DR's svinske bud på et valgtema
Fra : Malene P

Dato : 20-01-05 18:48

Igen i aftenens TV-avis hører vi, at DR bringer dansk deltagelse i
besættelsen af Irak på bane som et vigtigt valgtema. Ikke ved at stille
spørgsmål ved selve deltagelsen -men ved for 3. dag i træk ved at bringe
nogle idioters "mishandling" af irakiske fanger indi stedet for. Det synes
jeg er modbydeligt.

Malene P

Fra : Towli

Dato : 20-01-05 19:05

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle idioters "mishandling" af irakiske fanger indi stedet for. Det synes

Hvorfor det - skal vi bare ignorere det?

/T

Fra : Malene P

Dato : 20-01-05 19:10

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse

> "Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor det - skal vi bare ignorere det?

Nej -de pågældende perverts skal selvsagt straffes. Handler de efter ordre,
skal dette frem i lyset og de ansvarlige skal også straffes. Meget gerne
hårdt. Men det var jo ikke det, der var mit budskab -vel?

Malene P

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-01-05 19:06

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> writes:
> [...]
>nogle idioters "mishandling" af irakiske fanger indi stedet for. Det synes

Hvorfor dog det?
Mishandlingerne har jo fundet sted i et eller andet omfang - blandt andet
er amerikanske medier stærkt optagede af retssagerne mod de amerikanske
soldater. Havde du forstillet dig at man skulle sortere emner fra i
nyhedsdækningen fordi der nu er valg? Og hvem skulle i givet fald forestå
denne frasortering?

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Malene P

Dato : 20-01-05 19:31

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> soldater. Havde du forstillet dig at man skulle sortere emner fra i
> nyhedsdækningen fordi der nu er valg? Og hvem skulle i givet fald forestå

Hvis DR ønsker at bringe Irak-krigen ind som valgemne, er det OK med mig.
Hvad man end mener om fjernelsen af Saddam eller muligheden for at skabe et
brohoved for indførelse af demokrati i Mellemøsten -så er jeg ikke i tvivl
om, at Anders Fogh bragte Danmark i krig på et falsk grundlag. Selv dumme
lille jeg, troede ikke en døjt på Powell's tvungne optræden i FN. Men at
bruge nogle få US- eller UK- sadisters skrupskøre og ulækre optræden som
indlæg i valgkampen er for mig at skyde helt forbi målet.

Malene P

Fra : Tim

Dato : 20-01-05 19:39

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Hvorfor dog det?

Jeg synes da det er helt ok at diskutere Irak-krigen... og for politikerne
som valgemne, men DR skal ikke prøve at sætte den politiske dagsorden.

Desuden har det intet med politik (valg-politik) at gøre, at nogle engelske
soldater har en IQ under 100.

> Mishandlingerne har jo fundet sted i et eller andet omfang - blandt andet
> er amerikanske medier stærkt optagede af retssagerne mod de amerikanske
> soldater.

Ja og... hvad har det med valget at gøre????

> Havde du forstillet dig at man skulle sortere emner fra i
> nyhedsdækningen fordi der nu er valg? Og hvem skulle i givet fald forestå
> denne frasortering?

Har ikke selv set udsendelsen, men hun (Malene) nævnte jo også, at DR bragte
det på bane som et _valgtema_! Igen: Hvad har nogle engelske soldaters
opførsel med valget at gøre?

Tim

Fra : Brian Mortensen

Dato : 22-01-05 00:28

"Tim" wrote in message:

> [...]
> som valgemne, men DR skal ikke prøve at sætte den politiske dagsorden.

> Desuden har det intet med politik (valg-politik) at gøre, at nogle

Hvis tortur, omend jeg ikke mener det kan/bør klassificeres som sådan, kan
redde udskyldige* menneskeliv er det et nødvendigt onde vi må leve med.
Det er i øvrigt min opfattelse at der burde være langt videre beføjelser i
for-
bindelse med afhøringer end tilfældet er pt.

* Det være sig civile og soldater.

--
/Brian

Fra : Tim

Dato : 22-01-05 00:58

"Brian Mortensen" <br_mo@goseek.dk> wrote in message

> [...]
> for-
> bindelse med afhøringer end tilfældet er pt.

