/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Miljøbevisste amerikanere
Fra : Martin Andersen


Dato : 13-01-05 12:11

Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
europæere er miljøengle ?

Med det dejlige danske afgiftssystem ville en hybridbil koste 200000 kr
mere i Danmark. Glimrende, så bliver der altså ikke solgt nogen.

http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=526832/

Martin.
--
Hvor er ET ?
http://www.al-data.dk/Fermis-paradoks.html

 
 
Tim (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Tim


Dato : 13-01-05 12:40

"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> wrote in message
news:41e65754$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
> over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
> Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
> europæere er miljøengle ?
>

Det er kun fordi europæerne ikke forstår det meningsløse i Kyoto-aftalen. De
snubler over hinandens fødder, for at komme først til betalingsbordet.

En af de få magtfulde personer, der har turdet sige sandheden, er Bjørn
Lomborg. Kyoto aftalen = milliarder og atter milliarder ud i ingenting.

>
> Med det dejlige danske afgiftssystem ville en hybridbil koste 200000 kr
> mere i Danmark. Glimrende, så bliver der altså ikke solgt nogen.
>
> http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=526832/
>

Du skal såmænd ikke længere end til Sverige eller Tyskland. I Sverige,
f.eks., koster en Toyota Prius (hybrid-tingest) ca. 210.000.-. I Danmark
485.000.-

Go figure.

Tim



Allan Riise (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 13-01-05 12:44

Martin Andersen wrote:
> Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
> over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
> Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
> europæere er miljøengle ?
>
> Med det dejlige danske afgiftssystem ville en hybridbil koste 200000
> kr mere i Danmark. Glimrende, så bliver der altså ikke solgt nogen.
>
> http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=526832/

Afgiftsystemet er ved at blive gennemset, med tanke på at gøre afgifter og
told/skat lempeligere for mindrer forurenende/ikke forurenende biler.
Så vidt jeg ved, så er det i udvalgsarbejde p.t. på Christiansborg, efter en
forespøgsel fra SF.

Allan Riise
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er
nødvendigt, og i helvede hvor de allerede har det.." Vær enten
konsekvent eller inkonsekvent, men aldrig begge dele samtidigt.



Allan Knaap (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Allan Knaap


Dato : 13-01-05 14:06


"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote in message
news:41e65ef1$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Martin Andersen wrote:
> > Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
> > over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
> > Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
> > europæere er miljøengle ?
> >
> > Med det dejlige danske afgiftssystem ville en hybridbil koste 200000
> > kr mere i Danmark. Glimrende, så bliver der altså ikke solgt nogen.
> >
> > http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=526832/
>
> Afgiftsystemet er ved at blive gennemset, med tanke på at gøre afgifter og
> told/skat lempeligere for mindrer forurenende/ikke forurenende biler.
> Så vidt jeg ved, så er det i udvalgsarbejde p.t. på Christiansborg, efter
en
> forespøgsel fra SF.


Sålænge det ender med en nedsættelse af afgiften og ikke blot en omlægning,
vil jeg da med spændning se frem til det resultat de kommer frem til.
Og naturligvis vil jeg håbe på at det ikke bliver et langstrakt
udvalgsarbejde, men at de kommer frem til en løsning indenfor overkommelig
tid.
Jeg for én ville da seriøst overveje at udskifte min gamle Saab med en
hybrid, hvis prisen vel og mærke bliver væsentligt reduceret.
Flere hybrid biler på vores veje er en win/win situation. Godt for privat
økonomien og godt for miljøet.

Allan Knaap



Per Rønne (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 13-01-05 15:31

Allan Knaap <nauclerus@yahoo.com> wrote:

> Sålænge det ender med en nedsættelse af afgiften og ikke blot en omlægning,
> vil jeg da med spændning se frem til det resultat de kommer frem til.

