Israel er ikke et teokrati
Fra : Bo Warming

Dato : 12-01-05 08:05

Israel er ikke et teokrati(kRISTELIGT dAGBLAD 12jan05
NÆSTEKÆRLIGHED: At palæstinensere lider er ikke jødedommens skyld, men at
disse behandles betydeligt bedre af Israel, end de gør af mange af de
arabiske lande, er måske jødedommens skyld, skriver Bent Lexner
http://www.religion.dk/nyheder/artikel:aid=239472

BW: Før han blev overrabiner var han usympatisk etnisk-blæret

"Uden jøder ville verden ikke bestå" Rabbiner Bent Lexner Berlingske
(overskrift) 14.9.76

Vi har lært af jøder og de har især lært af Nordbo-EU-kultur, som har vist
alternativ til lovreligion, og det er fremskridt at jøder idag ofte skammer
sig over denne lighed med islam.

Ved at være en kulturelt veldefineret "ø" i nationernes hav, har visse
jødiske grupper opnået beundringsværdig solidaritet - omend sefardier
ofrede askenazier til holocaust, delvis.

Det beundringsværdige sammenhold blandt visse ens jøder, minder om den tætte
og effektive korpsånd der præger japanere.

Jøders moral har vi intet lært af - og de irriterer grusomt ved hyklerisk
at moralisere - ret ofte. Men Lexner er vokset med opgaven , og er en god
dansker, især nu.

" Alle jøder er ansvarlige for hinanden. Talmud

"En jøde synder, at alle jøder lider. Leviticus R.

"Hvad en kristen gør, er hans eget ansvar. Hvad en jøde gør, falder tilbage
på alle jøder. Anne Frank

Græsk og romersk åndsliv gjorde jødereligionen, kristendom , til en tålelig
privat gudstro.

Især fik Luther og Grundtvig shinet op på de grimme erobrings-ideologiske
tendenser.

At USA-jøder nok skabte WW1+2 , ændrer heldigvis ikke på, at danske jøder og
arier har et jævnbyrdigt og godt giv-og-tag forhold.

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 12-01-05 14:25

> [...]
> disse behandles betydeligt bedre af Israel, end de gør af mange af de
> arabiske lande, er måske jødedommens skyld, skriver Bent Lexner

Ja, hvis der er noget de arabiske lande frygter, så er det demokrati.

Islam er simpelthen ikke foreneligt med vestligt demokrati, som vi kender
det.

Fra : kvaerulant

Dato : 12-01-05 16:02

NEiL DANELAW wrote:

> [...]
>>

>Ja, hvis der er noget de arabiske lande frygter, så er det demokrati.
>
>Islam er simpelthen ikke foreneligt med vestligt demokrati, som vi kender

Er kristendomen, Jødedomen eller en anden religion bedre?

Kan man diskutere med gud?

Fra : Jim

Dato : 12-01-05 16:12

"kvaerulant" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
NEiL DANELAW wrote:

> [...]
>kender
>det.

Er kristendomen, Jødedomen eller en anden religion bedre?

Clement kan.

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 12-01-05 17:45

NEiL DANELAW wrote:

> Er kristendomen, Jødedomen eller en anden religion bedre?

Jvf. kristendommen og politik:

Matt 22,21
Mark 12,17
Luk 20,25

...."Da sagde han til dem: »Så giv kejseren, hvad kejserens er, og Gud, hvad
Guds er!«"....

Så jo, kristendommen tager på det punkt stilling. Så min mening er,
at kristendommen er bedre, end at spørge en analfabetisk mullah til råds,
der end ikke taler arabisk. (jvf. mullah Omar i Afghanistan).

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 12-01-05 18:05

kvaerulant skrev i meddelelsen ...

> Er kristendomen, Jødedomen eller en anden religion bedre?

Jada - inden for den kristne tro skal man adskille sekulære og religiøse
forhold.
Altså er kristne frie til selv at lovgive for sekulære forhold. Eksempelvis
betyder det
at kristne kan vedtage at det er forbudt at slå sin kone, hvilket muselmænd
IKKE
kan fordi de mener Gud har dikteret at det må man specifikt gerne.

