Hvad vil du bruge 23 mia. kr. til?
Fra : Frank

Dato : 17-01-05 14:59

Hej

Statens indtægter var i 2004 23,3 milliarder kr. højere end ventet:
http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=227798

Hvad vil du bruge 23,3 mia. kr .til:

-Afvikling af noget af statens gæld
-Skattelettelser
-Øgede aktiviteter - en femernsundbro f.eks.
-Reperaton af infrastruktur - kloaker, skoler ect
-Investring i uddannelse
-Holde en stor fest
-Give dem til mig

Mvh
Frank

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 17-01-05 15:02

"Frank" <far@nosmap.dk> wrote in message

> Hvad vil du bruge 23,3 mia. kr .til:

Købe mit eget kongerige - komplet med flerkoneri og en god samling babes at
vælge imellem!

Fra : Svend

Dato : 17-01-05 15:06

On Mon, 17 Jan 2005 14:58:42 +0100, "Frank" <far@nosmap.dk> wrote:

> [...]
>-Skattelettelser
>-Øgede aktiviteter - en femernsundbro f.eks.
>-Reperaton af infrastruktur - kloaker, skoler ect

Hjemsendelse af flygtninge og indvandrere hvilket vil frigøre mange
mange flere milliarder.

Fra : Vidal

Dato : 17-01-05 15:11

Frank wrote:
> [...]
> -Skattelettelser
> -Øgede aktiviteter - en femernsundbro f.eks.
> -Reperaton af infrastruktur - kloaker, skoler ect

Nu har jeg kun været her i gruppen meget kort tid,
men jeg har da lært, det fornuftigste ville være at
fjerne skatten for dem der tjener over 600.000 om
året. Så kunne de ansætte nogen flere til at klippe
deres græsplæner og pudse deres biler.
--

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Frank

Dato : 17-01-05 15:15

Hej

> [...]
> fjerne skatten for dem der tjener over 600.000 om
> året. Så kunne de ansætte nogen flere til at klippe

Hvorfor så ikke genindfører hjemmeservice ordningen?

Den rammer direkte 'de rige' der kan købe sig fritid og skaber arbejdsplader
til ufaglærte/indvandere.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-01-05 16:05

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Statens indtægter var i 2004 23,3 milliarder kr. højere end ventet:
> [...]

Måske - men her skal man altid huske, at statsgælden i sin natur er noget
helt andet end en privat gæld. Når staten afvikler gæld, har det ikke bare
effekter ift. statsbudgettet, men i aller højeste grad også ift.
samfundsøkonomien som helhed.

Hvis staten indferier en del af sin gæld med det resultat, at der pludselig
pumpes 23 mia. mere ud til forbrug, vil det eksempelvis kunne få priserne
til at stige (inflation).

Endvidere er vi i øjeblikket i en situation, hvor renten er meget lav, og
hvor det er mindre attraktivt end ellers at nedbringe sin gæld.

> -Skattelettelser

Som ovenfor - 23 mia. til forbrug kan bl.a. skabe inflation. Hvis ikke
pengene samtidig skaber øget aktivitet på arbejdsmarkedet, er det bedre at
vente - og det vil eksempelvis sige, at man "opsparer" pengene.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 17-01-05 17:18

Christian R. Larsen skrev i meddelelsen
<41ebd449$0$48323$14726298@news.sunsite.dk>...

>Hvis staten indferier en del af sin gæld med det resultat, at der pludselig
>pumpes 23 mia. mere ud til forbrug, vil det eksempelvis kunne få priserne
>til at stige (inflation).

Nu kunne man vel vælge at tilbagebetale gæld på anden måde end at
købe statsobligationer indenlands.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 17-01-05 17:52

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message
> Christian R. Larsen skrev i meddelelsen
> <41ebd449$0$48323$14726298@news.sunsite.dk>...

> Nu kunne man vel vælge at tilbagebetale gæld på anden måde end at
> købe statsobligationer indenlands.

