Lallende populisme -men hvad mener i, er v~
Fra : Malene P

Dato : 20-01-05 18:44

V, K og S ræser rundt og forsøger at score stemmer på dagens overskrifter.
Udover den ulækre og stærkt eskalerende leflen for de i forvejen
overforkælede børnefamilier, kæmper man nu om at score stemmer på at
afskaffe Dankort-gebyret og ved at profilere sig i forbindelse med
lukningen af endnu et slagteri i Hjørring. Havde statsministeren udskrevet
valget for 3 uger siden, ville Lykketoft sikkert stille op med løfter om at
forbyde flodbølger. Men hvad mener i, skal være blandt de vigtigste
valgtemaer? Jeg har selv 2 bud: Afhjælpning af problemerne med udflytning af
arbejdspladser og stop fo tilstrømningr/udvisning af de grupper af
indvandrere, der ikke hører til her i landet. 24-års-reglen er jo en
latterlig lappeløsning udtænkt af naive tåber.

Malene P

Fra : Jesper

Dato : 20-01-05 18:51

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> wrote:

> [...]
> indvandrere, der ikke hører til her i landet. 24-års-reglen er jo en
> latterlig lappeløsning udtænkt af naive tåber.

24 årsreglen er det bedste der nogensinde er sket for Danmark, den satte
nemlig sammen med tilknytningskravet og
tvangsægteskabsbekæmpelseskravene en effektiv prop i for de fremmede
bistandsnassere.
--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Malene P

Dato : 20-01-05 19:16

> [...]
> nemlig sammen med tilknytningskravet og
> tvangsægteskabsbekæmpelseskravene en effektiv prop i for de fremmede

Muligt -men den blev altså ikke indført for at forhindre tvangsægteskaber,
som regeringen bliver ved med at påstå. Den blev indført for at standse
familiesammenføringer generelt -og det er godt nok. Men det er dels fejt at
man ikke har haft mod og mandshjerte til at stå ved dette -og uretfærdigt
over for de danskere og deres udenlandske venner/kærester/ægtefæller, der er
kommet i klemme.

Malene P

Fra : Jesper

Dato : 20-01-05 19:35

> [...]

> over for de danskere og deres udenlandske venner/kærester/ægtefæller, der er

Jeg er udmærket tilfreds med at familiesammenføringer generelt set er
stoppet. OG så er gennemsnitsalderen for første ægteskab over 30 år for
begge køn i Danmark, derfor er der ikke mange danskere der bliver ramt,
med mindre du medregner muhamedanere født i Danmark.

Og så forresten: Hvorfor skal familiesammenføringen altid finde sted i
Danmark og ikke i Pakistan, Indien, Somalia etc.?

Fra : Malene P

Dato : 20-01-05 19:52

> [...]

> begge køn i Danmark, derfor er der ikke mange danskere der bliver ramt,
> med mindre du medregner muhamedanere født i Danmark.

Jeg mener ikke at 24-års-reglen er retfærdig -i og med at den rammer mange
af de, den ikke i bund og grund er oprettet for at beskytte os imod.

Malene P

Fra : G.B.

Dato : 20-01-05 22:42

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg mener ikke at 24-års-reglen er retfærdig -i og med at den rammer
> mange af de, den ikke i bund og grund er oprettet for at beskytte os
> imod.

Det er jo af PC-årsager. Man tør jo ikke at lave særlove for muhamedanere,
selv om det er på grund af dem, at ordningen i det hele taget er opstået.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Malene P

Dato : 21-01-05 18:04

"G.B." <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er jo af PC-årsager. Man tør jo ikke at lave særlove for muhamedanere,
> selv om det er på grund af dem, at ordningen i det hele taget er opstået.

Hvad med om man tog sig sammen til at melde klart ud -og så tage et evt
opgør med hende den lede sæk?

Malene P

Fra : Jesper

Dato : 21-01-05 18:37

> [...]

> "G.B." <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad med om man tog sig sammen til at melde klart ud -og så tage et evt

Lede sække, der er skam mange muhamedanerfødemaskiner.

Fra : Allan Riise

Dato : 21-01-05 18:54

Jesper wrote:

> Lede sække, der er skam mange muhamedanerfødemaskiner.

