Absurd forslag fra Dansk Folkeparti
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 14:32

Seneste udspil er, at man vil forbyde offentlige myndigheder at kommunikere
med folk på andet end dansk. Baggrunden er, at mange offentlige myndigheder
kommunikerer på forskellige fremmedsprog, som nu er relevante. Det kan
eksempelvis være information om brandregler i skove, som forefindes på
engelsk og tysk i områder med mange turister.

Man kan - netop med dette eksempel in mente - undre sig over, hvad ideen
egentlig er. Logiske spørgsmål trænger sig på:

- Hvis man helt bevidst kommunikerer på en måde, som man ikke forventer, at
folk forstår, hvorfor så overhovedet kommunikere?

- Hvis man finder det vigtigt at informere folk om et eller andet, hvorfor
skal man så ikke gøre det på et sprog, man forventer, folk forstår?

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-01-05 14:52

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> eksempelvis være information om brandregler i skove, som forefindes på
> engelsk og tysk i områder med mange turister.

Tror du det er sådanne tilfælde de tænker på?

> [...]
>
> - Hvis man finder det vigtigt at informere folk om et eller andet, hvorfor
> skal man så ikke gøre det på et sprog, man forventer, folk forstår?

Ja, vi må forlange at myndighederne i Pakistan også informerer på dansk hvis
vi flytter dertil.

Mon ikke, det de onde i DF tænker på, er at det muligvis ikke inspirerer
folk til at lære dansk, hvis de hele livet får meddelelser fra myndighederne
på urdu, arabisk eller kurdisk?

Du følger dem jo nøje, så du må vide hvad idéen er? Men det ER måske noget
med at få flere brande i de danske skove for at ramme
forsikringsselskaberne? De prøver måske at konkurrere med de Radikale om at
sætte brand i den. Vi kunne opfordre de to partier til en
demagogi-konkurrence på "live" TV, dem der kan levere de mest misvisende
citater vinder.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-01-05 14:59

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message
>
> Tror du det er sådanne tilfælde de tænker på?

Selvfølgelig ikke.
Københvns Energi er del af godhedsindustrien og har trukket ublu mange penge
ud af elektricitets og fjernvarme brugerne så de ønsker at opbygge et
muslmforkælende imperium med 27 antropologer ansat.
De spilder ½ mio på en tryksag i farver særligt til arabere, og stoppes de
ikke vil de lave til alle af de 66 sprog fra Mellemøsten som tales i
københavn.

Tysk og engelsk er næsten modersmål i DK, traditionelt og her er lidt billig
oversættelse på et skilt OK.

Men folk der kommer her og aggressivt nægter at lære dansk, skal ikke
belønnes med at deres venner for tolkejob osv osv.

En tolk tjener hvad hele den hårdtarbejdende landby i hjemlandet tjener. De
må selv bekoste al oversættelse - og børn der møder i 1 klasse uden at kunne
dansk skal køre i tog til fx Roskilde hvor vi samler al sprogundervisning -
vupti vil de få det lært af en trosfælle uden skattebetaling.

Fra : J. Pedersen

Dato : 26-01-05 15:02

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message
>
> Tror du det er sådanne tilfælde de tænker på?

Knud, nej, men det er også sådanne tilfælde det kommer til at gå ud over.

> Ja, vi må forlange at myndighederne i Pakistan også informerer på
> dansk hvis vi flytter dertil.

1. der er ingen andre lande der forlanger at danmark kommunikerer på
andre sprog end dansk.
2. hvorfor skulle danskere flytte til Pakistan?
3. synes det er fornuftigt at informere om forbud osv. på det sprog folk
forstår. Man kan jo ikke forlange at dem som kommer til landet skal
forstå dansk på en uge eller to.

> Mon ikke, det de onde i DF tænker på, er at det muligvis ikke
> inspirerer folk til at lære dansk, hvis de hele livet får meddelelser
> fra myndighederne på urdu, arabisk eller kurdisk?

Hvor mange er det lige der ikke forstår dansk overhovedet, det er vist et
meget lille fåtal, fortrinsvis folk som ikke har været i Danmark ret lang
tid.

Forslaget fra Dansk Folkeparti er blot endnu et forsøg på at lefle for
vælgerne og score billige point hos vælgerne invandrerspørgsmålet.

Og jeg vil slå fast at jeg går ind for at dem så kommer til landet skal
lære dansk. Men man kan ikke forvente at folk skal lære sproget på en
månede

Fra : Allan Riise

Dato : 26-01-05 17:45

Knud Larsen wrote:
> [...]
> om at sætte brand i den. Vi kunne opfordre de to partier til en
> demagogi-konkurrence på "live" TV, dem der kan levere de mest

Det er nu skægt med det forslag, samtidigt med at vi brøster os med at
Danmark er det land, hvor flest landsforviste Irakere stemmer.
Hvorfor gør de det?
Jo, fordi at staten har udsendt materiale til dem på eget sprog, med
fyldestgørende forklaring på hvordan og hvor de kan stemme, og at staten
betaler transporten.
Stod det til DF, så skulle langt mindre stemme, og nye flygtninge har 5
minutter til at lære dansk i.
Så kan de lære det kan de!

Allan Riise
--
"That men do not learn very much from the lessons of history
is the most important of all the lessons of history." Aldous Huxley

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 18:42

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message
>
> Tror du det er sådanne tilfælde de tænker på?

Nej, og det er det, der er problemet - de har ikke tænkt sig om!

> Ja, vi må forlange at myndighederne i Pakistan også informerer på dansk
hvis
> vi flytter dertil.

Det er vist ikke vores anliggende, hvad myndighederne i Pakistan foretager
sig. Vi skal forholde os til, hvordan vi gerne vil have, tingene foregår i
Danmark, hvor vi bor - og har stemmeret.

> Mon ikke, det de onde i DF tænker på, er at det muligvis ikke inspirerer
> folk til at lære dansk, hvis de hele livet får meddelelser fra
myndighederne
> på urdu, arabisk eller kurdisk?

Jamen jo, det er da helt sikkert det! Og man kan da kun undre sig over,
hvorfor man pludselig sætter hensynet til, at folk lærer dansk, højere end
hesynet til, at de får de informationer, de har krav på, ret til og brug
for.

