'Dream on America'
Fra : Zeki

Dato : 26-01-05 23:58

Fremragende artikel fra Newsweek om hvordan de fleste amerikanere lever i en
drømmeverden og om hvordan den "amerikanske drøm" langsomt bliver overtaget
af den "europæiske drøm", kan læses her:

http://msnbc.msn.com/id/6857387/site/newsweek/

Interessant er det bl.a at læse om fortolkningen på den BBC undersøgelse der
beskriver store forskelle på hvordan amerikanerne opfatter sig selv og på
hvordan resten af verden opfatter dem.

Mvh Zeki

Fra : Croc®

Dato : 27-01-05 01:17

Takker det var en kanon artikel.

Regards Croc®

Fra : Zeki

Dato : 27-01-05 09:16

Pudsigt som Financiel Times skriver præcist det samme, bare med andre ord:

http://news.ft.com/cms/s/779781ee-6e78-11d9-b058-00000e2511c8.html

Mvh Zeki

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-01-05 02:01

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> der
> beskriver store forskelle på hvordan amerikanerne opfatter sig selv og på

Sjovt, jeg kunne have svoret på, at jeg havde læst artiklen for et par
måneder siden. Måske er jeg clairvoyant.

Fra : 3W

Dato : 27-01-05 07:28

> [...]
der
> beskriver store forskelle på hvordan amerikanerne opfatter sig selv og på

Det var dog en ufattelig manipulerende, og mange steder misledende, artikel
af den altid eurofile Andrew Moravcsik. Hvorfor mon han stadig bor i USA?

Fra : Zeki

Dato : 27-01-05 07:55

> Det var dog en ufattelig manipulerende, og mange steder misledende,
artikel
> af den altid eurofile Andrew Moravcsik. Hvorfor mon han stadig bor i USA?

Tjae..kan man ikke finde ud af at gå efter argumentet, kan man altid gå
efter manden.

Hvad er det som der står i artiklen der gør den misledende?

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-01-05 10:49

> artikel
>
> Tjae..kan man ikke finde ud af at gå efter argumentet, kan man altid gå
> efter manden.
>
> Hvad er det som der står i artiklen der gør den misledende?

Det er en udmærket artikel for amerikanere at blive klogere af. Jeg kan også
bedre lide vores system, men vi skal nok passe på ikke at falde bagover af
benovelse over hvor succesrige vi er.

"For Europeans, money talks too much in American democracy. It's very prone
to certain kinds of corruption, or at least influence from powerful
lobbies," he says. "Europeans would not want to follow that route." They
also sought to limit the dominance of television, unlike in American
campaigns where, Pehe says, "TV debates and photogenic looks govern election
victories."

EU er naturligvis fyldt med "powerful lobbies", - og vi er netop i gang med
et valg i DK, hvor det er to lederes udseende og karisma som giver
udfaldet, - siger alle kommentatorerne.

Contrast that to the European Union-pioneering an approach based on civilian
instruments like trade, foreign aid, peacekeeping, international monitoring
and international law-or even China, whose economic clout has become its
most effective diplomatic weapon. The strongest tool for both is access to
huge markets. No single policy has contributed as much to Western peace and
security as the admission of 10 new countries-to be followed by a half-dozen
more-to the European Union. In country after country, authoritarian
nationalists were beaten back by democratic coalitions held together by the
promise of joining Europe. And in the past month European leaders have taken
a courageous decision to contemplate the membership of Turkey, where the
prospect of EU membership is helping to create the most stable democratic
system in the Islamic world. When historians look back, they may see this
policy as being the truly epochal event of our time, dwarfing in
effectiveness the crude power of America.

Vi mangler bare violinerne og trompeterne. Lad os nu lige spise brød til, og
se hvordan det kommer til at gå med alle de nye lande i EU, - og med Euroen.
Men selvfølgelig skader det ikke at skamrose os selv i mellemtiden.

Hvad der ville ske i Tyrkiet hvis/når EU forbyder dem at statsdirigere
islamisterne (og skrive alle fredagsbønnerne statsligt), det er der jo ikke
en sjæl, der ved noget om, men man kan selvfølgelig prøve at ønsketænke et
stabilt og stærkt muslimsk demokrati frem.

Fra : Thomas Daugaard

Dato : 27-01-05 10:06

Zeki wrote:

> Interessant er det bl.a at læse om fortolkningen på den BBC undersøgelse der
> beskriver store forskelle på hvordan amerikanerne opfatter sig selv og på
> hvordan resten af verden opfatter dem.

Hvad er egentlig forskellen mellem det snævre syn du har på
amerikanerne, og det ditto du gang på gang beskylder dem for at besidde?

Jeg fatter simpelthen ikke, at man ponkes gang på gang fra de såkaldt
"politisk korrekte" om at vise tolerance og respekt for fremmede
kulturer - samtidig med at der præsenteres automatisk og konstant
direkte ringeagt for amerikanernes?

Næh, det er den selvbestaltede "vi har ret" holdning som ikke gør os et
hak bedre end amerikanerne. Tag lige et kig i spejlet.

Mvh
Thomas

Fra : Zeki

Dato : 27-01-05 10:33

> Hvad er egentlig forskellen mellem det snævre syn du har på
> amerikanerne, og det ditto du gang på gang beskylder dem for at besidde?

Der er forskel på at klandre et system og en befolkning(sgruppe).

> [...]
> "politisk korrekte" om at vise tolerance og respekt for fremmede
> kulturer - samtidig med at der præsenteres automatisk og konstant

Hvor angribes amerikansk kultur? Prøv nu lige at læse artiklen, og vend så
tilbage med et mere velovervejet svar.

Mvh
Zeki

Fra : Thomas Daugaard

Dato : 27-01-05 10:52

Zeki wrote:

> Hvor angribes amerikansk kultur? Prøv nu lige at læse artiklen, og vend så
> tilbage med et mere velovervejet svar.

Deres selvsyn angribes - altså at de er forblændet af en indbildt
storhed, baseret på nogle gamle idealer og værdier:

"The failure of the American Dream has only been highlighted by the
country's foreign-policy failures, not caused by them. The true danger
is that Americans do not realize this, lost in the reveries of
greatness, speechifying about liberty and freedom."

Dette er i høj grad en kulturel egenskab, der angribes.

Min kommentar var egentlig også rettet mod den dobbeltmoral der udvises
ved at det er acceptabelt at angribe amerikanerne gang på gang og
samtidig prædike tolerance for fremmede kulturer. Derudover er man -
netop pga denne dobbeltmoral - ikke bedre selv end det man kritiserer
ved amerikanerne, fordi man ikke ser tingene fra begge sider. Det kan
jeg ikke mindes at have set i dine indlæg.

Du er uden tvivl ganske uenig - baseret på den mængde af
anti-amerikanske indlæg du har postet her i gruppen.

Mvh,
Thomas

Fra : Zeki

Dato : 27-01-05 11:06

> Deres selvsyn angribes - altså at de er forblændet af en indbildt
> storhed, baseret på nogle gamle idealer og værdier:

Naturligvis er skribenten nødt til at generalisere. Den kloge læser kan vel
nok finde ud af at skelne.

> [...]
> ved amerikanerne, fordi man ikke ser tingene fra begge sider. Det kan
> jeg ikke mindes at have set i dine indlæg.

Begge sider? Hvilke to sider taler du om? Jeg angriber jo personligt ikke
"amerikanerne" som helhed, men dets regering og støtter blandt befolkningen.
Jeg opfatter mig MEGET pro-amerikansk. Hvis jeg var så meget imod Amerika,
så burde jeg da sidde og juble over den katastrofekurs som de takket være
Bush og hans medslyngler er kommet ind i.

Jeg jubler ikke. Jeg er bekymret og har dyb sympati med alle de amerikanere
som stadig har fornuften i behold - alle de amerikanere som ikke beskrives i
artiklen, de venner, bekendte og den familie som jeg har så nært forhold til
derovre og som ikke vil være så uenig i artiklen som dig. Men de er vel bare
anti-amerikanere, præcist som ca 40% af hele befolkningen derovre, ikke?

> Du er uden tvivl ganske uenig - baseret på den mængde af
> anti-amerikanske indlæg du har postet her i gruppen.

Kald det hvad du vil. Jeg kunne så passende kalde alle de skribenter som
ytrer sig negativt om Venste-regeringen for "anti-danskere", men det vil jeg
lade være med.

Mvh
Zeki

Fra : Sten Schou

Dato : 27-01-05 22:26

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så burde jeg da sidde og juble over den katastrofekurs som de takket være
> Bush og hans medslyngler er kommet ind i.

Og det er jo sådan set også det du gør, dag ud og dag ind.

Hilsen Sten

Fra : Zeki

Dato : 28-01-05 00:44

> Og det er jo sådan set også det du gør, dag ud og dag ind.

Og som sædvanligt har du absolut intet at byde på.

Fra : Sten Schou

Dato : 28-01-05 01:40

> Og som sædvanligt har du absolut intet at byde på.

Nej, Kloge-Åge

Hilsen Sten

Fra : Tim

Dato : 28-01-05 01:52

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote in message

> Og som sædvanligt har du absolut intet at byde på.

Jeg tror bare, at du ikke forstår hvad han siger... for han har faktisk ret.

Tim

Fra : Zeki

Dato : 28-01-05 06:33

> Jeg tror bare, at du ikke forstår hvad han siger... for han har faktisk
ret.

Jamen, I kan da begge tro lige hvad I vil. Jeg vil dog vove at påstå at jeg
kender mig selv bedre end jer.
Måske skulle I blive bedre til at fortolke en tekst? Men det kniber måske
med abstrakt tænkning?

Fra : Tim

Dato : 28-01-05 09:36

> ret.
>
> Jamen, I kan da begge tro lige hvad I vil.

Tak.

> Jeg vil dog vove at påstå at jeg
> kender mig selv bedre end jer.

Det lader det bare ikke til.

> Måske skulle I blive bedre til at fortolke en tekst?

Næh.. det går jo tydeligvis fint.

>Men det kniber måske
> med abstrakt tænkning?

I så fald, må du jo øve dig på det... jeg kan foreslå Basserne.

Tim

Fra : T. Liljeberg

Dato : 30-01-05 05:06

On Thu, 27 Jan 2005 11:05:46 +0100, "Zeki"
<zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote:

>Jeg angriber jo personligt ikke
>"amerikanerne" som helhed, men dets regering og støtter blandt befolkningen.

Artiklen angriber "den amerikanske model". Bush-regeringen er kun en
del af billedet, så dit sædvanlige svar om, at det kun er Bush, du
ikke kan lide, holder altså ikke.

Meget af kritikken i artiklen handler forresten også mere om
perception end om objektive fakta; resten af verden ser angiveligt
ikke længere mod USA, når der ledes efter forbillede eller allieret.

Her kan jeg ikke lade være med at tænke på min netop overståede tur
til bl.a. Taiwan, hvor USA stadig er vældigt populær, også i forhold
til EU og Europa. Formentlig spiller det en ikke beskeden rolle, at
USA i mange år har sikret Taiwans overlevelse, mens EU diskuterer
snarlig ophævelse af våbenembargo mod Kina. En fremtidig krig om
Taiwans skæbne bliver måske mellem, på den ene side, amerikansk og
taiwanesisk militær udstyret med amerikanske våben, og på den anden
side kinesisk militær, udstyret med de fineste våben europæisk
militærindustri og know-how kan frembringe.

--
Government at its best is a necessary evil,
and at its worst, an intolerable one.

Fra : Knud Larsen

Dato : 30-01-05 11:07

"T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> wrote in message

> Artiklen angriber "den amerikanske model". Bush-regeringen er kun en
> del af billedet, så dit sædvanlige svar om, at det kun er Bush, du
> ikke kan lide, holder altså ikke.

Hvilket minder mig om, at jeg lige har været til en fest hvor folk - som
ellers er rimelige og ikke uden humor - raser over vores tre års borgerlige
regering, som om den på bare tre år har kunnet ødelægge alt hvad Dk har
stået for i 200 år.

Man bør være glade for, at der er mere end én "model" for, hvordan et
demokratisk samfund kan skrues sammen.

Vi TROR i Europa at vores model, er den der vil vare længst, den der har
mest sammenhængskraft, men det ved vi jo ikke før om 20 - 30 år, hvor Europa
måske er oversvømmet af immigranter fra overskudsbefolkningerne i
Mellemøsten,- som inkluderer Nordafrika, og hvor vores situation vil være
helt anderledes.

Vi har "pligt" til at overtage overskudsbefolkningen i Mellemøsten, ellers
kommer de til at sulte og til at mangle vand. Og så må vi altså droppe
efterløn, dagpenge, kontanthjælp (udover 250 kr pr måned), pension,
førtidspension, mad til pensionister og lignende ting, som samfundet ikke
til den tid har ressourcer til. Men vi kan til gengæld glæde os over at vi
hjælper masserne af arbejdsløse og forhutlede mennesker lige syd for vores
grænse i EU. Og som Moder Theresa så rigtigt sagde: "folk har bedst af at
være sultne og svage, så tænker de mere på Jesus, og det evige liv" Selv
hyggede hun sig bedst med mangemillionærer, men det er en anden historie.

..