Er det min kone, du omtaler sådan?
Mener du at en valgkamp giver carte blanche til at fornedre andre mennesker?

Allan Riise
--
"That men do not learn very much from the lessons of history
is the most important of all the lessons of history." Aldous Huxley

Fra : Hobert Idiart

Dato : 20-01-05 20:49

Jesper wrote:

> Og så forresten: Hvorfor skal familiesammenføringen altid finde sted i
> Danmark og ikke i Pakistan, Indien, Somalia etc.?

Godt spørgsmål.

Fra : Peter Westh

Dato : 20-01-05 21:03

"Hobert Idiart" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse
> [...]

Gør den da altid det?

/P

Fra : Jesper

Dato : 20-01-05 22:20

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> "Hobert Idiart" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse

> Gør den da altid det?
>
> /P

Ja, jeg har i al fald ikke hørt om at trafikken gik den anden vej!

Fra : Peter Westh

Dato : 20-01-05 22:39

> Ja, jeg har i al fald ikke hørt om at trafikken gik den anden vej!

Nej, det har jo heller ingen nyhedsværdi, når det foregår den anden vej. Men
det er jo ikke ensbetydende med, at det ikke foregår.

I 2002 blev 12.028 familiesammenførte til Danmark. Samme år var der 25.731
danske statsborgere, der udvandrede. De fleste udvandrer pga. arbejde, men
mon ikke mange forener business and pleasure? - i hvert fald er der ikke
umiddelbart grundlag for din påstand om, at familiesammenføring kun sker
"den ene vej". (tallene kan ses på
http://www.dr.dk/talentkrigen/tal_statistik.asp og
http://www.da.dk/bilag/Kapitel3.pdf)

/P

Fra : NoTrabajo

Dato : 21-01-05 05:34

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det har jo heller ingen nyhedsværdi, når det foregår den anden vej. Men
> det er jo ikke ensbetydende med, at det ikke foregår.

Lad være med at være dum og naiv. Hvor mange muhamedanske kvinder her fra
Danmark tror du tager ned til fætteren i Muhamedanistan og gifter sig med ham,
og at de derefter bliver sammen dér?
--
NoTrabajo

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 21-01-05 06:31

NoTrabajo skrev Fredag den 21. januar 2005 05:34 i beskeden
<csq0q6$2itl$3@news.cybercity.dk> i gruppen dk.politik:
> [...]
> Danmark tror du tager ned til fætteren i Muhamedanistan og gifter sig med
> ham, og at de derefter bliver sammen dér?

Det er et typisk eksempel på forplumring af debatten, at en debat - blot
fordi den er fri og Umodereret, går i denne retning...

Blot fordi man ikke er enige med folk, betyder ikke nødvendigvis at
modparten er "dum" eller "naiv". Kunne det tænkes, at der måske VAR kilder
under udarbejdelse omkring spørgsmålet om familiesammenføringer hvorunder
det bl.a. blev undersøgt hvem der bliver i hjemlandet, og hvor mange der
kommer tilbage?

Har nogen af parterne her i diskussionen overhovedet tænkt tanken at spørge
Integrationsministeriet? Eller selv opsætte en hjemmeside om spørgsmålet
med mulighed for at besvare forskellige pertinente spørgsmål i denne
forbindelse? Nej, nok ikke! :'-(

Hvorom alting er, så må der være situationer hvor ægteskaberne nødvendigvis
må medføre at parterne bliver hjemme, for de strammere regler virker ifølge
såvel Integrationsminister som Statsministeren -- altså er der enten færre
arrangerede ægteskaber, eller også vælger parterne anden residens.

Så kammertonen kunne måske hjælpe til at *forstå* tingene fra flere sider,
for efterhånden er læseværdigheden her i gruppen så lav at gruppen
risikerer braindrain, hvorved dem med begavelse og indsigt simpelthen
forlader denne diskussionsgruppe. Men så er der selvfølgelig de enøjede og
de blinde tilbage der kan omdanne dk.politik til en lallende ballade-gruppe
à la det man kan skue på news:dk.snak.mudderkastning.

Lad den sobre debat fortsætte, og lad os dog - for pokker - kun udtale os om
det vi ved eller kan bevise i form af kildehenvisninger.

Henrik Blunck
Vil du vide mere om Linux - http://www.linux-svar.dk
Oversættelse af manualer m.v. - http://www.ikt-strategi.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 21-01-05 08:03

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Danmark tror du tager ned til fætteren i Muhamedanistan og gifter sig med

Det tror jeg stort set ikke sker (faktisk sker det sket ikke, for der er
ikke noget der hedder muhamedanere, men lad nu det ligge). De, der emigrerer
af fri vilje, er typisk de ressourcestærke: Dem, vi egentlig burde være
interesseret i blev boende. Det siger næsten sig selv.

Familiesammenføring er en ret man har i det danske samfund til at hente
familiemedlemmer til landet: Ægtefæller og børn under 15 (dengang vi havde
en human, muligvis blåøjet, politik omfattede det også børn over 15 og svage
forældre). Man kan ikke have en så relativt stor gruppe udlæninge i landet,
uden at der sker en vis trafik af den type. Man kan ikke kalde sig et
anstændigt samfund, uden at have sådan en ret.

Der er ikke nogen tvivl om, at denne ret er blevet misbrugt i et vist
omfang, til give bekendte eller perifere familiemedlemmer andgang til
Danmark. Det er så derfor der er indført stramninger. Jeg bryder mig ikke om
tilknytningskravet og 24-års reglen. Jeg synes at man i stedet burde skrue
på de økonomiske krav: Hvis Hassan har et godt job, og kan forsørge sin kone
(eller hun er kvalificeret til at søge studieophold i landet, f.eks.), så
synes jeg sgu ikke det rager os andre, hvor hun kommer fra.

Sådanne økonomiske krav skal selvfølgelig ikke gælde for anerkendte
flygtninge, og deres ret til at hente allerede etableret familie til landet.
I den sammenhæng synes jeg også familiesammenføring burde omfatte gamle
forældre og ældre børn.

MVH

Peter

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 21-01-05 08:22

Peter Westh skrev Fredag den 21. januar 2005 08:02 i beskeden
<41f0a914$0$51556$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> i gruppen dk.politik:
> [...]
> sin kone (eller hun er kvalificeret til at søge studieophold i landet,
> f.eks.), så synes jeg sgu ikke det rager os andre, hvor hun kommer fra.

Delvis enig. Man har også grænsesager, hvor i det ene tilfælde jeg kender
til, er det en herre der tjener nøjagtig 20.000 for lidt til at MAN mener
han kan forsørge en kvinde han ønsker at blive gift med. For det første er
manden næsten helt gældfri (med en deraf følgende væsentlig friværdi i sit
hus), og selvom han er mere end villig - og hun også - til at underskrive
den erklæring om ikke at kunne modtage sociale ydelser, står man stadig
stejlt på de 20.000 som grænse for at give sin velsignelse til at disse to
mennesker kan forene et venskab der har holdt i langt over et årti med et
ægteskab. Simpelthen hykleri! Beklager at skulle sige det, for jeg forstår
også godt kravet, men - igen - bør der i grænser være formuleret noget mere
omkring økonomi end alene indtægtens niveau. Nogle mennesker formår at
spare sammen, også selvom vi andre måske ikke evner det på samme måde, da
nyfødte børn f.eks. rykker væsentligt på budget-tallene...

> [...]
> flygtninge, og deres ret til at hente allerede etableret familie til
> landet. I den sammenhæng synes jeg også familiesammenføring burde omfatte

Det vil også være den mest anstændige politik, for realiteterne viser at de
anerkendte flygtninge ikke nødvendigvis er blevet færre af at flere er
kommet ind i landet...

God weekend.

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-01-05 17:02

Henrik V Blunck wrote:
> [...]

> Det vil også være den mest anstændige politik, for realiteterne viser
> at de anerkendte flygtninge ikke nødvendigvis er blevet færre af at

Jeg kan se det skulle være en vittighed, men kan du ikke forklare den
alligevel, nu har jeg prøvet syv gange og kan stadig ikke forstå den?

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 21-01-05 17:52

Knud Larsen skrev Fredag den 21. januar 2005 17:02 i beskeden
<csr92b$17p9$1@news.cybercity.dk> i gruppen dk.politik:

> Jeg kan se det skulle være en vittighed, men kan du ikke forklare den
> alligevel, nu har jeg prøvet syv gange og kan stadig ikke forstå den?

Ikke en vittighed - såmænd en ironisk smiley.

FORKLARING: Det samlede antal ANERKENDTE flygtninge (på verdensplan) er ikke
nødvendigvis blevet mindre ved det at FLERE gennem tiden har fået asyl her
i landet.

Altså: et stort antal af "danske" asylanter har været blandt IKKE-anerkendte
flygtninge...

You see.

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-01-05 20:02

"Henrik V Blunck" <h_blunck@gmx.net> wrote in message
> [...]
> i landet.
>
> Altså: et stort antal af "danske" asylanter har været blandt

Den VAR ikke nem

Fra : Henrik V Blunck

Dato : 21-01-05 21:08

Knud Larsen skrev Fredag den 21. januar 2005 20:01 i beskeden
<csrjjc$1ppv$1@news.cybercity.dk> i gruppen dk.politik:

> Den VAR ikke nem

Sorry... :'-(

Fra : NoTrabajo

Dato : 21-01-05 05:34

> "Hobert Idiart" <in@your.dreams> skrev i en meddelelse

> Gør den da altid det?

Hvad tror du selv?
--
NoTrabajo

Fra : Kim2000

Dato : 20-01-05 19:44

> over for de danskere og deres udenlandske venner/kærester/ægtefæller, der
> er
> kommet i klemme.

Nemmerlig, hvorfor kan jeg ikke få lov til at hente en 18-årige blondine med
store bryster i Ukraine på statens regning - det er da nærmest en
menneskeret

Fra : NoTrabajo

Dato : 20-01-05 19:41

> 24 årsreglen er det bedste der nogensinde er sket for Danmark, den satte
> nemlig sammen med tilknytningskravet og
> tvangsægteskabsbekæmpelseskravene en effektiv prop i for de fremmede
> bistandsnassere.

Jeg tvivler kraftigt og frygter, at det kun er noget de bilder os ind. Det
skulle ikke undre mig om tilstrømningen af muhamedanere er fortsat med næsten
uformindsket styrke.
--
NoTrabajo

Fra : hanzen

Dato : 20-01-05 19:05

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> afskaffe Dankort-gebyret og ved at profilere sig i forbindelse med
> lukningen af endnu et slagteri i Hjørring.

Og så er det latterligt når DR i TV-avisen kalder det globalisering at der
flyttes arbejdspladser fra Hjørring til Horsens.
--
hilzen
hanzen

Det er da fuldstændig ligegyldigt, hvordan det går i Danmark fremover, det
er ikke vores problem!
- Leif Bork Hansen, præst. TV interview. 2000

Fra : NoTrabajo

Dato : 20-01-05 19:40

> [...]
> indvandrere, der ikke hører til her i landet. 24-års-reglen er jo en
> latterlig lappeløsning udtænkt af naive tåber.

Ja, men desværre nok det længste man kan gå med den nuværende
folketingssammensætning. Det er vigtigt at DF bliver styrket kraftigt, men det
tyder de seneste meningsmålinger desværre ikke på.

Glæder mig at der er nogen, der som dig, har sans for Danmarks virkelige
problemer fremfor alt det tågesnak, der ofte fremføres af såkaldt ansvarlige
politikere og debattører.
--
NoTrabajo

Fra : Peter Westh

Dato : 20-01-05 21:29

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> forbyde flodbølger. Men hvad mener i, skal være blandt de vigtigste
> valgtemaer?

Jeg kan ærligt talt ikke se nogen vigtige valgtemaer: S og V agter at føre
stort set samme politik på alle områder. Der er (heldigvis, efter min
mening) ikke den fjerneste chance for at DF får større indflydelse på
indvandrings og integrationspolitikken, end de allerede har. Hvis DF blev
markant større, tror jeg faktisk det ville skubbe VK over i armene på
Radikale og Socialdemokraterne.

Ellers synes jeg temaerne burde være:

- Kommunalreformen
- Krigen i Irak
- Arbejdsløshed, fattigdom og sociale udstødelse (altså skatte- og
fordelingspolitik)

/P

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-01-05 03:20

> [...]
> indvandrere, der ikke hører til her i landet. 24-års-reglen er jo en
> latterlig lappeløsning udtænkt af naive tåber.

Jeg synes at Dankortsagen blandet ind i valgkampen er ynkeligt. Alle har
lige pludseligt travlt med at rende fra alle aftaler og love
gebyrfritagelse. Jeg tror at denne valgkamp kommer til at tage prisen som
den mest platte og primitive valgkamp af alle, hvis vi lige ser bort fra
"Atom-valget" i 80´erne.

Jeg tror ikke en døjt på at forbrugerne kommer til at slippe for gebyret. Nu
sker der blot det at forretningerne får forbud mod at lægge det direkte på
regningen hvor efter at alle som ikke har Dankort også kommer til at betale
for gebyret ved forhøjelse af priserne generelt. Én ting er sikkert:
Bankerne skal nok sørge for at skovle gebyrpengene hjem til deres fede
aktionærer, stol på det. Og dem skal Bendt Bendtsen nok holde hånden over
som den "kapitalistsupporter" han er.

Populisme... Jo det er det, Malene, på bedste beskub...

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.
En stemme på partiet Venstre, så bli´r fattigdommen til noget.
Udvid proletariatet, stem borgerligt.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Malene P

Dato : 22-01-05 03:51

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den mest platte og primitive valgkamp af alle, hvis vi lige ser bort fra

10000% enig. Og "gebyret" kommer vi under alle omstændigheder til at punge
ud med -på den ene eller den anden måde.

Malene P

Fra : Niki Nicolas Grigori~

Dato : 21-01-05 14:54

Malene P wrote:
> [...]
> indvandrere, der ikke hører til her i landet. 24-års-reglen er jo en
> latterlig lappeløsning udtænkt af naive tåber.

Leflen for børnefamilier, synes jeg kun er rimeligt.

Det er nu en gang det faldende befolkningstal og den stadig større del
af ældre i befolkningen, der er Danmarks største problem.

Støt børnefamilierne så meget som muligt. Det er dem (børnene) som
formentlig skal løfte den byrde den nuværende regering efterlader sig.

Jeg synes, synes det er meget mere 'ulækkert' at der bliver leflet så
meget for de ældre. Det er ikke børnefamilierne, der har store formuer
sparet op i deres boliger.

/NNG

Fra : Malene P

Dato : 22-01-05 03:59

"Niki Nicolas Grigoriou" <nn@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Leflen for børnefamilier, synes jeg kun er rimeligt.

Helt uenig. Jeg husker da ganske udmærket, da de "stakkels" børnefamilier
for nogle år siden skulle "have mere tid til deres børn" -og endte med at
forlange det hele udbetalt i kr og øre.

> Det er nu en gang det faldende befolkningstal og den stadig større del
> af ældre i befolkningen, der er Danmarks største problem.

Jeg har mere respekt for de ældre, der har ydet deres bidrag end for de
"stakkels" børnefamilier, der har travlt med at kradse ind til dyre huse,
biler og ferier flere gange om året.

> [...]

> Jeg synes, synes det er meget mere 'ulækkert' at der bliver leflet så
> meget for de ældre. Det er ikke børnefamilierne, der har store formuer

Nej -de har sikkert rigeligt travlt med at rejse og forbruge deres formue
op. Men det er fandengalemig heller ikke alle ældre, der har formue i
boliger, fjols.

Malene P

Fra : Niki Nicolas Grigori~

Dato : 22-01-05 14:53

Malene P wrote:

> Nej -de har sikkert rigeligt travlt med at rejse og forbruge deres formue
> op. Men det er fandengalemig heller ikke alle ældre, der har formue i
> boliger, fjols.

Ja, når argumenterne slipper op, kan man altid ty til skældsord.

Nej, det er måske ikke alle ældre, der har formue...
Men der er ingen af de unge, der har været med til at opbygge landets gæld.

/NNG

Fra : Joakim von And

Dato : 23-01-05 11:00

> [...]
>
> Nej, det er måske ikke alle ældre, der har formue...
> Men der er ingen af de unge, der har været med til at opbygge landets

Du har helt ret.

De ældre var på mange måder privilegerede i forhold til den yngre generation
i dag. Perioden i 60'erne og frem til begyndelsen af 70'erne var
kendetegnende ved fuld beskæftigelse, ingen adgangskvotienter på landets
uddannelsesinstitutioner, negativ realrente efter skat, boligbyggeri en
masse, flower-power, ingen stress og jag i hverdagen osv.

Næh, de har sgu haft det godt de gamle.

JvA

Fra : Allan Riise

Dato : 23-01-05 11:07

Joakim von And wrote:
> [...]
> adgangskvotienter på landets uddannelsesinstitutioner, negativ
> realrente efter skat, boligbyggeri en masse, flower-power, ingen

Og hvordan tror du at de opnåede disse ting, som også du og jeg kan nyde
godt af?

Når nu de har det så godt, komer det vel også dig tilgode, ud over
velfærden, for du har vel, eller har haft, forældre, som har arvegods?
Du ved, når det regner på præsten, så drypper det på degnen!

Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-01-05 13:44

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote in message

> [...]
> velfærden, for du har vel, eller har haft, forældre, som har arvegods?
> Du ved, når det regner på præsten, så drypper det på degnen!

Ja, dem der virkelig bliver/er rige, er jo dem der selv har gode jobs, og
som så arver forældre, som har betalt et hus ud, plus har den almindelige
opsparing efter et langt liv på nogle (få) hundredetusinde kr. Den tidligere
generation arvede typisk tre lagener og en lænestol plus en bankbog på 75
kr.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-05 11:43

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> [...]
> uddannelsesinstitutioner, negativ realrente efter skat, boligbyggeri en
> masse, flower-power, ingen stress og jag i hverdagen osv.

Til gengæld er landets rigdom også fordoblet siden 1970, og tredoblet
siden 1950:

Solve[1.02^n == 2, n]
{{n -> 35.0028}}
Solve[1.02^n == 3, n]
{{n -> 55.4781}

Målet i faste priser vokser nationalproduktet per capita med 2% p.a., og
det er sket i årtier.

I 60erne fortsatte i øvrigt kun 10% af en årgang i gymnasieskolen; der
var så en del der senere tog studenterekseman på kursus. Så der er
himmelvid forskel på en situation hvor kun et lille mindretal kunne
komme på universitetet, og dagens, hvor 2/3 af en årgang får en
adgangsgivende eksamen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 23-01-05 11:54

Per Rønne skrev i meddelelsen
<1gquaq1.15eryi99exmapN%spam@husumtoften.invalid>...

> [...]
>himmelvid forskel på en situation hvor kun et lille mindretal kunne
>komme på universitetet, og dagens, hvor 2/3 af en årgang får en

Så er der bare lige det problem at man har sænket kvaliteten for at
kunne få så mange med.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-05 18:38

Carl Alex Friis Nielsen <cafn@get2net.dk> wrote:

> Per Rønne skrev i meddelelsen
> <1gquaq1.15eryi99exmapN%spam@husumtoften.invalid>...

> Så er der bare lige det problem at man har sænket kvaliteten for at
> kunne få så mange med.

Mine erfaringer fra folkeskolen, hvor jeg i 2002/03 var lærervikar,
siger mig nu at det skyldes enhedsskolen. Folkeskolen er fyldt med meget
højt begavede børn, som bare skal undervises på samme niveau som de ikke
så særlige børn.

Det er det der gør, at de i 1.g undervises i det, vi andre havde i 6.
klasse bogligt. Man kan da heller ikke i folkeskolen undervise på et
nivaeu, hvor rigtigt mange børn tabes.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 23-01-05 12:12

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er landets rigdom også fordoblet siden 1970, og tredoblet
> siden 1950:
>
> Solve[1.02^n == 2, n]
> {{n -> 35.0028}}
> Solve[1.02^n == 3, n]
> {{n -> 55.4781}

En del af denne rigdom, som ikke kan tilskrives egentligt hårdt arbejde, har
jo også udmøntet sig i en stor gældsætning overfor den yngre generation.

JvA

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-05 18:38

> [...]

> jo også udmøntet sig i en stor gældsætning overfor den yngre generation.

Den gældsætning bliver stadig mmindre, år efter år, og betales ud af en
stadig højere bnp/capita.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 27-01-05 10:29

> Den gældsætning bliver stadig mmindre, år efter år, og betales ud af en
> stadig højere bnp/capita.

Nuvel, men p.t skylder hver dansker ca. 314.000 kr. - et ganske betragteligt
beløb, hvis du spørger mig.

Pointen var dog at i dag er kravene til den enkelte betydeligt skærpet i
forhold til tidligere. I dag skal man helst have en kandidatgrad som 25
årig, have 5 års anciennitet på arbejdsmarkedet og gerne beherske to eller
tre sprog. Arbejdsbyrden for den enkelte er øget betragteligt, vi skal alle
sammen - i globaliseringens hellige ånd - løbe lidt hurtigere og varetage
flere funktioner indenfor det samme tidsrum. "Maximising shareholder value"
synes at være dette årtis helt store mantra, og selvom det er med til at
generere store værdier for samfundet, kan man ikke lade være med - en gang
imellem - at spørge sig selv om det er det hele værd?

JvA

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-05 11:42

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Nuvel, men p.t skylder hver dansker ca. 314.000 kr. - et ganske betragteligt
> beløb, hvis du spørger mig.

314.000 per dansker? Indbyggertallet ligger på cirka 5.300.000. Så det
tal du nævner skulle svare til 1.664.200.000.000. 1,7 billioner. Jeg
tror faktisk at du tager fejl af bnp og offentlig gæld, som mig bekendt
ligger på en halv billion.

Også her tror jeg at du overdriver.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 27-01-05 12:20

> [...]
> tal du nævner skulle svare til 1.664.200.000.000. 1,7 billioner. Jeg
> tror faktisk at du tager fejl af bnp og offentlig gæld, som mig bekendt

hmm.....ved nærmere eftertanke lyder tallet helt forkert - godt at du
påpeger det.

Jeg må prøve at se om jeg kan finde kilden bag tallet.

JvA

Fra : Joakim von And

Dato : 27-01-05 14:04

> [...]

> tal du nævner skulle svare til 1.664.200.000.000. 1,7 billioner. Jeg
> tror faktisk at du tager fejl af bnp og offentlig gæld, som mig bekendt

For en god ordens skyld hr. Per Rønne

Jeg har ledt og ej fundet kilden bag dette tal - sandsynligvis har jeg
fejlfortolket et eller andet i forløbet.

Jeg kan dog stadig ikke få tallet til at stemme med BNP pr. capita, der i
2003 var kr 259.134 i løbende priser og kr 218.159 i faste priser.

Nuvel, statens nettogæld udgjorde 508 mia kr fordelt på indenlandsk og
udenlandsk gæld ved udgangen af 2003.

Du har således (endnu engang) ret.

JvA

Fra : Per Rønne

Dato : 27-01-05 14:49

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> Jeg kan dog stadig ikke få tallet til at stemme med BNP pr. capita, der i
> 2003 var kr 259.134 i løbende priser og kr 218.159 i faste priser.

»Faste priser«? Dem er man nødt til at angive et årstal på.

> Nuvel, statens nettogæld udgjorde 508 mia kr fordelt på indenlandsk og
> udenlandsk gæld ved udgangen af 2003.

> Du har således (endnu engang) ret.

Ja, og udlandsgælden {samfundets, ikke det offentliges} skal være ude af
verden i løbet af i år.

Mon ikke vi skal regne med en offentlig nettogæld på godt 450 milliarder
i dag? Staten fik jo et uventet overskud på 24 milliarder, og i årevis
har man søgt at afvikle statsgælden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 27-01-05 14:58

> Mon ikke vi skal regne med en offentlig nettogæld på godt 450 milliarder
> i dag? Staten fik jo et uventet overskud på 24 milliarder, og i årevis
> har man søgt at afvikle statsgælden.

Ja, 450 mia kr lyder plausibelt på den baggrund

JvA