Det primære formål med, at kommunen informerer om branreglerne er ikke, at
folk, der læser det, skal være bedre til dansk, men at de skal have
information om brandreglerne.

Det må selv en DF-vælger som dig da kunne forstå!

> Du følger dem jo nøje, så du må vide hvad idéen er? Men det ER måske noget
> med at få flere brande i de danske skove for at ramme
> forsikringsselskaberne?

Ja, hvem ved?

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-01-05 21:17

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> Det må selv en DF-vælger som dig da kunne forstå!

Det morer dig stadig kosteligt at skrive, og det er dig vel undt.

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-05 14:57

> - Hvis man finder det vigtigt at informere folk om et eller andet, hvorfor
> skal man så ikke gøre det på et sprog, man forventer, folk forstår?

Så den danske stat skal altså betale tolkes oversættelser til arabisk, hindu
etc.

Man kan udemærket forvente indvandre forstår dansk, da alle indvandre i
dette land faktisk modtager GRATIS dansk undervisning.

Vi snakker dansk i Danmark, tænk man kan være imod det....

mvh
Kim

Fra : Sten Schou

Dato : 26-01-05 15:43

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan udemærket forvente indvandre forstår dansk, da alle indvandre i
> dette land faktisk modtager GRATIS dansk undervisning.
>
> Vi snakker dansk i Danmark, tænk man kan være imod det....

Manden er radikal, så du kan ikke forvente andet fra den side.

Hilsen Sten

Fra : #2066

Dato : 26-01-05 18:50

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message

> Så den danske stat skal altså betale tolkes oversættelser til arabisk,
hindu
> etc.

Hvor der er vilje, er der en vej. Toronto har fx en kommunal
oplysningstjeneste hvor folk kan betjenes paa mere end 150 sprog, hvilket
ogsaa turister og udenlandske forretningsfolk har glaede af.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 18:48

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message

> Så den danske stat skal altså betale tolkes oversættelser til arabisk,
hindu
> etc.

Ja, det hvor det er relevant! Hvis vi gerne vil have, at folk får en
information, er vi jo nødt til at kommunikere på en måde, vi forventer,
virker.

Hvor stor er sandsynligheden for, at en tysk turist respekterer "Rygning i
plantagen forbudt!", hvis det kun står på dansk??? Hvad vil du helst - en
afbrændt skov eller skrive på tysk?

> Man kan udemærket forvente indvandre forstår dansk,

Man kan konstatere, at mange indvandrere ikke forstår dansk. Det er det, vi
skal forholde os til.

> da alle indvandre i
> dette land faktisk modtager GRATIS dansk undervisning.

Det må du da endelig fortælle, hvor du har set, for det er da en interessant
nyhed. Er det endnu et dyrt løfte i valgkampen?

> Vi snakker dansk i Danmark, tænk man kan være imod det....

Du vrøvler nu. Ingen har sagt noget om, at de er imod det .

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-05 18:52

> Det må du da endelig fortælle, hvor du har set, for det er da en
> interessant
> nyhed. Er det endnu et dyrt løfte i valgkampen?

Sådan har det været i mindst 10 år, første gang jeg hørte om det var under
balkankrigen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 19:07

> Sådan har det været i mindst 10 år, første gang jeg hørte om det var under
> balkankrigen

Retten til gratis danskundervisning bortfalder fra 2006.

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-05 19:17

> Retten til gratis danskundervisning bortfalder fra 2006.

Det har jeg ikke hørt, gad vide, hvad man så forestiller sig?

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-05 20:18

> Det har jeg ikke hørt, gad vide, hvad man så forestiller sig?

Mon ikke der bare er tale om et forlig, der udløber ved årsskiftet?
Andet virker ganske simpelt absurd.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 23:28

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Mon ikke der bare er tale om et forlig, der udløber ved årsskiftet?

Nej, det er en lov, der er ændret.

Fra : Trans

Dato : 26-01-05 15:26

J. Pedersen wrote:

> [...]
skal
> lære dansk. Men man kan ikke forvente at folk skal lære sproget på

Næh, men man kan forlange, at indvandrere har lært at tale dansk
INDEN de vandrer ind. Det kan udmærket lade sig gøre med de tekniske
hjælpemidler, man har i dag, såsom cassette tapes, VCD'er, DVD'er,
interaktive computerbaserede undervisningsprogrammer, osv.

Bent

Fra : Michael

Dato : 26-01-05 15:46

Trans wrote:

> [...]
> hjælpemidler, man har i dag, såsom cassette tapes, VCD'er, DVD'er,
> interaktive computerbaserede undervisningsprogrammer, osv.

Hvorfor har I så valgmateriale liggende på jeres hjemmeside på både
tyrkisk og arabisk?

http://www.danskfolkeparti.dk/cgi-files/mdmgfx/file-53-17597-8543.pdf
http://www.danskfolkeparti.dk/cgi-files/mdmgfx/file-53-17598-21480.pdf

/michael

Fra : G.B.

Dato : 26-01-05 19:15

Michael <michael-25@ofir.dk> skrev i meddelelsen news:41f7ad23$0$33725
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Hvorfor har I så valgmateriale liggende på jeres hjemmeside på både
> tyrkisk og arabisk?

Hvor ved du fra, at han er DF'er? Du gætter jo!

Desuden er formålet med de mange oversættelser, at folk i udlandet kan
følge med i den danske valgkamp, jfr. DR1 Nyhederne kl. 18:30 i dag.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : J. Pedersen

Dato : 26-01-05 19:47

"Trans" <kongaead@my-deja.com> wrote in news:1106749575.774990.297360
@f14g2000cwb.googlegroups.com:

> [...]
> hjælpemidler, man har i dag, såsom cassette tapes, VCD'er, DVD'er,
> interaktive computerbaserede undervisningsprogrammer, osv.

Haha, skulle de sidde med en PC ude i ørkenen og lære dansk
Tror næppe nogen af de mennesker der flygter har alle mulige tekniske
hjælpemidler, og tror nu næppe man kan få dansk læremateriale i disse
lande.

Det var sgu en af de beder Bent

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-01-05 21:11

"J. Pedersen" <monz@io.dk> wrote in message
> [...]
> Tror næppe nogen af de mennesker der flygter har alle mulige tekniske
> hjælpemidler, og tror nu næppe man kan få dansk læremateriale i disse

------------------

Er du klar over, at man har vedtaget i Holland, at man skal tale hollandsk
før man kan blive familiesammenført?

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 26-01-05 15:31

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message

> - Hvis man finder det vigtigt at informere folk om et eller andet, hvorfor
> skal man så ikke gøre det på et sprog, man forventer, folk forstår?

Det må du spørge Franskmændene om - de har sådan en lovgivning!

.... jeg formoder at deres holdning er at hvis man ikke kan læse sine breve
fra f.ex. Skatteforvaltningen er man selv ude om det.

Fra : Bo Warming

Dato : 26-01-05 15:56

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:ct899s$f97$1@newstree.wise.edt.ericsson.se...

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message

> Det må du spørge Franskmændene om - de har sådan en lovgivning!

Franskmænd har mindreværdsfølelse overfor Engelsk
Normalt gælder "Hvad falde hvad ikke kan stå", men Pias lidet-absurde
detalje-lovforslag er om at lade muslimerne forstå at deres sprog aldrig
skal være skolesprog o.lign

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 18:50

wrote in message news:ct899s$f97$1@newstree.wise.edt.ericsson.se...

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message

> Det må du spørge Franskmændene om - de har sådan en lovgivning!

Det er deres problem! Hitler byggede også motorveje. Derfor skal vi vel ikke
også begynde på det?

> ... jeg formoder at deres holdning er at hvis man ikke kan læse sine breve
> fra f.ex. Skatteforvaltningen er man selv ude om det.

Risikoen for, at folk betaler deres skat, er jo ikke stor så...

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-05 15:38

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> writes:
>Ja, vi må forlange at myndighederne i Pakistan også informerer på dansk
>hvis
>vi flytter dertil.

Forslaget er absurd - er fuldkommen ude af trit med hvordan et moderne
samfund er sat sammen.

Eksempler:
En amerikansk forsker skal opholde sig i Danmark i, lad os sige et år. Han
vil have behov for at kunne kommunikere med de danske myndighder i en lang
række tilfælde. Det ville han ikke kunne.

En medarbejder i udenrigsministeriet skal besvare henvendelser fra
udenlandske statsborgere. Det ville han ikke kunne.

En tysk journalist befinder sig i Danmark eksempelvis i forbindelse med et
EU-valg. Han retter henvendelse til, lad os sige skatteministeriet. Han
kan ikke få svar på sine spørgsmål.

Og så den morsomme (prøv at lukke øjnene og visualiser - gerne med lyd):
Den danske grænsebetjent står over for en udlænding af uvis herkomst, og
skal forsøge at forklare hvorfor personen ikke kan komme ind i landet.

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-01-05 16:36

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> Den danske grænsebetjent står over for en udlænding af uvis herkomst, og
> skal forsøge at forklare hvorfor personen ikke kan komme ind i landet.

Jeg har ikke læst forslaget, men så absolutistiske kan de vel trods alt ikke
være?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-05 18:09

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> Jeg har ikke læst forslaget, men så absolutistiske kan de vel trods alt ikke
> være?

Folkeskolens engelsklærere skulle efter forslaget forbydes at tale
engelsk med eleverne. Tysklærerne at tale tysk, fransklærerne at tale
fransk ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-05 18:26

""> Folkeskolens engelsklærere skulle efter forslaget forbydes at tale
> engelsk med eleverne. Tysklærerne at tale tysk, fransklærerne at tale
> fransk ...

Jaja, det er godt med dig, du behøver ikke spille dum, jeg har set dine
andre indlæg, du er mere inteligent end som så....

mvh
Kim

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-01-05 21:14

> Folkeskolens engelsklærere skulle efter forslaget forbydes at tale
> engelsk med eleverne. Tysklærerne at tale tysk, fransklærerne at tale
> fransk ...

Mon ikke de mener at tysklærerne ikke må tale fransk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 18:45

> Jeg har ikke læst forslaget, men så absolutistiske kan de vel trods alt
ikke
> være?

Nej, det ligner dem jo godt nok at mene, at deres groteske forslag kun skal
ramme muslimer. Det er jo denne vilkårlige forskelsbehandling, Dansk
Folkeparti dybest set gerne vil frem til.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-01-05 21:29

"Frank" == Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> writes:

> [...]

> Den danske grænsebetjent står over for en udlænding af uvis herkomst, og
> skal forsøge at forklare hvorfor personen ikke kan komme ind i landet.

Det har jo virket for frankrig i mange år, så hvorfor ikke også for
danmark. Om ikke andet kan vi vel få det samme arrogante ry.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Sten Schou

Dato : 26-01-05 15:50

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> - Hvis man finder det vigtigt at informere folk om et eller andet, hvorfor
> skal man så ikke gøre det på et sprog, man forventer, folk forstår?

Her hvor jeg bor, har vi i snart mange år haft en del thaier, grønlændere
samt færinger.Alle informationer udgået til disse, er altid foregået på
dansk.
For nogle år siden fik vi så, som en del af Thorkild Simonsens
besættelseslov, tildelt en portion af den arabiske overskudsbefolkning. Ikke
et sæde var tørt i den kvindelige del af det,heldigvis daværende,
socialdemokratiske byrådsflertal. Nu skulle vi alle være multietniske. Der
blev ansat flygtningekoordinatorer, der blev ansat tolke, arabiske forstås,
lærerne der underviste de arabiske børn fik ekstra betaling, og jeg skal
komme efter dig skal jeg.
Thaierne, færingerne og grønlænderne måtte stadig klare sig på dansk.
Det var heldigvis under den forrige regering, og diskrimineringen er nu
ophørt.Forøvrigt er araberne også rejst deres vej, nej nej da, ikke hjem,
men ned til fætterfolket i Gjellerup, Vollsmose samt Nørrebro,Ishøj,
Brønshøj, og hvad det ellers hedder,derovre i metropolen.

Hilsen Sten

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 18:50

"Sten Schou" <mohmedabacha@yahoo.ca> wrote in message
> Her hvor jeg bor, har vi i snart mange år haft en del thaier, grønlændere
> samt færinger.Alle informationer udgået til disse, er altid foregået på
> dansk.

