Stylesheet problemer: width 100%
Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 23-05-01 22:06

Jeg bikser lidt med en side, hvor jeg har positioneret min side
med css. Det virker dog ikke helt efter hensigten. Jeg har givet
min side en stor venstre margen så jeg kan positionere en menu
absolute inden for margen området. Jeg har også taget en del af
toppen til en header på siden. Jeg angiver herefter headeren til
100%. Problemet er, at headeren holder op, dertil hvor margenen
er, men i højre side... det er lidt svært at forklare.
Brødteksten er, hvor den skal være...

Prøv evt. at tage et kig på nedenstående kode. Jeg har snævret
det så meget ind jeg kunne og hvor den stadig giver samme
problem.

<head>
<title>blob</title>
body {
margin-left: 170px;
margin-top: 105px;
font-family: Arial;
}

#top {
position: absolute;
top: 5px;
left: 5px;
width: 600px;
}

#menu {
position:absolute;
top: 110px;
left: 10px;
width: 140px;
}
</head>

[Brødtekst]

puinkt 1<br>
puinkt 1<br>
puinkt 1<br>
puinkt 1<br>

Velkommen... undermenu osv...

/Kasper

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 23-05-01 23:24

Kasper Kyndsberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg bikser lidt med en side, hvor jeg har positioneret min side
> med css.
[SNIP]

En lille fejl til koden før. #top skal se sådan ud... (Det er her
fejlen ligger...)

#top {
position: absolute;
top: 5px;
left: 5px;
width: 600px;
}

/Kasper

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 23-05-01 23:24

> [...]
> med css.
[SNIP]

En lille fejl til koden før. #top skal se sådan ud... (Det er her

width: 100%;
}

/Kasper

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 24-05-01 13:42

Kasper Kyndsberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> En lille fejl til koden før. #top skal se sådan ud... (Det er her
> fejlen ligger...) [snip]

Det er fordi du først definerer margin-left på body til 170px -
hvilket medfører at Internet Explorer derefter fortolker
"width:100%" som 100% af body'en - altså "100% - 170px".

Opera fortolker anderledes - hvem af de to der har ret, er jo kun af
akademisk interesse, idet IE sidder på 95% af markedet :-/

Du er nok nødt til at finde på en anden løsning - f.eks. lave en
170px.

Mvh
Jonas

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 24-05-01 13:55

Jonas Astrup - html.dk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du er nok nødt til at finde på en anden løsning - f.eks. lave en
> 170px.

Tænkte næsten godt det var en "fejl". Siden opfører sig også væsentligt
anderledes i Netscape, mere hen i den rigtige retning. Skulle bare lige
tjekke jeg ikke havde lavet en fejl inden jeg begynder på det store
arbejde at omskrive alle mine sider...

Tak for hjælpen :)

/Kasper