For det første, ligner det her ikke noget, der har med nogen som helst form
for afhøringer at gøre, og dermed ikke noget der kan forsvares som
"nødvendigt".

For det andet, er det aldeles ligegyldigt i forhold til den danske valgkamp.

For det tredie, er jeg enig med dig så vidt, at tortur ikke kan undgåes og
kan forsvares, hvis det kan redde menneskeliv. Hvis der sidder et afstumpet
menneske (en kendt terrorist eller massemorder) med oplysninger der kan
redde mange mennesker, så mener jeg utvetydigt, at det i orden at bruge
vold, for at redde disse mennesker.

Det er sørgerligt, men det er desværre den virkelige verden vi lever i.

Tim

Fra : Brian Mortensen

Dato : 22-01-05 02:31

"Tim" wrote in message:

> For det første, ligner det her ikke noget, der har med nogen som helst
form
> for afhøringer at gøre, og dermed ikke noget der kan forsvares som
> "nødvendigt".

Tror kun de færreste kan sætte sig ind i det pres man lever under i sådanne
situationer. Synes ikke man skal bebrejde soldaterne noget. De er trods
alt kun mennesker. De befinder sig i en hverdag hvor de omgives af vold,
død, trusler og lever i under et konstant pres for at blive taget som
gidsel,
hvorfor det er svært at skelne hvornår man er trådt over stregen. Ikke at
det
skal retfærdiggøre alt det der sker, men retssager og straffe hjælper næppe
på problemet. Det der skal til er forebyggelse, underforstået bedre træning
og uddannelse af udsendt personel. Dette fordrer en revidering af forsvars-
forliget og dermed budgettet.

> For det andet, er det aldeles ligegyldigt i forhold til den danske
valgkamp.

Det kunne af samme grund være et interessant emne i valgkampen, idet der
i dag, fra koalitionsstyrkernes side og dermed dansk side, ikke er foretaget
noget konkret der skal forhindrer fremtidige episoder. Kunne være spændende
at hører hvad en kommende regering ville gøre.

Det ændrer dog ikke på at DR's handlemåde er kritisabel...

--
/Brian

Fra : G.B.

Dato : 22-01-05 03:00

"Brian Mortensen" <br_mo@goseek.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> er trods alt kun mennesker. De befinder sig i en hverdag hvor de
> omgives af vold, død, trusler og lever i under et konstant pres for

Hvis man ikke selv har prøvet noget lignende, det være sig i militæret, i
Medecins sans frontiers eller lignende, er det jo så dejlig nemt at sidde
hjemme i sofaen eller - i dette tilfælde - kontorstolen foran PC'en og
kæfte op om andre folks situation.

Det er ligesom til fodboldkampe - de bedste spillere sidder desværre på
tilskuerpladserne.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Brian Mortensen

Dato : 22-01-05 03:24

"G.B." wrote in message:

> [...]
> kæfte op om andre folks situation.

> Det er ligesom til fodboldkampe - de bedste spillere sidder desværre på

Nu kan jeg ikke lige gennemskue, hvorvidt dit indlæg skal ses som en
apologi eller ej.. Men under alle omstændigheder kender du ikke mit
grundlag for at udtale mig.

--
/Brian

Fra : G.B.

Dato : 22-01-05 03:46

> Nu kan jeg ikke lige gennemskue, hvorvidt dit indlæg skal ses som en
> apologi eller ej.. Men under alle omstændigheder kender du ikke mit
> grundlag for at udtale mig.

Fortæl?

Mit grundlag er, at de færreste nulevende danskere aner, hvad krig drejer
sig om. Og derfor tror de, at det i en krig er tilstrækkeligt med
rundbords-samtaler med hyggelige stearinlys og urte-the.

Fra : Brian Mortensen

Dato : 22-01-05 04:45

"G.B." wrote in message:

> Fortæl?

Har på nuværende et par venner der er ustationeret i Irak og
en der er kommet hjem. Derudover kender jeg flere der har gjort
tjeneste i både Bosnien i midten af 90'erne og senere i Kosova.
Har selv erfaring fra forsvaret, men har ikke været udsendt.