I de store byer med mange indvandrere udsendes visse informationer på
relevante fremmedsprog. Ligeledes kommunikeres der undertiden på tysk nær
grænsen.

Fra : Sten Schou

Dato : 26-01-05 19:52

> I de store byer med mange indvandrere udsendes visse informationer på
> relevante fremmedsprog. Ligeledes kommunikeres der undertiden på tysk nær
> grænsen.

Nær grænsen har du et naturligt forekommende mindretal, i dette tilfælde af
tyskere. Hvad man har i de store byer er ikke naturligt forekommende,
hvorfor det heller ikke skulle være nødvendigt at bruge tid og penge til at
få diverse informationer oversat til 30-40 forskellige sprog.

Hilsen Sten

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 23:29

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nær grænsen har du et naturligt forekommende mindretal, i dette tilfælde
af
> tyskere.

Hvorfor er det relevant, hvordan det pågældende mindretal er opstået?

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-05 09:42

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> "Sten Schou" <mohmedabacha@yahoo.ca> wrote in message

> Hvorfor er det relevant, hvordan det pågældende mindretal er opstået?

Fordi man normalt skelner mellem indvandrere, der for nylig er kommet
til et land, og må formodes at være villige til at tilpasse sig
{integrere sig-> assimilere sig}, og så etniske minoriteter, der har
været i et land i århundreder.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-01-05 10:33

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> til et land, og må formodes at være villige til at tilpasse sig
> {integrere sig-> assimilere sig}, og så etniske minoriteter, der har

Det er fløjtende irrelevant. Det offentlige kommunikerer, fordi der er behov
for det, og behovet er hverken større eller mindre afhængig af, hvor længe
folk har boet her.

Når sygehuspersonalet eksempelvis siger, at det kan være livstruende at
rådgive om anvendelse af medicin på et sprog, patienten ikke forstår, så er
det da temmelig indlysende, at problemet er præcis det samme, uanset om
patienten er ankommet for 14 dage siden eller for 10 år siden...!

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-05 11:42

> [...]

> for det, og behovet er hverken større eller mindre afhængig af, hvor længe

Tag det roligt. I dette tilfælde er vi jo enige i, at DF er gået for
vidt.

> [...]
> det da temmelig indlysende, at problemet er præcis det samme, uanset om
> patienten er ankommet for 14 dage siden eller for 10 år siden...!

Jep, men samtidig må vi arbejde for at fremtidige generationer har dansk
som modersmål, i stedet for arabisk, urdu eller tyrkisk. Det samme mål
kan vi ikke have for det tyske mindretal i Nordslesvig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-05 17:01

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> writes:
>Jeg har ikke læst forslaget, men så absolutistiske kan de vel trods alt
>ikke
>være?

Sådan har jeg da forstået det - men kan da selvfølgelig have taget fejl.

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-01-05 21:13

> Sådan har jeg da forstået det - men kan da selvfølgelig have taget fejl.

Jeg har nu set lidt mere, det lyder godtnok meget firkantet, og ville være
umuligt at gennemføre i praksis.

Fra : Olesen

Dato : 26-01-05 17:17

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Seneste udspil er, at man vil forbyde offentlige myndigheder at
kommunikere
> med folk på andet end dansk.

Og hvad blir' det næste ?
Anvisninger og gadenavne på hindu whatsoever ?

Jeg synes det er iorden.
Kommer jeg til tyrkiet, turde jeg ikke
engang forvente tekst på dansk.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 18:52

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> kommunikere
>
> Og hvad blir' det næste ?
> Anvisninger og gadenavne på hindu whatsoever ?

Jeg troede ikke, man kunne oversætte navne? Mig bekendt er Olesen også
Olesen på urdu...

> Jeg synes det er iorden.
> Kommer jeg til tyrkiet, turde jeg ikke
> engang forvente tekst på dansk.

I tyrkiske tristområder med mange englændere (eller whatever) kommunikeres
der da også på fremmedsprog. Det er sund fornuft og i alles interesse. På
præcis samme fornuftige måde gør vi det her.

Hvis du gerne vil have, at folk forstår, hvad du siger til dem, må du
hellere kommunikere på et sprog, de forstår. Det er ligesom meget få
mennesker, der ikke har opdaget den logik endnu.

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-01-05 21:26

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> Jeg troede ikke, man kunne oversætte navne? Mig bekendt er Olesen også
> Olesen på urdu...

Du har meget at lære. Hvordan tror du man skriver Christian på arabisk? -
hvis man tør

Fra : Sten Schou

Dato : 26-01-05 19:54

> Jeg synes det er iorden.
> Kommer jeg til tyrkiet, turde jeg ikke
> engang forvente tekst på dansk.

Visse steder,turiststederne, i Tyrkiet kan man sagtens gøre sig på dansk. En
god del af dem der arbejder der hæver nemlig bistand i Danmark ved siden
af,og er helt gode til dansk.

Hilsen Sten

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 23:33

"Sten Schou" <mohmedabacha@yahoo.ca> wrote in message
> En
> god del af dem der arbejder der hæver nemlig bistand i Danmark ved siden
> af,

Har du selv arbejdet der, siden du ved så meget om det?

Fra : Michael

Dato : 27-01-05 00:41

Sten Schou wrote:
> [...]
> god del af dem der arbejder der hæver nemlig bistand i Danmark ved siden

Okay. Det synes jeg du skal kontakte Bertel Haarder og dokumentere, så
han kan gribe ind mod den svindel, der åbenbart foregår. Eller var det
bare endnu en af dine postulater, som er så almindeligt blandt Dansk
Folkepopulister?

/michael

Fra : Sten Schou

Dato : 27-01-05 16:16

"Michael" <michael-25@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han kan gribe ind mod den svindel, der åbenbart foregår. Eller var det
> bare endnu en af dine postulater, som er så almindeligt blandt Dansk

Det var nok bedre at tage kontakt med de sociale myndigheder, end med Hr.
Haarder, da det ikke er ham der står for tildelingen af bistandshjælp, men
du kan jo selv prøve at tage derned, så kan du selv få syn for sagen.