Inden for Judaismen er loven godt nok også givet af Gud; men jøderne har
tradition for at ændre holdning til præcist hvad det er de af Gud givne love
betyder (hvilket muselmænd jo ikke kan) og så gælder langt de fleste af
jødernes love specifikt kun for dem og de har ingen intention om at tvinge
andre
til at blive jøder - det er faktsik ret svært at blive jøde hvis man gerne
vil være det.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : kvaerulant

Dato : 12-01-05 18:21

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

>Jada - inden for den kristne tro skal man adskille sekulære og religiøse
>forhold.

Tror du ikke at du bliver nødtil at fortælle dem det i USA?

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 13-01-05 00:35

kvaerulant skrev i meddelelsen ...

> Tror du ikke at du bliver nødtil at fortælle dem det i USA?

Utroligt mange af dem som kalder sig selv kristne i USA er jo faktuelt
kættere jf. Augsburg konfesionen og efterstræber klart at leve
med farisæerne som forbillede i stedet for Kristus.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : kvaerulant

Dato : 13-01-05 10:37

> [...]

>kættere jf. Augsburg konfesionen og efterstræber klart at leve
>med farisæerne som forbillede i stedet for Kristus.

Hvad er Augsburg konfesionen?

Fra : G.B.

Dato : 13-01-05 12:16

kvaerulant <haabet2003@yahoo.dk> skrev i meddelelsen news:cs5ffc$me$1
@news.cybercity.dk:

> Hvad er Augsburg konfesionen?

Grundlaget for Den danske Folkekirke:

http://www.folkekirken.dk/Tro/Bekend/CA.htm

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Carl Alex Friis Niel~

Dato : 14-01-05 01:03

kvaerulant skrev i meddelelsen ...

> Hvad er Augsburg konfesionen?

Under reformationen skiftede mange af de tyske fyrster katolicismen ud med
protestantismen, hvilket gav den tyske kejser alvorlige bekymringer da der
var en voldsom trussel i form af en truende invasion af muhamedanere, og
det således ikke var særligt oportunt med en intern konflikt mellem
protestantiske og katolske fystedømmer. For at finde ud af hvad de
protestantiske
fyrster egentligt var ude på blev de opfordret til at forklare hvad det her
oprør mod den katolske kirke gik ud.

Svaret på denne opfordring var så Augsurg konfesionen der punkt for punkt
oplister hvad protestanter sådan går og tror på - og ikke tror på. Der er
bla.
en oplistning af forskellige former for kæteri, som man tager afstand fra.

Eksempelvis er muhamedanismen specifikt nævnt med det navn, som en
form for kæteri, som protestanter tager afstand fra.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am

Fra : Bo Warming

Dato : 13-01-05 07:46

NEiL DANELAW wrote:

> [...]
>det.

Er kristendomen, Jødedomen eller en anden religion bedre?

BW: Alle mennesker har hver sin gud - selvom vi i grupper oplever enshed .
Fx kristne ka li kors-ikon.

Selvfølgelig kan alle diskutere med den indre stemme som "gud" er, men
muslimer har tanke-ensretning så de tør ikke tænke frit.

Vi forvrænger debat ved at vi stadig har tendenser til lovreligion, men det
lykkes for os at modernisere den gamle tro og erstatte granjuletræer med
plastikjuletræer og hvad nu ellers tiden kræver - især neddæmpe hævn-aspekt
i grupper med høj grad af tillid internt.

Fra : Vidal

Dato : 12-01-05 22:19

NEiL DANELAW wrote:

> Ja, hvis der er noget de arabiske lande frygter, så er det demokrati.
>
> Islam er simpelthen ikke foreneligt med vestligt demokrati, som vi kender
> det.

Islam kunne vel godt forenes med amerikansk demokrati.

Vestlig demokrati er ikke en entydig størrelse, der er
jo et tydeligt skel mellem europæisk demokrati og den
amerikanske model.

Det er vel tvivlsom om, USA kan betegnes som demokratisk,
og det bliver tydeligere og tydeligere, efterhånden som
tingene strammes til 'over there'.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard