/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Ingen mangel på kølecontainere i Thailand
Fra : Bent Jensen


Dato : 09-01-05 21:33

I nogle danske aviser har man kunnet læse, at der i Thailand skulle
være mangel på kølecontainere til opbevaring af lig af personer, der
er omkommet som følge af tsunamien, og at dette skulle medføre, at
nogle af ofrene må begraves, inden de er blevet identificeret. Men det
kan næppe være rigtigt. Der skulle netop i øjeblikket i Thailand være
rigelig kølecontainerkapacitet. Det hænger sammen med følgerne af en
anden ulykke, som Thailand var udsat for for få måneder siden.
Thailand havde førhen en enorm eksport af frossent fjerkræ, hvor man
brugte kølecontainere. Den er nu til dels indstillet, fordi en del
importlande har suspenderet importen fra Thailand på grund af
forekomsten af fugleinfluenza, således at en mængde kølecontainerne er
blevet ledige.

Men naturligvis skal man betale for leje af containerne, og de skal
grundigt rengøres og desinficeres efter brug.

Bent

 
 
Finn Guldmann (09-01-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 09-01-05 21:57

Bent Jensen wrote:
> I nogle danske aviser har man kunnet læse, at der i Thailand skulle
> være mangel på kølecontainere til opbevaring af lig af personer, der
> er omkommet som følge af tsunamien, og at dette skulle medføre, at
> nogle af ofrene må begraves, inden de er blevet identificeret. Men det
> kan næppe være rigtigt. Der skulle netop i øjeblikket i Thailand være
> rigelig kølecontainerkapacitet. Det hænger sammen med følgerne af en
> anden ulykke, som Thailand var udsat for for få måneder siden.
> Thailand havde førhen en enorm eksport af frossent fjerkræ, hvor man
> brugte kølecontainere. Den er nu til dels indstillet, fordi en del
> importlande har suspenderet importen fra Thailand på grund af
> forekomsten af fugleinfluenza, således at en mængde kølecontainerne er
> blevet ledige.
> Men naturligvis skal man betale for leje af containerne, og de skal
> grundigt rengøres og desinficeres efter brug.
>
Mærsk, er det blevet sagt, har instrueret deres depoter i området om at
stille kølecontainere gratis til rådighed for nødhjælpsarbejdet.

Det største problem er nok at skaffe strøm nok til at holde
containerenes kølemaskiner igang. Det er ikke nok med en almindelig 230
volt ledning.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.

Carl Alex Friis Niel~ (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Carl Alex Friis Niel~


Dato : 10-01-05 02:50

Finn Guldmann skrev i meddelelsen ...

>Det største problem er nok at skaffe strøm nok til at holde
>containerenes kølemaskiner igang. Det er ikke nok med en almindelig 230
>volt ledning.

De kølecontainere jeg har set har alle været motoriserede.

--------------------------------------
Carl Alex Friis Nielsen

Love Me - take me as I think I am



Finn Guldmann (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 10-01-05 03:29

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

>>Det største problem er nok at skaffe strøm nok til at holde
>>containerenes kølemaskiner igang. Det er ikke nok med en almindelig 230
>>volt ledning.
> De kølecontainere jeg har set har alle været motoriserede.
>
Hvis ellers vi snakker om de containere man bruger både på skibe, tog og
på lastbiler, og som jeg har set en del af på billederne dernede fra, er
de ikke indrettet så de kan "klare sig selv".

I den ene ende sidder der en kølemaskine der skal forsynes med 380 (400)
volt strøm. Når den bliver det kan den holde containeren nedkølet til
-25 grd., også selvom der skulle være 20-30 grd. udenfor.

Den forsyning kan så komme på forskellig måde. På lastbiler (der hvor
jeg har haft med dem at gøre) bruger man en generator til at lave
strømmen. En, nogenlunde, tilsvarende generator bruger man på
togvognene, da det vil kræve at alle vogne og lokomotivet er indrettet
med de nødvendige ledninger, hvis al strømmen skal komme fra
lokomotivet. Og det vil kræve at man kan være sikker på at det næste
lokomotiv også er indrettet til det.

På skibene kommer strømmen fra skibets almindelige forsyning.

I nødhjælpsområdet kan man godt bruge generatorere til at levere
strømmen. En generator på størrelse med en påhængsvogn skulle nok kunne
holde 10-20 kølecontainere forsynet. De skal jo ikke dybfryses.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".
Hvor det ene siges bør det andet bemærkes. Hvor "kylling" kan
bruges for det ene kan "idiot" bruges for det andet.