Hilsen Sten

Fra : Malene P

Dato : 26-01-05 18:04

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Seneste udspil er, at man vil forbyde offentlige myndigheder at
kommunikere
> med folk på andet end dansk.

Jeg kan ikke lide dig og er sjældent enig i det, du skriver. Men denne gang
vil jeg gøre en undtagelse. På DF's nye liste over stramninger, forekommer
adskillige af dem totalt latterlige -og det er jo nok dem, jeres fløj vil
hænge sig i i desperation her de sidste 2 uger af valgkampen. Dit parti er
jo allerede i fuld gang med at introducere de hidtil mest lede metoder, der
nogensinde er set i en dansk valgkamp.

Malene P

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 19:12

"Malene P" <malenekors[NOSPAM]@hotmail.com> wrote in message

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> kommunikere
>
> Jeg kan ikke lide dig og er sjældent enig i det, du skriver.

Hvordan er det lige, du mener, at denne meget væsentlige information
bidrager til sagligheden og soberheden i denne debat?

Det kunne jo minde lidt om hykleri nedenstående taget i betragtning...

Fra : Malene P

Dato : 26-01-05 19:23

> [...]
> bidrager til sagligheden og soberheden i denne debat?
>
> Det kunne jo minde lidt om hykleri nedenstående taget i betragtning...

Synes du selv, at de radikale driver sober valgkamp? Når jeg siger min
mening om dig, giver det i mine øjne måske lidt mere vægt, når jeg for en
gangs skyld er enig i noget af det du skriver. Iøvrigt kan jeg ikke se mit
eget indlæg.

Malene P

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 22:14

> Synes du selv, at de radikale driver sober valgkamp?

Ja, det synes jeg, de fleste partier gør - alt taget i betragtning.

> Når jeg siger min
> mening om dig, giver det i mine øjne måske lidt mere vægt, når jeg for en
> gangs skyld er enig i noget af det du skriver.

Jeg synes først og fremmest, det fortæller en hel del om dig selv, at du
mener det.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-05 18:14

> [...]
> eksempelvis være information om brandregler i skove, som forefindes på
> engelsk og tysk i områder med mange turister.

Vi lever i en global verden. Udlændinge studerer og arbejder i Danmark. Der
burde være mere information til disse på engelsk. Faktisk burde engelsk være
standard for kommunikation udadtil sammen med dansk. Så kan man selvølgelig
diskutere på hvor mange sprog ellers man vil kommunikere.

Desuden kommer turister til landet. Hvordan skal de læse om HC Andersen på
dansk?

Og og og.. hvis DF desværre fortsætter og indfører det latterlige forslag,
så ryger der en MASSE job til translatører og tolke. Hvor skal de så finde
arbejde ?????????????????????????????????

Den nuværende regering laver alt andet end at skabe arbejde siden de kom
til.

Jeg forstår simpelthen ikke de danskere, der er så dumme at stemme på VK og
DF.

Mht DF så er det også skræmmende at tænke på, at der er så mange
fremmedfjendske i Danmark. Jeg er godt nok flov over at være en del af dette
samfund.

Mvh

Flemming Vestergaard

Liste A !!!

Fra : Trans

Dato : 26-01-05 20:58

Christian R. Larsen wrote:

> Jeg troede ikke, man kunne oversætte navne? Mig bekendt er Olesen
også
> Olesen på urdu...

Jeg tror, at Olesen ikke alene er Olesen, men også Olsen på urdu,
idet man vist må tænke sig til nogle af vokalerne på urdu, og Olsen
er nok det samme som Olesen på urdu. Navnet kommer imidlertid til at
se lidt anderledes ud på urdu, idet det skal skrives med sådan nogle
bogstaver som dem, du ser her:
http://daily.urdupoint.com/

Navne oversættes i en del tilfælde fra sprog til sprog. Wilhelm Tell
og Karl Marx hedder f.eks. Guillaume Tell og Carlos Marx på spansk.
King James hedder i P. Munchs verdenshistorie kong Jacob på dansk.

> I tyrkiske tristområder med mange englændere (eller whatever)
kommunikeres
> der da også på fremmedsprog. Det er sund fornuft og i alles
interesse.

Og i tyrkiske turistområder med mange danskere taler de vel dansk?
Kunne de så ikke - i alles interesse - bare fortsætte med det, når
de kommer til Danmark?

> Hvis du gerne vil have, at folk forstår, hvad du siger til dem, må
du
> hellere kommunikere på et sprog, de forstår. Det er ligesom meget

> mennesker, der ikke har opdaget den logik endnu.

Hvis fremmede vil være i Danmark, bør de lære at tale dansk, da det
er det sprog, vi normalt bruger i Danmark. Ellers siger logikken, at de
er indvandringsuegnede og bør forlade landet.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 23:32

"Trans" <kongaead@my-deja.com> wrote in message

"Navne oversættes i en del tilfælde fra sprog til sprog. Wilhelm Tell
og Karl Marx hedder f.eks. Guillaume Tell og Carlos Marx på spansk."

Det er jo netop ikke oversættelse, i og med at det er de samme navne på det
pågældende sprog.

"Og i tyrkiske turistområder med mange danskere taler de vel dansk?"

Det skulle ikke undre mig, at du kan finde dansktalende tyrkere på
turistbureauet i Antalya eller i Izmir.

"Kunne de så ikke - i alles interesse - bare fortsætte med det, når
de kommer til Danmark?"

Du har ikke mødt tyrkere, der taler dansk??

> [...]

> mennesker, der ikke har opdaget den logik endnu.

Hvis fremmede vil være i Danmark, bør de lære at tale dansk, "

Jamen fint - hvad hjælper den holdning, hvis de IKKE kan tale dansk, og du
har en information, som det er nødvendigt at give dem???

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-05 21:05

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> writes:
>Nej, det ligner dem jo godt nok at mene, at deres groteske forslag kun
>skal
>ramme muslimer. Det er jo denne vilkårlige forskelsbehandling, Dansk
>Folkeparti dybest set gerne vil frem til.

