folkeskolen - indlærings-grænsen
Fra : Charbax

Dato : 27-01-05 03:44

http://www.haabet.dk/users/folkeskolen/tid.html
fandt jeg ved at søge indlærings tid på google..

Fra : jodem

Dato : 27-01-05 09:45

"Charbax" <spam@charbax.com> skrev i en meddelelse
http://www.haabet.dk/users/folkeskolen/tid.html
fandt jeg ved at søge indlærings tid på google..

kloge ord

mvh
jodem

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-01-05 10:33

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> "Charbax" <spam@charbax.com> skrev i en meddelelse
> http://www.haabet.dk/users/folkeskolen/tid.html
> fandt jeg ved at søge indlærings tid på google..
>
> kloge ord

Hvorfor det?

"Kan skoleeleverne udnytte den længere undervisnings tid, bliver de
klogere?! Bliver de dygtigere?! Svaret er nej, nej. For de flere timer
kommer på bekostning af kvaliteten. Kommunerne bliver nød til at spare på
bøgerne og ligende for at få penge til den støre lærelønen"

Han kunne da godt have haft brug for lidt flere dansktimer.
Undervisningstiden er jo gået ned og ned gennem årene, og resultatet er da
også at man ikke lærer hvad man gjorde for 25 år siden. De nominelle 9 år
bliver til måske kun fem - seks år når vi fratrækker alle de moderne
tidsbrugende ting som går fra undervisningen. Mange ting lærer man kun ved
at gøre det igen og igen. Som man også kunne se i den engelske TV-udsendelse
med 16 årige som får halvtredserprøver for 11 årige, og som dumper med et
brag. De kan ikke sprog, matematik, og historie, - men det er måske også
ligemeget, de kendte godt nok til alle popgrupperne og til de forskellige
mærker mascara og øjenliner, så helt galt var det jo ikke.

"Det lyder vanvittigt, at man giver eleverne syv timers skoledag, når det
er bedre med to timer, om formiddagen og en halv time om eftermiddagen.
Men sådan er traditionen!"

Ja, det lyder vanvittigt, og det er jo heller ikke rigtigt, man har typisk
seks lektioner a 45 minutter minus 15 minutters start- og slut-uro og støj,
dvs tre timers reel undervisning. Og så fragår der ture og skiferier og
klassens time osv osv, og for muslimernes vedkommende ekstra helligdage, og
en måneds sløvhed pga nattesjov under Ramadanen. Der bliver sgu ikke megen
undervisning tilbage. Så hvis børnene ikke selv lærer stoffet i fritiden, så
er det ikke så mærkeligt, at de ikke klarer sig ret godt til en PISA-prøve.

Er vikingetiden før eller efter 1. verdenskrig? Svar: "Har der været mere
end én verdenskrig?" - "Vikingerne var med i 1. verdenskrig"

Fra : jodem

Dato : 27-01-05 11:04

> "jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> Hvorfor det?

"For den har aldrig levet,
som klog på det er blevet,
han først ej havde kær."

Som du selv skriver, er den skole, vi har i dag, i stort omfang spild af
ressourcer, især børnenes tid, og det skyldes paradoksalt nok alle mulige
sparebestræbelser.

jodem

Fra : Croc®

Dato : 27-01-05 11:35

On Thu, 27 Jan 2005 10:32:38 +0100, "Knud Larsen"
<larsen_knud@hotmail.com> wrote:

>Er vikingetiden før eller efter 1. verdenskrig? Svar: "Har der været mere
>end én verdenskrig?" - "Vikingerne var med i 1. verdenskrig"

ROFL

Regards Croc®

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 10:16

Der var simpelthen var mange stave- og grammatikfejl til, at jeg gad at tage
det seriøst og læse det færdigt.

LU

Fra : jodem

Dato : 27-01-05 10:49

"LU" <luh77snabelahotmailpunktumdk> skrev i en meddelelse
> Der var simpelthen var mange stave- og grammatikfejl til, at jeg gad at
> tage det seriøst og læse det færdigt.
>
> LU

Hvis det er dét, det kommer an på, skulle du kigge lidt på din egen sætning.
jodem

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-01-05 11:01

> "LU" <luh77snabelahotmailpunktumdk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er dét, det kommer an på, skulle du kigge lidt på din egen
> sætning.
> jodem

Den var/for fejl er jo en typisk hurtigskrivningsfejl, når man lige banker
noget af på to sekunder.

Hvis jeg ville skrive noget blivende på Nettet, om at 2,5 timers
undervisning er rigeligt, så tror jeg nu også, jeg lige ville checke mine
sætninger en enkelt gang.

På universitetsniveau synes jeg også generelt at fx seks timer er for meget,
jeg gik altid hjem efter max fire timer, uanset hvad der kom efter. Men det
er jo ikke helt det samme, som at sidde og øve sig i at stave eller skrive
eller læse i folkeskolen, så udmattende er det jo heller ikke, det er nok
snarere Playstationrummet der trækker?

Fra : Neil Southwood

Dato : 28-01-05 02:22

In news:ctae57$2skl$1@news.cybercity.dk,
Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> typed:
> På universitetsniveau synes jeg også generelt at fx seks timer er for
> meget, jeg gik altid hjem efter max fire timer, uanset hvad der kom
> efter.

Hvis troen er stærk nok behøver man heller ikke seks timer.

--
Neil Southwood

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-01-05 09:42

"Neil Southwood" <neil.southwood@fjern.mail.dk> wrote in message
> In news:ctae57$2skl$1@news.cybercity.dk,
> Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> typed:
>
> Hvis troen er stærk nok behøver man heller ikke seks timer.

Ifølge hvilken religion?

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 11:07

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> "LU" <luh77snabelahotmailpunktumdk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er dét, det kommer an på, skulle du kigge lidt på din egen
> sætning.
> jodem

Hmm tja - der sneg sig måske en enkelt kommafejl ind, det indrømmer jeg
gerne Men du forstod jo, hvad jeg sagde.
Problemet er, at den hjemmesiden forsøger at fremstille sit budskab
videnskabeligt. De mange stavefejl gør det utroværdigt.

LU

Fra : kvaerulant

Dato : 27-01-05 13:33

LU wrote:

>Problemet er, at den hjemmesiden forsøger at fremstille sit budskab
>videnskabeligt. De mange stavefejl gør det utroværdigt.

Det er så ment med vije at der er så mange stave fejl, for når folk ikke
kan lide budskabet,
så glæder sig inders inde over alle stave fejlene.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 16:20

>Det er så ment med vije at der er så mange stave fejl, for når folk ikke
>kan lide budskabet,
>så glæder sig inders inde over alle stave fejlene.

Uddyb venligst.
Hvorfor tror du, at jeg ikke kan lide budskabet?

LU