Du skal højst regne med en omlægning, så prisen på konventionelle biler
bliver væsentligt højere. Provenuet skal holde.
--
Per Erik Rønne

Thorkild Poulsen (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Thorkild Poulsen


Dato : 13-01-05 13:07


"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> wrote in message
news:41e65754$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
> over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
> Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
> europæere er miljøengle ?
>
> Med det dejlige danske afgiftssystem ville en hybridbil koste 200000 kr
> mere i Danmark. Glimrende, så bliver der altså ikke solgt nogen.
>
> http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=526832/
>


Jeg kan da ikke lade være med at nævne vi i skatteborgerforeningen netop har
fremlagt ønsket om lempeligere beskatning af disse biler overfor
skatteministeren. Jeg deltog personligt i mødet.

Thorkild


Peter Risager (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Peter Risager


Dato : 13-01-05 15:41

> Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
> over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
> Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
> europæere er miljøengle ?
>
> Med det dejlige danske afgiftssystem ville en hybridbil koste 200000
> kr mere i Danmark. Glimrende, så bliver der altså ikke solgt nogen.
>
> http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=526832/

Husk nu på at "miljøbiler" som brintbiler ikke bliver ret økologiske, hvis
den brint
man skal hælde på dem er produceret med el fra et kulkraftværk, så kan det
næsten være det samme. Det er da sikkert bedre end olie, men en stor
miljømæssig besparelse er det ikke.

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be
there, but it's not that important." - John Carmack



jodem (13-01-2005)
Kommentar
Fra : jodem


Dato : 13-01-05 15:52


"Peter Risager" <peden@anarki.dk> skrev i en meddelelse
news:cs619e$n7u$1@news.cybercity.dk...
> "Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be
> there, but it's not that important."
>
Nåhr, - det er da vigtigt at de får hinanden i enden.

jodem



Knud Larsen (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Knud Larsen


Dato : 13-01-05 20:33


"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message
news:41e68b0a$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Peter Risager" <peden@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> news:cs619e$n7u$1@news.cybercity.dk...
>> "Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be
>> there, but it's not that important."
>>
> Nåhr, - det er da vigtigt at de får hinanden i enden.

Og det skulle gerne være en happy ende, bortset fra i spanking film?






Martin Andersen (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 13-01-05 18:47

Peter Risager wrote:

> Husk nu på at "miljøbiler" som brintbiler ikke bliver ret økologiske, hvis
> den brint
> man skal hælde på dem er produceret med el fra et kulkraftværk, så kan det
> næsten være det samme. Det er da sikkert bedre end olie, men en stor
> miljømæssig besparelse er det ikke.
>

Denne hybridbil kører på el og benzin, og ikke brint.

Hvor brinten er produceret henne betyder jo noget, men selv hvis brinten
laves på et kulkraftværk vil det have stor betydning for forureningen, da
udslippet kan begrænses til enkelte kraftværk, i stedet for at udslippet
kommer ud over det hele. Brintbiler vil give betydeligt renere byer, men du
har ret, rent globalt vil det totale udslip blive det samme.

Dog har brinten den store fordel at den kan laves af vindkraft, atomkraft,
bølgekraft, eller solcellepaneler. Så snart f.eks. vindenergi eller
solcellenergi
er rentabelt, kan man få en bil der forurener ubetydeligt. Men der er stadig
tekniske forhindringer før vi kan få et brintsamfund.

Martin.
--
Hvor er ET ?
http://www.al-data.dk/Fermis-paradoks.html

P. Larsen (13-01-2005)
Kommentar
Fra : P. Larsen


Dato : 13-01-05 22:10


"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> wrote in message
news:41e65754$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
> over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
> Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
> europæere er miljøengle ?

Det har sin forklaring i mange forhold. Det er først indenfor de sidste 5
års tid, at hybrid bilerne er blevet solgt så godt som de er. Grundene
ligger i flere ting: 1) Billigere "afgift", 2) Adgang til HOV ((High
Occupancy Vechiles = bekrænsede baner) og så sidst 3) Bedre benzin økonomi.

Faktisk er "problemet" at de begrænsede HOV baner - ihvertfald her omkring
Washington DC - er blevet så fyldt med hybrid biler, at banerne er begyndt
at snegle sig frem på linie med de almindelige baner, så nu tales der om at
ændre loven så hybrid-biler ikke længere har adgang til HOV banerne. Det vil
med stor sandsynlighed forsårsage et STORT fald i antallet af solgte enheder
hvis det besluttes.

Det skal dog bemærkes, at det ikke er de amerikanske bilfirmaer der fører på
dette område. De prøver at følge trop med de korianske og japanske
fabrikanter, som er mange år foran både Ford og Chrysler.

> Med det dejlige danske afgiftssystem ville en hybridbil koste 200000 kr
> mere i Danmark. Glimrende, så bliver der altså ikke solgt nogen.

Det drejer sig om enticimenter - motivation - og ikke om noget er
samfundsmæssigt mere korrekt. Folk tænker med deres pengepung og hvad der
ligger dem nærmest - ikke hvad der er bedst for deres naboer.

Mvh.
P. Larsen



Carl Alex Friis Niel~ (14-01-2005)
Kommentar
Fra : Carl Alex Friis Niel~


Dato : 14-01-05 00:51

Martin Andersen skrev i meddelelsen
<41e65754$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
>Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
>over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
>Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
>europæere er miljøengle ?

Hvis vi sætter det på spidsen så drejer det i USA om at reducere
udledning af udstødningsgassser i Los Angelses for at forhindre smog,
hvilket så gøres ved at flytte forureningen langt væk til kraftværker flere
100 km væk.

Elektriciteten kan jo ikke produceres uden miljøomkostninger.

El fra sol, vind og vand har også miljøomkostninger.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am





Christian B. Andrese~ (14-01-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 14-01-05 11:27


"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message
news:mODFd.861$Qr6.728@news.get2net.dk...
> Martin Andersen skrev i meddelelsen
> <41e65754$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> >Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
> >over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
> >Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
> >europæere er miljøengle ?
>
> Hvis vi sætter det på spidsen så drejer det i USA om at reducere
> udledning af udstødningsgassser i Los Angelses for at forhindre smog,
> hvilket så gøres ved at flytte forureningen langt væk til kraftværker
flere
> 100 km væk.
>
> Elektriciteten kan jo ikke produceres uden miljøomkostninger.
>
> El fra sol, vind og vand har også miljøomkostninger.

Hvis man ser bort fra produktionen af selve anlægget, hvilke negative
konsekvenser er der så ved havmøller, solfangere eller vandkraftværker ?


--
mvh/rg. Christian





Carl Alex Friis Niel~ (14-01-2005)
Kommentar
Fra : Carl Alex Friis Niel~


Dato : 14-01-05 15:41

Christian B. Andresen skrev i meddelelsen
<41e79e82$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
>
>"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message
>news:mODFd.861$Qr6.728@news.get2net.dk...
>> Martin Andersen skrev i meddelelsen
>> <41e65754$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
>> >Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
>> >over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
>> >Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
>> >europæere er miljøengle ?
>>
>> Hvis vi sætter det på spidsen så drejer det i USA om at reducere
>> udledning af udstødningsgassser i Los Angelses for at forhindre smog,
>> hvilket så gøres ved at flytte forureningen langt væk til kraftværker
>flere
>> 100 km væk.
>>
>> Elektriciteten kan jo ikke produceres uden miljøomkostninger.
>>
>> El fra sol, vind og vand har også miljøomkostninger.
>
>Hvis man ser bort fra produktionen af selve anlægget, hvilke negative
>konsekvenser er der så ved havmøller, solfangere eller vandkraftværker ?

Vind: nu er det jo langt fra alle områder af verden som er kystnære, så
vindmøller på land bliver vi nød til at tage med.
I Californien har man haft problemer med at vindmøller har dræbt store
mængder af fredede fugle som flyver ind i møllerne. Endvidere har det været
nødvændigt at sætte masivt ind med gift for at forhindre dyr i at undergrave
møllernes fundamenter, hvilket igen fører til døde freded dyr, idet de
spiser de
forgiftede dyr.

Sol: Hvis der skal produceres el i de mængder der skal til for andet end
forsyninger
til at dække meget små behov, skal der enten afsættes meget store arealer
til det
eller også skal det forgå fra rummet, hvorfra energien sendes ned via
mikrobølger.
Sidstnævnte metode vil påvirke miljøet voldsomt.

Vand: De kunstige søer der dannes i forbindelse med vandkraftværker har
store
miljøpåvirkninger med massive biotopødelæggelser. Eksempelvis har
vandkraftværker i Egypten hæmmet de årlige oversvømelser, der tidligere
sikrede
Nildeltaets frodighed og i mellemøsten er der ved at opstå alvorlige
konflikter
i områder hvor dem der bor under kraftværket (længere nede af floden) ikke
længere
får det vand de plejer at skulle bruge til at leve.
Det har også medført masive biotopødelæggelser at alle pånær een af floderne
fra alperne bruges til vandkraft.

Og mht. elbiler, så er der også brug for mange særdeles giftige stoffer for
at
kunne lave batterier - stoffer der ofte ender i miljøet.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am



Christian B. Andrese~ (17-01-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 17-01-05 10:34


"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message
news:qyRFd.847$N77.244@news.get2net.dk...
> Christian B. Andresen skrev i meddelelsen
> <41e79e82$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> >
> >"Carl Alex Friis Nielsen" <cafn@get2net.dk> wrote in message
> >news:mODFd.861$Qr6.728@news.get2net.dk...
> >> Martin Andersen skrev i meddelelsen
> >> <41e65754$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> >> >Salget af de miljøvenlige hybridbiler (kører på el og benzin) går
> >> >over al forventning i USA, mens salget i Europa er ikke-eksisterende.
> >> >Jeg troede ellers at amerikanerne var nogle miljøsvin mens
> >> >europæere er miljøengle ?
> >>
> >> Hvis vi sætter det på spidsen så drejer det i USA om at reducere
> >> udledning af udstødningsgassser i Los Angelses for at forhindre smog,
> >> hvilket så gøres ved at flytte forureningen langt væk til kraftværker
> >flere
> >> 100 km væk.
> >>
> >> Elektriciteten kan jo ikke produceres uden miljøomkostninger.
> >>
> >> El fra sol, vind og vand har også miljøomkostninger.
> >
> >Hvis man ser bort fra produktionen af selve anlægget, hvilke negative
> >konsekvenser er der så ved havmøller, solfangere eller vandkraftværker ?
>
> Vind: nu er det jo langt fra alle områder af verden som er kystnære, så
> vindmøller på land bliver vi nød til at tage med.

Det er korrekt, men der er stadig mange steder hvor det er bedst med
havmøller.

> I Californien har man haft problemer med at vindmøller har dræbt store
> mængder af fredede fugle som flyver ind i møllerne. Endvidere har det
været
> nødvændigt at sætte masivt ind med gift for at forhindre dyr i at
undergrave
> møllernes fundamenter, hvilket igen fører til døde freded dyr, idet de
> spiser de forgiftede dyr.

Det er vist grænsetilfælde som ikke skal dømme om vindmøller er positive
eller negative hvis man ser bort fra støj og udseenden.

> Sol: Hvis der skal produceres el i de mængder der skal til for andet end
> forsyninger
> til at dække meget små behov, skal der enten afsættes meget store arealer
> til det
> eller også skal det forgå fra rummet, hvorfra energien sendes ned via
> mikrobølger.
> Sidstnævnte metode vil påvirke miljøet voldsomt.

Du har ret med det sidste, og jeg tror heller ikke på solenergi som et reelt
alternativ, men der er ikke specielt store negative konsekvenser ved
solenergi.

> Vand: De kunstige søer der dannes i forbindelse med vandkraftværker har
> store
> miljøpåvirkninger med massive biotopødelæggelser. Eksempelvis har
> vandkraftværker i Egypten hæmmet de årlige oversvømelser, der tidligere
> sikrede
> Nildeltaets frodighed og i mellemøsten er der ved at opstå alvorlige
> konflikter
> i områder hvor dem der bor under kraftværket (længere nede af floden) ikke
> længere
> får det vand de plejer at skulle bruge til at leve.
> Det har også medført masive biotopødelæggelser at alle pånær een af
floderne
> fra alperne bruges til vandkraft.

De bjergrige lande kan da lave det på andre måder end med søer, men jeg kan
godt se de problemer du nævner og må erkende at der er nok en del negative
følger af vandenergi lavet på den måde.


--
mvh/rg. Christian





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste