HCA for muslmer - Grimm er bedst
Fra : Bo Warming

Dato : 23-01-05 09:29

-- Andersen for indvandrere --
Det Kongelige Bibliotek har realiseret et projekt, som kan lette
indvandrerfamiliernes tilgang til H.C. Andersens eventyr.
http://www.jp.dk/login?url=kultur/artikel:aid=2841440

BW: Grimms eventyr er klart bedre, og af den ny teateropførsel af "Skønheden
og uhyret" på Det Ny ses at der er serveret overlegne psykologiske
Pygmaleon-dybder på et fad i tysk Grimm adaption af folkloren

Der er da også flere fremragende Disney produktioner over Grimm, og vi bør
se HCA som en lille epigon omend han havde fine antisnobbe-poiter

"Må jeg ikke tale om mine smerter, har jeg ingen fornøjelse af dem. H.C.
Andersen

"Mellem min tidsalders gode digtere må man nævne mig. Gud forlene mig kraft
dertil, mellem Danmarks første digtere, mellem Holberg og Oehlenschlæger vil
jeg nævnes H.C. Andersen

"Lidt efter lidt lyser mit navn op, det er også det eneste jeg lever for.Jeg
higer efter æren som den gærrigge efter guldets klang, begge dele er vist
nok tomme, men een ting må man dog være begejstret for i denne verden,
ellers falder man sammen og rådner. H.C. Andersen

"Nu skal jeg fortælle en historie om LYKKEN KAN LIGGE I EN PIND

"Vikender alle sammen lykken.nogle ser den år ud, år ind. andre kun i visse
åringer, på en enkelt dag, ja der gives de mennesker, som kun een eneste
gang i deres liv ser den, men se den gør vi alle. HC Andersen

Det er tungt forbandet tungt at dø, mens hjertet stadig er ungt. HC Andersen
'But the Emperor has nothing on at all!' cried a little child.
Hans Christian Andersen

Man er for verden, hvad verden tror om en HC Andersen

"Da ingen snegle længere bliver kogt og spist, regnede sneglefamilien det
for en afgjort sag, at menneskeheden måtte være uddød. HC Andersen

"Det er en mageløs blomsterpragt, hvor den vil smage , når den går i
forrådnelse" sagde skarnbassen ved synet af blomsterne i drivhuset. HC
Andersen

En som ikke kan skyde ryg, spinde eller gnistre, skal ikke have nogen
mening, når fornuftige folk taler.- siger katten i Den grimme Ælling
HCAndersen

MER KALDSSNOBBERI: Stoppenålen regner sig for synål og senere endog for en
brystnål Strygejernet bilder sid ind det er en dampkedel, der skal ud på
jernbanen og trække vogne. Hjulbøren anser sig for en kvartkaret fordi den
går på et hjul,
Gyngehesten taler ikke om andet end træning og fuldblodsheste.
- Enhver har sin specielle livsløgn, alle vil leve over deres forhold bryste
sig og kaste blår i øjnene på hver andre.(Friedell om HC Andersen)

Det er med kærlighed som med skildpadde. De fleste kender kun forloren.
H.C. Andersen

.... Jeg har nu på hele denne rejse været hidset på at besøge fruentimmer
Hvor træt jeg var, besluttede jeg dog at se denne slags; gik op i et hus;
der kom en dame, som solgte menneskekød, fire fruentimmer trådte op for mig.
Den yngste var, sagde de, atten år. Jeg bad hende blive; hun var så god som
i bar særk; jeg havde så ondt af hende. Jeg betalte madammen 5 frank, gav
hende, da hun bad mig derom, men gjorde ikke noget; så kun på det stakkkels
barn, der aldeles blottede sig og syntes forundret over, at jeg kun så på
hende. H.C. Andersen

For hvert år, der går, beundrer og elsker jeg H.C. Andersen inderligere som
digter og sætter mindre og mindre pris på ham som menneske. Hvor er jeg dog
taknemmelig for, at jeg ikke har kendt ham. Henry
Hellssen