Har fungeret som aflastning for mine venner når de har haft
brug for at snakke og har på den baggrund stykket et billede
samme af de forhold de opererer under. Kan konkluderer at
størstedelen af dem jeg kender, der har været udstationeret har
ændret personlighed, og flere har psykiske problemer.

--
/Brian

Fra : G.B.

Dato : 22-01-05 13:19

"Brian Mortensen" <br_mo@goseek.dk> skrev i meddelelsen news:cssi59$30pe$1
@news.cybercity.dk:

> Har på nuværende et par venner der er ustationeret i Irak og

Jeg har selv en hel del bekendte, som har gjort tjeneste på Balkan op til
flere gange. Så vi er jo nok ret enige.

Fra : Hobert Idiart

Dato : 20-01-05 20:51

Frank Løkkegaard wrote:

> Havde du forstillet dig at man skulle sortere emner fra i
> nyhedsdækningen fordi der nu er valg? Og hvem skulle i givet fald forestå
> denne frasortering?

Den opgave ville jeg da gerne påtage mig.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-01-05 22:18

Malene P wrote:

> [...]
> nogle idioters "mishandling" af irakiske fanger indi stedet for. Det synes

Det skam også modbydeligt at de, næsten, hver dag bringer nyheder om at;
- Nu er den og den overfaldet der og der
- Nu er den og den død ved at havde kørt galt
- Nu har den og den skudt dem og dem, der og der.

Deres opgave er altså at informere os om hvad der foregår. Også udenfor
vores egen lille andedam.

Er du så ikke tilfreds med måden de gør det på er du fri til at finde en
anden kanal. Evt. helt at slukke.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Tim

Dato : 20-01-05 23:20

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Det skam også modbydeligt at de, næsten, hver dag bringer nyheder om at;
> - Nu er den og den overfaldet der og der
> - Nu er den og den død ved at havde kørt galt
> - Nu har den og den skudt dem og dem, der og der.

Nu er det så heldigt, at de ikke prøver at gøre det til et valgtema. Det
_er_ jo trods alt en kanal, vi er tvangsindlagt til at betale kassen for.

Desuden... hvornår har du sidst set noget i DR om "den og den der er blevet
overfaldet der og der", eller "den og den er død ved at kørt galt der og
der" eller "Nu har den og den skudt dem og dem, der og der"???? ... og HVIS,
hvornår har du så hørt dem forsøge at gøre det til en del af valgkampen??

Jeg venter.

> Deres opgave er altså at informere os om hvad der foregår. Også udenfor
> vores egen lille andedam.

Ja da... hvem hulen bestrider det??? Hvad dævlen tror du jeg betaler dem
for???

Hvad hæwlede har det med valgkampen at gøre???

> Er du så ikke tilfreds med måden de gør det på er du fri til at finde en
> anden kanal. Evt. helt at slukke.

Ja, men han er _fandeme_ ikke fri for at betale for lortet!!!

Tim

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-01-05 23:41

Tim wrote:

> Nu er det så heldigt, at de ikke prøver at gøre det til et valgtema. Det
> _er_ jo trods alt en kanal, vi er tvangsindlagt til at betale kassen for.

Det er du såmen også for den anden. Ja faktisk for dem alle. Nogle af
dem kan du så nøjes med at betale for en enkelt gang.

> [...]
> hvornår har du så hørt dem forsøge at gøre det til en del af valgkampen??

Er de stoppet med at informere om skudepisoden i Haderslev?

Hvad med bilulykken i ved Tønder?

> Ja da... hvem hulen bestrider det??? Hvad dævlen tror du jeg betaler dem
> for???

Åbenbart ikke for at bringe dig information om hvad der rører sig i
samfundet. Så måske div. b-film.

> Hvad hæwlede har det med valgkampen at gøre???

Det har det med valgkampen at gøre at vi er nogen der gerne vil
informeres om det når politikerne forsøger at "køre løbet" efter deres
egne ønsker. Så de kan undgå at skulle kæmpe på de ømtålige emner.

Der har vi en presse der, stadig, har lov til at gøre opmærksom på at
der er altså lige en lille krig, derned et sted, som politikerne ikke
ønsker at blive bedømt på, trods det at de har sendt danske soldater ned
til den.

> Ja, men han er _fandeme_ ikke fri for at betale for lortet!!!

Så fravælger man blot fjernsyn og radio, og sparer de penge. Skulle man
få de tendenser alligevel kan man jo blot hente dem hjem over nettet.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-01-05 09:42

> [...]
>bruge nogle få US- eller UK- sadisters skrupskøre og ulækre optræden som
>indlæg i valgkampen er for mig at skyde helt forbi målet.

Det er det jo heller ikke. Det er et simpelt spørgsmål om at dække de
nyheder der er på nuværende tidspunkt - og blandt dem er altså historien
om straffesagerne mod de soldater, der foretog mishandlinger af de
irakiske fanger.

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Malene P

Dato : 22-01-05 04:05

> [...]
> nyheder der er på nuværende tidspunkt - og blandt dem er altså historien
> om straffesagerne mod de soldater, der foretog mishandlinger af de

I den sammenhæng, de pågældende indslag blev bragt, Var det udelukkende for
at stille Irak-krigen i et kritisk lys -altså et indlæg i valgkampen IMOD
regeringen.

Malene P

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-01-05 09:44

Hobert Idiart <in@your.dreams> writes:
>Den opgave ville jeg da gerne påtage mig.

Jamen det er jeg da ikke i tvivl om - men til gengæld er jeg stærkt i
tvivl om, hvorvidt eksempelvis jeg ville være enig i din
nyhedsprioritering. Og det er jo i virkeligheden pointen - nemlig at det
ikke dur at nyhedsprioritere efter et specifikt politisk udgangspunkt. Det
er den nu hedengangne A-presse da forresten et glimrende udtryk for

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311

Fra : Croc®

Dato : 21-01-05 12:07

On Thu, 20 Jan 2005 18:48:17 +0100, "Malene P"
<malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> wrote:

> [...]
>nogle idioters "mishandling" af irakiske fanger indi stedet for. Det synes

Hvis Danmarks første deltagelse i en krig og besættelse de sidste
hundrede år ikke skulle være et valgtema, så findes der vist ikke
nogle temaer at tage hul på.

Kan du nævne en eneste ting af større betydning i det danske landskab?

Regards Croc®

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 21-01-05 13:33

Croc® skrev i meddelelsen <9eo1v0pd961d4ojjkrv81pj8qqha1g32ru@4ax.com>...

>Hvis Danmarks første deltagelse i en krig og besættelse de sidste
>hundrede år ikke skulle være et valgtema, så findes der vist ikke
>nogle temaer at tage hul på.

Det er da mindre end 100 år siden vi var i krig mod Serbien.

Vi har også lige været i krig i Afganistan.

Det er også mindre end 100 år siden vi deltog i en krig mod Tyskland
og den efterfølgende besættelse.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Tim

Dato : 21-01-05 13:34

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message

> Det er da mindre end 100 år siden vi var i krig mod Serbien.
>
> Vi har også lige været i krig i Afganistan.
>
> Det er også mindre end 100 år siden vi deltog i en krig mod Tyskland
> og den efterfølgende besættelse.

Det gælder ikke i Croc-verdenen.

Tim

Fra : Croc®

Dato : 21-01-05 15:22

On Fri, 21 Jan 2005 13:34:20 +0100, "Tim" <thpetersen@hotmail.com>
wrote:

>Det gælder ikke i Croc-verdenen.

Nej lille Tim for den er en del af virkeligheden, noget du desværre
ikke evner at fatte, da du lever i en fantasiverden.

(Elfenbenskysten og Tim)

Regards Croc®

Fra : Croc®

Dato : 21-01-05 15:20

On Fri, 21 Jan 2005 13:32:33 +0100, "Carl Alex Friis Nielsen"
<cafn@get2net.dk> wrote:

>Det er da mindre end 100 år siden vi var i krig mod Serbien.

Vi var ikke i krig med Sebien. Vi deltog i en FN-mission, du burde
kunne se en forskel.

>Vi har også lige været i krig i Afganistan.

Igen en FN-mission.

>Det er også mindre end 100 år siden vi deltog i en krig mod Tyskland
>og den efterfølgende besættelse.

Vi blev besat og var ikke krigsførende.

Regards Croc®

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 22-01-05 19:36

Croc® skrev i meddelelsen <9q32v0lulffmnos3edu66vqvr41f5ri99q@4ax.com>...

>Vi var ikke i krig med Sebien. Vi deltog i en FN-mission, du burde
>kunne se en forskel.

Du mener altså ikke man er i krig når man kaster bobmer i hovedet på
folk fra F16 fly ?

>Igen en FN-mission.

Øh - så mener du vel også at Koreakrigen ikke var nogen krig ?
(den var vi forøvrigt også med i (Jutlandia))

Eller den første Golfkrig for den sag skyld ?

Krig er altså krig uanset om den er sanktioneret af FN eller ej.

>Vi blev besat og var ikke krigsførende.

Vel var vi da så krigsførende - Danmark blev anerkendt som allieret nation
(mange tak Churchil) og havde efter krigen stationeret besættelsesstyrker
i Tyskland. Danske soldater BLEV dræbt i kamp mod tyskerne i 1940 og 1943.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Croc®

Dato : 22-01-05 21:58

On Sat, 22 Jan 2005 19:35:53 +0100, "Carl Alex Friis Nielsen"
<cafn@get2net.dk> wrote:

> [...]
>i Tyskland. Danske soldater BLEV dræbt i kamp mod tyskerne i 1940 og 1943.

Ja der blev ofret nogle stakler til ingen nytte i sydjylland, men vi
var stadig ikke i krig med Tyskland.
Dine andre kommentarer viser du ikke kender konventioner, så videre
debat er uønskelig.

Regards Croc®

Fra : T. Liljeberg

Dato : 30-01-05 14:01

On Fri, 21 Jan 2005 15:20:13 +0100, Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

>Vi var ikke i krig med Sebien. Vi deltog i en FN-mission, du burde
>kunne se en forskel.

Var Kosovo-indsatsen FN-sanktioneret?

--
Government at its best is a necessary evil,
and at its worst, an intolerable one.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-05 14:43

T. Liljeberg <tl_dp@adelphia.net> wrote:

> Var Kosovo-indsatsen FN-sanktioneret?

Jeg tror nok at Croc har glemt alt om, at russerne blokerede for en
indgriben her. Når jeg selv var og er skeptisk for Kosovo-aktionen, så
er det fordi den var ensidigt vendt mod serberne {Kosovo-albanerne havde
ganske simpelt den bedste presse}, og fordi den ikke indeholdt de
nødvendige planer for at løse problemerne der: en reallokering af
befolkningen, så det nordøstlige Kosovo omfattende Pristina og ned til
Kosovo Polje blev rent serbisk, og resten rent albansk, og så de områder
i det egentlige Serbien som er albansk befolket blev lagt til det
albanske Kosovo. Som så passende kunne have været have lagt sammen med
Albanien.

Men man holdt sig til den multietniske utopi, hvorefter løven og
antilopen græsser fredeligt ved siden af hinanden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 30-01-05 14:57

On Sun, 30 Jan 2005 05:00:31 -0800, T. Liljeberg <tl_dp@adelphia.net>
wrote:

>Var Kosovo-indsatsen FN-sanktioneret?

Indsættelsen af danske tropper var under FN's flag og baretter.

Regards Croc®

Fra : T. Liljeberg

Dato : 30-01-05 15:15

On Sun, 30 Jan 2005 14:57:19 +0100, Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

>Indsættelsen af danske tropper var under FN's flag og baretter.

Men den forudgående bombekampagne, som Danmark gennem NATO-medlemskab
deltog i, var svjh ikke FN-godkendt.

Fra : Croc®

Dato : 30-01-05 20:18

On Sun, 30 Jan 2005 06:14:33 -0800, T. Liljeberg <tl_dp@adelphia.net>
wrote:

>Men den forudgående bombekampagne, som Danmark gennem NATO-medlemskab
>deltog i, var svjh ikke FN-godkendt.

Jeg er ikke vidende om at danskerne har smidt en eneste bombe i den
kampagne.

Regards Croc®

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-01-05 17:34

> [...]
>for
>at stille Irak-krigen i et kritisk lys -altså et indlæg i valgkampen IMOD

Hvor ser du dog det?

--
Frank Løkkegaard
Mobil 2624 7311