Dankort gebyr - nu skal det skjules
Fra : Kim2000

Dato : 21-01-05 12:56

Bl.a. Konservative var med til at lave den forhadte aftale, men nu siger man
noget andet eller gør man.

Butikkerne må ikke opkræve gebyret på bonnen, men det er bestemt ikke det
samme som det ikke må opkræves. Nu må kunden bare ikke oplyses om det, sagt
med andre ord, nu kommer alle til at betale for dem der har dankort.

Et løfte der måske ikke betyder så meget, men det fortæller een ting, at man
ikke kan stole på partiernes valgløfter.

Ja, måske glemmer folk igen at der er et gebyr, så der igen bliver brugt
mere dankort (=flere penge til bankerne).

Allerede nu er det sådan, at når en person i min butik (hvor jeg arbejder
som leder i weekenderne), afkræves:

50 øre i gebyr
40 øre i opkaldsafgift - som dog er fordelt på alle kunder.

Det koster altså 90 øre at betale med sine egne penge.

Gad vide hvem der betaler? Det gør forbrugerne, de eneste der i dag står som
vindere er bankerne. Man kan tale om vellykket lobbyisme.

mvh
Kim

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-01-05 13:23

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev:

> Bl.a. Konservative var med til at lave den forhadte aftale, men nu
> siger man noget andet eller gør man.

Næsten alle Folketingets partier stemte ja til aftalen.

> [...]
> ikke det samme som det ikke må opkræves. Nu må kunden bare ikke
> oplyses om det, sagt med andre ord, nu kommer alle til at betale

Ligesom dem der bruger Dankort betaler for alle dem, der bruger
kontanter.
Dit (og D&H's argument) mod det V og K har tænkt sig er forkert, selvom
det er rigtigt at protestere meget stærkt mod, at der indføres
lovgivning mod at synliggøre gebyret til bankerne som er det Anders
Fogh Rasmussen og Bendt Bendtsen er ude på med deres udtalelser selvom
de forsøger at skjule det.

> Et løfte der måske ikke betyder så meget, men det fortæller een
> ting, at man ikke kan stole på partiernes valgløfter.

Det har man aldrig kunnet desværre.

> Ja, måske glemmer folk igen at der er et gebyr, så der igen bliver
> brugt mere dankort (=flere penge til bankerne).

Og til staten.

> [...]
> 40 øre i opkaldsafgift - som dog er fordelt på alle kunder.
>
> Det koster altså 90 øre at betale med sine egne penge.

Kræver I så også et gebyr for kontantbetaling? For rengøring? For
strømforbrug? For slid på gulvet?
Butikkerne er også nogle klovne i den her sag ligesom bankerne.

> Gad vide hvem der betaler? Det gør forbrugerne, de eneste der i
> dag står som vindere er bankerne. Man kan tale om vellykket
> lobbyisme.

Ja. Problemet er, at vi har politikere der løber fra ansvaret og en
meget svag forbrugerorganisation i Forbrugerrådet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : 3W

Dato : 22-01-05 05:44

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> Ja. Problemet er, at vi har politikere der løber fra ansvaret og en
> meget svag forbrugerorganisation i Forbrugerrådet.

Spørgsmålet er, hvorfor der åbenbart er et monopol på betalingskort i
Danmark? Andre lande er udmærket i stand til at modtage betaling fra et utal
af kort fra et utal af banker. Hvorfor er Danmark anderledes? Er der et
statsmonopol bag?

Fra : Lars Månsson

Dato : 22-01-05 09:14

"3W" <dghncv@cvxlksjdf.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> utal
> af kort fra et utal af banker. Hvorfor er Danmark anderledes? Er der et

jamen det kan du også gøre i Danmark, jeg tror at der ikke noget
kort som er så billigt eller godt/bekvemt, selv efter det nye gebyr.

Jeg har også et Masterkort.

Hilsen
-Lars-

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-05 10:02

3W <dghncv@cvxlksjdf.net> wrote:

> [...]

