Hvad koster en Gammel Dansk?
Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-05 14:08

(Frit efter huskeren (For de interesserede var det i det program der var
på DR P4 Syd fra 11:03 i dag 25-01-2005. Det bliver muligvis genudsendt
i aften 17:03.))

At forstå på en pensionist i et regionalt valgprogram i dag så koster
den 10.000 om året.

Hans spørgsmål gik på hvad paneldeltagerne ville gøre ved ældrechecken.

Han beskrev situationen som at han og konen fik 10.000,- kr på
ældrechecken, af dem skulle de betale 4.000,- kr i skat. Derefter
fjernede kommunen 2.400,- kr i boligtilskud.

Resultat 3.600 kr/år. Som han beskrev det så kunne det lige blive til en
Gammel Dansk til ham og konen hver dag.

Er det den måde vi bør behandle dem der har opbygget det velfærd vi
nyder godt af i dag?

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Frank

Dato : 25-01-05 14:18

Hej

> Er det den måde vi bør behandle dem der har opbygget det velfærd vi
> nyder godt af i dag?

Nej - vi bør naturligvis fjerne ældrechecken på 10.000 pr. år.
Så ville han betale 4.000 pr. år mindre i skal og han ville igen få
boligsikring igen på 2.400,-.

Manden får foræret 3.600,- ektra pr. år efter skat og er utilfreds?

Selv om han egenhændigt skulle have opbygget vores velfærdssystem, hvilket
han naturligvis skal have talk for, er vi her oppe med en krævementalitet
der ikke kan tilfredsstilles.

Mvh
Frank

Fra : JS

Dato : 25-01-05 14:47

Pointen er at politikkerne lover 10000 ekstra om året, men reelt er det kun
3600 kr.
I stedet for skulle pengene hellere bruges i ældreplejen, så dem der har
brug for det får den hjælp de har behov for.

Fra : Jim

Dato : 25-01-05 15:01

"JS" <nomail@nomail.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> har
> brug for det får den hjælp de har behov for.

Det er ikke derfor, ældrechecken udbetales, altså for at de ældre selv
skal købe deres serviceydelser. De skal garanteres af den kommunale
serviceordning.
Og hvis der ikke er mere af de 10.000,- kr. tilbage efter skat, så har
han allerde en høj indtægt med høj skatte-%.

Fra : Frank

Dato : 25-01-05 15:15

Hej

"JS" <nomail@nomail.de> skrev i en meddelelse
> Pointen er at politikkerne lover 10000 ekstra om året, men reelt er det
kun
> 3600 kr.

At ældrechekken er skattepligtig på linie med folkepensionen burde ikke
komme som en overraskelse for nogle. Og der ikke gives boligsikring når man
har anden indkomst burde heller ikke komme som en overraskelse. Selvom det
'kun' er 3.600 kr en del folkepensionister for foræret ekstra pr. år er det
vel også værd at tage med?

> I stedet for skulle pengene hellere bruges i ældreplejen, så dem der har
> brug for det får den hjælp de har behov for.

Nej - fjern ældrecheck'en og frit valg modellen og lad de administrative
besparelser tilgå ældreplejenn

Mvh
Frank

Fra : Michael

Dato : 25-01-05 15:03

Frank wrote:
> [...]
> han naturligvis skal have talk for, er vi her oppe med en krævementalitet

Det er jo ikke det, der er essensen. Dansk Populistparti slår det stort
op, at de har sikret pensionisterne 10.000 årligt. Faktum er bare, at
langt de fleste kun får under det halve.

Det er løgn og spin, når det er værst. Forhåbentlig kan folk gennemskue
det og gå forbi list O, når der skal sættes kryds.

/michael

Fra : Frank

Dato : 25-01-05 15:17

Hej

> Det er jo ikke det, der er essensen. Dansk Populistparti slår det stort
> op, at de har sikret pensionisterne 10.000 årligt. Faktum er bare, at
> langt de fleste kun får under det halve.

Ikke 'pensionisterne' - men de pensionister der kun havde folkepensionen. Og
at ældrechecken på linie med folkepensionen og bistanshjælp er skattepligtig
kan vel ikke komme som en overraskelse?

> Det er løgn og spin, når det er værst. Forhåbentlig kan folk gennemskue
> det og gå forbi list O, når der skal sættes kryds.

Eller vil folk ikke høre på hvad der rent faktisk er lovet?

Mvh
Frank

Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-05 16:14

"Michael" <michael-25@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er løgn og spin, når det er værst. Forhåbentlig kan folk gennemskue
> det og gå forbi list O, når der skal sættes kryds.

Fordi man lyver DF til at være højre-liberalister er det OK hvis de
overdriver deres forkælelse af pensionister en smule

Iøvrigt VAR gammeldanskdrikken noget festligt, men nu er det hverdag

"Det som bør være resultatet af veludført arbejde, gør vi som fest, og
bedrager os til at tro, at lykken kan opnåes ved sådant snyderi".Goethe

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-01-05 19:27

Frank wrote:
> [...]
> boligsikring igen på 2.400,-.
> Manden får foræret 3.600,- ektra pr. år efter skat og er utilfreds?

Manden OG konen får 3.600,- kr. Men når politikerne taler om dem,
specielt i disse valgtider, hedder de 10.000,- kr.

Det er lidt ligesom i den kommune min mor bor i. Der kan de stolt
proklamere at de giver så og så mange pensionister varmehjælp.

Hun fik 7,- kr/md for nogle år siden. Og de blev skam indbetalt på
hendes konto hver månede. Jeg kan ikke se andet end at det må havde
kostet kommunen langt mere at administrere det.

Et år skete der en ændring. Varmehjælpen blev sat ned til 3,50 kr/md.

