Wagner, som Mærsk afskyr, og Muhamed
Fra : Bo Warming

Dato : 18-01-05 08:39

Muhameds og Wagners inspiration var begge stor-genier i deres tid og
eftertid - og ikke kun pga dem selv.Der var tilfældigvis sponsorer parat -
de var rette mand til rette tid.

Wagner var en helstøbt personlighed og et musikalsk geni på et tidspunkt,
hvor operahuse byggedes i alle tyske byer, for romantikken havde skabt et
behov. Hans germano-file holdninger udviklede sig mod anti-semitisme, for
der lå sponsorpengene hos de tyske kapitalister.

Dette sidespor i hans livsværk har fået Mærsk til at distancere sig fra
opførsel af hans operaer, og det fik i denne uge Georg Metz i Information
til at kritisere Mærsks påvirkning af repertoiret i det ny hus.!

Begge havde mange gode pointer, som er glemt - Muhamed skrev meget om
tilgivelse - hvilket overskygges helt af _*Sværdets bog*_, som efterfølgende
kaliffer har gjort til over-koran. Muhamed havde sans for social arv - at vi
lyver, fordi vore forældre løj.

"Hvorfra stammer alle ulykker i denne verden?" spurgte Wagner.
"Fra gamle overenskomster," svarede han ligesom alle
revolutions-fantaster, " fra sæder, love, moral, institutioner, fra alt det,
hvorpå den gamle verden, det gamle selskab hviler"
"Hvorledes skaffer man ulykken ud af verden? Hvorledes afskaffer man det
gamle selskab?"
"Kun ved at man erklærer overenskomsterne - vedtægterne, moralen - krig."
Nietzsche

"Wagner er stor, for at vi alle kan blive store" Nietzsche

"Wotan(Odin) synger "Uendelig led er jeg ved ikke at finde andet end mig
selv i alt, hvad jeg forårsager.... Alt hvad jeg elsker, må jeg forlade, dem
jeg bejler til, myrder jeg, bedrager svigefuldt enhver, som stoler på
mig....ødelægger hvad jeg har bygget...Mit arbejde opgiver jeg. Jeg ønsker
kun et - døden(Valkyrien 2 akt 2 scene).Wagner - der var forud for Freud mht
forståelse af selvhad.

"Er Wagner i det hele taget et menneske? Er han ikke snarere en sygdom?
Friedrich Nietzsche(der talte i metaforer og ikke talte om vævs-skade a la
infektion, forstuvning, kræft, hvilket idag bør være sygdomsopfattelse)

"The higher and better-endowed men will, I hope, turn against Wagner and
Schopenhauer. These two Germans flatter our dangerous qualities and are
leading us to ruin, A stronger future is prepared in Goethe, Beethoven and
Bismarck. Nietzsche

" Angels will not enter a house in which there are dogs and
pictures. Mohammed prophet

"Uanset at Muhamed formentlig var analfabet, er han målt med PR-alen
stadig verdensrekordindehaver i markedsføring. Det er for snævert at
kalde ham hjernevasker.Glistrup, 1994:

"O Profet, bliv ved med at opildne de troende til kamp [qital]. Hvis der er
tyve af jer, som er udholdende, så skal de besejre to hundrede, og hvis der
er hundrede af jer, så skal de besejre tusind af dem, som ikke tror, fordi
de er et folk, som ikke forstår." Korancitatet er taget fra
Jihad-siden på www.islam.dk