> af kort fra et utal af banker. Hvorfor er Danmark anderledes? Er der et

Er det da umuligt i Danmark at betale med internationale kort? Jeg har
da ellers ingen problemer med at få et Master's Card, selv om jeg ikke
har ønsket det. Der er masser af forretninger der accepterer andre
betalingskort end Dankortet, der blot er det mest anvendte {og
praktiske} her i landet.

Mit dankort er i øvrigt forsynet med et visakortikon, så det også kan
anvendes internationalt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 22-01-05 18:50

Per Rønne skrev i meddelelsen
<1gqsab9.sy0mzrwbchhpN%spam@husumtoften.invalid>...

>Er det da umuligt i Danmark at betale med internationale kort? Jeg har

Nej ikke for udlændinge.

Hvis vi ser på VISA, så har PBS monopol på at cleare VISA transaktioner
i DK - og da man i DK kun kan få VISA i forbindelse med et Dankort
betragtes alle sådanne transaktioner som Dankorttransaktioner.

Ok - man kan have en bank i udlandet som har udsedt et VISA kort, som
jo så ikke er et Dankort; men reelt er det for bøvlet.

I USA er det den enkelte bank, som clearer VISA betalingerne, hvilket
også gør at de kan levere en bedre service end danske banker kan
(data til/fra VISA systemet filtreres af PBS)

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : gukker

Dato : 22-01-05 20:07

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Per Rønne skrev i meddelelsen
> <1gqsab9.sy0mzrwbchhpN%spam@husumtoften.invalid>...

> Nej ikke for udlændinge.

Det er heller ikke umuligt for danskere at betale i Danmark med
internationale kreditkort- Visa Electron kan bruges både her og i udlandet,
og mastercard kan ligeledes benyttes her og i udlandet. Ja Diners Club giver
samme muligheder for danskere i Danmark.

--
Gukker

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-01-05 20:02

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Nej ikke for udlændinge.

Heller ikke for danskere.

> Hvis vi ser på VISA, så har PBS monopol på at cleare VISA transaktioner
> i DK - og da man i DK kun kan få VISA i forbindelse med et Dankort
> betragtes alle sådanne transaktioner som Dankorttransaktioner.

Med et dansk Eurocard/Mastercard kan man betale mange steder.

Men det er op den enkelte forretning/forretningskæde om de vil modtage det.

Jeg kender, eks, ingen benzinselskaber der ikke tager imod det. Derimod
er det ikke så mange dagligvarerforretninger der tager det.

Efterhånden kommer der flere og flere der tager imod det på den måde at
man skal bruge pin-koden.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-01-05 09:01

> Spørgsmålet er, hvorfor der åbenbart er et monopol på
> betalingskort i Danmark?

Generelt er der et alvorligt problem med manglende konkurrence i
Danmark på stort set alle områder. En del af problemet er en meget svag
konkurrencestyrelse.

> Andre lande er udmærket i stand til at
> modtage betaling fra et utal af kort fra et utal af banker.
> Hvorfor er Danmark anderledes? Er der et statsmonopol bag?

Ikke direkte men de danske politikere gør det nemt for virksomheder at
opnå defacto monopoler.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-01-05 13:57

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) skrev:

> Er det da umuligt i Danmark at betale med internationale kort?

Så godt som. Stort set ingen steder kan modtage udenlandske Visa og
Mastercard. Noget der meget ofte undrer udlændinge når de ser, at der
sidder mærker der viser, at butikken tager mod de pågældende kort.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 22-01-05 14:39

> [...]

> Mastercard. Noget der meget ofte undrer udlændinge når de ser, at der
> sidder mærker der viser, at butikken tager mod de pågældende kort.

Forbløffende. Ja, jeg har aldrig haft et mastercard, selv om mit
engagement med Danske Bank gør at jeg bare ville få et sådant udleveret
{men hvorfor skabe sig mulighed for yderligere gæld?}, men når
mærkaterne viser at man kan bruge kortet, så må det vel også være
muligt.