Jeg tror du har en væsentlig pointe her, nemlig at Dansk Folkeparti er så
forblændet af deres egen modstand mod udlændige (læs: muslimer), at de
overser alle andre forhold og problemstillinger. Har netop hørt Louise
Frevert i DRs kulturnyt, hvor hun argumenterede for at det skulle være
danskere der spillede i blandt andet symfoniorkestrene (for at beskytte
dansk kultur), hun blev så underligt tam, da intervieweren yderst
stilfærdigt bemærkede at hovedparten af komponisterne til de ærkler der
spilles er udlændinge (tyske, finske, polske, italienske osv)

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-01-05 21:50

> [...]
> stilfærdigt bemærkede at hovedparten af komponisterne til de ærkler der
> spilles er udlændinge (tyske, finske, polske, italienske osv)

Og The Beatles må for fremtiden kun kaldes "Billerne".
Det lyder helt fantastisk, at hun skulle udpege netop noget som musik, som
er så interantionalt, som noget kan være. Hun har jo iøvrigt selv danset
slørdans i Iran, men det var selvfølgelig heller ikke på dansk, men på
lokal-danse-sproget.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 26-01-05 23:26

> Og The Beatles må for fremtiden kun kaldes "Billerne".

Og jeg som altid havde troet, at bille på engelsk stavedes "beetle".... Men
det er vel sagtens den slags vildfarelser, man ryger ud i, når der i visse
lektioner tales engelsk til én i skolen.

Fra : Knud Larsen

Dato : 26-01-05 23:47

> [...]
> det er vel sagtens den slags vildfarelser, man ryger ud i, når der i visse
> lektioner tales engelsk til én i skolen.

Det er ikke en oversættelse, men en undersættelse, men det lærte I måske
ikke om i skolen?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-05 21:57

> [...]

> stilfærdigt bemærkede at hovedparten af komponisterne til de ærkler der
> spilles er udlændinge (tyske, finske, polske, italienske osv)

Virker ejendommeligt. Hun er trods alt uddannet balletdanser fra Den
kongelige Ballet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-05 21:06

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> writes:
>Ligeledes kommunikeres der undertiden på tysk nær
>grænsen.

Og langs hele vestkysten - i hvert fald i sommerhalvåret )))

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Sten Schou

Dato : 27-01-05 16:13

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Og langs hele vestkysten - i hvert fald i sommerhalvåret )))

Her foregår reklamationen i det mindste ikke for offentlige midler.

Hilsen Sten

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-05 21:08

"Sten Schou" <mohmedabacha@yahoo.ca> writes:
> [...]
>at
>få diverse informationer oversat til 30-40 forskellige sprog.

Jamen det forstå jeg ikke - tyskere er da udlændinge?

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Sten Schou

Dato : 27-01-05 16:12

> Jamen det forstå jeg ikke - tyskere er da udlændinge?

Også det tyske mindretal?

Hilsen Sten

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-05 21:01

"Flemming Vestergaard" <flemmingvestergaardSNABELAyahoo.com> writes:
>Desuden kommer turister til landet. Hvordan skal de læse om HC Andersen
>på
>dansk?

Det er jo blot endnu et eksempel på hvor underligt virkelighedsfjernt
forslaget er.

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-05 21:09

> [...]
>En
>god del af dem der arbejder der hæver nemlig bistand i Danmark ved siden

Er det noget du ved, eller er det bare noget du tror?

Hvis det er viden, synes jeg du skulle henvende dig til myndighederne

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Sten Schou

Dato : 27-01-05 16:14

> Er det noget du ved, eller er det bare noget du tror?
>
> Hvis det er viden, synes jeg du skulle henvende dig til myndighederne

Du kunne jo selv prøve at tage derned.

Hilsen Sten

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-05 21:13

"Trans" <kongaead@my-deja.com> writes:
>Og i tyrkiske turistområder med mange danskere taler de vel dansk?
>Kunne de så ikke - i alles interesse - bare fortsætte med det, når
>de kommer til Danmark?

Hold da op - nu forstår jeg simpelthen det hele:
Disse satans muslimske tyrkere render rundt og arbejder i turistindustrien
i Tyrkiet, hvor de servicere kornfede lyserøde halvfulde danskere, der
holder ferie. De kigger på disse danskere og tænker "Nøj hvor må det være
fedt at være dansker" (bemærk den elegante pointe med Fedt at være
danskere - og den tankemæssige kobling til alle de overvægtige
velfærdsdanskere), hvorpå de lærer sig sproget og står ved grænsen og ikke
kan huske en pløk af det for at meddelele at de er politisk forfulgte af
nogle kornfede turistdanskere. Helt ærligt…
))

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Trans

Dato : 26-01-05 21:23

J. Pedersen wrote:

> Haha, skulle de sidde med en PC ude i ørkenen og lære dansk

Ja, Lawrence of Arabia sad ude i ørkenen og lærte arabisk, endog uden
PC, og mens han førte krig mod tyrkerne. Men de må selv bestemme,
hvor de vil sidde.

> Tror næppe nogen af de mennesker der flygter har alle mulige
tekniske
> hjælpemidler,

Det er ikke specielt flygtninge, det drejer sig om. Enhver fremmed, der
ønsker at indvandre, skal kunne tale, læse og skrive dansk, inden han
vandrer ind. Jeg tror, integrationsministeren allerede har et
danskkursus klart til fremmede, der ønsker at rejse til Danmark for at
optage ægteskabeligt samliv med i Danmark boende person. I Holland har
man haft en sådan ordning i nogen tid.

> og tror nu næppe man kan få dansk læremateriale i disse lande.

Hvilke lande? Har du nogensinde hørt om Amazon.com og andre
netboghandlere, og har Danmark ikke ambassader i diverse lande, hvorfra
man kan sælge sæt med læremateriale?

> Det var sgu en af de beder Bent

Ja, det var et konstruktivt, realistisk forslag, som vil løse en bunke
problemer med nytilkommende fremmede, når det gennemføres.

Bent

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 26-01-05 21:17

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> writes:
>Jeg har nu set lidt mere, det lyder godtnok meget firkantet, og ville
>være
>umuligt at gennemføre i praksis.

Og nu har jeg tjekket - det er i store træk som jeg beskrev det.

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 27-01-05 08:37

> [...]
>
> - Hvis man finder det vigtigt at informere folk om et eller andet, hvorfor
> skal man så ikke gøre det på et sprog, man forventer, folk forstår?

