PISA og karakterer
Fra : Knud Larsen

Dato : 16-01-05 20:01

Er der nogen her, som ved, hvordan man kan bestå både 9. og 10. klasse, hvis
man, som PISA-undersøgelsen viser, er funktionel analfabet? Jeg har ikke set
AHW her siden hans eksamen, - og han har mig i sit filter, men han burde
ellers kunne forklare, hvordan det går til. Det lader til at folk får
udmærkede karakterer uanset om de forstår hvad de læser, - hvordan man det
foregår med det skriftlige dansk ved jeg så ikke.

"Analfabetismens højborg. Sådan kunne en af Københavns største folkeskoler
betegnes efter en ny PISA-undersøgelse udkom onsdag. Men eleverne på den
skole, som klarede sig allerdårligst i undersøgelsens læsetest, fik lige så
gode danskkarakterer som resten af landets skolebørn ved folkeskolens
afgangseksamen sidste sommer.
Professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet har lavet den
københavnske PISA-undersøgelse. Han er forundret over tallene.

»Alt andet lige burde PISA-resultaterne være sikre, fordi de er uberørt af
menneskehånd. Men retstavning er jo samtidig en ret objektiv måde at måle
det på. Det er simpelt hen umuligt for mig at give en forklaring på, hvordan
det kan være,« siger Niels Egelund.

9. klasseeleverne på den københavnske bundskraberskole scorede i gennemsnit
320 point, da de i foråret 2004 tog PISA-læsetesten. Det resultat placerer
dem i gruppen, der betegnes som funktionelle analfabeter.

PISA-undersøgelsen er anonymiseret, så der er ingen liste over de bedste og
dårligste skoler. Men det fremgår af undersøgelsens data, at bundskraberen
skal findes mellem de seks største folkeskoler i hovedstaden.

Klarer sig lige godt
En gennemgang af 9. klassernes afgangseksamener i retstavning og skriftlig
dansk viser, at eleverne på alle seks skoler klarede sig cirka lige så godt
som resten af landets skoleelever. I retstavning svinger karaktererne fra
7,8 til 8,2, og i skriftlig dansk har eleverne gennemsnitligt fået mellem
7,9 og 8,6.

Fra : Knud Larsen

Dato : 16-01-05 20:11

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> folk får udmærkede karakterer uanset om de forstår hvad de læser, -
> hvordan man det foregår med det skriftlige dansk ved jeg så ikke.

Nå, nu checkede jeg selv lidt på Nettet, og kom ind i en diskussion:

"til min 10 klasses eksamen i tysk
sad jeg og svarede jah, nein og nikkede igennem hele eksamen.
fik 6 og bestod for som sensor sagde "det virker som om at du godt forstår
hvad vi siger"

så nej det er bestemt ikke noget at frygte, jeg bestod selv om at jeg ikke
fatter en hat af tysk.

jeg fik 8 mundtlig, og jeg er under ingen omstændigheder god til tysk, og
jeg hakkede og stammede gennem det hele, og var allerhelvedes nervøs for at
sige det pænt, jeg er i det hele taget nervøs for eksamener.

Kan det ikke være lige meget? Det er jo alligevel kun en afgangsprøve, så
karakteren kan vel være lige meget.

#8 og #15, alle består de prøver de går op til i folkeskolen, man kan nemlig
ikke dumpe.

Bemærk, at der står "aflagt folkeskolens afgangsprøve", ikke at man skal
have bestået folkeskolens afgangsprøve. Det begreb eksisterer slet ikke i
folkeskolen (heller ikke selv om man får 5, #18!!!).

Lad os lige tage det én gang til for prins Knud:
"Eksamen" betegner en prøve som man kan dumpe hvis man får under en given
karakter (som regel 6).

"Afgangsprøve" betegner en afsluttende prøve som resulterer i en karakter.
Kurset kan hverken bestås eller dumpes, man afslutter blot kurset og får i
den forbindelse en karakter. "

--------

Men man skal vel have 6 i gennemsnit for at komme ind på fx en handelsskole?