Ellers er det da uærlig reklame.
--
Per Erik Rønne

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-01-05 07:37

"Mikkel Foldmann" <f-o-l-d@m-a-n-n.dk> skrev:

> Hm, det lyder lidt sært. Da jeg boede i Japan havde jeg både et
> amerikansk Mastercard og et Visa udstedt af BankOne i USA, som jeg
> begge har brugt i Danmark uden problemer. Hvad skulle problemet
> være?

At butikkerne ikke modtager det hvilket til dels skyldes PBSs defacto
monopol på kortindløsninger i DK.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : gukker

Dato : 24-01-05 17:38

> At butikkerne ikke modtager det hvilket til dels skyldes PBSs defacto
> monopol på kortindløsninger i DK.

nogle forretninger modtager da MasterCard, som ofte er udstedt af
bankerne. Jeg har med stor fornøjelse benyttet mit i hos Elgiganten og andre
butikker uden problemer.

Gukker

Fra : Mikkel Foldmann

Dato : 24-01-05 22:51

Morten Bjergstrøm skrev i meddelelsen ...

(-)

>At butikkerne ikke modtager det hvilket til dels skyldes PBSs defacto
>monopol på kortindløsninger i DK.

Jeg tror det er mere en skrøne. Jeg har i hvert fald ikke selv oplevet det, og jeg har trods alt
brugte mine US-kort på tankstationer og en masse andre forretninger. Hvilke forretninger skulle der
være tale om, og hvad er deres begrundelser?

--

Mikkel

"All science is either physics or stamp collecting"
---Ernest Rutherford.

Fra : Kasper Larsen

Dato : 24-01-05 23:53

> At butikkerne ikke modtager det hvilket til dels skyldes PBSs defacto
> monopol på kortindløsninger i DK.

Passer ikke, i rigtig mange butikker kan du betale med Visa, Mastercard /
Eurocard, American Express. Prøv at kigge efter skiltene.

Kasper

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-01-05 12:52

"gukker" <detkuduliatvide@mennej.invalid> skrev:

> nogle forretninger modtager da MasterCard,

Ja et dansk udstedt MasterCard.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-01-05 12:54

"Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> skrev:

> Passer ikke, i rigtig mange butikker kan du betale med Visa,
> Mastercard / Eurocard, American Express. Prøv at kigge efter
> skiltene.

Hvis de er udstedt i Danmark. Kort udstedt i udlandet kan som oftest
IKKE bruges.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : T. Liljeberg

Dato : 30-01-05 15:00

On 25 Jan 2005 11:53:32 GMT, "Morten Bjergstrøm"

>Hvis de er udstedt i Danmark. Kort udstedt i udlandet kan som oftest
>IKKE bruges.

Siden 1995 har jeg brugt amerikansk udstedte credit kort i Danmark
mere end 100 gange. Hvis jeg scroller ned over listen og undlader at
inkludere forretninger i Københavns Centrum, såsom Illums Bolighus og
Royal Copenhagen, så er der stadig mindst 40 transaktioner, inklusive
DSB kiosker Køge og andre steder i provinsen (helt tilbage i 1995), en
boghandel i Nordsjælland, en tankstation i Dragør, Synoptik, Fona i
Aalborg, og en dagligvareforretning også i Nordsjælland.

Min erfaring er, at udenfor Københavns Centrum kan man ikke uden
videre regne med at kunne bruge AmEx eller andre udenlandsk udstedte
kort, men oftest er det muligt.

--
Government at its best is a necessary evil,
and at its worst, an intolerable one.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-01-05 18:01

> [...]

> udleveret {men hvorfor skabe sig mulighed for yderligere gæld?},
> men når mærkaterne viser at man kan bruge kortet, så må det vel

Det er det også hvis du har et dansk udstedt kort. Men hvis en
amerikaner vil bruge sit mastercard så er det som oftest ikke muligt.

Danmark er et rent u-land på det punkt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Mikkel Foldmann

Dato : 23-01-05 20:22

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-01-05 12:53

> Jeg tror det er mere en skrøne.

Nej.

> Jeg har i hvert fald ikke selv
> oplevet det,

Jeg har skullet stå og forklare bla. en amerikaner, hvorfor han ikke
kunne betale for benzin med sit MasterCard.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Mikkel Foldmann

Dato : 25-01-05 21:15

Morten Bjergstrøm skrev i meddelelsen ...

(-)

>Nej.

Hvad er begrundelsen? Og hvor ved du fra at det "som oftest" er tilfældet?

Jeg kender ingen tilfælde hvor nogen er blevet afvist og jeg har brugt mine kort måske 100-150 gange
uden problemer.

(-)

>Jeg har skullet stå og forklare bla. en amerikaner, hvorfor han ikke
>kunne betale for benzin med sit MasterCard.

Med hvilken begrundelse? Hvilken servicesattion?

Fra : N/A

Dato : 23-01-05 20:22

Fra : N/A

Dato : 23-01-05 20:22

Fra : N/A

Dato : 24-01-05 22:51

Fra : Tokarev

Dato : 25-01-05 00:43

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> wrote in message
> [...]
>
> Gad vide hvem der betaler? Det gør forbrugerne, de eneste der i dag står
> som vindere er bankerne. Man kan tale om vellykket lobbyisme.

Käre Danmark (altid 10 år efter), i Sverige koster det INTET at bruge kort,
da det er i bankens + butikkernes intresse at have et kontantlöst samfund.
Bankröveri etc.

Nogle steder koster det 3 kroner i gebyr, hvis du handler under 100
kroner...(men så handler man jo ikke dér vel??)

Det er op til FOLKET at protestere. Squ da märkligt at Sverige skal läre jer
sådan en nem ting

Tokarev

Fra : Egon Stich

Dato : 25-01-05 15:15

"Tokarev" <Dator 33@kindasux.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kroner...(men så handler man jo ikke dér vel??)
>
> Det er op til FOLKET at protestere. Squ da märkligt at Sverige skal läre

Det er fordi danskerne har så travlt med at tale om "forbudssverige", at det
reelt virker som et dansk forbud mod at tænke selv.
Alle idioterne slår sig for brystet og jubler: Dansk er størst.. bedst
...billigst...
Det er en dansk sandhed, man IKKE skal prøve at ændre.
Kommer selverkendelsen en dag, kommer danskerne til at ligne deres flag:
Hvide i ansigterne af harme,
Røde ører af flovhed.

MVH
Egon.
(som har tænkt at tilbringe det meste af sommeren i sverige.)

Fra : Tokarev

Dato : 25-01-05 20:04

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
>
> MVH
> Egon.
> (som har tænkt at tilbringe det meste af sommeren i sverige.)

Vi er jo arvefjender...vores forskellige lande...Og det er ret patetiskt.
Jeg funderer selv på at holde ferie i Danmark...drikke morgenöl og spise
wienerbröd...Lol lol grässet er altid grönnere på den anden side :)

skal man väre vitsig så slår I os vel gule og blå :)

Med Utmärkt Högaktning

Tokarev

Fra : Egon Stich

Dato : 25-01-05 21:04

> [...]
> wienerbröd...Lol lol grässet er altid grönnere på den anden side :)
>
> skal man väre vitsig så slår I os vel gule og blå :)

Arvefjender? sludder og vrøvl.
Jeg har tilbragt mange timer i årenes løb med svenske gæstesejlere på
havnen.
Og mange hos HJV venner i sverige.
Og blandt andet opdaget, at i har en sangkultur, som jeg kender det
hjemmefra. (lidt sydpå)
Det har danskerne ikke.
Og så kan man jo tænke på det gamle ordsprog: Wo man singt, lass Dich ruhig
nieder osv.
Men jeg tror da ikke, med mindre du møder nogle boldidioter, at du løber
risiko for at få nationalfarver..

MVH
Egon.

Fra : N/A