I praksis er det umuligt at styre, hvem man køber dem af.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 17-01-05 23:17

Christian R. Larsen skrev i meddelelsen ...
>"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message

>pludselig

>I praksis er det umuligt at styre, hvem man køber dem af.

For det første er der vel andre former for gæld end statsobligationer og
for det andet kan man jo allerede frit sælge statsobligationer, så det
eneste
der ville blive pumpet ud til privat forbrug vil jo være en evt.
kursstigning,
som kommer af det store køb. De 23 millarder ligger jo allerede
i ejernes lommer.

Iøvrigt kan det da ikke passe at staten ikke kan henvende sig til
udenlandske banker
og institutionelle investorer og opkøbe deres beholdninger, som jo ikke ejes
af danskere.

Hvis intet andet du kan man undlade at udstede nye statsobligationer til
erstatning
for gamle som udløber.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-01-05 09:34

"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kursstigning,
> som kommer af det store køb. De 23 millarder ligger jo allerede

Om gælden forefindes i form af statsobligationer (hvilket er den
altoverskyggende hovedpart),

Statens gæld er i alt væsentligt statsobligationer. Selvfølgelig har staten
andre former for gæld, eksempelvis kortfristede banklån og andet. Men det er
i grunden ret uvæsentligt, hvilken form for gæld, man afvikler. Det
afgørende er stadig, at der sættes flere kontanter i omløb.

Og nej, de 23 mia. ligger ikke i ejernes lommer, for de er netop ikke
likvide. Forskellen mellem af have købt obligationer for 1 mia. kr og at
have 1 mia. kr. i kontanter er stor.

> [...]
> udenlandske banker
> og institutionelle investorer og opkøbe deres beholdninger, som jo ikke

Det løser ikke problemet, og er i øvrigt ikke muligt i praksis af samme
årsag, som jeg omtalte før: Du kan ikke styre, hvem der har obligationerne.

Knap 12% af statens gæld udenlandsk gæld. Et opkøb af udenlandske
obligationer vil påvirke kronekursen i negativ retning ift. de andre landes
valutaer. Det vil betyde stigende priser internt i Danmark (inflation), med
mindre Nationalbanken da foretager tilsvarende støtteopkøb af kroner. Men
konsekvensen af det vil jo så bare være, at man i realiteten afvikler gæld i
danske kroner ved hjælp af valutareserverne.

> Hvis intet andet du kan man undlade at udstede nye statsobligationer til
> erstatning
> for gamle som udløber.

Det virker på præcis samme måde som at opkøbe statsobligationer. Det
afgørende er mængden, der er i omløb.

Fra : NoTrabajo

Dato : 18-01-05 12:30

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og nej, de 23 mia. ligger ikke i ejernes lommer, for de er netop ikke
> likvide. Forskellen mellem af have købt obligationer for 1 mia. kr og at
> have 1 mia. kr. i kontanter er stor.

For den enkelte behøver der ikke at være nogen særlig forskel sålænge
obligationskurserne er stabile, da obligationerne blot kan sælges og så har den
forhenværende indehaver 1 mill. kr at købe for, men set ud fra et
samfundsøkonomisk synspunkt er der færre penge i omløb, når nogle af dem
befinder sig i obligationer.

Det er mit indtryk, at når staten "låner penge" ved salg af statsobligationer,
er det ikke så meget fordi den har brug for pengene, men derimod for at "opsuge"
købekraft" (likvide midler = primær og sekundær pengeforsyning).
--
NoTrabajo

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-01-05 22:13

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> wrote in message

> "Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> For den enkelte behøver der ikke at være nogen særlig forskel sålænge
> obligationskurserne er stabile,

Nu handler det jo især om renten, når vi taler om statsobligationer, og den
vil i sagens natur ikke være stabil, hvis der pludselig melder sig en køber,
der er villig til at købe for 23 mia. kr. statsobligationer.

> [...]
"opsuge"
> købekraft" (likvide midler = primær og sekundær pengeforsyning).

Det er fuldstændig rigtigt, at det, vi kalder låntagning, ofte skyldes andre
motiver end de rent finansieringsmæssige, når man ser på staten som aktør.

Det er bl.a. derfor, jeg valgte at skrive lidt om konsekvenserne ved at
tilbagebetale gælden vha. den uventede meindtægt på 23 mia.

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 18-01-05 16:56

> [...]

>Og nej, de 23 mia. ligger ikke i ejernes lommer, for de er netop ikke
>likvide. Forskellen mellem af have købt obligationer for 1 mia. kr og at

Hvis jeg nu skulle stå og mangel nogen kontanter, så kunne jeg gå i
banken og enten hæve penge fra kontoen eller ved en strakshandel
afhænde nogen af mine statobligationer til banken. Jeg kunne også
logge mig på netbank og gøre det hele selv hjemmefra, så reelt
er min statsobligationbeholdning stort set lige så godt som
penge på kontoen. (Pengesedler er jo iøvrigt også en slags
statsobligationer - altid til kurs 100 og med en rente på 0 kr.)

>ejes
>
>Det løser ikke problemet, og er i øvrigt ikke muligt i praksis af samme
>årsag, som jeg omtalte før: Du kan ikke styre, hvem der har obligationerne.

Det kan jeg da 100 % hvis jeg køber obligationer direkte ved den som ejer
dem - jeg behøver jo ikke engang gå via fondsbørsen.

Om den jeg lige har købt obligationerne af så køber nye obligationer
af danske ejere eller ej er så sagen uvekommende.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-01-05 22:31

> [...]
> banken og enten hæve penge fra kontoen eller ved en strakshandel
> afhænde nogen af mine statobligationer til banken.

Ja, men din privatøkonomiske situation kan ikke sammenlignes med en
pensionskasse, der har statsobligationer for mange milliarder kroner. Man
går ikke bare lige ud og realiserer statsobligationer for 30 mia. kr.

> Det kan jeg da 100 % hvis jeg køber obligationer direkte ved den som ejer
> dem - jeg behøver jo ikke engang gå via fondsbørsen.

Jo du gør. Men det er ikke det, der er problemet.

For det første er det vigtigt at forstå, hvorfor vi har udlandsgæld.
Udlandsgæld er gæld i udenlandsk valuta, som er købet hjem med henblik på at
skabe en passende valutareserve. Det vil sige, at når staten udsteder
statsobligationer med henblik på hjemkøb af udenlandsk valuta, så sker det
for at forrente denne valutareserve.

Så sagt med andre ord er det meningsløst at ville afvikle udlandsgælden, da
det vil være det samme som, at vi ikke længere kan have en valutareserve
liggende med henblik på at kunne foretage støtteopkøb af kroner.

For det andet glemmer du arbitrageproblematikken. De øvrige aktører på
pengemarkedet kan også handle med hinanden. Så når den samlede mængde kroner
i omløb forøges, så vil det få effekter i det danske samfund, uanset hvem
staten har købet obligationerne fra.

> Om den jeg lige har købt obligationerne af så køber nye obligationer
> af danske ejere eller ej er så sagen uvekommende.

Nej, det er det da på ingen måde, for så forøges likviditeten jo netop i
Danmark.

Fra : Frank

Dato : 17-01-05 22:22

Hej

>Hvis staten indferier en del af sin gæld med det resultat, at der pludselig
>pumpes 23 mia. mere ud til forbrug, vil det eksempelvis kunne få priserne
>til at stige (inflation).

Der er primært pensionkasser og forsikringsselskaber og andre af den
slags der ligger inde med så store mængder statsobligationer. De skal
ud og refinansierer og vil dermed presse renten yderligere ned med
øget aktivitet i samfundet tilfølge.

Samtidig vil et afdrag på statsgælden betyde lavere ydelser i
fremtiden hvilket betyder hurtigere afvikling af dem samlede gæld...