Fra : Hans Houmøller

Dato : 17-01-05 01:33

Så lad os da få Ulla Tørnæs' karakterskala med ned til minus 3, og hvad skal
vi så ...
Til alle jer her der har en ide om at vi kan teste os til en bedre skole:
HOLD OP! Det er en narresut, der ikke kan bruges.
De fleste af jer der mener at 'det skal vi bare - teste', har som jeg kan
læse jer ikke nogen som helst erfaring med den danske folkeskole ... præcis
som vores undervisningsminister! Det er mere end pinligt at man blander sig
i debatten, uden at være klædt på!
Dog: det er ikke nyt i Danmark. H.C. Andersen opdagede problemet og skrev
'Kejserens nye Klæder', men kunne ikke forudse, at vi skulle lide under det
helt frem til hans 200-års fødselsdag!
Til lykke, HC!
) Hans

Fra : kvaerulant

Dato : 17-01-05 08:19

Hans Houmøller wrote:

> [...]
>som vores undervisningsminister! Det er mere end pinligt at man blander sig

Nu, er det mere pinligt at man ikke har løst problemet, da det altid har
været der.

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-01-05 10:10

"Hans Houmøller" <hanshoumoller@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Dog: det er ikke nyt i Danmark. H.C. Andersen opdagede problemet og skrev
> 'Kejserens nye Klæder', men kunne ikke forudse, at vi skulle lide under

Ja, det er et rent tilfælde, at kun de skoler som har haft standpunktsprøver
klarer sig fint. Elever er naturligvis altid "klædt på" til at vide, hvor de
selv står, og det går strygende når de selv "tager ansvar"? Som begavede
mennesker har sagt, så kan det fungere for børn, som kommer fra hjem med
klaver og uddannede forældre, mens dem der kommer fra "svage" hjem, bliver
ladt fuldstændig i stikken. Men det er måske også dagsordenen?
Læs evt. nogle af de ledere Anne Knudsen har skrevet om emnet. Vi har
åbenbart verdens dyreste og dårligste skole, og dumper i forhold til nummer
sjok-holdet i Brazilien. Er det så tiden til at afvise alt nyt på forhånd?

Sjovt så internationale sådanne fænomener ellers er, altså den med den
ultrabløde tilgang. De engelske elever er åbenbart som de danske iflg
TV-programmet "Tilbage til 50erne" : de kan ingen historie, de kan ikke
regne, og de kan ikke stavning eller grammatik, - men de KAN bruge deres
spejle og deres mobiltelefoner og deres make up. Og hvis det bare er ens
over hele linjen, så skal det jo nok gå alligevel, så må vi finde os i, at
nogle alt for alvorstunge Nokia-sagter i Finland overtager nogle få nicher
på markedet. Vi holder fast: skolen skal være sjov og fest og ballade,
ellers går det slet ikke, så må vi finde os i at afgangseleverne ikke kan
læse.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-01-05 20:32

> [...]
hvis
> man, som PISA-undersøgelsen viser, er funktionel analfabet?

Man skal ikke "bestå" nogen klaser i folkeskolen, så det er da let nok.

Fra : kvaerulant

Dato : 16-01-05 21:03

Knud Larsen wrote:

>Er der nogen her, som ved, hvordan man kan bestå både 9. og 10. klasse, hvis
>man, som PISA-undersøgelsen viser, er funktionel analfabet?

Der er ikke noget som man skal bestå.
Og hvis der var ja så, ville der være mange som aldrig kom ud af skolen.

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-01-05 01:31

"kvaerulant" <haabet2003@yahoo.dk> wrote in message
Knud Larsen wrote:

> [...]
Der er ikke noget som man skal bestå.
Og hvis der var ja så, ville der være mange som aldrig kom ud af skolen.

Det havde jeg åbenbart ikke fantasi til at forestille mig, jeg er selv fra
tiden hvor man havde realeksamen. Der står jo dog:

"En gennemgang af 9. klassernes afgangseksamener i retstavning og skriftlig
dansk viser, at eleverne på alle seks skoler klarede sig cirka lige så godt
.... "

Altså "afgangseksamener", men det betyder altså ikke i vore dage noget med
en "eksamen" man kan dumpe til. Vil det sige, at der ingen krav er for at
komme på handelsskole eller teknisk skole? Gymnasiet?

Måske er tiden inde til at droppe eksamen efter 3. G, og på universitetet.

Fra : kvaerulant

Dato : 17-01-05 08:29

Knud Larsen wrote:

> [...]
>en "eksamen" man kan dumpe til. Vil det sige, at der ingen krav er for at
>komme på handelsskole eller teknisk skole? Gymnasiet?

Der er intet krav om normalt begavede skal kunne læse en avis inden at
de forlader skolen. Man over lader ansvaret for skolen til børn og
forældre, og resultatet er at
samfundet står med problemerne. Og skal bygge fængsler for at løse de
problemer som
skulle være klaret i skolen.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 17-01-05 10:33

kvaerulant wrote:
> [...]
> forældre, og resultatet er at
> samfundet står med problemerne. Og skal bygge fængsler for at løse de

Mener du også ligesom en person der blev interviewet til TV-Lorry for nylig,
at det er skolens/lærernes skyld at elever i nævnte persons
parcelhuskvarter (vi taler om Humlebæk) begik indbrud i nærområdet i
spisefrikvarteret? Den interviewede sagde sådan cirka, at 'pædagogikken har
svigtet' og gav næsten direkte skolen og lærerne skylden for indbruddene!
Dine ord lyder noget i retning.
Hans Houmøller

Fra : L. Sørensen

Dato : 17-01-05 15:12

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> skrev:

....klip...

> [...]
>... "
>
>Altså "afgangseksamener", men det
>betyder altså ikke i vore dage noget med

Du har ret - der er ingen krav til afslutningen af folkeskolen
overhovedet. De børn, der starter i børnehaveklasse og med jævne
mellemrum dukker op de næste 10 år, forlader folkeskolen med en 9.
klasses afgangsprøve. Holder barnet et år mere, bliver det til en
10. klasses afgangsprøve.
På Tekniske skoler skal vi (jeg er lærer på TS, grundforløbet. Dem
der tager imod de elever, der kommer lige fra folkeskolen) tage de
elever, der ønsker at starte. Vi har ingen optagelsesprøver, så
ønsket om at starte er nok.
Vi starter dog med at teste eleverne, for at finde ud af, hvor
meget undervisning de skal have i matematik, engelsk osv. Og der
er mange elever, der ville ønske, der havde været flere tester i
folkeskolen, så de var vant til det. Vi er - desværre - de første,
der præsenterer dem for krav, der SKAL opfyldes, og som de ikke
kan snakke og argumentere sig væk fra, selv om de prøver.
Det er en brat opvågnen for mange.
Vi skal også lære nogle af de unge mennesker at gå i skole: At
komme til tiden - at komme hver dag - at have deres ting (blok,
blyant, lommeregner osv.) med - at være forberedt - at være
udhvilede - og de andre banale ting.

>Måske er tiden inde til at droppe
>eksamen efter 3. G, og på
>universitetet.

Hvis Socialdemokraterne og de radikale igen kommer til magten,
sker det helt af sig selv - bare rolig, det skal du ikke tænke på.
Samtidig melder vi os ud af de lande, der indgår i PISA-
undersøgelsen, så får vi ingen dårlige bedømmelser.

Mvh
L.Sørensen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-01-05 21:40

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message
Snip en masse facts

som jeg ser det (under forudsætning af at dine facts er troværdige) så må
den danske lærestand have ført befolkningen bag lyset, og har dermed mistet
den sidste rest af respekt man måtte have haft for dem.

HAVDE det nu været lærerne der havde råbt op om at de ikke med de til
rådighed stående midler kunne løse den opgave de var blevet sat til at løse,
så havde det været en anden sag.

Foræældrene har i mange år råbt op om at børnene ikke lærte noget, men er
hvergang blevet kaldt uproffessionelle og uforstandige, og nu har udefra
kommende så dokumenteret at 1/4 forlader skolen som funktionelle
analfabeter. For mig at se er der kun 2 muligheder.

1. lærerne har slet ikke opdaget at eleverne ikke kan læse. = lærerne aner
ikke hvad de har med at gøre
2. Lærerne har godt vist det, men har skjult problemet = De har ført
skatteyderne og forældrene bag lyset, og har derfor ikke mere troværdighed
tilbage

Vælg selv eller kom med en bedre forklaring

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 16-01-05 22:58

Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:

> [...]
> 2. Lærerne har godt vist det, men har skjult problemet = De har ført
> skatteyderne og forældrene bag lyset, og har derfor ikke mere troværdighed

Du glemmer lige at lærerne er nødt til at arbejde inden for den skole,
Folketinget har besluttet. Enhedsskolen.
--
Per Erik Rønne

Fra : kvaerulant

Dato : 17-01-05 00:22

Per Rønne wrote:

>Du glemmer lige at lærerne er nødt til at arbejde inden for den skole,
>Folketinget har besluttet. Enhedsskolen.

I de så kaldte gode gamle dage, var der ikke ret mange som lærte noget.

Men det som lære eleverne noget er når de tænker og taler, ikke når
læren præker.
Så hel strukturen af skolen er forkert.

