Måling: V 37%, S 27%
Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-05 11:47

I følge en meningsmåling offentliggjort i Jyllandsposten på:

http://www.jp.dk/login?url=fv2005/artikel:aid=2841348

ligger Venstre til at få hele 10 %point mere end Socialdemokratiet.
Venstre: 36,7% og 65 mandater, Socialdemokratiet: 26,8% og 49 mandater.

I meningsmålingen får De konservative 13 mandater og Dansk Folkeparti
19. Det giver i alt 97 mandater til regeringen og dens støtteparti, mens
oppositionen samlet får 78, idet SF får 12 og De Radikale 17. Der
mangler dog i tallene fire nordatlantiske mandater, og såvel
Enhedslisten som kristendemokraterne kan godt vise sig at ryge ind
alligevel.

Hvis vi lige kigger på sagen om afskaffelse af straffelovens
blasfemibestemmelse, så er DF, SF og S for. De står dog kun til at få i
alt 80 mandater. Det er dog næppe et emne der spille nogen rolle i
stemmeafgivningen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-05 11:53

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> [...]
> blasfemibestemmelse, så er DF, SF og S for. De står dog kun til at få i
> alt 80 mandater. Det er dog næppe et emne der spille nogen rolle i

Derimod opdager jeg, at der i så fald vil findes et højreliberalt
alternativ uden om Dansk Folkeparti. Regeringen + R vil få 95 mandater,
hvilket ville kunne give modstanderne af velfærdsstaten i K og R blod på
tanden.

Heldigvis har Fogh her givet S vetoret, ligesom forringelser her først
vil kunne træde i kraft efter valget.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim2000

Dato : 22-01-05 12:22

> [...]
> tanden.
>
> Heldigvis har Fogh her givet S vetoret, ligesom forringelser her først

Men er det ikke her hele humlen i dansk politik er?

Uanset hvem der vinder, så savner samtlige partier visioner for fremtiden,
hvis man er borgerlig er det møjhamrende træls at der ikke sker borgerlig
politik (og det samme med den anden fløj). Den eneste gang vi i nyere tid
oplevede virkelig store ting var under Nyrups første regering, hvor der var
en flertals regering.

Selv hvis Enhedlisten og SF fik suverænt flertal ville landet næppe forandre
sig meget, selv hvis V og DF fik flertal ville der næppe ske de store
ændringer osv osv.

mvh
Kim

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 22-01-05 13:39

Kim2000 skrev Lørdag den 22. januar 2005 12:22 i beskeden
<KHqId.77$ya1.17@news.get2net.dk> i gruppen dk.politik:
> Den eneste gang vi i nyere tid oplevede virkelig store ting var under
> Nyrups første regering, hvor der var en flertals regering.

Der var også Schlüter-regeringen, der efter et kanongodt valg fik et styrket
Konservativt Folkeparti efter kartoffelkuren blev indført. Han blev
provokeret af truslen om at Socialdemokratiet ville stemme Nej til
finansloven, tog et valg, og fik befolkningens stemme for besparelserne i
kartoffelkuren.

De fleste af os ved jo ganske godt den er rivende gal med de sociale
ydelser, og at pensionsbilledet ser en anelse dystert ud hvis man
fortsætter med det vanvid der blev indført i 70'erne, hvor man legede
julemænd for skatteborgernes penge!

Henrik Blunck
Vil du vide mere om Linux - http://www.linux-svar.dk
Oversættelse af manualer m.v. - http://www.ikt-strategi.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-05 15:08

Henrik V Blunck <h_blunck@gmx.net> wrote:

> [...]
> ydelser, og at pensionsbilledet ser en anelse dystert ud hvis man
> fortsætter med det vanvid der blev indført i 70'erne, hvor man legede

Så prøv lige at se på Weekendavisen fra i går:

http://www.weekendavisen.dk/samfund/artikel:aid=13698:dpol=2

===
Flagellanter
============

Tidligere overvismand, økonomiprofessor Claus Vastrup mener, at den
økonomiske del af begrundelsen for kravet om velfærdsreformer her og nu
er »stærkt overdrevet«.

»Og med samme målestok er kravet til størrelsen af de indgreb, der er
behov for, også overdrevet,« siger professor Claus Vastrup og
fortsætter:

»Lad os lige holde fast i et par ting: dansk økonomi er kernesund
forstået på den måde, at arbejdsløsheden er forholdsvis lav, samtidig
med at der er lav inflation og et betydeligt overskud på de offentlige
budgetter. Der er også et stort overskud på betalingsbalancen, og i
løbet af 2005 vil udlandsgælden efter alt at dømme være væk. Så er det
rigtigt, at der er et par statsfinansielle problemer, der er ved at
melde sig, men de er ikke akutte, som man kan få indtryk af fra
debatten.

Det første problem er, at statens indtægter presses af, at visse
skattekilder svækkes eller forsvinder til udlandet, fordi de fleste
økonomiske grænser mellem landene efterhånden er blevet ophævet. På
statens udgiftsside er det samtidig sådan, at det danske velfærdssystem
giver alle ret til overførselsindkomster, uanset om de har bidraget til
finansieringen. Det andet problem er befolkningens aldring, altså det
efterhånden velkendte fænomen, at der i de kommende årtier bliver mange
flere pensionister og færre i den arbejdsduelige alder, også fordi
pensionisterne lever længere end tidligere.«

- Men begge problemer kræver indgreb?

