Spionanklaget dansker filmede fra et tog i~
Fra : Joakim von And

Dato : 26-01-05 09:36

Fra DR

http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=230324

kan man i dag læse følgende;

Baggrunden for, at en dansker i forrige uge blev anholdt i Israel, mistænkt
for spionage, er, at han filmede militære installationer fra et tog i
Nordisrael.

Det oplyser israelsk politi.

Poltiet mener, at den 39-årige, som har libanesisk baggrund og bor i Århus,
spionerede til fordel for den militante, libanesiske organisation Hizbollah.

Den 39-årige beskyldes også for at have forsøgt at involvere
familiemedlemmer i sin mission.

Manden er varetægtsfængslet til torsdag.

-end of story-

hmm.....det blev jeg ikke meget klogere af, måske tv2 nyhederne er mere
konkrete?

Dansker filmede fra israelsk tog

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1872986&forside

Israelsk politi er begyndt at oplyse om baggrunden for spionagemistanken mod
en dansk statsborger, der blev anholdt 6. januar. Den 39-årige har
libanesisk baggrund og bor i Århus, og han mistænkes for at spionere for den
militante organisation Hizbollah.

Til israelsk radio sagde en politichef i dag, at danskeren med et
videokamera filmede militære installationer i det nordlige Israel, mens han
kørte i toget mellem Akko og Nahariya. En sikkerhedsofficer på toget blev
opmærksom på passageren og kontaktede derfor politiet.

Israelsk politi mener at have forhindret en større spionageaktion, idet den
3-årige også beskyldes for at have arbejdet på at involvere familiemedlemmer
i sin spionage.

-end of story-

Njet, det hjalp ikke meget, måske Jpost kan kaste mere lys over denne
efterhånden spegede affære.

Her et uddrag:

http://www.jpost.com/servlet/Satellite?pagename=JPost/JPArticle/ShowFull&cid=1106710064981&apage=1

Dane under arrest is Hizbullah spy

The Danish citizen of Lebanese origin currently the focus of a joint
Police-Shin Bet investigation was identified Wednesday as a Hizbullah
recruited agent by the name of Iyad al Ashuah, 39, after a gag order on the
investigation was lifted.

Al Ashuah, originally born in Lebanon moved to Denmark in 1986 and received
Danish citizenship six years later.

Al Ashuah was arrested on January 6 while he was on a train from Nahariya to
Haifa after he raised a security officer's suspicions by videotaping the
passing scenery through the train window.

He was arrested by police and confessed that in July 2004 he had been
recruited into Hizbullah by relatives living in Lebanon. In his
interrogation, al Ashuah told police that he was ordered to travel to Israel
disguised as a tourist to collect security information and most importantly
to recruit Israeli-Arabs into the terror organization.

Two Israeli-Arabs have also been arrested.

In exchange for his work, al Ashuah was paid $2,000 by his Hizbullah
operators.

On December 29, al Ashuah arrived in Israel on a Turkish Airlines flight. He
entered Israel with a brand new passport which had been issued right before
his trip. During the six days leading up to his arrest, al Ashuah succeeded
in recruiting two Israel-Arab suspects. He told police that he planned on
renting a car and driving up north to locate security installations. He said
he understood his mission to be a "test" which would be followed by a larger
"more significant" mission.

The suspect further told police that he maintained close contacts with
relatives living in the Middle East and would visit Syria and Lebanon on an
annual basis. Over the past two years, al Ashuah was unemployed and lived
off
of a government stipend. He said that in Denmark he gave most of his money
to the Al Bureij Islamic charity association that maintains close ties with
the refugee camp of the same name in Lebanon.

"This suspect is just another example of the Hizbullah's growing interest in
acting against Israel," the police said. "This time, the Hizbullah used an
Arab with a Western passport to fool the Israeli security service."

****

JvA

Fra : Croc®

Dato : 26-01-05 10:59

On Wed, 26 Jan 2005 09:36:09 +0100, "Joakim von And"
<ncm_ab@hotmail.com> wrote:

>Fra DR
>
>http://www.dr.dk/nyheder/udland/article.jhtml?articleID=230324
>
>kan man i dag læse følgende;

Det virker en kende ulogisk at man skulle kunne spionere omkring noget
der kan filmes fra et passagertog i rutefart, men det er måske bare
mig der tænker sådan.

Regards Croc®

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-05 11:12

> Det virker en kende ulogisk at man skulle kunne spionere omkring noget
> der kan filmes fra et passagertog i rutefart, men det er måske bare
> mig der tænker sådan.

Det får også een til at tænke på om manden var blevet anholdt hvis han havde
været en (fuld) svensker, der filmede nøjagtig de samme ting....

mvh
Kim

Fra : Joakim von And

Dato : 26-01-05 11:27

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> Det får også een til at tænke på om manden var blevet anholdt hvis han
havde
> været en (fuld) svensker, der filmede nøjagtig de samme ting....

Tjah, jeg har tidligere læst at en brite, en amerikaner og vistnok også en
tysker er blevet anklaget og dømt for spionage, forsøg på terroraktivitet
etc.

Så mon ikke at en fuld svensker ville få samme kærlige behandling af det
israelske retssystem.

JvA

Fra : Joakim von And

Dato : 26-01-05 11:13

"Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker en kende ulogisk at man skulle kunne spionere omkring noget
> der kan filmes fra et passagertog i rutefart, men det er måske bare
> mig der tænker sådan.

Godt set, det var også min umiddelbare reaktion.

Måske det lige netop er derfor det fremhæves i medierne, mens f.eks
tilståelsen udelades?

JvA

Fra : Allan Riise

Dato : 26-01-05 11:24

Joakim von And wrote:
> "Croc®" <sbm@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Godt set, det var også min umiddelbare reaktion.
>
> Måske det lige netop er derfor det fremhæves i medierne, mens f.eks
> tilståelsen udelades?

Hmmm?
Og hvordan når du til den formodning?

Allan Riise
--
"That men do not learn very much from the lessons of history
is the most important of all the lessons of history." Aldous Huxley

Fra : Joakim von And

Dato : 26-01-05 11:32

"Allan Riise" <familienxx_xxriise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm?
> Og hvordan når du til den formodning?

Ved f.eks. at tilståelsen udelades.

JvA

Fra : Allan Riise

Dato : 26-01-05 11:41

Joakim von And wrote:
> "Allan Riise" <familienxx_xxriise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Ved f.eks. at tilståelsen udelades.

Han er nok Osama bin-Laden i forklædning, de har bare udeladt det!

Kan du se komikken?

<allan <riise

Fra : Joakim von And

Dato : 26-01-05 11:41

> Han er nok Osama bin-Laden i forklædning, de har bare udeladt det!
>
> Kan du se komikken?

Nej

JvA

Fra : Sten Schou

Dato : 26-01-05 15:55

"Allan Riise" <familienxx_xxriise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Han er nok Osama bin-Laden i forklædning, de har bare udeladt det!
>
> Kan du se komikken?

Og når han kommer hjem, er de første 3 TV-dage forbeholdt ham, derefter
inviteres han i sommerhus af et par journalister fra Politiken, som så
skriver en bog om hans liv og levned...jo, det virker som om det altsammen
er noget vi har oplevet før.

Hilsen Sten

Fra : manse

Dato : 26-01-05 18:08

> [...]
> samtidigt.
>
>JA alle ved jo at de israelere er ravende åndsvage
så man kan jo godt forstå hitlers gode arbejde

Fra : Tim

Dato : 26-01-05 18:10

"manse" <bamsefarr@tele2adsl.dk> wrote in message

> "Allan Riise" <familienxx_xxriise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> så man kan jo godt forstå hitlers gode arbejde

I to passer vist godt sammen.

Tim

Fra : kvaerulant

Dato : 26-01-05 15:42

Croc® wrote:

>Det virker en kende ulogisk at man skulle kunne spionere omkring noget
>der kan filmes fra et passagertog i rutefart, men det er måske bare
>mig der tænker sådan.

Man skal lige tænke på hvilken opløsning som der er på et videokamera,
og det hjælper ikke med zomeind hvis man køre i tog.

