Knækkede nøgler
Fra : G.B.

Dato : 23-01-05 01:28

Fra min inbox - fra kulturpsykolog Kirsten Damgaard

Helle Hartmann Nielsen. i JP 22 jan.

I JP SØNDAG 16/1 kunne man - blandt flere deprimerende artikler om store
problemer med unge indvandrere af mellemøstlig observans - læse om en 14-
årig andengenerationsindvandrer, som sagde, at han desværre kun havde en
halv nøgle til fremtiden. Det fremgik ikke, hvorvidt knægten har
forstået, at han selv knækker sine nøgler lige så raskt, som han får dem
udleveret. I modsætning til kammeraten, som havde valgt at passe sin
skolegang og sit eftermiddagsjob - på trods af en dårlig start på
teenagelivet.

Men det at tage aktivt ansvar for sin egen tilværelse kan næppe heller
være noget, han og mange andre af samme herkomst lærer hjemmefra, for
forældrene evner jo tydeligvis ikke at tage ansvaret for deres egne børn.
Ligesom de heller ikke formår at give børnene en følelse af, at de indgår
i et fællesskab, det danske samfund, hvor alle skal give et nap med og
respektere dit og mit, for at det skal hænge sammen og fungere til alles
bedste.

At islam skulle være spækket med moral og lovlydighed, forekommer mig at
være et paradoks, set i lyset af bl. a. omtalte drengs syn på
kriminalitet og sin egen mangel på grænser for, hvad han vil være med
til.

En mirakelkur
Denne uge har vi så fået slået fast i offentligheden, at visse etniske
grupper i Danmark både klarer sig elendigt i skolesystemet og får
kriminalitetsstatistikkerne til at eksplodere. Nogle tror, at hvis man
bare går over til at undervise på arabisk i folkeskoletimerne på nogle
skoler, så forsvinder alle problemer, og de unge springer pludselig ud
som velbefarne samfundsborgere med et perfekt dansk.
Her bør man først tænke lidt over, hvorfor mon en sådan mirakelkur kun
behøves blandt arabisktalende elever - og så måske også lige de tyrkiske
- men her kun drengene, forstås. Hvorfor stilles der ikke krav om persisk
eller vietnamesisk i folkeskolen? Nåh nej. Disse grupper er der nok ingen
problemer med. Hvad med tyrkisk, da? Det bliver formentlig næste forslag.

Den kulturelle faktor
Hvis ikke vi vidste bedre, skulle man tro, vi var udsat for et
koloniseringsforsøg af karat - eller snarere et erobringsforsøg. Arabisk
altså. Islamisk, med andre ord. Og utroligt nok spiller politikere,
tænketanke m.fl. lystigt med på ideen om f. eks. undervisning på - ikke
"i" - arabisk i folkeskolen.
Burde man ikke gå i gang med at fokusere på den kulturelle faktor som
problemårsag hos de elevgrupper, der er størst problemer med? Eksempelvis
er det de tyrkiske og de libanesiske elever, der klarer sig dårligst til
folkeskolens afgangsprøver. Modsat de iranske og vietnamesiske børn. Er
dét, fordi det iranske eller det vietnamesiske sprog minder mere om det
danske? Nej vel? Kulturen. Tjek dén. Det gælder også for problemet med
den himmelråbende kriminelle overrepræsentation.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : NoTrabajo

Dato : 23-01-05 06:19

"G.B." <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> altså. Islamisk, med andre ord. Og utroligt nok spiller politikere,
> tænketanke m.fl. lystigt med på ideen om f. eks. undervisning på - ikke

Jamen, det er jo det vi er udsat for. Indse det dog, og lad os bekæmpe det ved
at stemme på DF den 8. februar.
--
NoTrabajo

Fra : kvaerulant

Dato : 23-01-05 10:12

G.B. wrote:

> [...]
>årig andengenerationsindvandrer, som sagde, at han desværre kun havde en

Det kræver 2-3 gange flere resurser at udanner et indvandre barn så
vedkommende kan klare sig selv på
lige fod med de indfødte. Men hvem vil ofre disse penge?

