Torkild - hvor mange år skal vi tjene.
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 13-01-05 08:23

Personligt kommer jeg til at have tjent samfundet i 39 år, da jeg efter 10
års folkeskole og 3 års handelsgymnasium (mere uddannelse var ikke at få i
Herlufholm) trådte ud på arbejdsmarkedet i 1986 og har været der siden. Det
er min plan at blive der indtil at jeg fylder 60, så burde organismen også
være slidt ned.

Men skal jeg efter din mening trække den yderligere?

Er det ikke nok at trække sig tilbage, når man er nedslidt eller skal man
fra hospitalsengen, hvor man alligevel skal tilbringe sit sidste halve år af
sit liv (der er aldrig ældreboliger, når man skal bruge dem.) slikke
frimærker for forskellige firmaer for at tjene samfundet.

Kort sagt: Hvor mange år skal vi tjene?

Carsten Overgaard

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 13-01-05 08:36

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message
> [...]
> sit liv (der er aldrig ældreboliger, når man skal bruge dem.) slikke
> frimærker for forskellige firmaer for at tjene samfundet.

For min skyld kan du trække dig tilbage når du er 60 år, hvis du blot selv
betaler for det. Dvs. skaber de værdier der gør du samlet ikke bliver nogen
belastning for samfundet. Skrot det pis om du er nedslidt, SFI har undersøgt
problemets omfang, 93 % af dem der går på efterløn mener de har et godt
helbred.

Thorkild

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-01-05 08:24

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
undersøgt
> problemets omfang, 93 % af dem der går på efterløn mener de har et godt

Det får jeg nok også gjort på 39 år imodsætning til de fleste efterlønnere
idag, som er blevet færdige i en tid uden stopprøver i en alder af 30-35 og
så trækker sig tilbage i en alder af 60 og derved kun når at tjene 25-30 år.

Med hensyn til nedslidning, så er årsagen nok at er folk så dårlige de
sidste 5 år at de ikke kan passe deres arbejde og betale deres A-kasse, så
er der regler som forhindrer dem i at gå på efterløn. Så reglerne er
paradoksalt at man netop skal have et godt helbred for at gå på efterløn.

Måske skulle vi følge nogle af de forslag, som går ud på at man skal have
været 40 år på arbejdsmarkedet før at man må trække sig tilbage. Jeg vil
mene at jeg godt kan holde smerterne ud et år mere.

Så lad os få en 40 års regel.
Carsten Overgaard

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-01-05 08:43

> [...]
> været 40 år på arbejdsmarkedet før at man må trække sig tilbage. Jeg vil
> mene at jeg godt kan holde smerterne ud et år mere.

Hvorfor ikke fjerne efterlønsordningen og overlade de nedslidte til
førtidspension, det lyder da meget mere retfærdigt.

Og husk på, vil man et velfærdssamfund er det jo ikke udelukkende egne
omkostninger (skole, veje, sundhed, fællesudgifter til politi, stat osv) der
skal dækkes, man skal også bidrage med en fair del til de svageste.

Men det vil i grunden nemmest lade sig regulere ved at fjerne efterlønnen.

Thorkild

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-01-05 08:56

> [...]

> skal dækkes, man skal også bidrage med en fair del til de svageste.
>
> Men det vil i grunden nemmest lade sig regulere ved at fjerne efterlønnen.

Jeg kan godt følge dig, men så skal der ikke være 16 års behandlingstid på
overgang til førtidspension. Det er jo forfærdende at man reelt kan stoppe
for førtidspension ved at omfordele, hvem der skal betale, da det i sidste
ende er skatteborgerne, som skal betale.

Kommunerne rådgiver jo idag borgerne til den overførselsindkomst, som giver
størst mulig statstilskud og mindst mulig kommunaltilskud. Man burde
overveje et statslig revisionskorps, som kunne gå ind og tildele den enkelte
medarbejder/kommune bøde, hvis der kan påvises et mønster, som peger i
retning af at få hældt udgifterne over på en anden offentlig indstans.

---
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-01-05 09:11

> [...]
> for førtidspension ved at omfordele, hvem der skal betale, da det i sidste
> ende er skatteborgerne, som skal betale.

Vi kan da snildt blive enige om der i tilfælde af afskaffelse af efterløn
bliver behov for en forbedret administration af førtidspension.

> [...]
> medarbejder/kommune bøde, hvis der kan påvises et mønster, som peger i
> retning af at få hældt udgifterne over på en anden offentlig indstans.

Lad os se hvad der sker efter kommunalreformen, forhåbentlig vil det, om
ikke fjerne, så reducere disse effekter du nævner.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-05 08:49

> [...]

> års folkeskole og 3 års handelsgymnasium (mere uddannelse var ikke at få i

Glemmer du ikke Herlufsholm Kostskole?

Og du kunne altså stadig have fået en kollegieplads i København. Og læst
til cand.merc. på Handelshøjskolen, eller cand.polit. på universitetet.
--
Per Erik Rønne

Fra : kvaerulant

Dato : 13-01-05 10:25

Per Rønne wrote:

>Glemmer du ikke Herlufsholm Kostskole?
>
>Og du kunne altså stadig have fået en kollegieplads i København. Og læst
>til cand.merc. på Handelshøjskolen, eller cand.polit. på universitetet.

Nu er der de samme djop, uanset udannelsen, så der var bare en anden,
som skulle
lave Carsten Overgaards arbejde, og blive udkørt.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-01-05 10:44

kvaerulant <haabet2003@yahoo.dk> wrote:

> Nu er der de samme djop, uanset udannelsen, så der var bare en anden, som
> skulle lave Carsten Overgaards arbejde, og blive udkørt.

Kender du ikke forskel mellem det 3-årige handelsgymnasium og så en
cand.merc.-uddannelse fra Handelshøjskolen?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 13-01-05 15:39

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Kender du ikke forskel mellem det 3-årige handelsgymnasium og så en
> cand.merc.-uddannelse fra Handelshøjskolen?

Nej, det er derfor han er kværulant
--
Lystfiskeri er en fiskesnøre med en torsk i begge ender...
DVD Collection:

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-01-05 08:37

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Glemmer du ikke Herlufsholm Kostskole?
>
> Og du kunne altså stadig have fået en kollegieplads i København. Og læst
> til cand.merc. på Handelshøjskolen, eller cand.polit. på universitetet.

Herlufholm Kostskole kræver en baggrund eller en god pengepung. Jeg er søn
af en tankforpagter og en butiksassistent og min baggrund ville måske nok
have passet bedre til Næstved gynmnasium. (Næstved har to gymnasier. Næstved
Gymnasie ligger ude på den anden side af bryggeriet på Lindebjerggårds
marker. Men den skole havde så dårligt et ry, at jeg foretrak Næstved
Handelskole.)

Min halvsøster, som har gået Herlufholm Gymnasie, er datter af en
tankforpagter og en butiksindehaver. Endvidere har enkelte medlemmer i min
kones familie en gammel ret til at blive forsøgt optaget dernede. Men det
kræver enten en god baggrund eller en god pengepung.

I 1986 kostede et statsgaranteret studielån mere end et forbrugslån. Det var
først langt senere at man overhovede begyndte at tale om at få sat renten
ned, når nu risikoen for udlåneren (banken) var så lav. Selv om jeg ville
arbejde til at jeg var 100 år, ville jeg aldrig kunne have betalt lånet ud.
Desuden ville lånet være blevet en latent risiko for den familie, som jeg
måtte stifte i fremtiden, hvis vi på et tidspunkt måtte komme i den
situation at vi ikke kunne betale hver til sit og måtte gøre en ende på det.

I 1986 havde man ikke opfundet forældrekøb. Der var ingen boliger at få i
København. DSB har heller ikke så mindet for studerende som pendlede.
Pendlere var dengang et onde, som forsinkede deres intercity-kunders færden
på jernbanenettet.

Sidst og ikke mindst ville jeg så i Torkilds ånd være kommet senere ud på
arbejdsmarkedet og derved være i risikozonen for at tjene landet i færre år.

Carsten Overgaard

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-01-05 09:25

> Sidst og ikke mindst ville jeg så i Torkilds ånd være kommet senere ud på
> arbejdsmarkedet og derved være i risikozonen for at tjene landet i færre
> år.

Jeg kommer selv fra Ribe (lad nu være med at forfølge min person når jeg
atter en gang kommer med en personlig oplysning), rejste til København i
1980 i bevidstheden om at en veluddannet hjerne skaber større værdier.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-05 13:30

Carsten Overgaard <info@carstenovergaard.dk> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Herlufholm Kostskole kræver en baggrund eller en god pengepung.

De har mig bekendt dagelever og fripladser. Også de engelske
elite-kostskoler som Winchester og Eton optager velbagevede dageleve
blandt oplandets bondedrenge. Også til fripladser.

http://www.winchestercollege.org/default.asp
http://www.etoncollege.com/Splash.asp

Men din stansbevisthed er jo - legendarisk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-01-05 01:08

On Fri, 14 Jan 2005 08:37:12 +0100, Carsten Overgaard wrote:

> Næstved har to gymnasier. Næstved
> Gymnasie ligger ude på den anden side af bryggeriet på Lindebjerggårds
> marker.

Jeps, det er et nydeligt område. Om sommeren vimser der unge
letpåklædte piger rundt her i området. Det kan være det er derfor jeg
ikke har opdaget noget bryggeri. Hvor ligger det henne?

--
MVH
osv...

Fra : Jesper

Dato : 13-01-05 15:39

> [...]

> sit liv (der er aldrig ældreboliger, når man skal bruge dem.) slikke
> frimærker for forskellige firmaer for at tjene samfundet.

Svaret på det spørgsmål får du ved at stille andre spørgsmål:

Hvor mange år skal jeg være en byrde for samfundet? Hvem skal betale min
pension hvis pensionsalderen forbliver lav (defacto 60 år med efterløn)
og gennemsnitslevealderen bliver ved med at stige ( i Japan er den 85-90
år nu!). Hvem skal tjene pengene hvis der lukkes stadigt flere
'tosprogrogede' analfabeter ud af skolen?

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-01-05 08:50

> [...]
> år nu!). Hvem skal tjene pengene hvis der lukkes stadigt flere
> 'tosprogrogede' analfabeter ud af skolen?

Vi tager lige en statistik baseret på mine gener.

Min farfar - død 83 år gammel minus 67 = 16 års belastning. Onkel1 - død 60
år gammel = 0 års belastning. Onkel2 - død 59 år gammel = 0 års belastning.
Onkel3 - død 71 år = 11 års belastning. Fætter 1 død 45 år gammel = 0 års
belastning.

Min far gennemgik en hjerteoperation i 96. Den gik ikke helt godt, men på
grund af at en overlæge i storstrøms amt kun får rapporter fra almindelige
læger på rigshospitalet (En overlæges ord tæller mere en speciellæge), så
kan han desværre ikke komme tilbage og få fejlene justeret, da det vil koste
amtet penge. Så han er ikke gået på efterløn, da hans helbred er for
dårligt.

Hvor stor en sandsynlighed er der for at jeg når at være flere år på en
pension end at jeg når at tjene?

Men hvis Torkilds klan virkelig insisterer, kan vi da hyre et par sproglige
analfabeter til at skubbe min rullestol frem og tilbage på arbejde og trykke
på tasterne for mig, hvis jeg skal arbejde til at jeg bliver 90 år. (Rent
statistisk skal jeg nok pakkes ind i plastik de sidste år, da jeg ellers vil
lugte.)
Carsten Overgaard

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 14-01-05 09:15

> [...]
> statistisk skal jeg nok pakkes ind i plastik de sidste år, da jeg ellers

For det første er det nødvendigt du ser på hele samfundet, ikke blot din
egen familie i denne sammenhæng. Hvad du i grunden argumenterer for er din
ret til at trække større værdier ud af samfundet end du bidrager med, heri
medregnet den andel vi alle skal bidrage med til de absolut svageste og
statens funktion. Den indstilling synes jeg vi skal til livs, jeg vil kalde
den asocial.

Thorkild

Fra : NoTrabajo

Dato : 14-01-05 03:52

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> Personligt kommer jeg til at have tjent samfundet i 39 år, da jeg efter 10
> års folkeskole og 3 års handelsgymnasium (mere uddannelse var ikke at få i
> Herlufholm) ...

Er der handelsgymnasium på Herlufsholm (Kostskole)?
--
NoTrabajo

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 14-01-05 08:07

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er der handelsgymnasium på Herlufsholm (Kostskole)?

Nej, det er et almindeligt gymnasium. Jeg har gået på Næstved Handelsskole -
se evt. www.carstenovergaard.dk/cv.htm. Jeg har en halvsøster som har gået
der.

Jeg er derimod opvokset i det sogn, som Næstved annekterede i 1971.

Handelsskolen ligger mellem byerne Holsted og Øverup lidt nordøst for
Næstved, hvilken man godt kan nå med cykel fra Herlufholm og Højre
Handelseksamen var faktisk det højeste uddannelsesniveau, der var at få i
Næstved i 1986. (Studenter fra Herlufholm og Næstved Gymnasium læste et år
oveni for at få denne eksamen.)

Carsten Overgaard

Fra : NoTrabajo

Dato : 15-01-05 08:53

> Jeg er derimod opvokset i det sogn, som Næstved annekterede i 1971.

Forholder det sig ikke således, at Herlufsholm Sogn stadig eksisterer som
kirkelig enhed, men den kommune, som frem til 1970 hed Herlufsholm Sogn/Kommune,
i dag er underlagt Næstved kommune?
--
NoTrabajo

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 17-01-05 08:12

> [...]
>
> Forholder det sig ikke således, at Herlufsholm Sogn stadig eksisterer som
> kirkelig enhed, men den kommune, som frem til 1970 hed Herlufsholm

Korrekt. Der var mindre burokrati og man kendte hinanden. Socialområdet var
nemt at styre, man vidste hvem som blev klient så snart at man kunne se på
moderen at vedkommende var blevet undfanget.

Carsten Overgaard