Jeg syntes at det er at tage pis på folk.

> Selv om han egenhændigt skulle have opbygget vores velfærdssystem, hvilket
> han naturligvis skal have talk for, er vi her oppe med en krævementalitet
> der ikke kan tilfredsstilles.

Og du hører til dem der klarer sig selv?

Du lever højt på hvad tidligere generationer har skabt. Og jeg er sikker
på at når du kommer der til vil du ikke undvære det samfundet har at
give. (Husker du selv at betale hver gang du skal på sygehuset?)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-01-05 14:45

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> [...]
> Gammel Dansk til ham og konen hver dag.
>
> Er det den måde vi bør behandle dem der har opbygget det velfærd vi

Overhovedet ikke, tænk at det offentlige støtter alkoholforbrug i de mængder

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jim

Dato : 25-01-05 14:56

> Resultat 3.600 kr/år. Som han beskrev det så kunne det lige blive til
> en Gammel Dansk til ham og konen hver dag.

Hvis han er utilfreds, så kan han aflevere den flaske Gammel Dansk hos
mig.

Han kunne også vælge at lade de 3600,- indgå i en charterrejse til ham
selv og konen.
Men den vil han vel også være ligeglad med.
Hvis der trækkes penge fra ham og konen efter for meget udbetalt
boligstøtte, så har han allerede en pæn indtægt i form af
pensionsydelser.
Så bliver der automatisk modregnet. Det er jo det, som skal være
sikkerhedsventilen.

Men nogen har åbenbart opfattet ældrechecken som en skattefri
ekstraindtægt til alle uanset indtægtsgrundlag.
Det er en fejlagtig opfattelse. Eller også ønsker den ældre herre bare
at diskutere for diskutionens skyld.

J.

Fra : Egon Stich

Dato : 25-01-05 15:38

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstraindtægt til alle uanset indtægtsgrundlag.
> Det er en fejlagtig opfattelse. Eller også ønsker den ældre herre bare

For man kunne vel ikke opfatte det derhen, at manden blot gør opmærksom på
hvorledes vore politikere svindler, lyver og bedrager, når de nævner de
"store" beløb der bruges på sociale forhold her i landet?
10.000 i "tilskud" lyder jo af mere end 3000. Og kan nok få liberale
egoister op af stolen til fordel for minimalstaten? Og resten af
vælgerkorpset til at tro, at alt er såre vel?

MVH
Pensionist, men uden ældrecheck.
(behøver den heldigvis ikke, i modsætning til så mange andre. Som jeg godt
kan unde den.)

Fra : Kim2000

Dato : 25-01-05 15:21

> Resultat 3.600 kr/år. Som han beskrev det så kunne det lige blive til en
> Gammel Dansk til ham og konen hver dag.

Magen til utaknemmelighed skal man lede længe efter. 3600 får manden
udbetalt ekstra og så står han og hyler op.

Noget helt andet er så at jeg da selv er imod ældrechecken, i stedet for at
forgylde de gamle, som har en kræven ind mentalitet - til trods for Anker
gav dem gratis huse på din og min regning, som vi betaler af på endnu,
skulle man bruge pengene på uddannelse og forskning.

Mvh
Kim

Fra : Egon Stich

Dato : 25-01-05 21:20

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gav dem gratis huse på din og min regning, som vi betaler af på endnu,
> skulle man bruge pengene på uddannelse og forskning.

Ja du trænger i hvert fald til både uddannelse og almen dannelse...
Ang. krævementalitet: Den er vist uovertruffen hos de unge. Især DJØFerne in
spe..

Egon

Fra : Kim2000

Dato : 25-01-05 22:08

> Ja du trænger i hvert fald til både uddannelse og almen dannelse...

Jeg beklager da, du ikke er i stand til at læse sætninger med indskudte
sætninger, derfor er sætningen så her i en let forståelig udgave:

Noget helt andet er så at jeg da selv er imod ældrechecken, i stedet for at
forgylde de gamle skulle man bruge pengene på uddannelse og forskning.

Hjalp det?

Især DJØFerne in
> spe..

Øh.... hvem?

Fra : Egon Stich

Dato : 28-01-05 19:04

> [...]
at
> forgylde de gamle skulle man bruge pengene på uddannelse og forskning.

DJØF = dansk jurist og økonomforbund.
Jeg kan da godt læse.
Du skriver da ovenstående, at de gamle er blevet forgyldt?
Det er vi da sandelig nogle stykker, der ikke er blevet.
Uddannalse og forskning: Det har min generation sandelig brugt meget på.
Men nu ser vi liberale DJØFere og deres politikere skære ned og ned og ned
på samme.
Og det synes handelsskoleungdommen åbenbart er i orden.?
Eller har de bare ikke fattet en hujende fis af det hele?
Men det er vel en følge af et uddannelsessyetem, der siden Bertel Hårders
tid under Schlütter bestandigt er blevet ringere.

MVH
Egon.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-01-05 15:50

"Jim" <Nospam4Admin@moneyman.dk> writes:
>Det er ikke derfor, ældrechecken udbetales, altså for at de ældre selv
>skal købe deres serviceydelser. De skal garanteres af den kommunale
>serviceordning.

Det argumenterde venstrekvinden Helga Moos og DF Jørgen Dohrmann eller
nærmest for i TV-syd i går.
Det var virkelig morsomt da de koblede ældrechecken med
fritvalg-ordningen. Det slap de ikke ret godt fra - enhver kunne jo høre
at argumenterne ikke rigtig hang sammen. Nå Dohrmann er nu heller ikke den
hurtigste knallert på molen, ligesom Helga Moos bestemt heller ikke var
med da de kogte kartofler blev gravet op.
At have gennemført interview med hende er en virkelig speciel oplevelse
))

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311