Ingen, reseutatet er at vi må bygge flere dyre fængsler i stedet.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-01-05 10:16

kvaerulant wrote:

> [...]
> lige fod med de indfødte. Men hvem vil ofre disse penge?
>
> Ingen, reseutatet er at vi må bygge flere dyre fængsler i stedet.

Det passer jo ikke, PISA rapporten var forkert, det viser sig at de læser
lige så dårligt som etniske danskere i gennemsnit!

Allan Riise
--
"That men do not learn very much from the lessons of history
is the most important of all the lessons of history." Aldous Huxley

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-05 11:21

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote in message

> Det passer jo ikke, PISA rapporten var forkert, det viser sig at de læser
> lige så dårligt som etniske danskere i gennemsnit!

Har man nu også korrigeret PISA-resultaterne væk? Hvad var forkert i den
rapport? Den viste jo iøvrigt næsten præcis det samme tal for funktionelle
analfabeter blande typedansker og nydanskere, som danske undersøgelser var
nået frem til.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-01-05 11:29

Knud Larsen wrote:
> [...]
> den rapport? Den viste jo iøvrigt næsten præcis det samme tal for
> funktionelle analfabeter blande typedansker og nydanskere, som danske

De københavnske andengenerationsindvan­drere i 9. klasse er slet ikke så
dårlige til at læse, som den seneste PISA-undersøgelse antyder. Faktisk
læ­ser de bedre end landsgennemsnittet.
I første omgang konkluderede forskerne bag PISA-rapporten, at 55 pct. af de
tosprogede i 9. klasse var funktionel­le analfabeter. Men forskerne erkender
nu at have byttet rundt på tallene.

PISA-undersøgelsen af de københavnske elever kom for knap to uger siden og
udløste prompte reaktioner fra såvel politikere som forskere.

Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-05 12:33

> [...]
> de tosprogede i 9. klasse var funktionel­le analfabeter. Men forskerne
> erkender nu at have byttet rundt på tallene.

Det er en fortravlet og forvirret tid vi lever i, folk laver fejl på fejl på
fejl.
Men nu er nydanskerne i København måske på landsgennemsnittet fra
undersøgelsen før PISA, dvs 48% funktionelle analfabeter?

Det er jo forøvrigt ikke mange timer børnene får i skolen i vore dage, - som
jeg så en udregne i Weekendavisen: bare de fem minutters uro og larm, der er
i alle timer før man kan begynde, betyder ét helt år mistet, hvis vi også
trækker andre ting fra, er vi på at tre-fire års undervisning er væk. Og
hvis vi ser på nydanskere, så har vi yderligere det forhold at de har ekstra
fridage, - tre dage i sidste uge fx - ofte længere ferier end skoleferien,
og en måneds Ramadan hvor de sidder og hænger og ikke kan koncentrere sig om
noget som helst. Der bliver sgu ikke megen undervisning tilbage, og netop
den gruppe kan jo så ikke tanke op uden for skoletiden.

Jeg hjalp en tyrkisk pige forleden, hun ville gerne tale et mere avanceret
dansk, - hun talte smukt, når hun brugte det hun kunne - vi prøvede så lige
en tekst, der lå på bordet, hun kendte ikke ord som "neutralitet" "upartisk"
"kompetent" og ord af lignende sværhedsgrad. Og så kan det jo være svært
eller umuligt at følge med i fx gymnasiet. Lige denne pige vidste så selv,
at hun havde et problem, så hun har nok en chance, hvis hun fortsætter at få
hjælp. Hun og hendes far og søskende, talte dansk hjemme, - når moderen ikke
var tilstede for hun var ikke god til dansk.

Fra : Joakim von And

Dato : 23-01-05 12:50

> [...]

ikke
> var tilstede for hun var ikke god til dansk.

Skægt du nævner det. Jeg kendte engang en tyrkisk pige, der fik næsten
lutter 11 og 13 tal i gymnasiet. Mens vi andre festede weekenden lang, sad
hun derhjemme og læste lektier. Nåh, men efter hvad jeg efterfølgende har
fået fortalt af hendes kolleger, gennemførte hun senere medicinstudiet også
her med topkaraktere.