Det er et meget fornuftigt forslag. Frankrig og til dels Tyskland har i
mange år beskyttet deres sprog og det har i høj grad været en løftestang for
deres private sektor. Det er to meget stærke økonomier indenfor EU, som slet
ikke ville have været på det stadie, hvis de ikke havde beskyttet deres
sprog. Hvorfor så ikke følge deres eksempel?

I Frankrig er der boycut fra staten overfor de virksomheder, der i deres
reklamer anvender udenlandske termer om et givent produkt, hvis der er lavet
et fransk term.

Sågar i Sverige har man lokale udtryk for de fleste dele til EDB-maskiner.

Carsten Overgaard

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-01-05 10:35

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> Det er et meget fornuftigt forslag. Frankrig og til dels Tyskland har i
> mange år beskyttet deres sprog og det har i høj grad været en løftestang
for
> deres private sektor.

Øh... hvordan kan det retfærdiggøre, at en læge udleverer livstruende
medicin til en patient, og giver patienten en livsnødvendig brugsvejledning,
som patienten ikke kan forstå, fordi patienten ikke kan dansk?

Det er et absurd argument. Og Tyskland og Frankrig har i parentes bemærket
ikke sådanne tåbelige regler.

> Det er to meget stærke økonomier indenfor EU, som slet
> ikke ville have været på det stadie, hvis de ikke havde beskyttet deres
> sprog.

Det er noget sludder - så kort kan det siges.

INTET taler for, at Frankrig klarer sig bedre rent økonomisk, fordi
franskmændene ikke kan tale engelsk. Tværtimod da!!!

En helt igennem stupid politik.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 27-01-05 11:01

> [...]
> som patienten ikke kan forstå, fordi patienten ikke kan dansk?
>
> Det er et absurd argument. Og Tyskland og Frankrig har i parentes bemærket

Nu er det ikke staten, som fabrikerer medicin. Hvad private firmaer vælger
at skrive i deres vejledninger, må de selv stå inden for. Jeg oplever da
også at få da også vejledninger på både noget så eksotisk som russisk og
svensk udover den danske, når jeg køber køleskab eller fjernsyn.

> Det er noget sludder - så kort kan det siges.
>
> INTET taler for, at Frankrig klarer sig bedre rent økonomisk, fordi
> franskmændene ikke kan tale engelsk. Tværtimod da!!!

Deres hjemmemarked har haft fantatisk gavn af at en tolder f.eks. har
stoppet en forsendelse, som har brugt den engelske stavemåde på en vare. Det
har givet hjemmeindustrien tid til at omstille sig til den nye
internationale situation.

Jeg ved at man planlægger en lov, som påbyder f.eks. et support-linie at
oplyse hvad land man har kontaktet. (Idag er de typisk placeret i
nordsvenske ødemark, så medarbejderne ikke kan flygte, når de bliver
mishandlet.)

> lavet
>
> En helt igennem stupid politik.

Her er vi helt uenige. Det er en genial politik.

Carsten Overgaard

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-01-05 12:28

> brugsvejledning,

> Nu er det ikke staten, som fabrikerer medicin.

Nej, men det er statsansatte læger og sygeplejersker, der på landets
hospitaler skal rådgive patienterne om brugen af medicinen.

> Deres hjemmemarked har haft fantatisk gavn af at en tolder f.eks. har
> stoppet en forsendelse, som har brugt den engelske stavemåde på en vare.

Jeg kan garantere dig for, at noget sådan ikke har fundet sted, mens vi har
haft det indre marked.

I øvrigt fornemmer jeg, at du nu er ved at rode dig ud i at påstå, at
protektionisme gavner samfundsøknonomien. Mener du det?

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 28-01-05 08:55

> [...]
> hospitaler skal rådgive patienterne om brugen af medicinen.

> Jeg kan garantere dig for, at noget sådan ikke har fundet sted, mens vi

På side 33 i rapporten fra oktober 2003
http://www.ebst.dk/file/1579/handelshindringer.pdf kan man se at bla.
Belgien kræver oversættele af alle relevante og irrelevante dokumenter til
Belgisk.

Da min onkel døde her i Danmark i 1994, tog de 3 måneder at få overført hans
legeme til begravelse i Antwerpen, hvor han bor alene på grund af
sprogforviklinger. Hverken Danmark eller Belgien kan acceptere et dokument i
en sådan sag på et fremmed sprog.

> I øvrigt fornemmer jeg, at du nu er ved at rode dig ud i at påstå, at
> protektionisme gavner samfundsøknonomien. Mener du det?

Hvis ikke Danmark kan producere en given vare konkurrencedygtigt alene på
markedsmæssige vilkår, fordi at hverken køberne eller sælgerne i grunden
bryder sig om at betale for et velfærdssamfund, så er det OK at staten ud
fra en ideologi om at bevare velfærdsstaten beskytter sit marked mod
udflytning eller forsinker processen så hjemmemarkedet kan tvinges til at
produktudvikle sig til konkurrenceevnen.

Jeg må indrømme at jeg som forbruger ikke har glorien tændt. Jeg accepterer
da gladeligt at spare få øre på mine sko, cola osv. selvom at jeg ved at
medarbejderorganisationerne udsættes for forfølgelse, der hvor varen bliver
produceret. Når jeg på grund af min alder ved at min efterløn er i spil, så
køber jeg da også det billigste kød, pålæg osv. selvom at sundhedsfaren her
er langt højere. Og også selv om at jeg ved at man har valgt at nedlægge
arbejdspladser med perfekt hygiejne for at flytte det ned, hvor det bliver
skåret ud direkte på fortorvet.

Carsten Overgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-05 09:23

Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> wrote:

> [...]
> http://www.ebst.dk/file/1579/handelshindringer.pdf kan man se at bla.
> Belgien kræver oversættele af alle relevante og irrelevante dokumenter til

Ejendommeligt, især når man tager hensyn til at der ikke eksisterer
noget »belgisk« sprog.

I Flandern taler man hollandsk {flamsk}, i Vallonien fransk. Og i
enkelte områder mod sydøst tysk og luxemburgsk {sidstnævnte er dog en
tysk dialekt med franske låneord en masse}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 28-01-05 09:42

> [...]
> enkelte områder mod sydøst tysk og luxemburgsk {sidstnævnte er dog en
> tysk dialekt med franske låneord en masse}.

