Det kan jeg godt forstå, da det er svært at give denne regering skyld for
>gælden, men nemt at give den tidligere ditto. Det _kan_ ikke være i din
>interesse.

Hvad mener du med min interesse? Det er fuldstændig korrekt det jeg
siger. Gælden er hverken Fogh eller Nyrup ansvarlig for. Du skal lede
efter synderne helt tilbage til Baunsgaard.

> [...]
>korte... det er gar så galt, at eksperter advarer mod kortere ventelister,
>fordi sygehusene ikke har tid nok til at forberede patienter til

Tilbagebetalingsraten er lavere end under Nyrup. Hvorfor tror du de
udsatte fristen for glældens afvikling.

>Danmark er det europæiske land, der har klaret sig bedst under den
>økonomiske verdens-krise der spontant opstod efter 9/11... og ledihedskurven
>har (efter _alle_ eksperter at dømme) vendt sig afgørende.

Men netto er ledigheden steget og ikke faldet.

>Det eneste ansvarlige (altså ikke sofapopulistiske) er at stemme
>borgerligt... vi viste jo f.eks. også, at vi turde tage et ansvar, da Saddam
>skulle fjernes.

Den fejlbeslutning kan netop være grunden til at jeg ikke vil stemme
på denne regering. Dertil kommer at jeg dårligt kan huske hvornår vi
sidst havde en så visionsløs regering i DK. Det bliver vel tilbage ved
A.J.

Regards Croc®