Mvh
Frank

Fra : Allan Knaap

Dato : 17-01-05 16:12

> [...]
> -Skattelettelser
> -Øgede aktiviteter - en femernsundbro f.eks.
> -Reperaton af infrastruktur - kloaker, skoler ect

Man kunne arrengere et landsdækkende lotteri hvor man udlodder 2330 lodder
der bliver udtrukket eks. på ens cpr nr. eller 1 lod pr. hustand. Det ville
give 100.000 pr lod.

Allan Knaap

Fra : Allan Riise

Dato : 17-01-05 16:34

Frank wrote:
> Hej
>
> Statens indtægter var i 2004 23,3 milliarder kr. højere end ventet:
> [...]

Allan Riise
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 17-01-05 17:22

"Frank" <far@nosmap.dk> wrote in message
> Hej
>
> Statens indtægter var i 2004 23,3 milliarder kr. højere end ventet:
> [...]

Staten har naturligvis krævet for mange skatter ind og skylder dem til
skatteborgerne. Da meget tyder på det er en fortsat forbedring af
finanserne, er det bedste at afskaffe top og mellemskat og skabe endnu mere
vækst i samfundet.

Thorkild

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-01-05 09:01

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> [...]
> skatteborgerne. Da meget tyder på det er en fortsat forbedring af
> finanserne, er det bedste at afskaffe top og mellemskat og skabe endnu

Og dermed stigende priser og stigende inflation ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 19-01-05 11:26

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> mere
>
> Og dermed stigende priser og stigende inflation ?

Tværtimod.

Er du sød lige at forklare mig hvordan det er gået med prisudviklingen
kontra vækst ?

Thorkild

Fra : Lyrik

Dato : 17-01-05 17:41

Frank wrote:
> Hej
>
> Statens indtægter var i 2004 23,3 milliarder kr. højere end ventet:
> http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=227798
>

> Hvad vil du bruge 23,3 mia. kr .til:
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Tvungen daglig sproglaboratorieundervisning i dansk til emigranter.

Opgradering af undervisning/midler i danske skoler. Fladskærme ved hver
pult samt tilhørende PC. Ergonomisk skolemøblement.

Udvidede forskningsmuligheder. Lettere tilgang til forskningsmidler som er
målrettet med henblik på produktion.

Bygning af Danmarks første atomkraftvær til elproduktion.

Nedsættelse af el-afgifter.

Hilsen
Jens

Fra : Boerge

Dato : 17-01-05 19:27

Frank wrote:

> Hej
>
> Statens indtægter var i 2004 23,3 milliarder kr. højere end ventet:
> http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=227798
>

> Hvad vil du bruge 23,3 mia. kr .til:

Først skal vi have fundet ud af, om det er et engangsbeløb eller et
årligt statsoverskud.

> -Afvikling af noget af statens gæld
> -Reperaton af infrastruktur - kloaker, skoler ect

Er relevante under begge omstændigheder.

> -Skattelettelser
> -Øgede aktiviteter - en femernsundbro f.eks.

Er kun relevante, hvis det er udtryk for et årligt statsoverskud.

> -Investring i uddannelse

Skal det være en engangsinvestering eller løbende investeringer?

> -Holde en stor fest
> -Give dem til mig

Er mest relevant ved engangsbeløb.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Kasper Larsen

Dato : 17-01-05 20:10

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse

-Afvikling af noget af statens gæld
Så vidt jeg husker kan staten ikke modregne sine renteudgifter på
selvangivelsen, så det kan vel næsten altid betale sig at betale af på
stantens udlandsgæld, med mindre der findes mere lønsomme investeringer, som
f.eks.

> -Reperaton af infrastruktur - kloaker, skoler ect

Jeg har ikke styr på hvordan aktivitetsniveauet er i entreprenørbranchen pt,
men en modernisering af kloaksystemet er vist en god investering.

Kasper

Fra : Fri Kapitalist

Dato : 17-01-05 22:53

Afskaffelsen af top og mellemskat for minimum et år.

Fra : Joakim von And

Dato : 17-01-05 23:59

> [...]
> -Skattelettelser
> -Øgede aktiviteter - en femernsundbro f.eks.
> -Reperaton af infrastruktur - kloaker, skoler ect

En stor kulturberigelsesfest med shishkebab, mavedans og vandpiber til det
ganske land.

