Israels præsident ?
Fra : Thomas H.

Dato : 24-01-05 09:00

Et spørgsmål i "Hvem vil være millionær" gik på, hvilket af fire lande der
IKKE havde en præsident, Israel var i mellem, men var ikke det rigtige svar.
....det undrede mig, har de en præsident som man bare ikke hører om, for
Sharon omtaler de da som premiereminister. Eller er det selve styreformen
der er som hvis man har en præsident?

Håber I kan gøre mig lidt klogere

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 24-01-05 09:27

Thomas H. wrote:

> [...]
> Sharon omtaler de da som premiereminister. Eller er det selve styreformen

Nej, Israel har skam en præsident som statsoverhoved.
Siden august 2000 har præsidenten heddet Moshe Katzav,

Nu er jeg ikke inde i de nærmere detaljer omkring den israelske stats
opbygning, men mon ikke det er sådan, at den israelske præsident ikke
har mere magt end f.eks. den tyske præsident har?!
Jeg synes i hvert fald på et tidspunkt at have hørt noget sådan.

Håber du blev lidt klogere?!

Mvh. Jan

Fra : Thomas H.

Dato : 24-01-05 09:58

"Jan Allan Andersen" <akkerdk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har mere magt end f.eks. den tyske præsident har?!
> Jeg synes i hvert fald på et tidspunkt at have hørt noget sådan.

Jeg tænkte nok at det måske var som i Tyskland ja, takker

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-05 19:38

Jan Allan Andersen <akkerdk@gmail.com> wrote:

> Nu er jeg ikke inde i de nærmere detaljer omkring den israelske stats
> opbygning, men mon ikke det er sådan, at den israelske præsident ikke
> har mere magt end f.eks. den tyske præsident har?!

Jep. Hans job svarer mest til dronning Margrethes.
--
Per Erik Rønne

Fra : Michael

Dato : 24-01-05 17:26

Thomas H. wrote:

> [...]
> Sharon omtaler de da som premiereminister. Eller er det selve styreformen

Isreael har skam en præsident. Han er bare "kun" repræsentativ og har
ikke nogen videre politisk magt. Ligesom den tyske præsident og nærmest
som kongehusene i Europa har det.

/michael