Fra : Tim

Dato : 26-01-05 15:58

"kvaerulant" <haabet2003@yahoo.dk> wrote in message
Croc® wrote:

> [...]
>

> Man skal lige tænke på hvilken opløsning som der er på et videokamera,
> og det hjælper ikke med zomeind hvis man køre i tog.

Nå?

Vil det sige, at zoom-funktionen simpelthen ophører med at virke, når toget
starter med at køre?

Eller er det ikke lige med det samme...?... f.eks. ophører zoom-funktionen
med at virke, når man kører 5... eller måske 20, eller 50 km/t?

Er det noget, der er bygget ind fra fabrikkens side?

Gælder det også for biler, cyckler, busser o.s.v.?

Tim

Fra : kvaerulant

Dato : 26-01-05 22:26

Tim wrote:

>"kvaerulant" <haabet2003@yahoo.dk> wrote in message

>Nå?
>
>Vil det sige, at zoom-funktionen simpelthen ophører med at virke, når toget
>starter med at køre?

Toget ryster og medmindre at kamerreret er bygget så at det dæmper
rystelser så vil du have meget mere glæde af hurtige sorthvid billeder
fra et almindeligt turist fotoarpreat.

> [...]
>
>Er det noget, der er bygget ind fra fabrikkens side?
>
>Gælder det også for biler, cyckler, busser o.s.v.?

Ja, har du prøvet at filme fra en cyckle?

Fra : Tim

Dato : 26-01-05 22:32

Tim wrote:

> [...]
>
> Toget ryster og medmindre at kamerreret er bygget så at det dæmper
> rystelser så vil du have meget mere glæde af hurtige sorthvid billeder fra

Så alle de der sort/hvid-smalfilm man har set i gamle film, er faktisk rent
fup?

> [...]
>
>Er det noget, der er bygget ind fra fabrikkens side?
>
>Gælder det også for biler, cyckler, busser o.s.v.?
>

> Ja, har du prøvet at filme fra en cyckle?

Nope ( ), men jeg har da prøvet at filme fra en bil... med zoom...
det virker da fint )

Helt ærligt... du mener det vel ikke alvorligt?

Tim

Fra : J. Junge

Dato : 26-01-05 13:38

Joakim von And under sig over udeladelsen:
> Måske det lige netop er derfor det fremhæves i medierne, mens f.eks
> tilståelsen udelades?

Jeg syntes også, at det virkede påfaldende, men det kan jo tænkes,
at israelsk politi ikke vil give de samme oplysninger til medier, i det
land som den mistænkte stammer fra, som de har givet til deres egne
lokale aviser. Sådan foregår det tit.

DR har også tilståelsen med i deres opdatering fra kl. 12:12, men de
har tydeligvis ikke fået oplysningerne fra israelsk politi: De citerer
den israelske avis Haaretz og israelsk radio. Det kunne tyde på, at DR
fortalte alt, hvad de vidste på dét tidspunkt, i den artikel, du
citerede.

De citerer også mandens forsvarsadvokat (så har han da fået sådan
en) for at tilståelsen er afgivet under tvang, og at han skulle være
blevet lovet, at han ville blive frigivet til Danmark, hvis han
tilstod. Det lyder mærkeligt, at israelerne ikke skulle være
interesserede i selv at retsforfølge og straffe ham, hvis de virkelig
mistænker ham for spionage.
Det er i det hele taget en mærkelig historie.

-jj-

Fra : Joakim von And

Dato : 26-01-05 14:09

"J. Junge" <j_j__@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

den israelske avis Haaretz og israelsk radio. Det kunne tyde på, at DR
fortalte alt, hvad de vidste på dét tidspunkt, i den artikel, du

Ok, det er hermed taget til efterretning.

[...]

Under tvang? - Pjat, de har jo netop lovet manden amnesti, hvis han tilstod.

Derudover synes jeg ikke det lyder mærkeligt, at de ikke ønsker at
retsforfølge ham. Han er dansk statsborger, lad derfor de danske myndigheder
tumles med manden. Israel har vistnok rigeligt at se til i forvejen, de
behøver ikke at bruge unødvendige ressourcer på endnu en vildfaren sjæl, der
ovenikøbet er udenlandsk statsborger.

JvA