Moralen: hvor der er vilje er der vej. Det gælder også for indvandrer.

JvA

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-05 14:36

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> også
> her med topkaraktere.
>
> Moralen: hvor der er vilje er der vej. Det gælder også for indvandrer.

Bare det var så simpelt, - viljen er naturligvis første forudsætning, men
man lærer nu ikke et "andetsprog" bare vha viljestyrke. Pigen jeg nævner
havde gået i 10. klasse, hvor hun iøvrigt tabte noget af det dansk hun
*havde* lært, fordi der næsten kun var indvandrere i 10. klasse. Men det er
jo ikke ligefrem simpelt, at indhente hvad man burde have lært i 17 år.
Hende du nævner har sikkert også fået gode karakterer i folkeskolen. Mon hun
iøvrigt fik lov at bruge sin uddannelse, eller kom hun hjem til kødgryderne
og børnefødslerne, 50-50 chance?

Fra : Allan Knaap

Dato : 23-01-05 12:15

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> analfabeter blande typedansker og nydanskere, som danske undersøgelser var

Jeg synes ikke man skal klandre forskerne for at have filet deres rapporter
til så de passer ind i den politisk korrekte kasse. De skal jo modtage
offentlig støtte.

Det er dog for sent. Den menige dansker har fået bekræftet hvad de har vidst
hele tiden. Så kan forskerne fifle så meget de vil med deres egne tal.

Jeg er glad for jeg ikke er forsker. Hvor må det være deprimerende at udføre
et stykke arbejde, for derefter at skulle ændre på fakta for ikke at falde i
unåde og miste støtte.

Allan Knaap

Fra : Allan Riise

Dato : 23-01-05 12:19

Allan Knaap wrote:
> [...]
> Jeg er glad for jeg ikke er forsker. Hvor må det være deprimerende at
> udføre et stykke arbejde, for derefter at skulle ændre på fakta for

Det er altså ikke de danske forskere eller politikere der har indset, og
rettet fejlen, men PISA forskerne der har gjort det.

Desværre så må jeres fordomme endnu engang ryge til gulvet med et brag.

Allan Riise

Fra : Allan Knaap

Dato : 23-01-05 12:53

> [...]
> rettet fejlen, men PISA forskerne der har gjort det.
>
> Desværre så må jeres fordomme endnu engang ryge til gulvet med et brag.

Nu er jeg åben overfor input, så hvis du skulle sidde inde med henvisning
til din påstand, er du meget velkommen til at poste dem.

Allan Knaap

Fra : Allan Riise

Dato : 23-01-05 12:57

Allan Knaap wrote:

> Nu er jeg åben overfor input, så hvis du skulle sidde inde med
> henvisning til din påstand, er du meget velkommen til at poste dem.

Du kan jo søge på google, med søgeordene PISA rapport+fejl !

Eller kigge i tråden!

Allan Riise

Fra : Tim

Dato : 23-01-05 13:21

> Du kan jo søge på google, med søgeordene PISA rapport+fejl !
>
> Eller kigge i tråden!

Den sædvanlige Riise; påstå et eller andet, og som bevis henvise til google.

Tim

Fra : Allan Riise

Dato : 23-01-05 13:45

Tim wrote:
> "Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote in message

> Den sædvanlige Riise; påstå et eller andet, og som bevis henvise til
> google.

Det står i tråden, det skulle da ikke være nødvendig at jeg laver en FTP
server for at i kan finde PDF filerne?
Det har været i nyhederne både på DR og TV2.
Det viser bare at I søger den inf. som passer til jeres billede og fordomme,
og straks ryger til tasterne, uden at have den mindste form for kildekritik,
men ok, jeg skal komme med et link her!!

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1852500&rss

Allan Riise

Fra : Allan Knaap

Dato : 23-01-05 14:16

> [...]
> fordomme, og straks ryger til tasterne, uden at have den mindste form for
> kildekritik, men ok, jeg skal komme med et link her!!

Selvfølgelig skal du ikke lave en FTP :)
Jeg søger alle informationer, da jeg så bedst muligt kan danne grundlag for
en holdning.