JvA

Fra : Boerge

Dato : 18-01-05 10:42

Joakim von And wrote:

> En stor kulturberigelsesfest med shishkebab, mavedans og vandpiber til det
> ganske land.

Det forstår jeg ikke. I de byer, jeg kender, er kebab meget almindeligt
og mavedans kan læres på aftenskoler. Udbredelsen af vandpiber kender
jeg ikke, bortset fra et spisested i Viborg reklamerer med det.

Der er ingen grund til at bruge 23 mia. kr. til noget, der eksisterer i
forvejen.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Allan Riise

Dato : 18-01-05 11:36

Boerge wrote:

> [...]
> reklamerer med det.
> Der er ingen grund til at bruge 23 mia. kr. til noget, der eksisterer

Så skal vi kke gøre noget ved...
Velfærd.
Skoler.
Forskning
Gæld
O.s.v. Det eksisterer jo i forvejen!

Allan Riise

Fra : Boerge

Dato : 18-01-05 11:56

Allan Riise wrote:

> Så skal vi kke gøre noget ved...
> Velfærd.
> Skoler.
> Forskning
> Gæld
> O.s.v. Det eksisterer jo i forvejen!

På de områder tænkes på en forbedring af noget eksisterende og ikke om
enkeltstående begivenheder, som ligner noget, mange danskere alligevel
foretager sig hver weekend eller hyppigere. Sandsynligvis vil mange af
dem, der har lyst til en sådan fest, synes, at den offentlige fest er
for stor, og lave deres egen fest med nogenlunde samme indhold.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Allan Riise

Dato : 18-01-05 13:39

Boerge wrote:

> [...]
> dem, der har lyst til en sådan fest, synes, at den offentlige fest er
> for stor, og lave deres egen fest med nogenlunde samme indhold.

Hvis jeg fik ekstra penge, arv eller Lottogevinst, så ville jeg fordele mine
penge bedst muligt, nemlig ved at betale min gæld, således at jeg, og jeg
alene, har råderet over mit eget provenu efter skat, og ikke skal ligge
under for skiftende renter, og "ejere" af min gæld!
Havde jeg ejerbolig ville jeg betale den ud, havde jeg lån ville jeg betale
ud, o.s.v.

Allan Riise

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-01-05 18:00

Allan Riise wrote:

> Så skal vi kke gøre noget ved...
> Velfærd.
> Skoler.
> Forskning
> Gæld
> O.s.v. Det eksisterer jo i forvejen!

Til mig at se må det vigtigste være at afdrage gæld til udlandet.

Skulle overskudet så vise sig at være gentagen, så mange gange at vi
ophører med at have udenlandsk gæld, kan vi begynde at kigge på de
hjemlige forhold.

Men inden det sker går der vist et par dage.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Allan Riise

Dato : 18-01-05 18:04

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> hjemlige forhold.
>
> Men inden det sker går der vist et par dage.

Just min mening, som jeg også har skrvet i tråden!

Allan Riise

Fra : kvaerulant

Dato : 18-01-05 00:03

Frank wrote:

>Hej
>
>Statens indtægter var i 2004 23,3 milliarder kr. højere end ventet:
>http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=227798
>

>Hvad vil du bruge 23,3 mia. kr .til:

Mange unge går ud af skolen uden at kunne læse og skrive.

Burte man ikke gøre noget ved det?

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 18-01-05 07:48

> [...]
> -Skattelettelser
> -Øgede aktiviteter - en femernsundbro f.eks.
> -Reperaton af infrastruktur - kloaker, skoler ect

Bevare efterlønnen som belønning for at betale sin skat med glæde.

Carsten Overgaard

Fra : Allan Riise

Dato : 18-01-05 07:52

Carsten Overgaard wrote:
> "Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse

> Bevare efterlønnen som belønning for at betale sin skat med glæde.

Så må Thorkild og Jesper jo ikke gå på efterløn!

Allan Riise