Re: Bliver spændende at se hvor pengene s~
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-01-05 16:59

Frank Løkkegaard den kl. skrev:
>Det bliver spændende at få oplyst om hvor regeringen mener pengene til de
>7 valgløfter skal komme fra.
En lille tur ind på Venstres hjemmeside giver heller ikke noget svar -
andet end at der hævdes at alle løfter er fuldt finansierede - men ikke et
ord om hvordan.
Hvis det er udtryk hvor løs i koderne denne valgkamp bliver, så er det
dælme trist.

--
Frank Løkkegaard
Jeg skælver for mit land, når jeg tænker på, at Gud er retfærdig. Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 17:36

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ord om hvordan.
> Hvis det er udtryk hvor løs i koderne denne valgkamp bliver, så er det

Det er småpenge i forhånd til A's udgifter.
10 mia i skattelettelser.
2 mia til småbørnsfamilierne.
50.000 ny offentlige ansatte inden for 4 år og 100.000 offentlige ansatte om
10 år.

Carl

Fra : Allan Riise

Dato : 18-01-05 17:43

Carl L wrote:
> "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Det er småpenge i forhånd til A's udgifter.
> 10 mia i skattelettelser.

Og? Alene i år var der et *overskud* på 23 MIA.

> 2 mia til småbørnsfamilierne.

Disse penge kommer ind ved at flere er ansatte og færre på overførsler.

> 50.000 ny offentlige ansatte inden for 4 år og 100.000 offentlige
> ansatte om 10 år.

Hvor for du fra at det er off. ansatte?

50.000 flere jobs på fire år - 100.000 flere om 10 år
Fundamentet for dansk økonomi er stærkt. Det giver os muligheder for at føre
en langt mere aktiv beskæftigelsespolitik, som kan sikre titusindvis af nye
arbejdspladser.

Desværre har tre år med VK-regeringen ført til et stort tab af jobs - med
overhængende risiko for, at arbejdsløsheden bider sig fast. Tiden er derfor
inde til en markant kursændring.

Socialdemokraterne har sat to mål for beskæftigelsen:

50.000 flere jobs i de næste fire år.

100.000 flere jobs i løbet af de næste 10 år.
Det er meget ambitiøse mål, men vi ved af erfaring fra SR-regeringen i
90'erne, at det kan lade sig gøre - hvis man har den rigtige plan. Det har
vi.

Vi foreslår, at offentlige udgifter til uddannelse og forskning fremover
opfattes som investeringer i fremtiden - og ikke som en traditionel udgift.
Vi kan ikke spare os til en gylden fremtid.

Vores plan indeholder dels en række her-og-nu fremrykninger af nødvendige
offentlige investeringer, dels en strategi for, hvordan vi fremtidssikrer
beskæftigelsen.

Vi vil kickstarte beskæftigelsen og sikre fremtidens jobs med en række
nødvendige investeringer:

http://www.socialdemokratiet.dk/default.aspx?func=article.view&id=65546

Allan Riise
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-05 18:13

> Og? Alene i år var der et *overskud* på 23 MIA.

Som ingen ved hvor kommer fra. Kunne være en banal regnefejl i
nationalbanken
Fordi man har et overskud, behøver man ikke snolde det op til et eller anden
unødvendigt.

> Disse penge kommer ind ved at flere er ansatte og færre på overførsler.

Nej de kommer ved at stjæle dem fra indvandrede, hjemmegående og
arbejdsløse.

> Hvor for du fra at det er off. ansatte?

Det er den normale Socialdemokratiet laver arbejdspladser. Det optimale er
at skaffe arbejdspladser som bringer penge til Danmark

> [...]
> Det er meget ambitiøse mål, men vi ved af erfaring fra SR-regeringen i
> 90'erne, at det kan lade sig gøre - hvis man har den rigtige plan. Det har

Man kan ikke lave 100.000 jobs i hjemmeservice, på plejehjem og børnehaver.

> [...]
> offentlige investeringer, dels en strategi for, hvordan vi fremtidssikrer

Og det vil skabe en overophedning af byggebranchen. Smart at lægge hård ud.

> Vi vil kickstarte beskæftigelsen og sikre fremtidens jobs med en række
> nødvendige investeringer:
>
> http://www.socialdemokratiet.dk/default.aspx?func=article.view&id=65546

Hvad agter Socialdemokratiet at gøre med efterlønnen?

Carl

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 18-01-05 18:54

Carl L > skrev i meddelelsen
<41ed43a1$0$263$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
>nationalbanken
>Fordi man har et overskud, behøver man ikke snolde det op til et eller

JO for Pokker.

Det har altid været socialdemokratisk doktrin at bruge alle de pange man
har,
samt at låne penge hvis man ikke har nogen penge - og så bruge dem.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Boerge

Dato : 18-01-05 19:49

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Det har altid været socialdemokratisk doktrin at bruge alle de pange man
> har,
> samt at låne penge hvis man ikke har nogen penge - og så bruge dem.

Det lå også i Socialdemokraternes kritik af kommunalreformen, at de ikke
kunne få oplyst hvor mange penge, de nye kommuner og regioner ville få.

Det afslørede faktisk en stor forskel på borgerlig og socialdemokratisk
politik. Den borgerlige filosofi var, at opgaverne skal defineres, før
det kan beregnes, hvad det vil koste at løse dem. Socialdemokraternes
filosofi var, at de økonomiske rammer skal defineres, før der kan laves
beslutningsforslag om hvilke opgaver, der kan løses for pengene.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-01-05 08:48

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> writes:
> [...]
>2 mia til småbørnsfamilierne.
>50.000 ny offentlige ansatte inden for 4 år og 100.000 offentlige ansatte

Arhh, den går nu ikke - der står da vist ingen steder at der er tale om
50.000 nye offentlige stillinger. Hvor har du dog det fra?
Nu er jeg jo godt nok blevet opmærksom på, at navnlæig Venstre er blevet
meget begejstrede for at hævde at de har skabt en hel masse nye offentlige
jobs, meeeeen at det sådan ligefrem bliver succeskriteriet, det…

2 mia til småbørnsforældrene og lavere takster for børnepasning finder du
jo også i regeringens oplæg.

Frank Løkkegaard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-01-05 08:56

"Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk> writes:
(om hvorfor det er offentlige arbejdspladser)
>Det er den normale Socialdemokratiet laver arbejdspladser. Det optimale er
>at skaffe arbejdspladser som bringer penge til Danmark

Den påstand har du da ikke belæg for - det dramatiske fald i ledigheden op
gennem 90'erne skyldtes jo netop god grøde i erhvervslivet og dermed
masser af nye job i det private - helt som det skal være.
Det forekommer mig en anelse letkøbt at lave denne kobling, fremfor at
forholde sig til de reelle problemstillinger.

Hmmm, men egentlig var mit spørgsmål slet ikke funderet i havd
socialdemokraterne vil eller ikke vil. Jeg undrede mig faktisk over at
regeringen hævder at deres forslag er fuldt finansierede, uden at nævne
det mindste om hvordan.

Frank Løkkegaard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-01-05 09:01

Boerge <zxdfawd@asdf> writes:
> [...]
>filosofi var, at de økonomiske rammer skal defineres, før der kan laves
>beslutningsforslag om hvilke opgaver, der kan løses for pengene.

Det kunne jo også have nogetat gøre med den opgave fordeling der findes -
var faktisk derfor at jeg undrede mig over hvor pengene til Venstres
valgløfter skal komme fra - sendes regningen for laver takster i
børneinstitutionerne videre til kommunerne, er det jo ikke helt
uinteressant, vel?

Og nej, det er ikke borgerlig filosofi at opgaverne defineres og derefter
beregne. Det er helt normal pprocedure og har været det i mange år, uanset
hvilken regering vi har. Det er derfor at finansministeriet og kommunerne
forhandler budgetrammer hver sommer.

Frank Løkkegaard

Fra : Boerge

Dato : 19-01-05 15:10

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> valgløfter skal komme fra - sendes regningen for laver takster i
> børneinstitutionerne videre til kommunerne, er det jo ikke helt

Det samme spørgsmål kan vist stilles til Socialdemokraterne, som først
fremsatte løfterne. Hidtil har den borgerlige regering sendt penge med,
når de har givet løfter på vegne af f.eks. amter og kommuner. Det skete,
da regeringen fik bevilget en pulje til dækning af amternes udgifter til
opfyldelse af regeringens løfte om kortere ventelister på sygehusene.
Under socialdemokratiske regeringer blev vedtaget både flere opgaver og
mindre budgetter til amter og kommuner.

> Og nej, det er ikke borgerlig filosofi at opgaverne defineres og derefter
> beregne.

Det så da sådan ud, da debatten om kommunalreformen kørte i pressen.

> Det er derfor at finansministeriet og kommunerne
> forhandler budgetrammer hver sommer.

Næh, også der defineres budgettet først, hvorefter kommunerne må finde
ud af, hvad de kan lave for de penge, de har til rådighed.

Med venlig hilsen
Børge