Fra : G.B.

Dato : 17-01-05 13:04

kvaerulant <haabet2003@yahoo.dk> skrev i meddelelsen news:csesue$1m3m$1
@news.cybercity.dk:

> I de så kaldte gode gamle dage, var der ikke ret mange som lærte noget.

Den gang var der trods alt mulighed for at lære et håndværk, hvis man ikke
var bogligt stærk. Men i dag skal Gud og hvermand jo have studentereksamen.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Egon Stich

Dato : 17-01-05 19:57

Per Rønne wrote:

> [...]
I de så kaldte gode gamle dage, var der ikke ret mange som lærte noget.

Men det som lære eleverne noget er når de tænker og taler, ikke når

Du har ikke ret.
I "Gamle dage", før den udelte skole, lærte vi faktisk noget.
Og er chokerede over dagens uddannelsstade.

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-05 20:53

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> [...]
>
> Du har ikke ret.
> I "Gamle dage", før den udelte skole, lærte vi faktisk noget.
> Og er chokerede over dagens uddannelsstade.

Prøv lige at få din newsreader sat rigtigt op, så man kan se hvem du
citerer fra, og hvad der er citat og hvad du selv har skrevet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Egon Stich

Dato : 17-01-05 19:56

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Du glemmer lige at lærerne er nødt til at arbejde inden for den skole,
> Folketinget har besluttet. Enhedsskolen.

Netop.
Ansvaret ligger hos politikerne. Af alle farver. Ingen nævnt, ingen glemt.

MVH
Egon.
Pensioneret, gudskelov, overlærer

Fra : Egon Stich

Dato : 17-01-05 19:55

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> HAVDE det nu været lærerne der havde råbt op om at de ikke med de til
> rådighed stående midler kunne løse den opgave de var blevet sat til at

Og det var vi faktisk en hel del der gjorde.
Men "de politisk korrekte" lyttede ikke.
Forøvrigt heller ikke andre.
Berthel Hårder har en stor del af æren for nedturen.
Det var ham, under Schlütter, der gennemførte grønthøstermetoden. Den
ødelagde den sidste chance skolen havde.

MVH
Egon.

Fra : PerX ...

Dato : 17-01-05 12:42

In article <csedmt$14pd$1@news.cybercity.dk>, larsen_knud@hotmail.com
says...
> Er der nogen her, som ved, hvordan man kan bestå både 9. og 10. klasse, hvis
> man, som PISA-undersøgelsen viser, er funktionel analfabet?

Funktionel analfabet, det er som at være lidt gravid.

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-01-05 14:49

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote in message
> In article <csedmt$14pd$1@news.cybercity.dk>, larsen_knud@hotmail.com
> says...
>
> Funktionel analfabet, det er som at være lidt gravid.

Jamen, det forklarer jo det hele.

Fra : Egon Stich

Dato : 17-01-05 19:59

> [...]
> udmærkede karakterer uanset om de forstår hvad de læser, - hvordan man det
> foregår med det skriftlige dansk ved jeg så ikke.

Det kan jeg give et bud på...
Som lærer er man selv "til examen" sammen med eleverne.
Man lærer lynhurtigt at give karakterer som ikke falder udenfor
gennemsnittet.
Der skulle jo nødig stilles spørgsmålstegn ved ens evner som underviser?
Og efter at man laver examener som "gruppearbejde", hvor een "tænker", een
"slår op i bøger" og een "skriver", kan man give gruppen den karakter man
finder for mest hensigtsmæssigt.

Når så de stakkels små kommer ud for en personlig prøve, uden hjælp, går det
galt. Naturligvis.
Mine egne 3 børn gik i friskole.

MVH
Egon.
Pensioneret, heldigvis, overlærer.

Fra : Knud Larsen

Dato : 17-01-05 20:10

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> [...]
> "slår op i bøger" og een "skriver", kan man give gruppen den karakter man

Det lyder ikke så smart.

> Når så de stakkels små kommer ud for en personlig prøve, uden hjælp, går
> det
> galt. Naturligvis.
> Mine egne 3 børn gik i friskole.

Men heldigvis skal de så ikke til rigtig eksamen før *langt* henne i
uddannelsesforløbet, men SÅ er det også, de svage falder fra. Det har vi
lavet rigtig godt, det lyder nærmest som en bevidst fælde, hvad det
naturligvis ikke er, det er gode menneskers gode intentioner, som atter har
vist sig at høre mere hjemme i drømmeland end i virkelighedens verden.