Slavehandleres etik var OK
Fra : Bo Warming

Dato : 09-01-05 18:58

Slavehandleres etik var OK

I moderne samfund er slavehandel skadeligt. Men dengang dansk slavehandel
toppede i 1700-tallet var der ikke basis for at førdømme dette erhverv.

De sorte i USA bør rette stor tak til bl.a. danske slavehandlere, for de er
idag lykkeligere og magtfuldere end de afrikanske sorte, som ofte er på
sultegrænsen og plaget af sortes undertrykkelse, incl slaveri.

Dampmaskinen gjorde det billigt at omdanne bomuldsplantens tætte "vattotter"
til tråd, og andre teknikker fornyedes, så der blev enorm profit i
tekstil-industrierne, og derfor blev det økonomisk muligt at nedtrappe
slaveimporten, idet "negerbørn-fabrikker" blev profitable som alternativ .
Især i Kentucky og Tennesee placeredes farme, hvor sunde sorte kvinder fik
børn næsten rotte-agtigt.(Læs Paul Johnson).

Også uden borgerkrig ville slaveri være blevet afskaffet pga teknologiske
fornyelser - opfinderne og investorer fortjener Nobel-pris. Det svarer til
at heste blev arbejdsløse da biler opfandtes. Trældom i Norden forsvandt
tilsvarende pga jernplov.

Slavekaptajner havde profit ud af at levere varen ubeskadiget til Sydstats-
og latinamerikanske havne, så overlevelsen var tiptop for sort last,
hvorimod hvide betalende passagerer og især hvide søfolk ofte havde hårde
kår og langt større dødelighed.

" Slaveri forsvandt fordi arbejde udført af frie mænd i det lange løb er
billigere end det, der er udført af trælle, livegne og slaver i lænker".Adam
Smith

Fra : Andropov

Dato : 09-01-05 19:53

On Sun, 9 Jan 2005 18:58:14 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>idag lykkeligere og magtfuldere end de afrikanske sorte, som ofte er på
>sultegrænsen og plaget af sortes undertrykkelse, incl slaveri.

Jo det er lidt et paradoks.

Negerstammerne kunne selv finde på at holde slaver.
Det virker på en måde næsten endnu mere barbarisk at holde nogen der
minder om en selv som slave. Hvis man går ind og bruger sin
krybdyrhjerne ville man nok have sværere ved det.

> [...]
>tekstil-industrierne, og derfor blev det økonomisk muligt at nedtrappe
>slaveimporten, idet "negerbørn-fabrikker" blev profitable som alternativ .
Det lyder uhyggeligt.

Men med hensyn til danskerne opgav vi slaveriet da man fandt ud af det
var billigere med sukkerroer i stedet for sukkerrør.

> [...]
>at heste blev arbejdsløse da biler opfandtes. Trældom i Norden forsvandt

Ja, teknologisk udvikling har nok været den egentlige årsag til
afskaffelse af slaveri.
Vi skal nok ikke gøre os pænere end vi er.
Selv om vi gerne vil have det til at lyde som om det var en helte
Peter som afskaffede slaveri.

>Slavekaptajner havde profit ud af at levere varen ubeskadiget til Sydstats-
>og latinamerikanske havne, så overlevelsen var tiptop for sort last,

Det er vidst en overdrivelse at sige at overlevelsen var tiptop :)

>hvorimod hvide betalende passagerer og især hvide søfolk ofte havde hårde
>kår og langt større dødelighed.

Men danskere døde godt nok som fluer i Afrika (måske højere procenttal
end negre som døde under transport).

Fra : Poul Nielsen

Dato : 09-01-05 21:52

"Andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse

Sydstats-

> Det er vidst en overdrivelse at sige at overlevelsen var tiptop :)

> Men danskere døde godt nok som fluer i Afrika (måske højere procenttal
> end negre som døde under transport).

Slavehandlerne var ikke alle forbrydere. En del omvendte de sorte til
kristendommen. Og hvad betyder nogle få jordiske år i ren elendighed og
slaveri, hvis de pinte kan se frem til evigheden i paradiset sammen med vor
frelser.

Fra : Knud Larsen

Dato : 09-01-05 22:21

"Poul Nielsen" <Pr@fk.dk> wrote in message

> [...]
> kristendommen. Og hvad betyder nogle få jordiske år i ren elendighed og
> slaveri, hvis de pinte kan se frem til evigheden i paradiset sammen med

Nogle af de gejstlige i Sydamerika i 1500-tallet, var endnu mere søde, som
bekendt døbte de indianernes børn, og smadrede så deres hoveder mod sten,
for at sikre at de røg lige i paradis uden skyggen af en synd, - som de var
sikker på disse møgunger ville begå, hvis man lod dem bene rundt i live.
Fromhed er guds gave til menneskene.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-05 04:41

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> var sikker på disse møgunger ville begå, hvis man lod dem bene rundt i
> live. Fromhed er guds gave til menneskene.

Tror du selv på den?

I dette HCA-år må alle der tror på journalistik, læse "Det er ganske vist"
hvor 1 fjer blir 5 høns

Fra : Andropov

Dato : 09-01-05 22:48

On Sun, 9 Jan 2005 21:51:45 +0100, "Poul Nielsen" <Pr@fk.dk> wrote:

>Sydstats-

>Slavehandlerne var ikke alle forbrydere. En del omvendte de sorte til
>kristendommen.

Kan være bedre end muslimer omvendte dem til at tro på Allah.

> Og hvad betyder nogle få jordiske år i ren elendighed og
>slaveri, hvis de pinte kan se frem til evigheden i paradiset sammen med vor
>frelser.

Amen.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-01-05 04:38

"Andropov" <nospam@andropov.dk> wrote in message

> Kan være bedre end muslimer omvendte dem til at tro på Allah.

> Amen.

Kristendom har gjort at USA-negre er integrable, hvilket EU-muslmer aldrig
blvier.

Men om danskerne tog ud at dø som fluer, og skabte glæde i sorte sind, er
for kompliceret og langt ude, til at jeg vil gøre mig klog på evt høj
etik/effektiv altruisme. . Kun at etik er OK og ikke noget at flæbe over nu,
dvs slaveefterkommere der forlanger undskyldning af Fogh Rasmussen (eller
Margrete2) er ikke folk jeg gidder være nære venner med. At Paven har
undskyldt korstog er ikke noget jeg som katolik er stolt af.
"Man skal være sindsyg for at sige undskyld" dynamitsproger
Nietzschelæremesteren Ralph Waldo Emerson