Jeg gjorde som du opfordrede til og søgte på PISA rapport+fejl .

Dette er hvad jeg fandt:

http://www.infopaq.dk/indland/indland.asp?artno=148040

http://www.tv2fyn.dk/nyheder/index.php?mode=visnyhed&id=58647&artikeltype=ritzau

http://www.uufnet.kk.dk/UUFnet/P%C3%A6dagogisk%20udvikling/Kvalitetsudvikling%20i%20folkeskolen%20(KiF)/k%C3%B8benhavner-PISA.aspx

Ja, det er så hvad uddannelsesborgmester Per Bregengaard mener.

Og hvad siger professor Niels Egelund så til dette ?

http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.asp?ObjectID=32674

Skal vi vente på second edition og se hvad der står der ?

Allan Knaap

Fra : Allan Riise

Dato : 23-01-05 14:36

Allan Knaap wrote:
> [...]
>
> http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.asp?ObjectID=32674
>
> Skal vi vente på second edition og se hvad der står der ?

Ja´, jeg vil mene at vi må vente på en revision.
PISA forskerne indrømmer ( Ved Niels Egelund ) , at da de havde for få dage
til at lave rapporten færdig i, så fik de vendt % satsen i en del af
forholdene,så man kan vel selv slutte sig til resultatet!?

Nemlig at Rapporten som sådan ikke kan bruges til en dyt, og skulle man læse
noget af den, så vil det være at 2'den gen. indv. nærmer sig det generelt
dårlige gennemsnit i DK. og at læsefærdighederne som sådan i Danmark,
desværre, er alt for ringe, som tidligere rapporter har fastslået, uagtet
dennes rapports indhold.

Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-05 15:17

> [...]
> Danmark, desværre, er alt for ringe, som tidligere rapporter har
> fastslået, uagtet dennes rapports indhold.

Selvfølgelig kan den bruges, selv om man har byttet om på 47 og 55, - som
det jo viser sig at være tilfældet: Altså "kun" 47% af de københavnske 2g.
er funktionelle analfabeter mod 55% af 1. indvandrere.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-01-05 15:22

Knud Larsen wrote:
> [...]
> som det jo viser sig at være tilfældet: Altså "kun" 47% af de
> københavnske 2g. er funktionelle analfabeter mod 55% af 1.

Desærre ikke de eneste procenter der er forbyttede.
Vi må vente på revisionen!

Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-05 17:13

> Desærre ikke de eneste procenter der er forbyttede.

Den ER udsendt på pdf.

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-05 14:48

> [...]

tosprogede i 9. klasse var funktionel­le analfabeter. Men forskerne erkender

Men HVILKE tal har de byttet rundt på? Helt hul i hovdet at "nyhederne.tv2"
ikke skriver det, - der er jo fanden til forskel på, om man har byttet rundt
på tallene 14 og 55, eller om det drejer sig om 47 og 55.

Fra : Allan Riise

Dato : 23-01-05 15:21

Knud Larsen wrote:
> [...]
> "nyhederne.tv2" ikke skriver det, - der er jo fanden til forskel på,
> om man har byttet rundt på tallene 14 og 55, eller om det drejer sig

Vi må vel bare vente på den reviderede udgave.
Humlen i det er at det er PISA der indrømmer at der er fejl, og at det ikke
bare er påstande, eller talmanipulationer fra Danske forskere og
skoleledere, som blev forsøgt påstået her i tråden!

Allan Riise

Fra : Allan Knaap

Dato : 23-01-05 17:10

> [...]
> ikke bare er påstande, eller talmanipulationer fra Danske forskere og
> skoleledere, som blev forsøgt påstået her i tråden!

Jeg tror nu ikke vi kommer til at se en væsentlig forskel på 1 og 2'nd
udgave.

Som Niels Egelund siger:

"Vi har selvfølgelig accepteret deadline, men på det tidspunkt regnede vi
med at få de bearbejdede data omkring 1. november. Som sagt fik vi dem først
tre-fire uger senere, og så er jeg af sådan et gemyt, at jeg siger: 'Ok, så
klør vi på'. Selvfølgelig er det beklageligt, at der er fejl i rapporten,
men de er så små i forhold til de overordnede problemer, at jeg ikke kan
hidse mig op over dem", siger Niels Egelund.