Og det er faktisk endnu mere genialt. Det kunne jo være at det udenlandske
firma kom til at oversætte sine dokumenter til det forkerte belgiske sprog.
Borgerne får derved lov til at passe sig selv og deres arbejde.

Carsten Overgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-05 10:15

> [...]

> firma kom til at oversætte sine dokumenter til det forkerte belgiske sprog.
> Borgerne får derved lov til at passe sig selv og deres arbejde.

Og efter at have downloaded det pågældende pdf-dokument kan jeg
konstatere, at dokumenterne skulle oversættes fra engelsk til fransk og
flamsk, samt at der intet står om det på side 33.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 28-01-05 14:09

> Og efter at have downloaded det pågældende pdf-dokument kan jeg
> konstatere, at dokumenterne skulle oversættes fra engelsk til fransk og
> flamsk, samt at der intet står om det på side 33.

I den blå box :

"at Modulex undervejs i forløbet skulle oversætte alle dokumenter til både
fransk og flamsk.
Selvom dokumenterne er på engelsk, insisterede de belgiske myndigheder på at
få dem
oversat."

Carsten Overgaard

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-01-05 11:06

> [...]
>
> INTET taler for, at Frankrig klarer sig bedre rent økonomisk, fordi
> franskmændene ikke kan tale engelsk. Tværtimod da!!!

Fuldstændig enig i det hele.

Fra : Bo Warming

Dato : 27-01-05 09:13

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Seneste udspil er, at man vil forbyde offentlige myndigheder at
kommunikere
> med folk på andet end dansk.

Politiken skriver nu i forsøg på t fordreje DF-forslaget:

Sprogkrav fra Dansk Folkeparti kan koste liv
Menneskeliv er i fare, hvis Dansk Folkepartis forslag om at forbyde
fremmedsprog på sygehuse bliver virkelighed, vurderer sundhedspersonale.
http://politiken.dk/nsf/henvis.asp?PageID=357261

BW: Det er helt indlysende at hvad DF foreslår kommer aldrig til at koste
liv. Helt atypisk, perfidt og anti-demokratisk blander hospitalsfolk sig i
debat og foregiver at oplysning til patienterne står og falder med at de
fabrikerer dyre arabisk-oversættelser af foldere - som næppe nogen læser,
fordi der er så omfattende personale og tolke til at informere mundtligt om
disse bagateller.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-01-05 12:39

> [...]
>det er vel sagtens den slags vildfarelser, man ryger ud i, når der i visse
>lektioner tales engelsk til én i skolen.

Fy, så har du jo ikke hørt efter Beetle er nu god nok!

Jeg kom til at tænke på hvordan de mange nye internationale klasser der
opstår i folkeskolerne skal kunne fungere hvis DF-forslaget kommer til at
fungere. I Fredericia tilbydes eksempelvis en international klasse fra og
med 7. hvor omkring halvdelen af undervisningen foregår på engelsk.
Forslaget bliver mere og mere absurd!

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-01-05 12:41

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> writes:
> [...]
>ikke ville have været på det stadie, hvis de ikke havde beskyttet deres
>sprog. Hvorfor så ikke følge deres eksempel?

Ehhh, hvordan i alverden kan du vide at det er sprogpolitikken, der er
årsag til det?

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-01-05 12:36

spam@husumtoften.dk (Per Rønne) writes:
>Virker ejendommeligt. Hun er trods alt uddannet balletdanser fra Den
>kongelige Ballet.

Bestemt ejendommeligt - men hendes pointe var at der på konservatorierne
og balletskolen og andre steder ikke skulle optages udlændinge - det var
de danske elever der skulle ind. Dermed er der jo reelt tale om en særlig
kulturel lukken sig om sig selv. Ikke at det overrasker mig synderligt,
men det er sgu trist.

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-01-05 16:28

"Sten Schou" <mohmedabacha@yahoo.ca> writes:
>Du kunne jo selv prøve at tage derned.

Hwa'ehh, er det sådan et argument, eller hvad det nu er det hedder?

Vi må vist konstatere at du ikke har et argument eller nogen viden, men
derimod en antagelse/fordom eller måske endda blot en påstand.

I øvrigt har jeg været i Tyrkiet adskillige gange - der talte vi nu mest
engelsk - men det er jo nok bare nogle der hæver socialhjælp i England

Der var forresten også nogle der kun talte tyrkisk, men så nasser de vel
bare på Tyrkiet

Talte forresten også med det tyrkiske politi - der blev talt et glimrende
og forståeligt engelsk. Gu' ved hvor de har lært det?
)))))))))

Arh Sten, det må du da kunne gøre bedre?!

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Neil Southwood

Dato : 28-01-05 02:43

In news:41f79bef$0$48322$14726298@news.sunsite.dk,
Christian R. Larsen <crlarsen2004@hotmail.com> typed:
> [...]
> nu er relevante. Det kan eksempelvis være information om brandregler
> i skove, som forefindes på engelsk og tysk i områder med mange

De er vel rablende gale i det parti og stiller ethvert forslag som de tror
vil behage de ringeste begavelser blandt vælgerne.

Værst er, at de selv godt ved at det aldrig kan gennemføres. Det er ren
parade til glæde for idioterne.

--
Neil Southwood

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-01-05 09:51

"Neil Southwood" <neil.southwood@fjern.mail.dk> wrote in message
> [...]
> vil behage de ringeste begavelser blandt vælgerne.
>
> Værst er, at de selv godt ved at det aldrig kan gennemføres. Det er ren

Og dér adskiller de sig vel ikke så meget fra de andre partier, som alle har
rene paradeforslag. Om man så anser sine vælgere for idioter, ved jeg ikke.

Er indkomstskatten iøvrigt ikke nu nået ned på max 40% - De Radikale? I dag
kommer Socialdemokraterne nok med max 35% og VK med max 30%. Før valget er
ovre er indkomstskatten helt væk.

Dankortet skal ikke alene være gratis at bruge, man skal kunne trække 100 kr
for at bruge det, hver måned, - og daginstitutioner bør betale brugerne for
at bruge dem. Mine beskedne forslag til de sidste 10 dages valgkamp.