Dansk Supermarked vandt tørklædesag i Høje~
Fra : Jesper

Dato : 21-01-05 13:36

/ritzau/ - 12:30 - 21. jan. 2005

Dansk Supermarked må gerne forbyde ansatte at bære religiøse tørklæder
på jobbet. Det har Højesteret fastslået i en dom, der stadfæster
landsrettens afgørelse.

Dansk Supermarked har vundet en sag om retten til at bære tørklæder i
arbejdstiden. Supermarkedskæden må gerne forbyde ansatte at bære
religiøse tørklæder på jobbet, fastslår Højesteret i en principiel dom.

Sagen var anlagt af en muslimsk kvinde, der i 2001 blev bortvist uden
løn fra sit job i en Føtex-butik, fordi hun ønskede at bære tørklæde i
arbejdstiden.

Højesteret mener, at forbuddet mod hovedbeklædning er i orden, da Føtex
har generelle regler for alle ansatte om personalets beklædning i de
kundevendte funktioner.

Så selv om retten anfører i dommen, at beklædningsreglerne i Føtex i
særlig grad rammer de muslimske kvinder, så vurderer dommerne ikke, at
der er tale om en overtrædelse af loven om forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet.

Dommen er en stadfæstelse landsrettens afgørelse.

--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Tim

Dato : 21-01-05 13:40

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> /ritzau/ - 12:30 - 21. jan. 2005
>
> Dansk Supermarked må gerne forbyde ansatte at bære religiøse tørklæder
> på jobbet. Det har Højesteret fastslået i en dom, der stadfæster
> landsrettens afgørelse.

Det var da glædeligt.

Tim

Fra : Jim

Dato : 21-01-05 15:44

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
| "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

| Det var da glædeligt.

Ja, i høj grad.
Jeg tror, jeg hejser flaget i dagens anledning.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-05 17:17

> Dansk Supermarked må gerne forbyde ansatte at bære religiøse tørklæder
> på jobbet. Det har Højesteret fastslået i en dom, der stadfæster
> landsrettens afgørelse.

Som forventet, også på basis af praksis i Den europæiske
Menneskerettighedskonvention.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 21-01-05 18:37

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Som forventet, også på basis af praksis i Den europæiske
> Menneskerettighedskonvention.

Jada, kun glædeligt at Højesteret ikke faldt for fristelsen til at
lovgive fra dommersædet.