Alt kan pustes op til hvad det måtte være. Det være sig problemet i sig
selv, og små fejl der kan danne grundlag for at sætte spørgsmålstegn ved de
fakta der bliver fremlagt.
Det hele kommer vel an på hvilket resultat man ønsker.

Havde PISA nu fremlagt en rapport med et andet resultat, at der ingen
funktionelle analfabeter var. Ville man så se en Per Bregengaard påpege
mindre fejl, blæse dem op til passende størrelse, og kræve en revidering af
undersøgelsen?

Allan Knaap

Fra : J. Junge

Dato : 23-01-05 15:42

Knud Larsen skrev om PISA-rapporten:
> [...]
københavnske 2g.
> er funktionelle analfabeter mod 55% af 1. indvandrere.

Rapporten viser også andre interessante ting.
Ifølge en artikel i seneste udgave af Weekendavisen viser
PISA-rapporten 'at indvandrerbørn på de københavnske ghettoskoler
med mange tosprogede elever klarer sig fagligt lige så godt - for ikke
at sige dårligt - som indvandrerbørn på overvejende hvide
folkeskoler.'
Grunden til, at det ikke går dårligere på de sorte skoler er ifølge
rapporten at lærerne på de skoler er blevet efteruddannet i at
undervise i dansk som andetsprog.

Rapporten støtter ifølge artiklen heller ikke, at tvangsspredning af
tosprogede elever skulle gavne indlæringen. Et par citater:

'De færreste hæfter sig ved, at rapporten et langt stykke af vejen
faktisk modsiger den for tiden herskende antagelse af, hvad der er den
bedste opskrift på en bedre integrations-politik i skolevæsnet.

Ingen fornuft
Analysen giver således ingen dækning for, at det hjælper på de
to-sprogede børns færdigheder, hvis de med diktat fra rådhuset
bliver busset ud af deres eget skoledistrikt.'

Alle citater er fra artiklen "Hvornår lærer de lektien? - Skoleliv.
Tvangsspredning af indvandrebørn og flere standardiserede tests er
blevet plusord i valgkampen. PISA-rapporten giver ikke de herskende
holdninger opbakning" af Henrik Dørge i Weekendavisen 21. -27. januar.

Artiklen er tilgængelig på nettet, men kræver mindst en uges
netabonnement til 38 kroner.
http://www.weekendavisen.dk/samfund/artikel:aid=13690:dpol=2
Eller bare køb avisen i din nærmeste kiosk.

-jj-

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-05 17:24

"J. Junge" <j_j__@hotmail.com> wrote in message

> [...]

blevet plusord i valgkampen. PISA-rapporten giver ikke de herskende
holdninger opbakning" af Henrik Dørge i Weekendavisen 21. -27. januar.

Ja, den VAR interessant, - jeg har læst den. Tvangsspredning er jo kedeligt
i det hele taget, men er idéen ikke også, at det rent faglige i det hele
taget, bliver ringere, hvis der er 80% nydanskere med sprogproblemer? Dansk
lærer man ved at tale dansk i skolen og i fritiden, det mere avancerede
inden for sproget, kan man sikkert lære nogenlunde lige godt om der er 40%
eller 80% nydanskere i klassen?

Se artiklen om de jødiske skoler i København i Berlingeren, - mange af de
samme problemer, ludfattige børn, forældre der ville have mere religion i
skolen, jiddish i hjemmet osv. Men de lærte alle dansk, fordi de altid talte
dansk uden for hjemmet, og fordi de anså Danmark for deres hjemland, - der
var ikke så mange paraboler i 1805, eller i 1900 da de russiske jøder ankom,
DET gør en utrolig forskel, foruden at det nu er så let at komme til
hjemlandene, især i Mellemøsten og Tyrkiet. Ikke som i USA, hvor det trods
alt er en langt dyrere og mere kompliceret rejse. Og man er ofte mere
interesseret i at identificere sig med en stor og magtfuld nation, end i en
lille småstat som Danmark.