Deja-vu
Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 06-01-05 14:32

Fra lederen i dagens udgave af JP:

Leder: Deja-vu
VISSE NYHEDER i aviserne har et umiskendeligt præg af deja-vu - den sælsomme
fornemmelse af, at man har oplevet det hele før.

En af dem stod at læse her i avisen i går: 173.500 mennesker er tilmeldt
landets AF-regioner som arbejdsløse. Det betyder dels, at de hæver
arbejdsløshedsdagpenge, dels at de står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Den første betingelse opfylder de alle sammen upåklageligt, mens det kniber
gevaldigt med den sidste.

Ifølge en redegørelse fra Arbejdsmarkedsstyrelsen meddeler syv af landets 14
AF-regioner, at de har ledige stillinger, som ikke kan besættes, selv om der
er kvalificeret ledig arbejdskraft i området.

For tiden drejer det sig især om serviceerhverv som butiksansat, tjener,
kok, rengøringsassistent eller taxichauffør, der ikke er attraktive nok til
at friste de ledige.

Forklaringen er dels de skæve arbejdstider, dels lange befordringstider
mellem hjem og arbejdsplads. Ingen af delene er imidlertid gyldig
begrundelse for at afvise anvist arbejde. Skæve arbejdstider hører sig til
for de pågældende erhverv, og en daglig befordringstid på i alt op til tre
timer skal man tåle.

Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen stiller sig forbavset an og
undrer sig over, at AF-regionerne ikke selv tager fat i de ledige med de
relevante kvalifikationer. Han har ellers alderen til at vide, at dette
såkaldte paradoksproblem har eksisteret i 30 år, uden at
arbejdsformidlingerne har taget sig sammen til at få gjort noget ved det.

I stedet for ministeriel undren kunne vi udbede os en smule handling. Den
kunne blandt andet bestå i faktisk at håndhæve gældende love, der hjemler
mulighed for at lukke for pengekassen, hvis det viser sig, at ledige ikke
står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Chefkonsulent i DA Jørgen Bang-Petersen kalder dagpengesnylteriet for en hån
mod de mennesker, der passer deres arbejde og betaler deres skat. Korrekt,
men det er såvist også en hån mod de mennesker, der ikke hæver dagpenge af
bekvemmelighed, men af nød.

Thorkild

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-05 18:38

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

Korrekt,
> men det er såvist også en hån mod de mennesker, der ikke hæver dagpenge af
> bekvemmelighed, men af nød.

Hvem er på sultegrænse, tørstegrænse, forfrysningsgrænse eller har anden
reel nød i dagens Danmark

???

De fleste "hjemløse" der hygger til i folkevrimlen i indre by har en
kommunal lejlighed i forstæderne, vurderes det.

Død af næringsmangel sås sidst i 1800-tallet

Men min datter har sagt at "hun dør" hvis hun skal i byen med mig og jeg
ikke skifter fra shorts til lange bukser - DET ER NØD.

Fra : Andropov

Dato : 06-01-05 18:45

On Thu, 6 Jan 2005 18:37:43 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message
>
> Korrekt,
>
>Hvem er på sultegrænse, tørstegrænse, forfrysningsgrænse eller har anden
>reel nød i dagens Danmark

Det undrede også mig at den ultraborgerlige Thorkild kunne mene nogen
led nød i Danmark.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-01-05 04:39

"Andropov" <nospam@andropov.dk> wrote in message

> Det undrede også mig at den ultraborgerlige Thorkild kunne mene nogen
> led nød i Danmark.

Jeg glemte helt at "nød" er eksistensgrundlaget for venstreorienterede og
som sådan skal den politisk korrekte naturligvis mene der er nød i Danmark.

Sultegrænsen er omdefineret til at bestå af dem der ikke har ADSL, computer,
tivoli ture og ferier i udlandet. Køleskab, fryser, Farve TV og Stereo har
alle, det havde man ikke i min barndom, så jeg har jo nok været ultra
fattig. Sådan følte jeg det nu ikke selv.

Og hvis man til eksempel ønsker et velfærds- og skatteniveau som i et land
med en Labour regering, så er man "ultra" borgerlig.

Tak for kaffe

Thorkild

Fra : Andropov

Dato : 08-01-05 08:19

On Sat, 8 Jan 2005 04:39:02 +0100, "Thorkild Poulsen"
> [...]

>Og hvis man til eksempel ønsker et velfærds- og skatteniveau som i et land
>med en Labour regering, så er man "ultra" borgerlig.

I england ligger fattige folk vidst og sover på gaden som i USA .
Ikke ønskværdig velfærd.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 08-01-05 13:26

> I england ligger fattige folk vidst og sover på gaden som i USA .
> Ikke ønskværdig velfærd.

Det gør de også i Danmark.

Og egentlig burde du lige forklare mig hvorfor det er værre der ligger en
tigger på gaden i København end i Polen ?

Thorkild