»Det gør de, og hvis ikke skattetrykket skal stige i fremtiden, gælder
det især de problemer, der følger af befolkningens aldring. Men det er
nærliggende at løse problemerne dér, hvor de opstår. Det er derfor, jeg
mener, at det ikke giver mening ud fra en økonomisk begrundelse, når
nogle antyder, at de såkaldte velfærdsreformer skal omfatte alle mulige
velfærdsydelser som for eksempel børnetilskuddet. Dermed være
selvfølgelig ikke sagt, at der ikke kan komme indgreb, der beskærer
børnetilskuddet. Politik er i sidste ende fordelingspolitik.

Men logikken tilsiger, at man først og fremmest sætter ind, hvor
problemerne opstår. Presset på skattesystemet kræver en gradvis
omlægning i retning af mindre beskatning af mobile skattekilder og
større beskatning af faste skattekilder. Men igen er det selvfølgelig et
politisk spørgsmål, om en del af finansieringen skal skaffes gennem
offentlige besparelser fremfor ny beskatning.

Det andet problem - altså befolkningens aldring - trækker i retning af,
at der bliver knyttet en mere direkte sammenhæng mellem
pensionsindbetalingerne i de unge og yngre år og størrelsen af den
udbetaling, man får, når man skal pensioneres. Dér glemmer man ofte, at
det allerede et langt stykke af vejen er sket med de
arbejdsmarkedspensionsordninger, der blev etableret i begyndelsen af
1990erne. For de fleste, der går på pension om en snes år, vil
folkepensionen alt andet lige udgøre en noget mindre andel af den
samlede pension end i dag. Og det vil derfor blive stadig tydeligere i
tegnebogen, at jo før du vælger at gå pension, jo mindre bliver din
arbejdsmarkedspension. Det trækker klart i retning af, at folk typisk
vil gå senere på pension end i dag. Men denne tendens udelukker ikke, at
det af hensyn til finansieringsproblemet kan blive nødvendigt på et
tidspunkt også at hæve den alder, hvor man får ret til efterløn og
folkepension, som man har besluttet gradvis at gøre i Sverige. Men da
flere og flere har fået ikke-fysisk arbejde, er de typisk heller ikke
nedslidte som tidligere.«

- Men efterlønnen til godt 25 milliarder kroner er vel et problem?

»Jo, da. Men da efterlønnen er skattefinansieret, er det i høj grad et
fordelingsproblem. Set i forhold til statsbudgettet er det ikke et akut
problem. Økonomisk set vedrører diskussionen det, som man kalder
holdbarheden af de offentlige finanser. Ifølge Velfærdskommissionen er
det først mellem 2020 og 2025, at de offentlige udgifter vil overstige
de offentlige indtægter, hvis de nuværende regler for opkrævning af
skatter og for tildeling af efterløn, pension og andre
overførselsindkomster bliver opretholdt, som de er i dag.

I de følgende år vil underskuddet stige, men der er betydelig usikkerhed
om problemets størrelse 30-40 år fra nu. Alle de økonomiske beregninger
er enige om, at der kommer et problem, hvad enten beregningerne er lavet
i Finansministeriet, af Vismændene eller af Velfærdskommissionen. Men
det er ikke et akut behov for indgreb, som man kan få indtryk af fra
medierne. Og der er heller ikke tale om, at velfærden slet ikke kan
finansieres i fremtiden. For det kan den.

===

Problemerne er ganske simpelt hverken så store som folk tror, eller så
presserende som folk tror. Senere i artiklen nævnes at der allerede er
gjort meget gennem de obligatoriske arbejdsmarkedspensionsordninger, som
letter presset mod folkepensionen {som for de fleste vil falde bort,
idet man må formode at folkepensionens grundbeløb ændres til et tilskud,
så ikke alle får det}.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 22-01-05 12:24

> [...]

> tanden.
>
> Heldigvis har Fogh her givet S vetoret, ligesom forringelser her først

Flere strenge at spille på for Fogh, jeg ser også et VK flertal sammen
med SF, det betyder at Fogh får mindst 4 flertalsmuligheder: VK+DF,
VK+S, VK+R og VK+SF.
--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 22-01-05 13:36

Jesper skrev Lørdag den 22. januar 2005 12:23 i beskeden
<1gqsi8b.9d9og71ixkes1N%spambuster@users.toughguy.net> i gruppen
dk.politik:
> Flere strenge at spille på for Fogh, jeg ser også et VK flertal sammen
> med SF, det betyder at Fogh får mindst 4 flertalsmuligheder: VK+DF,
> VK+S, VK+R og VK+SF.

VK+S er næppe sandsynlig... "Made in Denmark" ligger meget fjernt fra
Venstres program i hvert fald.

VK+DF og VK+R er de to mest sandsynlige, og med en vis overvægt til VK+DF da
man næppe vil fornærme de efterhånden mange vælgere der stemmer på DF set
f.eks. i forhold til de Konservative. Endvidere vil selv en lille
ministerpost til DF være at foretrække - set fra V og K's side - fremfor at
skulle bejle til de Radikale.

Men alle ønskes et godt valg den 8. februar.

Fra : Jesper

Dato : 22-01-05 13:43

> [...]

> skulle bejle til de Radikale.
>
> Men alle ønskes et godt valg den 8. februar.

Dvs. du ikke husker SV regeringen i 70'erne?

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 22-01-05 14:20

Jesper skrev Lørdag den 22. januar 2005 13:43 i beskeden
<1gqsllx.rcrqfq1kdre55N%spambuster@users.toughguy.net> i gruppen
dk.politik:

> Dvs. du ikke husker SV regeringen i 70'erne?

Jo, den holdt ikke særligt længe, hvilket du vel så også husker -- derfor
skrev jeg "er næppe sandsynlig", da jeg formoder at politikere lærer af
historien...