Emner i valgkampen
Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-01-05 06:35

Selvom jeg generelt synes niveauet i denne gruppe er temmeligt lavt og
bærer lidt for meget præg af mudderkastning og personlige angreb, vil
jeg alligevel forsøge.

Jeg er tilbage på et kortere ophold i Danmark og prøver nu, at få lidt
fat i hvad, der er emnerne i valgkampen. Jeg må sige, jeg er en anelse
chokeret. Det tyder på at ting som et, i mine øjne naturligvis, relativt
ligegyldigt dankortgebyr er blandt hovedemnerne og så naturligvis de
"farlige fremmede" der overfalder landet.

Det, der chokerer mig en del, er at vigtigere ting ikke bliver diskuteret.

Hvordan kan det være, at der ikke bliver stillet spørgsmålstegn ved, at
Danmark er en krigsførende nation. Det synes jeg da, er betydeligt mere
relevant end et dankort-gebyr. Vi har en regering, som har ført landet i
krig, det har vi trods alt ikke været siden 1864. Oven i dette en krig,
der mildest talt må siges at have udviklet sig katastrofalt og i øvrigt
er blevet ført med falske præmisser.

Danmark er adskellige gange blevet anklaget for at overtræde
menneskerettighederne pga. udlændingepolitiken. Det synes jeg da ikke,
er en anklage man blot kan ignorere, men det er tilsyneladende heller ikke
et vigtigt emne i valgkampen. Jeg kan sagtens finde flere emner, jeg mener
burde være langt mere relevante...

Nu ved jeg, at opositionen til regeringen, ihvertfald personificeret af
Lykketoft, ikke virker som den "skarpeste", men der må da være andre end
mig, der undrer sig over dette. Er jeg den eneste, der mener at emnerne i
denne valgkamp virker fuldkommen irrelevante og der faktisk er nogle meget
relevante emner at diskutere?

Mvh.
Kasper

Fra : Allan Knaap

Dato : 25-01-05 07:35

"Kasper Laudrup" <laudrup_remove_this@linuxfan.dk> wrote in message
> [...]
> ligegyldigt dankortgebyr er blandt hovedemnerne og så naturligvis de
> "farlige fremmede" der overfalder landet.

Når der er så megen polemik over dette famøse Dankort, er det måske ikke så
meget gebyret i sig selv, men snarere et vink med en vognstang til bankerne
at der snart ikke er mere tålmodighed end sige forståelse overfor bankernes
evindelige forsøg på at suge så mange penge ud af os forbrugere som
overhovedet muligt.

Hvad angår "de farlige fremmede" er der i Danmark en bred forståelse for at
man skal hjælpe reelle flygtninge, meget gerne i deres eget land, og under
visse omstændigheder sågar her i landet. Det der opponeres imod er at
accepten af et multi kulturelt samfund samt integrations modvillige
indvandrere.

> [...]
> krig, det har vi trods alt ikke været siden 1864. Oven i dette en krig,
> der mildest talt må siges at have udviklet sig katastrofalt og i øvrigt

Du skulle læse bagrunden for at regeringen tog dette drastiske skridt, så
ville du få en bedre forståelse for hvorfor vi gik i krig.

> [...]
> et vigtigt emne i valgkampen. Jeg kan sagtens finde flere emner, jeg mener

Der bliver foretaget et stort arbejde i at udarbejde regler der overholder
menneskerettighederne. Der er heller ikke været nogen der har udtalt sig om
at Danmark overtrådte disse regler, men snarere at man med de danske tiltag
bevægede sig tæt til grænsen af disse regler. Det har været konklussioner
baseret på ens egen opfattelse af reglerne og så kan alt jo betragtes om en
overtrædelse af reglerne. Indtil videre er der vist ingen der har stævnet
Danmark for at overtræde reglerne, men det er der måske andre der kan af-
eller bekræfte.

> [...]
> denne valgkamp virker fuldkommen irrelevante og der faktisk er nogle meget

Denne valgkamp har udviklet sig til noget af et "Bilka katalog" med diverse
tilbud til alt fra slagteri arbejdere til IT-folk uden job. Evnen ligger i
at skære igennem alt dette, gøre sig det klart hvilket samfund man ønsker at
leve i og stemme efter dette ønske.

Jeg ville have ønsket at man fik en dabat om dette velfærdssamfund vi er så
stolte af. Hvad skal den indeholde, hvem skal finansere den og hvor meget
ønsker vi at bruge på den.
Men det er der ingen der ønsker, det kunne jo koste stemmer. Og DET synes
jeg er meget tankevækkende.