Kasper Larsen (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Larsen


Dato : 10-01-05 17:32

> På skibene kommer strømmen fra skibets almindelige forsyning.
>
Ikke helt, på mange af de store containerskibe findes der hjælpemotorer til
formålet. Endvidere findes der generatorer indbygget i en 20' eller 40'
container som supplement ( powerpacks).

Kasper



Christian B. Andrese~ (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 11-01-05 09:09


"Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> wrote in message
news:v6yEd.630$NG4.461@news.get2net.dk...
> > På skibene kommer strømmen fra skibets almindelige forsyning.
> >
> Ikke helt, på mange af de store containerskibe findes der hjælpemotorer
til
> formålet. Endvidere findes der generatorer indbygget i en 20' eller 40'
> container som supplement ( powerpacks).

Oftest laves strømmen på skibene vha. dampgeneratorer.

Det er ikke ret mange kølecontainere som har deres egen forsyning (jeg
mindes ikke at have se nogle og jeg har set MANGE kølecontainere), der skal
en ret stor generator til og det er der ikke plads til da containeren jo
ikke må være større end normalmålet.


--
mvh/rg. Christian





Kasper Larsen (11-01-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Larsen


Dato : 11-01-05 23:43


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:41e3899b$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> wrote in message
> news:v6yEd.630$NG4.461@news.get2net.dk...
>> > På skibene kommer strømmen fra skibets almindelige forsyning.
>> >
>> Ikke helt, på mange af de store containerskibe findes der hjælpemotorer
> til
>> formålet. Endvidere findes der generatorer indbygget i en 20' eller 40'
>> container som supplement ( powerpacks).
>
> Oftest laves strømmen på skibene vha. dampgeneratorer.
>
Ja, og nej. Det er rigtigt at strømmen til reefercontainerne komme fra
dampsystemet, der er drevet af røggassen fra hovedmotoren. I havn er
hovedmotoren stoppet og strømmen kommer fra hjælpemaskineriet.

> Det er ikke ret mange kølecontainere som har deres egen forsyning (jeg
> mindes ikke at have se nogle og jeg har set MANGE kølecontainere), der
> skal
> en ret stor generator til og det er der ikke plads til da containeren jo
> ikke må være større end normalmålet.
>
1) Før i tiden havde mange reefercontainere egen generator ( diesel ). Disse
var beregnet til at vedligeholde temperaturen i de perioder hvor
reefercontaineren ikke havde forbindelse til eksterne strømkilder. I dag
bruges normalt såkaldte gensets som er en løs generator, der kan kobles
sammen med reefercontaineren.
2) En del reefercontainere er i dag 45' lange hvor normalen for
tørlastcontainere er 20' og 40'. Inden jeg fandt arbejde i land så jeg også
enkelte 48' reefere.
> --
Kasper



Christian B. Andrese~ (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-01-05 09:31


"Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> wrote in message
news:4EYEd.1138$To2.692@news.get2net.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:41e3899b$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> wrote in message
> > news:v6yEd.630$NG4.461@news.get2net.dk...
> >> > På skibene kommer strømmen fra skibets almindelige forsyning.
> >> >
> >> Ikke helt, på mange af de store containerskibe findes der hjælpemotorer
> > til
> >> formålet. Endvidere findes der generatorer indbygget i en 20' eller 40'
> >> container som supplement ( powerpacks).
> >
> > Oftest laves strømmen på skibene vha. dampgeneratorer.
> >
> Ja, og nej. Det er rigtigt at strømmen til reefercontainerne komme fra
> dampsystemet, der er drevet af røggassen fra hovedmotoren. I havn er
> hovedmotoren stoppet og strømmen kommer fra hjælpemaskineriet.

Oftest kommer dampen nu fra nogle kedler som koger vand, lidt lige som
oliefyr.

> > Det er ikke ret mange kølecontainere som har deres egen forsyning (jeg
> > mindes ikke at have se nogle og jeg har set MANGE kølecontainere), der
> > skal
> > en ret stor generator til og det er der ikke plads til da containeren jo
> > ikke må være større end normalmålet.
> >
> 1) Før i tiden havde mange reefercontainere egen generator ( diesel ).
Disse
> var beregnet til at vedligeholde temperaturen i de perioder hvor
> reefercontaineren ikke havde forbindelse til eksterne strømkilder. I dag
> bruges normalt såkaldte gensets som er en løs generator, der kan kobles
> sammen med reefercontaineren.

