Regeringen har intet gjort for de IT-ledig~
Fra : Jensen

Dato : 19-01-05 09:08

Nye tal viser, at mange IT-ledige stadig står uden beskæftigelse. På trods
af utallige opfordringer fra Socialdemokraterne, har regeringen set stort på
de lediges situation. Derved spildes de IT-lediges ressourcer helt
unødvendigt. Socialdemokraterne mener, at der skal sættes langt kraftigere
ind for at hjælpe de IT-ledige til at få et job. Regeringen taler meget om,
at arbejdsstyrken skal efteruddannes, for at vi kan klare os i fremtiden.
Imidlertid har regeringen praktisk taget ingenting gjort for den meget store
gruppe af IT-folk, der blev ledige som følge af, at IT-boblen brast i 2001.
Af samme grund har mange nyuddannede IT-folk heller ikke kunnet finde
arbejde.

Nye beskæftigelsestal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd bekræfter, at
IT-branchen stadig ikke er kommet på fode. Tallene viser, at der reelt er
tale om et uændret niveau omkring 95.000 beskæftigede. IT-beskæftigelsen de
foregående to år faldt meget kraftigt med godt 10.000 per-soner, svarende
til et fald på ca. 10 procent. Flere store masseafskedigelser i Telia,
Orange og Tellabs er desuden på vej. De ledige herfra indgår dog ikke i
statistikken, og vil derfor trække ned.

- Det er katastrofalt, at der ikke er gjort noget for de IT-ledige. Selvom
regeringen har haft flere år til det, har man ikke løftet en finger. Men det
bekræfter bare, at regeringens snak om efterud-dannelse og omstilling af
arbejds-styrken ikke er andet end varm luft, siger Socialdemokrater-nes
IT-ordfører, Thomas Adelskov.

Allerede i sommeren 2003 foreslog Socialdemokraterne en særlig indsats for
de IT-ledige. Det kunne være i form af løntilskud ved beskæftigelse i små-
og mellemstore virksomheder, som det kendes fra akademikerområdet, eller i
form af efteruddannelse. Det centrale er, at de lediges ressourcer holdes
ved lige, indtil der igen er brug for dem, eller at sørge for, at de ledige
omstil-les til andre jobs indenfor branchen og udvikle virksomhedernes
potentialer indenfor e-busines.

- Der skal sættes ind med helt andre midler, hvis de IT-ledige skal i job
samtidig med at virksomhederne skal tilføres de kompetencer de behøver.
Regeringen kunne uden besvær havde gjort noget for de ledige, men har
beskæmmende nok valgt at lade stå til, siger Thomas Adelskov.
Støt socialdemokraterne. www.socialdemokraterne.dk

--
Hej fra Børge Højlund Jensen
Min ICQ 107634963

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 19-01-05 11:16

"Jensen" <oz5fjern)@msn.com> wrote in message
> [...]
> Regeringen kunne uden besvær havde gjort noget for de ledige, men har
> beskæmmende nok valgt at lade stå til, siger Thomas Adelskov.

Tænk, jeg undgår helst socialdemokrater i IT projekter. IT er et område der
skal skabes af markedskræfter, ikke det forældede planøkonomiske princip.

Thorkild

Fra : Rune

Dato : 19-01-05 11:27

> Tænk, jeg undgår helst socialdemokrater i IT projekter. IT er et område
der
> skal skabes af markedskræfter, ikke det forældede planøkonomiske princip.

Fuldstændig enig. Jeg er IT nørd og det sidste jeg ønsker er lange beskidte
Socialdemokratiske fingre snasket ud over det hele.

Hele indlægget dunster af den infantilisering af samfundet netop
Socialdemokraterne har været den ivrigste fortaler for. "Regeringen har
intet gjort for de IT-ledige"? bah... Hver gang der er et eller andet
problem, er det så meningen regeringen skal komme løbende og tørre vores
øjne og løse vores problemer?

Stem A, så får du skiftet ble.

Fra : Svend

Dato : 19-01-05 12:10

On Wed, 19 Jan 2005 09:08:02 +0100, "Jensen" <oz5fjern)@msn.com>
wrote:

>Nye tal viser, at mange IT-ledige stadig står uden beskæftigelse. På trods
>af utallige opfordringer fra Socialdemokraterne, har regeringen set stort på
>de lediges situation. Derved spildes de IT-lediges ressourcer helt

Hvorfor fanden skulle man også det, alle tendenser viser at en stor
del af IT jobbene vil blive udflyttet til østeuropa og fjernøsten i de
kommende år ligesom som jobbene i fremstillings industrien blev det.

Det var der ingen IT folk der hylede over.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 19-01-05 15:11

"Jensen" <oz5fjern)@msn.com> skrev i en meddelelse

Der findes ingen regering, som kan gøre noget som helst for de ledige så
længe at efteruddannelsen er lagt i hænderne på private firmaer, som dels er
i lommerne på producenterne for at minimere antallet af uddannede for ved at
føre høje priser for uddannelsen.

Dette har til formål at undgå at der stadig trods flere års krise sker et
reelt fald i timepriserne på diverse ydelser og sætte den frie konkurrence
ud af kraft. Prisen for kurser idag rummer således dels en betaling for at
få lov til at arbejde på et del-marked og betaling for noget viden.
(http://www.center-validering.dk/Kursuspriser.htm)

Uanset hvilken regering vi måtte få, kan problemet løses ved at staten
sørger for at erhvervsskolerne udbyder alle de producentspecifikke
uddannelser der måtte være efterspørgsel efter, så f.eks. en MCSA kommer ned
og koster det samme som en merkonomuddannelse.

Derved vil personer, som har det teoretiske niveau nemt kunne flyttes til de
steder, hvor der er mangel.

Vi er mange, som har ældre certificeringer, men hvor at virksomhederne
aldrig vil kunne forrente et kursus på 50.000 kr. inden for den korte
levealder, som softwareprodukterne (F.eks. Windows med sine 5 år.) har. Se
ROI-bereninger på http://www.center-validering.dk/efteruddannelse.htm.

Carsten Overgaard