Allan Knaap

Fra : Allan Riise

Dato : 25-01-05 07:55

Allan Knaap wrote:
> [...]
>
> Du skulle læse bagrunden for at regeringen tog dette drastiske
> skridt, så ville du få en bedre forståelse for hvorfor vi gik i krig.

Danmark viulle sågu da ikke gå i krig uden USA og UK, og hvorfor gik de i
krig?
Det svarer til at en gruppe på 4 begår bankkup, men den fjerde mener ikke at
han har begået noget kup, for 1.) han kørte kun bilen og 2.) han ville bare
tælle pengene!

--
"That men do not learn very much from the lessons of history
is the most important of all the lessons of history." Aldous Huxley

Fra : Allan Knaap

Dato : 25-01-05 08:37

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote in message

> [...]
at
> han har begået noget kup, for 1.) han kørte kun bilen og 2.) han ville

Den er faktisk god. Er stadig ikke enig med dig, men den var sq' go' :)

Allan Knaap

Fra : Herluf Andersen

Dato : 26-01-05 13:10

"Allan Knaap" <nauclerus@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget
> ønsker vi at bruge på den.
> Men det er der ingen der ønsker, det kunne jo koste stemmer. Og DET

Herluf Andersen

Kasper Laudrup og Allan Knaap starter et par meget vigtige politiske emner
der burde tages langt mere op i valgkampen. Jeg vil først tage fat på vore
velfærdsgoder, det må anses for det vigtigste emne overhovedet og få til
debat, og da nu der lægges op til det håber jeg virkelig mange vil tage
del
i denne debat. Først mener jeg der bør ses på, hvad der kan komme ind
under begrebet velfærdsgoder, det kunne der skrives tykke bøger om. Man
kan sige, det er alle vore sociale udgifter og derunder er medregnet
hospitals
og sundhedsvæsenet, alt hvad der vedrører arbejdsmarkedet og Børnepasning.
Og ligeledes Alt vedrørende kultur kommer også ind under velfærdsgoder
og det gælder også undervisning og udgifterne til alle indvandrere
og flygtninge. der har således de sidste 30 år været tale om en meget
stor
vækst i antal personer med relationer til velfærdsgoder.
hvordan har det så påvirket de offentlige udgifter og deres andel af BNP.
lad os sammen forsøge at finde frem til om de offentlige udgifter øges
mere
end hvad de skaber af værdier. Jeg skriver det måske nok lidt højtideligt,
men jeg tænker atlid alvorligt i Politik og kommer ikke kun med
vittigheder og personangreb.

Herluf Andersen.

Fra : kvaerulant

Dato : 25-01-05 09:22

Kasper Laudrup wrote:

>Det, der chokerer mig en del, er at vigtigere ting ikke bliver diskuteret.
>
>Hvordan kan det være, at der ikke bliver stillet spørgsmålstegn ved, at
>Danmark er en krigsførende nation.

Det kan der ikke laves om på nu. Og det ville ikke forandre noget til
det bedre eller værre, hvis man trak sig ud nu.

> [...]
>denne valgkamp virker fuldkommen irrelevante og der faktisk er nogle meget

Jo, vi har demokrati, og har derfor den ære at vælge imellem sjok og pjok.

Og alle lover at både lave skattestop og dele gaver ud.

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-01-05 18:05

On Tue, 25 Jan 2005 09:21:34 +0100, kvaerulant wrote:

> Det kan der ikke laves om på nu. Og det ville ikke forandre noget til
> det bedre eller værre, hvis man trak sig ud nu.

Jeg mener absolut heller ikke Danmark bør trække sig ud. "Vi" var med
til at lave balladen, så er det også vores pligt at forsøge at rette op
på den igen, selvom det virker temmeligt håbløst.

Det er tværtimod netop at "det kan der ikke laves om på nu", der er
misforståelsen. Man bør vel i høj grad basere sit valg på baggrund af
de beslutninger, politikerene har taget. Jeg mener ikke regeringen virker
troværdig, når den sender landet i krig på falske forudsætninger. Jeg
ved godt, det har været diskuteret før og at regeringen, efter min
mening, har ændret forudsætninger, efter det stod klart, at de
oprindelige argumenter ikke holdt. Men jeg undrer mig over, hvorfor det
ikke bliver en del af valgkampen. Emnet er da absolut ikke uddebateret.
Det ville da være interessant at høre statsministeren svare på,
hvorvidt han var villig til at sende landet i yderligere en krig, hvis
vores venner i Washington og London ønskede det. Ganske relevant, da der
er en del, der tyder på at USA allerede er ved at finde næste mål for
religionskrigen. Noget tyder på at det bliver Iran, hvis regeringen
bliver genvalgt, ville den så igen støtte en eventuel ulovlig invasion
af et andet land? Se, det synes jeg, er et langt mere relevant
spørgsmål, end hvorvidt regeringen vil fjerne en beskeden
dankort-afgift. Det må der da være nogen, der er enig med mig i.

> Jo, vi har demokrati, og har derfor den ære at vælge imellem sjok og pjok.
>
> Og alle lover at både lave skattestop og dele gaver ud.

Jeg er udemærket klar over, at vores demokrati er et stort privilegie, vi
skal være stolte af og deltage i. Måske er det faktisk en af grundende
til, jeg finder det frustrerende, at valgkampen er så indholdsløs som
den virker på mig.

Mvh.
Kasper

Fra : Kim2000

Dato : 25-01-05 09:56

> [...]
> relevant end et dankort-gebyr. Vi har en regering, som har ført landet i
> krig, det har vi trods alt ikke været siden 1864. Oven i dette en krig,

Nu er det jo tilladt selv at gå til vælgermøder, valg foregår ikke kun i
landets medier. Der er også andre politikere at spørge/snakke med end
Lykketoft og Fogh.

> menneskerettighederne pga. udlændingepolitiken. Det synes jeg da ikke,
> er en anklage man blot kan ignorere, men det er tilsyneladende heller ikke

CD, SF, EL siger det højt, faktum er nok at de fleste er ligeglade (jeg selv
inkl.), indvandringen er bremset, og man kan ikke lave en omelet uden at
smadre et par æg....

> mig, der undrer sig over dette. Er jeg den eneste, der mener at emnerne i
> denne valgkamp virker fuldkommen irrelevante og der faktisk er nogle meget
> relevante emner at diskutere?

Oppositionen virker lammet, da alle ved de taber valget er der kun få der
gider rigtig gøre noget - hvor er Soc.´s unge "løver" henne i valgkampen?
Hvor er næstformanden? Hvor er Frank Jensen, Jan Trøjborg, hvor er.....

Ingen vil forbindes med dette valg og "taberen" Lykketoft, det er egentlig
synd, hvis man ikke troede på Lykketoft (og valgkmapen viser de ikke gør
det), så skulle man ikke have valgt ham.

mvh
Kim

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-01-05 17:51

On Tue, 25 Jan 2005 09:56:07 +0100, Kim2000 wrote:

> Nu er det jo tilladt selv at gå til vælgermøder, valg foregår ikke
> kun i landets medier. Der er også andre politikere at spørge/snakke
> med end Lykketoft og Fogh.

Det har du da heldigvis ret i, vi har jo heldigvis stadig et temmeligt
velfungerende demokrati i Danmark (håber jeg da). Som jeg nævnte, har
jeg dog ikke lige haft mulighed for det, da jeg kun er på kort visit. Jeg
mente det også mere som et debatoplæg, end som et egentligt spørgsmål,
men det er da en vigtig pointe.

> CD, SF, EL siger det højt, faktum er nok at de fleste er ligeglade (jeg
> selv inkl.), indvandringen er bremset, og man kan ikke lave en omelet
> uden at smadre et par æg....

Det har jeg så ikke lige hørt, men det glæder mig da, at der trods alt
er nogen, der prøver at få andre emner på banen. At jeg så synes dit
argument med, at "man kan ikke lave en omelet uden at smadre et par æg"
er yderst farlig, er en anden diskussion.

> [...]
> egentlig synd, hvis man ikke troede på Lykketoft (og valgkmapen viser
> de ikke gør det), så skulle man ikke have valgt ham.

Det er absolut også min opfattelse, at opositionen er lammet. Ærgeligt
vil jeg mene, da vi er i en tid, hvor verden i den grad er kaotisk og
usikker og der burde være mange emner at tage fat på, både på
nationalt og internationalt niveau. Derfor min "frustration" over at
valgkampen tilsyneladende går ud på gaveløfter, som ingen "almindelige
borgere" kan gennemskue om kan gennemføres, gebyrer på dankort og andre
og andre mindre relevante emner.

Mvh.
Kasper

Fra : NoTrabajo

Dato : 25-01-05 13:21

"Kasper Laudrup" <laudrup_remove_this@linuxfan.dk> skrev i en meddelelse

>..... så naturligvis de > "farlige fremmede" der overfalder landet.

> Det, der chokerer mig en del, er at vigtigere ting ikke bliver diskuteret.

Det allervigtigste er at få styr på alle de muhamedanere der er i Danmark. De er
en stor (potentiel) fare med deres krigeriske væsen og deres drøm om "hellig
krig".

> [...]
> et vigtigt emne i valgkampen. Jeg kan sagtens finde flere emner, jeg mener

Vi er nødt til at dæmme op for muhamedanertilstrømningen. At vi så måske kommer
til at overtræde "menneskerettighederne" er en biting i den sammenhæng. Det er
ingen "menneskeret" at opholde sig i Danmark, og det er ingen "menneskeret" at
hente fætre, kusiner og øvrige familiemedlemmer her til Danmark. Hvis
muhamedanerne ikke kan "tåle mosten" her i Danmark, står det dem frit for atter
at rejse hjem til Muhamedanistan, og at blive gift med fætteren/kusinen der.
Hvorfor skal vi være socialkontor for alle de muhamedanere, der kan finde ud af
at rejse til Danmark og sige »asyl«, og som derefter kan få hele resten af
familien herop pga. familiesammenføring og giftermål.

Lille Kasper, du er nok ikke særlig gammel, for det er man ikke, når man hedder
Kasper. Så er man aller-aller-højst omkring de 30. Når du bliver ældre kan det
jo være, at du lærer at interessere dig for samfundets virkelige problemer.
--
NoTrabajo

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-01-05 17:39

On Tue, 25 Jan 2005 13:20:53 +0100, NoTrabajo wrote:

> [...]
> man hedder Kasper. Så er man aller-aller-højst omkring de 30. Når du
> bliver ældre kan det jo være, at du lærer at interessere dig for

Se, det er jo så et glimrende eksempel på det lave niveau og de
personlige angreb, der gør at jeg har svært ved at tage denne gruppe
seriøst. Det rør mig dog ikke, jeg har bedre ting at foretage mig.

Fra : Croc®

Dato : 25-01-05 20:00

On Tue, 25 Jan 2005 17:38:34 +0100, Kasper Laudrup
> [...]

>personlige angreb, der gør at jeg har svært ved at tage denne gruppe
>seriøst. Det rør mig dog ikke, jeg har bedre ting at foretage mig.

Tag du roligt et længere ophold væk fra denne gruppe igen. De samme
muslimhadere der altid har været her, skal såmænd nok være her når du
atter engang kigger indenfor. Bedømmelsen af gruppen er bedre
foretaget ved at se hvem der stort set ikke skriver herinde længere.
:(

Regards Croc®

Fra : NoTrabajo

Dato : 25-01-05 20:23

> Se, det er jo så et glimrende eksempel på det lave niveau og de
> personlige angreb, der gør at jeg har svært ved at tage denne gruppe
> seriøst. Det rør mig dog ikke, jeg har bedre ting at foretage mig.

Hvad personligt angreb er der i, at jeg "anklager" dig for at være ung? Der er
da ikke noget galt i at være ung, tværtimod da. Dog har man som ung endnu ikke
så meget erfaring og indsigt endnu. Er Kasper måske ikke et typisk
"ungmandenavn", som så småt begyndte at blive moderne i midten af 70'erne.
Hvad galt er er i at påpege dén sandhed?

Mener du at det er "lavt niveau", at jeg siger sandheden om indvandringen og
muhamedanismen i Danmark? Vi der siger sandheden bliver ofte beskyldt for "lavt
nieau", da det er det eneste man kan anklage os for.
--
NoTrabajo

Fra : Herluf Andersen

Dato : 26-01-05 21:56

> [...]
> personlige angreb, der gør at jeg har svært ved at tage denne gruppe
> seriøst. Det rør mig dog ikke, jeg har bedre ting at foretage mig.

Kasper har ret i, valgkampen føres på emner af meget ringe betydning,
og de store problemer hvorfor vi .skal deltage i en krig i mellemøsten,
der kun handler om med olien som basis at sikre USA den økonomiske
magt og dermed politiske påvirkning af hele mellemøsten, kommer ikke til
debat. ikke et land i mellemøsten har nogensinde fornærmet Danmark.
Men altid med disse lande haft omfattende handel og godt samarbejde.
Men de to lande Afghanistan og Irak har heller aldrig reelt angrebet USA.

Kendsgerningerne er, at selvmordspiloterne der i 2001 angreb USA kom
fra Al Caeda terrogruppen ledet af den Saudiarabiske mangemilliardær
Osama
Bin Laden med stærke bånd til talebanerne i Afghanistan, der i årtiet
80'erne,
hvor Sovjetunionen intervenerede i Afghanistan, i meget stor udstrækning
blev
finansieret og modtog moderne krigsmateriel fra USA og blev trænet til at
bruge det for da var de efter USA's opfattelse ikke terrorister men
frihedskæmpere
der førte krig mod russerne, og mange frivillige fra Vesteuropa støttede
også
talebanerne hvor mange fra Danmark ved jeg ikke men i hvert fald en person
med politiske ambitioner dengang vist formand for VU nu indenrigsminister
Lars Løkke Rasmussen. Et billede i Information viser ham som Talebankriger
i Afghanistans bjerge med Kalasjnikov geværet.-

Og i dette årti var det Irak førte krig mod Iran, der begyndte i 1979 lige
efter
at det meget USA venlige styre i Iran var blevet styrtet og præstestyret
kommet
til hvad USA ikke ønskede. det er derfor næppe forkert og regne med, at
Iraks angreb på Iran skete på opfordring af USA. Og USA og forøvrigt hele
Vesteuropa leverede store mængder våben til Irak. Fra en våbenhandel i
oktober 1983 har jeg fra internettet et pænt billede af nuværende
Forsvars-
minister Rumsfeld og fire andre, Rumsfeld siger til Saddam: "Undskyld jeg
blev lidt hidsig", det betyder ikke noget siger Saddam, vil du have en øl
Rommy, da blev Saddam af USA anset for en virkelig statsmand. Venner
og fjender skifter hurtigt i mellemøsten.

herluf Andersen

Fra : Trans

Dato : 25-01-05 20:43

Kasper Laudrup wrote:

> ligegyldigt dankortgebyr er blandt hovedemnerne og så naturligvis de
> "farlige fremmede" der overfalder landet.

Ja, det står soleklart, at navnlig børn af fremmede er langt mere
kriminelle end rent danske børn. Det er et stort problem for landet,
hvorfor de forskellige partier forhåbentlig under valgklampen vil
redegøre for, hvordan de har tænkt sig at løse problemet, hvis de
kommer til magten. Hvis et parti ikke har noget konkret på dette
område, kan vi ikke lade det komme til mnagten.

> Hvordan kan det være, at der ikke bliver stillet spørgsmålstegn
ved, at
> Danmark er en krigsførende nation.

Fordi dette forlængst er blevet diskuteret. Den overvejende opfattelse
var, at det var rigtigt af Danmark sammen med en lang række andre
lande at hjælpe U.S.A. og U.K. med at fjerne diktatoren Saddam
Hussein, som i stor stil myrdede sine landsmænd, selv om man derved
løb en risiko for, at han kunne have masseødelæggelsesvåben at
sætte ind.

> Oven i dette en krig,
> der mildest talt må siges at have udviklet sig katastrofalt og i
øvrigt
> er blevet ført med falske præmisser.

En organisation skønnede, at krigen ville koste flere hundrede tusinde
dødsofre, men Saddam Husseins styrker blev nedkæmpet på meget kort
tid og med meget få tab, bl.a. fordi han ikke havde de
masseødelæggelsesvåben, man var bange for, at han havde, og fordi
amerikanerne brugte meget kostbare præcisionsvåben for at undgå at
ramme den irakiske civilbefolkning.

Derimod er det rigtigt, at man efter de regulære irakiske styrkers
nedkæmpelse er stødt på uventet stor modstand fra islamister, der
der for alt i verden ønsker at hindre, at Irak bliver et demokratisk
land. De ledes af en mand, der ikke er iraker, men derimod jordaner.
Forhåbentlig bliver han snart pågrebet, ligesom hans
næstkommanderende blev det for få uger siden.

> Danmark er adskellige gange blevet anklaget for at overtræde
> menneskerettighederne pga. udlændingepolitiken. Det synes jeg da
ikke,
> er en anklage man blot kan ignorere,

Det kan man roligt, for det er ikke nogen menneskeret, at man kan
opholde sig og arbejde i Danmark, når man ikke er dansker eller bare
EU-borger. Hvert enkelt land har efter folkeretten ret til selv at
bestemme, hvilke fremmede det vil indlade på sit område. Og Man
bliver ikke indvandringsegnet, bare fordi en dansker vil gifte sig med
én.

Bent