Men du kan ikke stable containere tæt sammen som normalt hvis der også skal
GenSets med.

> 2) En del reefercontainere er i dag 45' lange hvor normalen for
> tørlastcontainere er 20' og 40'. Inden jeg fandt arbejde i land så jeg
også
> enkelte 48' reefere.

Maersk burger nu mest 40', det er også nemmest stabelmæssigt, men jeg kan
godt se at der kommer og 45'. MCI laver ikke 48', og jeg har aldrig se dem.


--
mvh/rg. Christian





Kasper Larsen (12-01-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Larsen


Dato : 12-01-05 20:37


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:41e4e03a$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> > Oftest laves strømmen på skibene vha. dampgeneratorer.
>> >
>> Ja, og nej. Det er rigtigt at strømmen til reefercontainerne komme fra
>> dampsystemet, der er drevet af røggassen fra hovedmotoren. I havn er
>> hovedmotoren stoppet og strømmen kommer fra hjælpemaskineriet.
>
> Oftest kommer dampen nu fra nogle kedler som koger vand, lidt lige som
> oliefyr.
>
Hmm, så vidt jeg husker kørte kedlerne ikke under havnophold, men jeg kan jo
huske forkert.

>> 1) Før i tiden havde mange reefercontainere egen generator ( diesel ).
> Disse
>> var beregnet til at vedligeholde temperaturen i de perioder hvor
>> reefercontaineren ikke havde forbindelse til eksterne strømkilder. I dag
>> bruges normalt såkaldte gensets som er en løs generator, der kan kobles
>> sammen med reefercontaineren.
>
> Men du kan ikke stable containere tæt sammen som normalt hvis der også
> skal
> GenSets med.
>
Sandt nok, men det er da bestemt også undtagelsen at der skal Power Packs
med. Skibet har notmalt kapacitet nok, f.eks. har Albert Mærsk 700 reefer
plugs!

>> 2) En del reefercontainere er i dag 45' lange hvor normalen for
>> tørlastcontainere er 20' og 40'. Inden jeg fandt arbejde i land så jeg
> også
>> enkelte 48' reefere.
>
> Maersk burger nu mest 40', det er også nemmest stabelmæssigt, men jeg kan
> godt se at der kommer og 45'. MCI laver ikke 48', og jeg har aldrig se
> dem.
>
Jeg har endnu tilgode at se en 45' Reefer fra Tinglev (har været i land
siden 1998) og jeg kan ikke huske hvem der lavede de 48' reefer jeg så.

Kasper



Christian B. Andrese~ (13-01-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 13-01-05 08:48


"Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> wrote in message
news:I%eFd.982$_R3.677@news.get2net.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:41e4e03a$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> >> > Oftest laves strømmen på skibene vha. dampgeneratorer.
> >> >
> >> Ja, og nej. Det er rigtigt at strømmen til reefercontainerne komme fra
> >> dampsystemet, der er drevet af røggassen fra hovedmotoren. I havn er
> >> hovedmotoren stoppet og strømmen kommer fra hjælpemaskineriet.
> >
> > Oftest kommer dampen nu fra nogle kedler som koger vand, lidt lige som
> > oliefyr.
> >
> Hmm, så vidt jeg husker kørte kedlerne ikke under havnophold, men jeg kan
jo
> huske forkert.

Det ved jeg så ikke om de gør

> >> 1) Før i tiden havde mange reefercontainere egen generator ( diesel ).
> > Disse
> >> var beregnet til at vedligeholde temperaturen i de perioder hvor
> >> reefercontaineren ikke havde forbindelse til eksterne strømkilder. I
dag
> >> bruges normalt såkaldte gensets som er en løs generator, der kan kobles
> >> sammen med reefercontaineren.
> >
> > Men du kan ikke stable containere tæt sammen som normalt hvis der også
> > skal
> > GenSets med.
> >
> Sandt nok, men det er da bestemt også undtagelsen at der skal Power Packs
> med. Skibet har notmalt kapacitet nok, f.eks. har Albert Mærsk 700 reefer
> plugs!

Og det skulle vel også dække rimeligt. Det er en ordentligt mængde strøm som
skal laves til så mange reefere.

> >> 2) En del reefercontainere er i dag 45' lange hvor normalen for
> >> tørlastcontainere er 20' og 40'. Inden jeg fandt arbejde i land så jeg
> > også
> >> enkelte 48' reefere.
> >
> > Maersk burger nu mest 40', det er også nemmest stabelmæssigt, men jeg
kan
> > godt se at der kommer og 45'. MCI laver ikke 48', og jeg har aldrig se
> > dem.
> >
> Jeg har endnu tilgode at se en 45' Reefer fra Tinglev (har været i land
> siden 1998) og jeg kan ikke huske hvem der lavede de 48' reefer jeg så.

Det var på deres hjemmeside der stod de lavede 45', jeg har kun se 20' og
40' i forbindelse med mit arbejde.


--
mvh/rg. Christian





Christian B. Andrese~ (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 10-01-05 12:22


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:crs5qj$1jss$1@news.cybercity.dk...
> Bent Jensen wrote:
> > I nogle danske aviser har man kunnet læse, at der i Thailand skulle
> > være mangel på kølecontainere til opbevaring af lig af personer, der
> > er omkommet som følge af tsunamien, og at dette skulle medføre, at
> > nogle af ofrene må begraves, inden de er blevet identificeret. Men det
> > kan næppe være rigtigt. Der skulle netop i øjeblikket i Thailand være
> > rigelig kølecontainerkapacitet. Det hænger sammen med følgerne af en
> > anden ulykke, som Thailand var udsat for for få måneder siden.
> > Thailand havde førhen en enorm eksport af frossent fjerkræ, hvor man
> > brugte kølecontainere. Den er nu til dels indstillet, fordi en del
> > importlande har suspenderet importen fra Thailand på grund af
> > forekomsten af fugleinfluenza, således at en mængde kølecontainerne er
> > blevet ledige.
> > Men naturligvis skal man betale for leje af containerne, og de skal
> > grundigt rengøres og desinficeres efter brug.
> >
> Mærsk, er det blevet sagt, har instrueret deres depoter i området om at
> stille kølecontainere gratis til rådighed for nødhjælpsarbejdet.
>
> Det største problem er nok at skaffe strøm nok til at holde
> containerenes kølemaskiner igang. Det er ikke nok med en almindelig 230
> volt ledning.

400 V, men der findes generatorer (GenSets som kan forsyne 1-2)


--
mvh/rg. Christian





Bo Warming (10-01-2005)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 10-01-05 04:54

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
news:9a3bbfb0.0501091233.639dd4db@posting.google.com...
>I nogle danske aviser har man kunnet læse, at der i Thailand skulle
> være mangel på kølecontainere til opbevaring af lig af personer, der
> er omkommet som følge af tsunamien, og at dette skulle medføre, at
> nogle af ofrene må begraves, inden de er blevet identificeret. Men det
> kan næppe være rigtigt. Der skulle netop i øjeblikket i Thailand være
> rigelig kølecontainerkapacitet. Det hænger sammen med følgerne af en
> anden ulykke, som Thailand var udsat for for få måneder siden.
> Thailand havde førhen en enorm eksport af frossent fjerkræ, hvor man
> brugte kølecontainere. Den er nu til dels indstillet, fordi en del
> importlande har suspenderet importen fra Thailand på grund af
> forekomsten af fugleinfluenza, således at en mængde kølecontainerne er
> blevet ledige.
>
> Men naturligvis skal man betale for leje af containerne, og de skal
> grundigt rengøres og desinficeres efter brug.

Affaldssække koster ti for en tier - med sådan om hvert lig er desinfektion
unødvendigt.
Stivning pr iskrystaller sker før safter siver ud

Det forrykte i journalisternes køle-løgn er at Thailand ikke regeres af eet
kontor, der ved hvor alle kølekontainere er og kan beordre dem hen til
ligene.
Journalister lever ikke i vort univers.
Danmark har mangel på whisky, når flasken i mit hjem er tom!

Selvsving-ordet synes SKABT til vor flom-verden idag.


--------------
[( "To live is ever to be in danger". Nietzsche (som fortsætter "Byg dit
hus på Vesuvs skrænter" - og jeg finder VEstens syge trang til at presse
tryghedsnarkomani ned over hovedet på SydAsien temmelig skræmmende. Nej,
interessant.

Vulkanen Vesuv har dræbt folk med tusind års mellemrum - men vore
journalister og historieskrivere gør det til sindsyge at Pompeji lå hvor den
lå.)]



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste