"Lion of the Desert" - Historien gentager ~
Fra : Jesper

Dato : 18-01-05 00:11

Jeg genså lige "Lion of the Desert" på DVD her i aftes, det er 24 år
siden jeg så den sidst og det var i biografen. Men det der slog mig er
hvordan historien gentager sig: Filmen handler om den italienske
kolonikrig i Libyen og der er en række slående ligheder med israelernes
kolonikrig i de besatte områder. Som italienerne har israelerne indledt
fredsforhandlinger mens bosættelserne udvides. Formålet er bare at
trække tiden ud. Dengang som nu forsøger man at kvæle oprøret ved at
bygge mure. Dengang som nu drejede det for besættelsesmagten om at skabe
sig lebensraum. Dengang som nu modsatte besættelsesmagten sig en
internationalisering af konflikten via hhv. Folkeforbundet og FN.

--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-01-05 08:22

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> [...]
> sig lebensraum. Dengang som nu modsatte besættelsesmagten sig en
> internationalisering af konflikten via hhv. Folkeforbundet og FN.

Og dengang som nu, havde dem fra det besatte område angrebet besætternes
land, Libyen havde forsøgt at erobre Italien?

Fra : Allan Riise

Dato : 18-01-05 08:28

Knud Larsen wrote:
> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
>
> Og dengang som nu, havde dem fra det besatte område angrebet
> besætternes land, Libyen havde forsøgt at erobre Italien?

Uagtet Libyen, hvordan kan det så undre dig, at man følger Konventionerne og
angriber det land, som har besat ens eget suveræne område?
I Israels tilfælde for at foretage landnam, et landnam der *kun kan*
foretages fordi de har USA i ryggen, som gang på gang nedlægger Veto ( Altså
udvander ) i sikkerhedsrådet.
Det samme som USA gjorde i 1988 da resten af sikkerhedsrådet, efter Halabdja
massakren, ønskede at lave en resolution imod brugen af kemiske våben i
Iraq!

Allan Riise
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er

Fra : Knud Larsen

Dato : 18-01-05 18:24

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote in message

> [...]
> I Israels tilfælde for at foretage landnam, et landnam der *kun kan*
> foretages fordi de har USA i ryggen, som gang på gang nedlægger Veto (

Så Israel skulle, hver gang de blev angrebet af arabiske hære, sige: "bedre
held næste gang, og nu får i opmarchområdet tilbage, så I snart kan være
klar igen"?

Det er ikke Israel, som har angrebet "for at skaffe lebensraum", det er
arabernes æresfølelse, som ikke kan klare at den lille stum land som Israel
fik af FN, ligger på et område som islam havde besat. Derfor vil de blive
ved til tidernes ende, som de skriver på de mange netsider, som omhandler
dette problem med "efterkommerne efter aber og svin", som en arabisk
fredagsprædikant sagde - igen - for et par uger siden.

Som nogle af islamforskerne har skrevet: "For muslimer er historien levende
på en måde, som vi ikke kan forestille os, for dem er det som om korstogene
og uddrivelsen af al Andalus skete i forgårs".

Fra : kongaead@my-deja.com

Dato : 18-01-05 14:10

Den israelske tilstedeværelse i de palæstinensiske områder er en
følge af, at araberne, herunder Egypten, Libanon, Jordan or Syrien,
den 14. maj 1948 angreb den suveræne stat Israel, som var skabt ved en
FN-vedtagelse, samt at de palæstinensiske områder ikke er suveræne
stater. Området var under tyrkerne indtil slutningen af Anden
Verdenskrig, hvorefter det blev et FN-mandatområde. Araberne havde til
hensigt at udslette staten Israel. De ønskede en militær løsning, og
det fik de så. For Egyptens og Jordans vedkommende er løsningen
stabiliseret ved hjælp af fredstraktater.

Libyen var for resten ikke et suverænt land, da italienerne invaderede
landet i 1911. Det havde gennem ca. 300 år været under det
ottomanske rige, som imidlertid ikke kunne klare sig militært over for
Italien.

I modsætning tiol italienerne dengang har israelerne ikke meldt sig ud
af FN.

Bent.